Scopul a fost să marcăm orientativ principalele chestiuni pe care trebuie să le respectăm din punct de vedere al legislației din domeniu, de la colectare selectivă până la partea birocratică de declarații sau contribuții ce trebuie plătite și evident am vorbit și despre riscurile la care ne expunem compania dacă nu ne stabilim corect aceste obligații și dacă nu ne conformăm lor.
Invitat: Daniela Dobre - Specialist în soluții de mediu si Director Executiv în cadrul Green Environment Support;
Moderator: Roxana Neagu – Director Editorial avocatnet.ro
Când a avut loc evenimenul: Joi, 23 Iulie
Timecode: 00:00:00
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:19] Bună dimineața! Bine v-am regăsit la un nou webinar avocatnet.ro premium. Numele meu este Roxana Neagu și sunt director editorial la avocatnet.ro. O am alături de mine pe Daniela Dobre, specialist în probleme de mediu și director executiv la Green Environment Support, companie care oferă consultanță și servicii de mediu. Bună dimineața, Daniela, și mulțumesc pentru că ți-ai făcut timp ca să fii astăzi alături de comunitatea avocatnet.ro premium.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:00:48] Bună dimineața, Roxana, îți mulțumesc pentru invitație.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:57] Daniela ne va ajuta să înțelegem mai bine ce obligații ne revin din perspectiva legislației specifice de mediu mai ales că în acest domeniu sau acest domeniu a fost marcat în ultimii ani de numeroase schimbări și mutări legislative, cea mai recentă dintre ele datează dacă nu mă înșală memoria, chiar de la începutul acestei luni când s-a publicat în Monitorul Oficial spre exemplu o nouă procedură pentru vizarea anuală a autorizațiilor de mediu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:01:24] Deși lucrez cu legi și interpretarea lor de ani de zile, recunosc că legislația mediului nu este neapărat punctul meu forte. Ce am observat însă e că vorbim de un cadru legal destul de stufos și neclar, chiar lacunat pe alocuri, iar companiile au probleme destul de serioase la conformare. Nu trebuie să mă credeți pe cuvânt pentru că o să citez și niște cifre în sprijinul acestei idei, spre exemplu îmi aduc aminte că cei de la EY România au publicat anul trecut un studiu, iar datele adunate de consultanții lor arătau că 49% dintre firmele intervievate nu erau sigure că au identificat corect toate obligațiile ce le revin raportat la Administrația Fondului de Mediu și restul autorităților cu competențe în domeniu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:02:10] În același timp tot din același studiu, aflam că doar 16% dintre companii considerau că în cazul unui control nu li se vor aplica sume suplimentare de plată. Dacă răsturnăm această informație rezultă că 84% cred, dacă matematica mea e corectă, deci 84% dintre companii nu sunt sigure că în eventualitatea unui control nu se vor trezi cumva cu plăți suplimentare pe care trebuie să le facă pentru obligații din urmă. Așadar chestiunea conformării cu cerințele legale în domeniul protecției mediului are nevoie de o atenție sporită din partea companiilor. Observăm că și interesul autorităților legat de acest subiect e așa pe un trend ascendent în ultimii ani.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:02:54] Revenind la webinar-ul nostru de astăzi, Daniela ne va explica ce obligații de mediu au companiile de raportat la activitățile pe care le desfășoară. Scopul nostru fiind să marcăm orientativ principalele chestiuni pe care trebuie să le respectăm din punct de vedere al legislației din domeniu. De la colectare selectivă până la partea asta birocratică de declarații sau contribuții ce trebuie plătite și evident vom vorbi și despre riscurile la care ne expunem compania dacă nu ne stabilim corect aceste obligații și dacă nu ne conformăm lor.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:03:28] Pentru cei dintre dumneavoastră care nu au mai participat la un webinar avocatnet.ro aș vrea să știți că puteți să ne scrieți pe chat-ul aplicației dacă aveți nevoie de întrebări sau clarificări suplimentare. Eu o să monitorizeze toate întrebările dumneavoastră și eu o să le aduc în atenția Danielei ori pe parcursul prezentării ei, ori la final la sesiunea de întrebări și răspunsuri dedicată. Daniela cam asta a fost introducerea mea o să te las de acum pe tine să intri în subiectul tehnic și o să te urmăresc cu interes.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:04:07] Îți mulțumesc, Roxana. Într-adevăr așa cum ai menționat și tu, legislația de mediu este foarte stufoasă, acesta fiind motivul pentru care a fost un pic dificil să sumalizez prezentarea de astăzo, câteva obligații. Aș dori să menționez de la început că nu sunt surprinse toate obligațiile, am încercat să creez câteva categorii principale și lucruri de interes general, însă obligațiile către autoritățile de mediu sunt de fapt mult mai multe și depind în funcție de activitatea desfășurată de fiecare agent economic, de amplasamentul pe care îl dețin și multe alte aspecte.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:04:53] Împărțirea pe care am făcut-o eu ar fi în trei categorii, deși ele nu se delimitează extrem de clar una de cealaltă pentru că sunt corelate aș putea spune eu, una cu cealaltă. În primul rând, am ales să discut despre zona producătorilor. De ce? Pentru că producătorii sunt cei care de cele mai multe ori au un impact mai mare asupra mediului și au și autorizație de mediu în marea lor majoritate ceea ce înseamnă că cel puțin o dată pe an autoritățile vin în control. De aceea în ceea ce-i privește este foarte important așa cum spuneam să verifice dacă activitatea pe care o desfășoară este autorizabilă sau nu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:05:50] Este foarte simplu să faci o astfel de verificare. Există o listă de coduri CAEN autorizabile din punct de vedere al protecției mediului. Sunt codul CAEN care sunt autorizabile doar în anumite condiții pentru o activitate specifică sau altele care sunt autorizabile indiferent de condițiile în care se desfășoară activitatea respectivă.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:06:14] După ce am trecut de acest pas si am verificat dacă avem nevoie sau nu de autorizație, un alt aspect foarte important este cel privind managementul deșeurilor. Sunt convinsă că cei mai mulți au auzit despre acest capitol pentru că a fost și intens mediatizat în ultima perioadă și aici ne referim la colectarea selectivă a deșeurilor. Este foarte important ca agent economic să te asiguri că toate deșeurile pe care le generezi sunt colectate selectiv. Și aici nu ne referim doar la deșeurile ce provin din fluxul tehnologic, ci ne referim la toate tipurile de deșeuri, chiar și la cele care provin de la birouri. Pot să fie deșeuri de ambalaje, pot să fie deșeuri de hârtie, pot fi deșeuri care provin din prelucrarea plasticului să spunem, prelucrarea metalului.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:07:17] Fiecare deșeu în parte are un cod pe care trebuie să fie încadrat, trebuie colectat separat față de celelalte deșeuri chiar dacă sunt deșeuri reciclabile și putem avea plastic metal și hârtie care nu au un risc de contaminare dacă nu au fost umplute cu o anumită substanță, chiar și acestea nu trebuie colectate în același recipient. Fiecare recipient trebuie să fie etichetat și depozitat separat. Este foarte important pentru că în cazul unui control din partea Gărzii de Mediu dacă ele sunt amestecate pot apărea sancțiuni și legea care ne spune cele mai multe detalii despre partea aceasta de cum ar trebui să ne adresăm managementul deșeurilor este legea 211/2011.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:08:19] În afară de partea de depozitare și colectare selectivă este foarte important să vorbim și despre faptul că este necesar să existe o evidență a gestiunii deșeurilor, este vorba despre o evidență lunară și despre o raportare anuală către Agenția pentru Protecția Mediului în ceea ce privește deșeurile generate și ce s-a întâmplat cu ele dacă au fost predate către un colector pentru un valorificator și așa mai departe.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:08:47] Aceasta este obligația pe care o au și alte tipuri de activități, practic ea se aplică într-o altă categorie, se aplică chiar și celor care au un punct de lucru. Putem vorbi chiar și despre un birou unde este necesar ca evidența gestiunii deșeurilor să fie ținută, este necesar să colecteze selectiv.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:09:13] Apoi o altă obligație este cea privind declarațiile către Administrația Fondului pentru Mediu. Agenția de Protecția Mediului și Administrația Fondului pentru Mediu sunt două entități separate.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:09:28] Dacă Agenția pentru Protecția Mediului are în vedere obligațiile care presupun evitarea poluării excesive a mediului sau luarea unor măsuri pe zona aceasta, Administrația Fondului pentru Mediu este un organism fiscal care ține de protecția mediului și este cea care reglementează partea de ambalaje, echipamente, baterii, substanțe chimice și alte tipuri de obligații care ajung să fie deșeuri în general pe teritoriul României.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:10:08] Adică dacă un producător va produce ceva, să zicem că produce piese de mobilier, piesa respectivă va trebui ambalată pentru a fi livrată la client. În momentul în care este ambalată, producătorul va pune pe piață ambalaje pentru că el este cel care dă destinația de ambalaj unei cutii de carton sau unei folii de plastic pentru că să zicem că doar înfășoară mobilierul respectiv într-o folie de plastic. Dacă produce echipamente electrice el este cel care va pune prima dată de piață acel echipament electric și atunci obligația îî revine de a raporta către Administrația Fondului pentru Mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:11:00] La substanțele chimice la fel. În momentul în care produce astfel de substanțe este necesar să fie declarate. De ce ne raportăm la toate aceste categorii? Pentru că ele au impact asupra mediului. Ambalajele știm foarte bine că le găsim peste tot chiar și pe stradă dacă ne uităm, nu se poate să nu găsești un ambalaj aruncat chiar dacă vorbim despre un ambalaj foarte mic. Astfel ajung să aibă un impact foarte mare asupra mediului pentru că ele cantitativ sunt foarte multe. Echipamentele electrice, acolo vorbim despre niște componente care se degradează foarte greu dacă nu sunt reciclate, unele pot avea și o componență periculoasă și atunci s-a pus o obligativitate de declarare a lor pentru ca ulterior să se poată vedea ce se întâmplă mai departe cu deșeurile provenite de la aceste echipamente.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:12:01] La substanțele chimice cred că nu este nevoie să spun pentru că acolo e evident vorbim despre o poluare accidentală care se poate întâmpla oricând în sol, în apă, în aer și așa mai departe și ne afectează viața fiecăruia dintre noi.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:12:29] Mai departe eu mă refer la substanțele chimice periculoase ca și obligații de raportare pentru că sunt foarte multe situații în care în zona de producție sunt folosite substanțe chimice periculoase. Într-adevăr au apărut în ultima perioadă și substanțe care nu au grad de periculozitate, dar sunt destul de puține și sunt foarte multe situații în care societățile nu cunosc faptul că dacă folosesc astfel de substanțe este important să țină o evidență a lor și nu vorbim doar de o evidență contabilă, ci de o încadrare specifică și o raportare în unele cazuri către Agenția pentru Protecția Mediului. Sunt tipuri de activități care necesită și raportarea substanțelor chimice periculoase conform autorizației de mediu. În rest este necesar doar să existe o evidență a lor și să fie prezentată în cazul unui control din partea Gărzii de Mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:13:40] Uleiurile minerale, de asemenea ele se raportează în cazul în care sunt utilizate semestrial către Agenția pentru Protecția Mediului. Și vorbim aici atât de uleiurile neutilizate, nu achiziționate, cât și de uleiul uzat rezultat din producție sau de la mașinăriile folosite în producție. Și nu în ultimul rând am trecut eu așa ca și obligație faptul că trebuie depuse în termen toate raportările solicitate în autorizația de mediu pentru că în autoritățile de mediu sunt obligații specifice companiei respective. Avem în primul rând legea care ne spune ce ar trebui raportat și pe lângă ceea ce este specificat în legislație avem ceea ce este specificat în autorizația de mediu. Ele nu se exclud reciproc.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:14:45] Și aici pot fi foarte multe spețe. Desigur exceptând ceea ce am enumerat eu pot fi și alte obligații, pot fi emisii pentru că dacă avem de exemplu activitate de emisii sau emisii dacă avem o activitate de vopsitorie și se folosesc substanțe pe bază de compuși organici volatili va fi necesar să se măsoare concentrația acestor compuși în aer. Dacă în procesul nostru tehnologic folosim apa și apa respectivă va fi deversată în canalizare este necesar să existe niște măsurători. De asemenea poate să fie montată o stație de epurare. Zgomotul la fel, putem să avem o activitate care produce foarte mult zgomot. Și atunci sigur că în momentul în care se autorizează activitatea respectivă este necesar să se respecte o serie de norme. În afară de acest lucru se pot dispune în autorizația de mediu să se facă măsurători.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:16:03] Cum e și cazul mai nou intrat în legislație al mirosurilor, nu? Tocmai avem o reglementare în direcția asta care la fel ne obligă ca să avem un plan de gestionare a mirosurile sau mă rog al disconfortului olfactiv ca să ne exprimăm așa elegant, ea va fi parte integrantă din autorizația de mediu avem și acolo niște obligații deci cumva există un interes crescut și în direcția asta.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:16:36] Da, exact. Cam acestea au fost aspectele principale pe care eu m-am gândit să le surprind în ceea ce privește obligațiile pe care le au producătorii și aș merge mai departe către importatori. În categoria importatori până la urmă se poate încadra chiar și un producător că și el își poate aduce materia primă din afara țării sau diverse accesorii. De aceea spuneam că ele nu se exclud reciproc.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:17:21] Ce am putea considera că înseamnă un importator? Sunt companii care cred că ești importator doar dacă aduci din afara Uniunii Europene. Nu, conform legislației de mediu te-ai încadrare în această categorie chiar și dacă faci achiziții intracomunitare. De ce? Pentru că tot ceea ce achiziționezi din afara țării intră pe teritoriul României și va deveni deșeu pe teritoriul României atâta timp cât obiectul respectiv va fi comercializat aici. Prin urmare, importatorii intră sub incidența obligațiilor către Administrația Fondului pentru Mediu. Ei au practic aceleași obligații pe care le au și producătorii. Și este necesar să declare ambalajele produselor pe care le aduc din import și aici ne referim la toate ambalajele acestor produse. Sunt foarte multe companii care consideră că trebuie declarate doar ambalajele de transport și aici ne putem referi la paleți, o cutie de carton și o folie de plastic, însă este foarte important de avut în vedere că nu este suficient să fie declarate doar acelea, trebuie declarate toate ambalajele adică și un ambalaj primar al produsului.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:18:48] Pentru că dacă vorbim despre o loțiune de corp, loțiunea respectivă vine într-o sticlă de plastic, de sticlă, de metal, depinde și acela este un ambalaj care trebuie declarat. Și sunt foarte multe situații în care nu se cunosc aceste detalii. Sunt companii care declară că ambalajele își doresc să se conformeze cu legislația, însă neștiind faptul că și acela este un ambalaj ce trebuie declarat consideră că nu rămân la ei ca deșeu în urma impactului și nu sunt cuprinse și ele în declarație. În cazul unui control din partea Gărzii de Mediu vor primi sancțiuni. Este foarte important ca toți să conștientizeze acest aspect.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:19:46] Deci inclusiv la produse alimentare, la legume spre exemplu la avocado sunt săculeți de plastic spre exemplu sau mango vine ambalat în tot felul de chestii, napolitana vine într-un ambalaj, deci inclusiv pentru chestiuni de tipul ăsta trebuie să avem în vedere obligația asta de declarare.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:20:09] Da, tot ceea ce reprezintă ambalaj. Excepție de la această regulă o fac ambalajele biodegradabile. Însă trebuie să existe un certificat care atestă calitatea lor și trebuie săm respectă anumite norme.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:20:26] Certificatul acesta este eliberat de producătorul acelui ambalaj sau este ceva ce trebuie să obțină altcineva?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:20:36] Da, trebuie să fie însoțite ambalajele, în momentul în care să zicem că tu ești producător și achiziționezi ambalaje din România, producătorul de la care achiziționezi tu ambalajele trebuie să îți dea aces certificat. Fără el nu poți demonstra că ambalajele tale sunt biodegradabile și nu poți justifica de ce nu le-ai declarat.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:21:02] Și practic în cazul în care folosim aceste tipuri de ambalaje exclusiv, acestea biodegradabile practic am scăpat de această obligație de a declara acest ambalaj.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:21:21] Da, exact. La echipamente electrice și la baterii. La fel cum spuneam, ce este important să menționez, dar nu am trecut eu în prezentare de aceea vă voi povesti, este faptul că în momentul în care sunt puse pe piață echipamente electrice sau baterii, indiferent dacă vorbim despre un producător sau un importator, aceștia trebuie să fie înscriși într-un registru special, există un registru al producătorilor și importatorilor de echipamente electrice și un registru al producătorilor și importatorilor de baterii. Dacă nu sunt înscriși în acest registru ei nu au voie să pună pe piață astfel de echipamente sau de baterii.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:22:07] De asemenea trebuie să se asigure că îndeplinesc o țintă de reciclare colectare. Nu am vorbit la producători despre acest aspect pentru că voiam să vorbim la importatori de subiectul principal este cel privind obligațiile către Administrația Fondului pentru Mediu. Există în momentul în care tu ai o obligație să declari ambalajele de exemplu ai o țintă de îndeplinit de reciclare, la ambalaje este de 60%, la echipamente electrice de 45%, momentan țintele acestea variază.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:22:47] Deci practic ca să înțelegem mai bine, aceste ținte sunt raportate la cantitatea de ambalaje, respectiv baterii sau alte echipamente pe care tu le introduci în țară.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:22:57] Exact. Da. De ce? Pentru că vă spuneam anterior în discuție că ele vordeveni deșeuri pe teritoriul României. Practic din deșeurile respective trebuie să ne asigurăm că un procentaj va fi reciclat. Astfel încât să nu ajungă la groapa de gunoi. De aceea obligația s-a pus la producător sau la importator pentru că nu se poate urmări ce se întâmplă cu produsul respectiv până în momentul în care va ajunge deșeul. De cele mai multe ori ajung să fie deșeuri la persoane fizice unde deși există recomandări de colectare selectivă și se fac din ce în ce mai multe acțiuni pe zona aceasta este dificil să poți urmări și să constrângi persoanele fizice să le recicleze.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:23:56] Și atunci pentru a ne asigura la nivel național că aceste ținte de reciclare vor fi atinse, se vor lua niște măsuri să evoluăm cât mai mult pe zona aceasta, s-au stabilit obligațiile de raportare respectiv obligațiile de atingere a țintei de reciclare și sunt mai multe metode prin care se poate atinge această țintă, primul fiind dacă nu reciclezi să plătești o taxă către Administrația Fondului pentru Mediu, iar Administrația Fondului pentru Mediu la rândul ei este obligată să investească în niște proiecte pentru a încuraja și a facilita partea aceasta de reciclare, de valorificare. Și avem 2 lei / kilogram pentru 60% din cantitate de ambalaj pentru ambalajele puse pe piață. La echipamentele electrice este o taxă de 4 lei / kilogram și este aceeași și pe zona de baterii, la becuri avem o taxă de 20 de lei / kilogram.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:25:06] Dacă nu vrem să plătim acești bani către Administrația Fondului pentru Mediu putem să luăm noi niște măsuri pentru a facilita și a înlesni această valorificare și reciclare. Este varianta în care dacă mie îmi rămân deșeuri de ambalaje le dau către colectorii autorizați care pot furniza documente justificative că acele ambalaje au fost reciclate în numele meu și atunci pot să demonstrez că eu am reciclat sau varianta în care încheie un contract cu o Organizație de Transfer de Responsabilitate și organizația respectivă ne asigură că vor fi reciclate acele cantități numele meu. Există mai multe Organizații de Transfer de Responsabilitate pe piață în momentul de față, sunt autorizate de Ministerul Mediului, sunt pe site-ul Ministerului Mediului și ne referim atât la o de Transfer de Responsabilitate pentru ambalaje despre care vorbeam acum că este mult mai simplu de discutat, cât și despre partea de echipamente și partea de baterii.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:26:14] Ne întreba cineva adineauri dacă există în societăți colectoare de deșeuri din ambalaje cu titlu gratuit. În sensul în care dacă există niște societăți care colectează lucrurile astea fără să perceapă taxe.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:26:34] Sigur că există. Sunt mai mulți colectori care pot să le ia cu titlu gratuit, ba mai mult decât atât le iau și vă oferă o sumă de bani pentru ele.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:26:49] Avem și câteva exemple în direcția asta?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:27:00] Noi lucrăm cu mai multe societăți pe zona aceasta de colectare în funcție de ce are nevoie clientul meu. Aș evita să dau nume.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:28:00] Din experiența voastră, apropo de obligațiile astea pentru producători și importatori mă refer la alegerea între a plătit banii la stat sau alegerea de a face ceva în sensul colectării selective și toată procedura asta, cam care este feelingul tău, spre ce merg oamenii mai mult sau companiile mai mult, preferă să plătească sau preferă să facă ei demersurile?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:28:32] Majoritatea găsesc o alternativă și preferă să nu plătească cei 2 lei / kilogram. Acum depinde foarte mult și de cantitatea de ambalaje puse pe piață pentru că dacă vorbim despre un client care are lunar câteva zeci de kilograme nu este neapărat o mare diferență între a plăti la stat și a găsi o alternativă pentru a-și atinge acea țintă de reciclare. De ce? Pentru că la stat se plătește pentru 60% din cantitatea de ambalaj pusă pe piață, iar dacă vorbim despre un contract cu o Organizație de Transfer de Responsabilitate acolo se va plăti un cost pe tonă, dar pentru toată cantitatea pusă pe piață din care ei realizează cei 60%.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:29:23] Deci depinde, ceea ce-i sfătuim noi pe clienții noștri și facem pentru toți cei de care ne ocupăm este să-și calculeze. În momentul în care avem un client cu o cantitate foarte mică de ambalaje lunară de fiecare dată îl sfătuim să meargă pe varianta plății către stat dacă nu rămân acele cantități de ambalaje ca și deșeuri la el pe amplasament. Dacă rămân atunci poate găsim și o altă variantă. Dacă vorbim despre un client cu cantități mari, poate de la 100 de kilograme în sus este clar că vom merge întotdeauna pe o alternativă pentru că se va vedea un impact foarte mare în costuri.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:30:11] E complicat procesul acesta de a găsi alternativa asta la plata contribuției la stat?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:30:24] Nu, nu este complicat. Atâta timp cât știi legislația chiar nu este deloc complicat. Varianta unui contract cu o organizație de transfer de responsabilitate este destul de simplă, este necesar doar să poți să faci o estimare a ambalajelor pe care le vei pune pe piață, să identifici corect ambalajele și apoi poți încheia un astfel de contract și pentru agentul economic din punctul meu de vedere este varianta cea mai la îndemână.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:30:51] Cea privind realizarea și reciclarea individuală este un pic mai complicată pentru că în primul rând ambalajele pe care le predai către colector trebuie să îndeplinească anumite condiții. Nu se pot da orice tip de ambalaje, de exemplu dacă eu sunt importator și cumpăr o parte din marfa din afara țării, o parte din România poate îmi rămân ambalaje atât de la marfa achiziționată din România, cât și de la marfa din import, îmi rămân pe amplasament eu am voie să predau spre reciclare doar cele provenite din import, nu și cele pe care le-am luat din România și este bine să știi foarte bine legislația plus că și documentele pe care le primești de la colectori trebuie să îndeplinească anumite reguli și să fie anumite fraze specificate pe ele, să fie o documentație completă, dacă nu este completă Administrația Fondului pentru Mediu nu o va lua în calcul.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:32:01] Cum mă uit eu la toate obligațiile astea, cumva persistă impresia asta de a fi destul de greu de navigat așa și cumva știu că există obligația asta ca în anumite tipuri de companii să existe ceea ce se cheamă un responsabil de mediu, nu? Parcă așa se intitulează poziția asta, însă cumva mă gândesc că arfi important ca un sfat și ca o recomandare că aceste companii oricât de mari sau de mici să intre în contact cu o firmă ca a voastră spre exemplu pentru a identifica corect obligații ce le revin pentru că e foarte nevralgic subiectul și s-ar putea să existe obligații acolo unde noi nu le vedem neapărat din necunoașterea aprofundată a reglementărilor.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:32:53] Știu că există ceea ce se cheamă, nu știu dacă zic bine, revizie sau un soi de revizie pentru probleme de mediu sau ceva de genul ăsta, ca un tip de deserviciu care îți analizează cumva activitățile pe care tu le faci și toate implicațiile astea pe legislația de mediu care ar putea deriva din activitățile alea și mie cumva mi se pare un punct de plecare foarte bun mai ales acolo unde nu suntem foarte siguri, să facem genul ăsta de revizie ca să ne vedem un pic raportat la situația noastră specifică ce obligații avem sau nu avem față de autoritățile de mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:33:36] Da, așa este, roxana. Sunt societăți care decid să se ocupe intern de toate aceste aspecte și să aibă un responsabil de mediu. Ceea ce nu este greșit, dar așa cum bine ai spus și tu, recomandarea noastră este ca o dată la o perioadă sau măcar o dată să își facă un audit de conformare îi spunem noi, obligațiile de mediu în cadrul căruia trecem prin toată legislația de mediu, vedem care sunt aspectele care au impact asupra societății respective din legislație și identificăm riscurile și venim cu soluții astfel încât să se conformeze și să meargă pe varianta cea mai bună de conformare pentru că dacă vorbim de Administrația Fondului pentru Mediu avem trei variante și putem să decidem ce i-ar avantaja cel mai mult.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:34:41] Deci da, este este o recomandare pe care o facem și noi către companii. Chiar dacă au responsabili de mediu, chiar dacă au un departament de mediu pentru că dacă vorbim despre o companie foarte mare cu impact major asupra mediului de multe ori nu este suficient să aibă o singură persoană care se ocupă și s-ar putea să aibă un departament. S-ar putea să aibă foarte multe puncte de lucru și în cazul acesta este dificil ca o singură persoană să se deplaseze la toate punctele de lucru chiar și acolo este important să vadă și o părere din exterior.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:35:19] O companie de consultanță având în portofoliu clienți din foarte multe sectoare de activitate, cel puțin noi așa avem, nu suntem pe o anumită nișă, poate vedea în ansamblu lucrurile, s-ar putea ca o speță de la un client să se aplice și altui client în momentul în care tu te ocupi doar de activitatea ta există riscul să-ți scape ceva, să crezi că poate ție nu ți se aplică, să nu fi auzit de obligația respectivă sau să nu știi cum să o interpretezi corect. Se pot cere și puncte de vedere de la autorități bineînțeles, însă cum spuneai tu chiar la începutul webinarului nostru, sunt și zone gri.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:36:06] Și ce am remarcat eu, apropo de interpretările pe care unii contribuabili decid să le facă cum e și firesc de altfel, să întrebe autoritatea cum se aplică o chestiune sau alta și reclamația lor principală era că autoritatea de obicei vine și răspunde cu același subiect de lege pe care tu te străduiește să îl clarifici de fapt apelând la ei și atunci ne învârtim așa în jurul cozii și de fapt nu știm exact ce avem de făcut.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:36:36] Așa este. Ni se întâmplă și nouă foarte des. Uneori se răspunde punctual pentru că depinde și de modalitatea în care este formulat acest punct de vedere, alteori s-ar putea să știm cum trebuie acționat în anumite spețe pentru că am trecut printr-un control și controalele nu sunt puține.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:37:09] Deci există expertiză. Cam aceasta ar fi diferența între a avea un responsabil intern și a avea o companie care se ocupă de tine sau o companie care să verifice măcar o dată ce se întâmplă acolo astfel încât tu să poți sta liniștit și să fii sigur că în cazul unui control nu vei avea surprize și nu se va întâmpla să ți se aducă la cunoștință un aspect despre care tu pur și simplu nu știai. De cele mai multe ori nu este vorba de rea voință, ci pur și simplu de faptul că oamenii nu știu că ar avea și obligația respectivă și imediat cum află de ea decid să se conformeze.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:37:59] Văd că au început să curgă așa pe chat tot felul de întrebări legate de activități specifice care au sau nu au obligații de mediu, spre exemplu ne întreabă un utilizator dacă o agenție de turism trebuie să depună către autorități declarații pentru deșeurile pe care le colectează la nivel de birou.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:38:23] Răspunsul este da, conform Legii 211 există obligația de a se ocupa managementul deșeurile și de a ține acea evidență despre care vorbeam eu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:38:34] Asta nu prea o înțeleg, dar o să pun totuși, cine ne poate acorda consultanță pentru o societate care importă echipamente electrice spre a le vinde? Cred că o companie ca a voastră spre exemplu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:38:47] Orice companie de consultanță în servicii de mediu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:38:56] Cine e responsabil pentru colectare atunci când îți desfășori activitatea la sediul clientului?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:39:03] Mă bucur că am primit această întrebare. În momentul în care se desfășoară activități la terți depinde foarte mult de cum este încheiat contractul între cele două părți pentru că dacă în contractul respectiv este specificat că obligativitatea colectării deșeurilor și predării lor către un agent autorizat este a companiei care prestează servicii atunci ei sunt cei care trebuie să se ocupe de acest aspect.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:39:43] Ce este și mai important de menționat este că nu vor putea să ia deșeurile cu mașina proprie și să le ducă ei la un colector. Este important să încheiem un contract și colectorul să vină să le ia de pe amplasamentul clientului. Foarte important. Transportul de deșeuri, o să intru și în acest subiect, deșeuri nepericuloase, se poate face doar dacă un agent economic este înscris în lista transportatorilor de deșeuri nepericuloase.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:40:15] Deci este o activitate specifică care trebuie făcută doar de anumite tipuri de companii, nu putem noi cu mașina noastră sau cu taxiul sau cu orice alte forme să luăm cartonul sau hârtia pe care am consumat-o la birou.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:40:28] Putem doar dacă suntem înscriși în acest registru putem, dar doar dacă e nepericulos. Dacă este periculos acolo vorbim de cu totul alte norme ce trebuie respectate și e mult mai stufos și trebuie să existe o autorizație de mediu în cazul respectiv, în cazul deșeurilor periculoase. Să fie atenți la contract, cum îl încheie și recomandarea noastră este ca deșeurile să rămână pe amplasament la client pentru că până la urmă așa este cel mai simplu de gestionat.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:40:56] Cumva cred că asta e o recomandare bună și pe viitor aveți grijă la cum întocmiți pe viitor contractele să cuprindeți în ele inclusiv chestiuni legate de aspectul ăsta ca să nu vă treziți apoi cu cine știe ce balauri pe la controale. Avem aici o întrebare mai specifică, o să ne încercăm norocul cu ea și vedem poate doar mie mi se pare așa, ne spune utilizatorul, în cazul în care producătorul, vânzătorul este străin sau nerezident, iar cumpărătorul este societate românească, poate să intervină obligația cumpărătorului de a transmite declarații și de a achita sumele către Administrația Fondului pentru Mediu? Și ne dă un exemplu, poate ne ajută asta, o societate comercială românească cumpără pentru uz propriu al angajaților laptopuri de la un vânzător societate din Uniunea Europeană, laptopurile sunt livrate în România, cred, cam asta ar fi speța.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:42:11] Da, dacă sunt achiziționate laptopurile acestea pentru uz propriu ele nu trebuie declarate ca echipamente electrice la Administrația Fondului pentru Mediu. Acesta este singura speță, deci în momentul în care le achiziționezi pentru uz propriu. Dacă ele sunt achiziționate pentru a fi comercializate atunci o să trebuiască să fie declarate echipamentele către Administrația Fondului pentru Mediu și îndeplinite toate celelalte condiții despre care vorbeam.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:42:38] Merg mai departe în zona de taxe. Ne întreabă cineva dacă taxa aceea de 2% se aplică doar substanțelor sau și amestecurilor.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:42:49] Taxa de 2% se aplică substanțelor pure în proporție de 98% care sunt periculoase pentru mediu. Deci trebuie verificate fișele tehnice de securitate de acolo își pot lua aceste informații.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:43:07] Apoi o întrebare legată de declarația privind obligațiile la Fondul de Mediu dacă rămâne pe formular hârtie sau va fi obligatorie electronic în 2020.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:43:21] Da, va fi obligatoriu online. Chiar îi sfătuiesc pe toți să își creeze conturile dacă nu și le-au creat deja pentru că dacă nu mă înșală memoria, o să și verific, ultima declarație care va putea fi depusă pe format hârtie este declarația aferentă lunii iulie adică cea care se depune până pe 25 august. Ulterior nu vor mai putea fi transmise în această manieră, ci va trebui să se utilizeze aplicația informatică și declarațiile să fie depuse online.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:43:51] Bănuiesc că voi ați folosit-o deja, care e experiența de utilizare, cum vi se pare?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:44:07] Este prietenoasă. Până în prezent a funcționat, acum 2 luni, dacă îmi aduc bine aminte, în apropierea datei de 25, cred că erau foarte mulți utilizatori care foloseau aplicația în același timp și a avut erori într-una din zile, dar s-au remediat destul de rapid.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:44:28] Dar asta cu infrastructura tehnică tot timpul e o problemă și pe la ANAF mai pică site-ul.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:44:36] Aplicația este în regulă, poate fi utilizată. Ce e mai important decât aplicația în sine este ce anume înregistrezi în ea, să te asiguri că știi să completezi corespunzător toate punctele respective, toate câmpurile. Pentru noi nu este dificil, este în regulă ne-am obișnuit destul de repede cu ea.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:44:59] Dar comparativ cu formularul pe hârtie sunt modificări în aplicația asta? Adică există chestiuni în plus sau în minus?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:45:05] Există niște lucruri în plus aș spune eu pentru că poți vedea o situație a declarațiilor depuse. De asemenea poți solicita certificatul fiscal, poți completa formularul de solicitare a certificatului fiscal însă în continuare trebuie să îl trimiți către autorități și îl poți primi în format electronic, asta este o noutate, pe mail. Există acum un câmp în solicitarea certificatului fiscal, în cererea respectivă unde poți bifa că dorești să primești extrasul fiscal pe e-mail. Până acum se putea primi doar pe hârtie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:45:50] Ați folosit funcționalitatea asta? Chiar se trimite?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:45:55] Nu am folosit-o. Dar cu siguranță funcționează.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:46:09] Văd că avem o întrebare apropo de societăți dacă au sau nu au obligație. Ne povestește cineva despre o societate care vinde produse fast food dacă trebuie să declare ambalajele folosite pentru livrarea produselor.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:46:22] Aici am nevoie de mai multe detalii. Eu o să vorbesc un pic la modul general. Ambalajele folosite pentru livrarea produselor sunt ambalaje de desfacere. Dacă ne referim la caserole în ceea ce le privește este adresată întrebarea. Ambalajele de desfacere intră în responsabilitatea celui care le folosește doar în momentul în care sunt personalizate. Deci dacă vorbim despre o caserolă care nu este personalizată nu este obligația fast food-ului respectiv să o declare, ci obligația este a producătorului. Dacă ea este însă personalizată atunci da, va trebui să o declare el.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:47:11] Deci practic toate chestiunile astea braduite încep să comporte obligații.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:47:17] La ambalajele de desfacere este o diferență între ambalaj de desfacere și un alt tip de ambalaj. Ambalajul de desfacere este cel care se umple la locul de consum să spunem. Deci în momentul în care eu am ca și activitate, de exemplu sunt o shaormerie o să umplu ambalajul respectiv acolo, la shaormerie și îl voi da spre a fi consumat de către client acasă. Îi voi da mâncarea în ambalaj. Acelea sunt ambalaje de desfacere. Dacă vorbim despre o cutie însă, să zicem că eu cumpăr cutii de pe piața din România, cutii de carton și pun în ele diverse produse pe care eu le comercializez, acela nu este un ambalaj de desfacere.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:48:14] Un ambalaj în înțelesul pe care l-am avut până acum asupra ambalajelor respectiv pentru facem declarațiile și raportările respective. Mai avem aici o chestiune legislativă, ne spune un utilizator că Legea 249/2005 cea referitoare la gestionarea ambalajelor și a deșeurilor din ambalaje va fi modificată pentru a transpune directiva 852 și întreabă utilizatorul dacă raportarea ambalajelor introduse în piață se va modifica pentru a reflecta ce provine din import.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:48:54] Nu am primit nicio informare pe subiectul acesta.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:49:29] Ne întreabă un utilizator dacă o societate producătoare de brichete cred, de rumeguș și peleți, întreabă ce documente ar trebui să depună în relația cu mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:49:42] La fel, se pot aplica cele generale despre care am vorbit în sfera producătorilor, dar trebuie văzut exact ce fac ei acolo, trebuie văzut dacă ambalează produsele respective atunci vor avea ambalajele pe care trebuie să le declare și din ce-mi aduc eu aminte brichetele și peleții sunt ambalate în general în niște saci de plastic.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:50:06] Deci aici intervine cred că serviciul acela de care povesteam mai devreme, auditul acela de conformitate. Mergem mai departe cu o întrebare legată de o curățătorie, spălătorie de haine ce obligații are către Agenția pentru Protecția Mediului și Fondului de Mediu?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:50:46] Chiar avem în portofoliu mai multe curățătorii de haine. Așa că pot să fiu mai specifică aici pentru că știu foarte bine activitatea și nu diferă de la una la cealaltă foarte mult. La partea de spălătorii în primul rând va fi autorizația de mediu de care ar avea nevoie. Deci este o activitate autorizată din punct de vedere de mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:51:17] De asemenea trebuie să aibă în vedere partea de managementul deșeurilor și să își țină acea evidențe și să predea către colectori autorizați. În cazul unei spălătorii, vom vorbi și de niște ambalaje contaminate pentru că ei folosesc diverse substanțe pentru a curăța hainele și în funcție de substanțele folosite s-ar putea să vorbim și despre un raportare de compuși organici volatili pentru că dacă folosesc diverse substanțe care au astfel de compuși e o raportare specifică pe zona aceasta. Ambalajele intră și ele ca și obligații pentru că majoritatea folosesc niște huse de plastic atunci când îți dau hainele curățate.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:52:08] Corect. Mergem mai departe, avem tot așa o întrebare legată de vânzările la distanță business to consumer, dacă există un prag valoric sau un prag cantitativ al ambalajelor de la care intervine obligativitatea raportării la AFM.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:52:26] Nu, nu există. Indiferent de cantitate trebuie întocmite declarațiile. Aici trebuie văzut dacă marfa vine din import atunci se va declara pentru marfa respectivă ambalajul. Dacă marfa nu provine din import va trebui văzut în ce măsură comerciantul reambalează, de cele mai multe ori așa se întâmplă sau supra ambalează pentru că s-ar putea să cumpere o cantitate mai mare și apoi să achiziționeze cutii pentru a transmite către clienți produsele.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:53:06] Aici vine la rând o întrebare care are mai degrabă tentă economico contabilă fiscală, spre exemplu zice așa, pentru ambalajele care nu sunt facturate, ci doar însoțesc marfa, exemplu folie, carton, paleți cum s-ar reflecta ele în contabilitate? Că dacă nu vin pe factură nu ai cum să le înregistrezi.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:53:34] Da, așa este, dacă nu vin pe factură nu pot fi înregistrate, însă în mod normal ar trebui să fie evidențiate pe factură. Nu se întâmplă întotdeauna, de cele mai multe ori ele sunt rezultate din diferența între cantitatea netă și cantitatea brută pentru că pe documente contabile și nu mă refer doar la factură, s-ar și pe CMR, cel care însoțește marfa să apară cantitatea netă și cantitatea brută, iar diferența să o reprezinte ambalajul. Și aici ține într-adevăr de fiecare departament contabil în parte să își găsească o înregistrare a ambalajelor respective. E într-adevăr o speță care ține foarte mult de zona contabilă, noi mai consiliem pe zona aceasta dar trebuie să vedem exact despre ce este vorba la clientul în cauză pentru a putea da un sfat pertinent. Așa la modul general aș evita să mă pronunț.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:54:41] Sunt de acord cu abordările prudente pentru că de fiecare dată și noi recomandăm și sfătuim pe toată lumea să vorbească cu specialiști aplicat pe situația lor specifică, să nu ia în calcul neapărat chestiunile asta care la nivel general pot fi foarte adevărate, dar aplicate la o situație particulară s-ar putea să comporte anumite aspecte specifice pe care trebuie să le luăm în calcul. O să merg mai departe cu întrebările, este una legată de o societate care importă din Italia aparate IPL pentru saloane de cosmetică pe care le vinde. Și întreabă dacă are obligații din moment ce nu deschis niciun punct de lucru, ci este doar intermediar.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:55:31] Atâta timp cât aparatele respective sunt facturate de către compania din Italia către compania lor, au obligația de a declara atât echipamentele, cât și ambalajele pentru că sunt echipamente electrice. Deci da, există o obligație către Administrația Fondului pentru Mediu. Dacă nu au un punct de lucru și e vorba doar de comerț online și ele merg dintr-o parte în cealaltă nu există obligația managementul deșeurilor, însă obligația de a le declara către Administrația Fondului pentru Mediu desigur există.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:56:07] Eu aveam aici o întrebare legată de autorizația de mediu, cât timp de la schimbarea adresei sediului social ar trebui încheiate contractele pentru utilități și cele de salubritate pentru a putea obține autorizația de mediu și de a nu fi pasibili de amendă?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:56:26] Nu ne este foarte clară speța, deci înțeleg că își schimbă sediul, au autorizație de mediu în momentul de față și schimbă sediul social. Da, pentru sediu social se face doar o notificare către Agenția pentru Protecția Mediului și ei decid în ce măsură este necesară o revizuire a autorizației de mediu. Autorizația de mediu se revizuiește în momentul în care se schimbă punctul de lucru, locul unde se desfășoară activitatea, în rest pentru celelalte tipuri de schimbări dacă nu sunt niște schimbări de fond cu impact major se cere mai întâi un punct de vedere de la autorități și ei sunt cei care decid dacă este necesară revizuirea sau nu. Dacă își schimbă cu totul punctul de lucru atunci automat se va obține o nouă autorizație de mediu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:57:15] Mai e o întrebare legată tot așa de cine are, cine n-are obligații. Un recitlator autorizat care repară ambalaje din lemn și le vinde către societăți comerciale, dacă datorează taxe la fondul de mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:57:47] Pentru el paleții, mă gândesc că este vorba despre paleți, paleții respectivi sunt o marfă. Deci în momentul în care ei îi repară, atunci când ies din companie, ei reprezintă o marfă nu un ambalaj. Cei care dau destinația de ambalaj sunt clienții care cumpără acei paleți și ei au obligația să-i declare. Dar trebuie văzut exact dacă ei sunt colectori, trebuie studiat mai în detaliu să vedem dacă nu e și o altă speță care să intre sub incidența obligațiilor către Administrația Fondului pentru Mediu. Dar dacă ne referim la obligația de a declara paleții ce rezultă din activitatea lor ca și produs finit, nu, pentru aceia nu au obligația.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:59:02] Aș mai dori să mai specific un singur aspect în ceea ce privește obligațiile către Administrația Fondului pentru Mediu. Dacă aducem ceva din afara țării, dar produsul respectiv va fi comercializat într-o altă țară, da, să zicem că eu cumpăr un echipament electric, îl cumpăr din Italia, eu fiind o firmă din România, firma din Italia mă facturează, iar eu vând echipamentul respectiv exact așa cum a venit din Italia către o firmă din Polonia. În cazul acesta eu nu mai am obligații către Administrația Fondului pentru Mediu. Pentru că nici echipamentul, nici ambalajul lui nu rămân pe teritoriul României. Dar doar în cazul în care pleacă așa cum a venit.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:00:04] Și spune-mi te rog, dacă se schimbă ceva în cazul în care firmele astea nu mai sunt din spațiul comunitar spre exemplu, că exemplele pe care le-ai dat tu erau Polonia și Italia.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:00:14] E același lucru.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:00:15] E același lucru și pentru spațiul extracomunitar deci și cu Statele Unite.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:00:20] Și ce mai e foarte important de menționat este că atunci când produsele provin din spațiul extracomunitar în vamă se verifică automat înregistrarea pentru echipamente electrice și pentru baterii în acel registru despre care vorbeam și există riscul ca produsele să fie oprite acolo până când se prezintă dovada înregistrării registrul importatorilor și producătorilor de echipamente, respectiv baterii. Deci e foarte important, dacă aveți astfel de cazuri e foarte bine să faceți înregistrarea, să vă puneți la punct pentru că știu că sunt costuri foarte mari în vamă. Am avut clienți care ne-au contactat atunci când aveau produsele în vamă, durează un pic până se obțin toate actele și practic sunt niște bani pe care îi pierdeți.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:01:05] Deci practic orice import de tipul ăsta de echipamente electrice baterii și alte lucruri de tipul ăsta e bine să avem autorizațiile de dinainte ca să nu riscăm să rămânem produsele blocate. Mă gândesc că mult pe piața din China, cred că mult se importă de acolo. Hai să mergem mai departe.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:01:35] Da. Aici deja am discutat despre toate obligațiile, am mai specificat eu ca și categorie toate companiile care au un punct de lucru pentru că într-adevăr, indiferent de activitatea pe care o desfășori ai obligația să îți întocmești această evidență a gestiunii deșeurilor și să raportezi către Agenția pentru Protecția Mediului. Iar în București vin în control și cei de la Poliția Locală, nu doar Garda de Mediu întrucât au și ei un departament de mediu și pot să verifice existența acestei evidențe.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:02:25] Bun. O să povestesc un pic despre cum se desfășoară un control din partea fiecăruia dintre aceste instituții că bănuiesc că există interes pe zona aceasta. Garda de Mediu poate să vină în control în mai multe cazuri.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:02:43] Spuneam eu la începutul discuției noastre că dacă ai autorizație de mediu vei avea un control de la autorități. Da, conform legislației cel puțin o dată pe an în cazul celor care au autorizație de mediu primesc un control de la Garda de Mediu care verifică faptul că se respectă ceea ce este specificat în legislația de mediu, cât și în autorizația companiei respective și de asemenea verifică dacă nu au mai fost modificări pe amplasament și nu este necesară o revizuire a acestei autorizații, iar agentul economic nu a notificat acest aspect.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:03:24] Ea mai poate veni în momentul în care se înregistrează o plângere. Deci dacă cineva o consideră că nu sunt respectate normele care țin de protecția mediului poate face o plângere, pot fi și persoane fizice care să facă plângere la Garda de Mediu sau persoane juridice și atunci automat va veni un control care va verifica toate aspectele de mediu. Mai sunt verificări care se mai fac de către autorități și de către Garda de Mediu pe o anumită temă în funcție de obiectivele pe care ei le au în anul respectiv probabil, pot să aibă un control tematic în cadrul căruia să verifice în mod special să zicem substanțele chimice periculoase. Acest lucru nu înseamnă că nu vor verifica și ceilalți indicatori, dar vor veni cu cereri specifice pe această zonă și mai pot veni dacă ei constată și se autosesizează în anumite cazuri că există o problemă de nerespectarea legislației.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:04:32] Cam acestea ar fi situațiile în care vine Garda de Mediu. Este puțin probabil să vină la agenții economici care au un impact minim asupra mediului. Apropo de exemplul de mai devreme cu agenția de turism este puțin probabil să vină la o agenție de turism Garda de Mediu, doar dacă există o plângere în acest sens sau cine știe, să fi fost prin apropiere. În rest nu am avut cazuri de genul acesta.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:04:59] Poliția Locală în schimb poate veni și la agenții economici care au un impact mai mic asupra mediului și chiar vin destul de des în București. Vin foarte mult la restaurante care nu au autorizație de mediu pentru că sunt restaurante care au și autorizație de mediu și acolo vine și Garda în afară de poliția locală și la alte tipuri de activități. Nu au neapărat o restricție, pot să vină și să solicite documentele pe partea aceasta în special evidența gestiunii deșeurilor pentru că ei din ceea ce am observat noi pun foarte mult accent pe partea aceasta privind managementul deșeurilor.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:05:53] Iar inspectorii AFM vin clarificat din ceea ce am observat. Nu pot să afirm că este 100% corect ceea ce spun, dar de cele mai multe ori vin planificat la anumite societăți pe care le au în vedere în luna respectivă, în anul res.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:06:17] Sunt cumva să zicem împărțite pe anumite tipuri de activități? Să zicem că verificăm producătorii de nu știu ce luna asta?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:06:30] Nu. Vor verifica ultimii cinci ani. Deci în cazul în care vine un control din partea Administrației Fondului pentru Mediu nu se va verifica doar anul curent, ci vor vrea să vadă documente aferente ultimilor cinci ani. Verifică tot ceea ce înseamnă documente contabile, un control din partea Administrației Fondului pentru Mediu nu durează o zi, durează de cele mai multe ori câteva luni pentru că au nevoie atât de partea aceasta care ține de zona contabilă să-i spunem, partea de documente contabile, cât și de a vedea amplasamentul și a vedea exact care este modalitatea de ambalare sau care sunt produsele aduse de către compania respectivă sau produsele companiei respectivă și puse pe piața din România. Este destul de stufos să spunem. Este necesar să le fie prezentate informații centralizate privind ceea ce a fost declarat până acum, cum s-au calculat greutățile respective. Și în cazul în care consideră că nu au fost respectate și nu au fost declarate corespunzător vor dispune să se declare din urmă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:07:46] Cum ziceam la început, pot interveni acele sume suplimentare de plată. Bun, asta este pe partea de controale, mai avem ceva legat de chestiunea asta. Nu știu, hai să te întreb eu așa ca să nu trecem prea repede peste partea asta de controale, care e opinia ta apropo de cum ne putem pregăti cât mai eficient pentru un eventual control? Mă gândesc că din perspectiva ta de specialist, nu știu, ce ar trebui să facă o firmă din punct de vedere birocratic sau de altă natură pentru a se asigura că dacă se trezește cu un inspector în control va fi ok la verificarea asta.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:08:35] Chiar avem un ghid în ceea ce privește aceste sfaturi. Am făcut un ghid tocmai pentru a veni în întâmpinarea agenților economici. În primul rând trebuie să știe care sunt obligațiile, e esențial. Din momentul în care au aflat care le sunt obligațiile este foarte important să decidă cum se vor ocupa de îndeplinirea acestor obligații, fie decid să se ocupe o persoană din intern de raportări, fie decid să externalizeze către o companie specializată. Indiferent de metoda pe care o aleg, e foarte important să respecte termenele de raportare pentru că există o sumedenie de termene ce trebuie îndeplinite atât către Agenția pentru Protecția Mediului, cât și către Administrația Fondului pentru Mediu și că ceea ce declară este corect.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:09:48] Eu îi sfătuiesc dacă nu au posibilitatea să apeleze la o companie specializată, să citească foarte bine legislația. Care da, este stufoasă și poate pe ici pe colo este interpretabilă, dar dacă citesc legislația și au idee despre ce ar trebui să facă reușesc într-un anumit procent să se conformeze depinde de persoana care se ocupă. Eu aș spune că în procent de 70-80% reușesc să pună lucrurile cât de cât la punct.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:10:29] Și pentru că tot suntem la partea asta de controale, cam cum vezi tu să zicem atitudinea inspectorilor referitor la practicile lor, vin direct cu o amendă sau mai degrabă e așa un soi de sancționare cu avertisment, îți dă o perioadă să te conformezi sau cam care e atitudinea?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:10:50] Da, dacă vorbim despre un control de la Administrația Fondului pentru Mediu automat va trebui să declari ceea ce nu ai declarat, să plătești pentru cantitățile respectiv,e să plătești penalități și dobânzi. Deci nu există alte variante, nu există avertisment. Oricum plățile respective trebuie făcute pentru că se consideră că ele erau datorate către Administrația Fondului pentru Mediu și nu au fost îndeplinite, prin urmare va trebui să te ocupi.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:11:19] Dacă vorbim despre controlul din partea Gărzii de Mediu sau a poliției locale depinde foarte mult de persoana care va veni în control și depinde și de aspectul pe care îl constată pentru că dacă vorbim despre un aspect care nu are un impact major asupra mediului desigur că pot da un avertisment și un termen de conformare și atunci ești obligat ca în cele 30 de zile sau 15 zile de obicei așa am observat că sunt termenele pe care le stabilesc, să le furnizezi raportarea pe care nu ai făcut-o sau să te asiguri ca ai încheiat contractele pe care nu le aveai încheiate sau să le dai o dovadă că vei instala o stație de epurare să zicem, dacă tu foloseai apa în procesul tehnologic și nu aveai o stație de epurare și apa respecctivă era deversată în canalizare. Deci da, pot să dea și recomandări, dar pot să și sancționeze.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:12:25] Din punctul meu de vedere în cazul în care sunt mai multe nereguli cu siguranță va fi o sancțiune pe una dintre spețe cel puțin și restul pot fi la nivel de recomandare. Dacă este o singură neregulă minoră atunci da, vom da o recomandare și nu vor sancționa.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:12:47] Am înțeles și referitor la treaba cealaltă cu sumele suplimentare de plată, dacă ai așa un ordin de mărime apropo de cea mai mare corecție din asta de care ai auzit, care s-a făcut pe obligații nedeclarate.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:13:04] Da, un miliard la AFM. Dacă sunt sume foarte mari plățile se pot eșalona.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:13:22] Cred că ar fi bine de punctat că tot s-a dat drumul la procedura amnistiei fiscale că inclusiv obligațiile către Fondul de Mediu care vor fi achitate până la finalul anului, 15 decembrie parcă este data, pot scăpa de penalizări și dobânzi penalizatoare. Cine a avut o relație foarte bună. De aceea am citit foarte multe opinii pe chestiunea asta.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:14:11] Da. Plus că dobânzile și penalitățile se calculează ulterior. Dacă un agent economic nu și-a depus declarațiile către Administrația Fondului pentru Mediu și le depune acum pentru ultimii cinci ani va avea de plată suma aferentă declarațiilor, dar aferente cantităților din declarații, acei 2 lei / kilogram pentru 60% în cantitate de ambalaje, penalitățile le vor primi ulterior. Aceasta este procedura.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:14:37] Cred că e un moment foarte propice să ne facem acea revizie de care ziceam, auditul acela de conformitate în cazul în care ne-a scăpat ceva. Cred că acum putem să remediem lucrul acela în ideea că avem și posibilitatea să plătim doar principalul și să scăpăm de dobânzi și penalități pentru perioada în care nu am făcut aceste plăți.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:15:00] Bun, trecem la partea de sancțiuni. Haide să vedem ce avem aici.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:15:10] Da, eu am fost câteva dintre sancțiuni, ele sunt mai multe și împărțite pe diverse categorii. Deci e amendă de la 20.000 la 40.000 pentru persoanele juridice care nu au un spațiu amenajat pentru colectarea selectivă, nu au recipientele inscripționate pentru fiecare tip de deșeu, codul de deșeu corespunzător și nu își întocmesc evidența gestiunii deșeurilor. Și o amendă între 15.000 și 30.000 în cazul operatorilor economici care dețin autorizație de mediu și nu au desemnat un responsabil cu gestiunea deșeurilor.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:15:51] Pentru că este o mică diferență. Dacă eu am responsabilitatea de a ține evidența gestiunii deșeurilor, dar nu am autorizație de mediu, atunci poate să-mi țină un angajat din firmă, important este să fac corect ceea ce fac. Dar dacă eu am și autorizație de mediu trebuie să existe o decizie internă denumire a celui responsabil și el ar trebui să aibă și un certificat în sensul acesta obținut pentru responsabil din gestiunea deșeurilor sau să externalizezi.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:16:39] Dacă de exemplu ai nevoie de autorizație de mediu și nu o deții se va suspenda activitatea până când obții autorizație de mediu și vei primi și o amendă extrem de mare. Dacă-mi aduc bine aminte era undeva la 60.000 de lei.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:17:01] Iar la AFM sunt acele penalități și dobânzi despre care și spuneam mai devreme 0,03 lei / zi de întârziere pentru neîndeplinirea obligației de plată către AFM.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:17:12] Deci pentru fiecare zi de întârziere plătim 0,03 lei / zi.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:17:18] Cu cât se întocmesc mai repede cu atât este mai bine pentru că în cazul unui control nu ai costurile atât de mari. Mai departe sunt serviciile noastre pe care le-am menționat. E o gamă foarte largă de servicii, în general sunt personalizate. De aceea spuneam că este foarte important să vedem care sunt nevoile fiecărui client pentru că în funcție de nevoile pe care le are putem recomanda ceea ce i se potrivește cel mai bine, de la consultanță pentru un client care poate are un responsabil intern, dar vrea să aibă o companie care să valideze anumite spețe mai dificile poate are nevoie de suport pe spețele respective până la eliberarea diverselor documentații tehnice. Aici vorbim despre avize, autorizații de mediu, acorduri de mediu, autorizații integrate de mediu, acestea le putem obține noi, putem întocmi documentația, putem să le oferim asistență în momentul în care autoritățile vor veni în control pe amplasament. Deci cumva lucrurile să fie mai facile.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:18:57] Practic toată gama asta de servicii de mediu necesare pentru companie.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:19:31] Aș dori să mai specific ceva, aici la penalități și dobânzi este vorba de 0,03% din suma care trebuie achitată, nu lei. Deci este 0,03% / zi de întârziere.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:19:59] Deci așa se ajunge la acele sume colosale de care vorbeam mai devreme. Revenind la întrebările de pe chat, rămăsesem la un utilizator care ne întreba care este procedura în cazul bateriilor uzate, de exemplu cele folosite pentru diverse dispozitive, tastaturi, mouse-uri, laptopuri care au fost înlocuite. Ce responsabilități ar avea companiile care intră în contact cu astfel de baterii?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:20:35] Este important să le colecteze și să le predea către un colector autorizat pe baterii.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:20:39] Cineva are nevoie de o clarificare legată de baterii. Dacă aici includem doar bateriile uzuale sau și acumulatori auto sau de tracțiune pentru stivuitoare.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:20:55] Nu știu la ce se referă. Probabil că întrebarea este referitoare la obligațiile către Administrația Fondului pentru Mediu. Cel puțin așa mă gândesc, ar trebui văzută exact speța ca să pot răspunde.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:21:15] Ne întreabă cineva, deșeurile ce rămân de la o sală de intervenții chirurgicale care sunt predate la o firmă de incinerare cu toate documentele aferente, mai trebuie declarate undeva sau e în sarcina firmei de incinerare să se ocupe de ele?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:21:31] Desigur, trebuie incluse în evidența gestiunii deșeurilor care se întocmește lunar și raportate anual către Agenția de Protecția Mediului.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:21:39] Din ce am înțeles eu astăzi e că orice deșeu am produce, indiferent ce se întâmplă după aceea cu el și dacă avem sau nu obligații să-l gestionăm, noi trebuie să-l punem în această evidență, da?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:21:55] Da, exact. Generatorul are obligația de a ține evidența și de a face raportare către Agenția de Protecția Mediului, nu colectorul. Colectorul la rândul lui are și el o serie de alte obligații, o serie de alte raportări, dar legea 211 specifică foarte clar că este obligația aceasta a generatorului.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:22:15] Cred că de aici intervine cumva și dificultatea în a înțelege exact ce obligații revin pentru că raportat la anumite operațiuni putem fi doar generator, la alții putem să fim și colector, la alții putem să fim producător și așa mai departe și în funcție de asta putem să avem obligațiile aferente unei categorii de contribuabil sau mai multe la care sunt disparate la fiecare. Știu că aceeași problematică este cumva și la GDPR spre exemplu unde în funcție de capătul unde ești în acea prelucrare de date poți să fii și operator și împuternicit în funcție de asta îți revin mai multe sau mai puține obligații.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:22:55] Merg mai departe cu întrebările, avem una legată de avizarea anuală a autorizației de mediu că trebuie făcută la sediul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și care este data până la care se face vizarea. Ne dă și un exemplu, compania noastră a reînnoit anul acesta autorizația până la anul, până la acea dată ar trebui să fie vizată din nou?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:23:19] Data până la care trebuie depuse documentele pentru obținerea vizei se raportează la luna și la ziua emiterii autorizației de mediu, respectiva expirării autorizației de mediu. Dacă de exemplu eu am o autorizație de mediu care a fost emisă în 25 septembrie, eu mă voi asigura că cel puțin cu 60 de zile înainte voi depune documentele pentru viză. Deci nu trebuie depășite cele 60 de zile, perioada pe care autoritățile au dat-o este între 90 și 60 de zile, deci nu am voie nici mai devreme de 90 de zile, dar nici mai târziu de 60 de zile.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:24:06] Rămânem tot în zona asta a autorizației de mediu, ne trebuie cineva dacă depunerea cu întârziere a cererii pentru autorizație se sancționează la momentul depunerii cererii sau se sancționează doar dacă este un control în care se constată acest lucru.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:24:23] Dacă mî gândesc că e o activitate care necesită autorizație de mediu și nu a avut până în prezent și a desfășurat activitatea respectivă fără să fie autorizată, se vor depune documentele la Agenția pentru Protecția Mediului, Agenția pentru Protecția Mediului nu va sancționa, dar dacă vine un control în timpul până la obținerea acestei autorizații și constată că activitatea este desfășurată fără a avea autorizația de mediu atunci cu siguranță vor fi sancționați și se va opri activitatea.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:25:21] Ne mai întreabă cineva apropo de contribuțiile și declarațiile către Fondul de Mediu, ne zice că firma nu a depus niciodată declarațiile astea, deși a avut mici achiziții încă din 2013. Întrebarea este dacă va depune declarații doar pentru ultimii 5 ani sau din 2013 încoace.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:25:47] Ultimii cinci ani, întotdeauna se vor verifica ultimii cinci ani.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:26:02] E o întrebare pe care eu recunosc nu cred că o înțeleg, dar poate știi tu, în vederea realizării obiectivelor de valorificare prevăzute în Legea 249/ 2015 care sunt elementele care trebuie urmate?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:26:17] Se referă la cu obiectivul de reciclare și valorificare de 60% probabil pentru ambalaje. Am explicat puțin mai devreme că există mai multe variante de atingere a acelui obiectiv.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:27:25] Mai era o întrebare pe care am primit-o pe e-mail legat de un cod CAEN 4649 care necesită autorizație pentru funcționare, ne povestește utilizatorul că a predat responsabilitatea pentru deșeuri carton, plastic, lemn, electronice și baterii și este nevoit să ne reautorizăm manual în registrul producătorilor de echipamente electrice și electronice.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:28:08] Da, înregistrarea în registrul producătorilor și importatorilor de echipamente electrice și electronice nu are legătură cu autorizația de mediu. Codul CAEN respectiv nu este autorizabil așa cum a menționat și utilizatorul. Nu există o departajare în ceea ce privește codul CAEN sau cantitatea de echipamente puse pe piață. Obligația este pentru toată lumea în egală măsură pentru că acele echipamente vor deveni deșeuri. Și atâta timp cât se efectuează acele importuri trebuie să fie înregistrați în acel registru pentru a se putea urmări ce se întâmplă cu echipamentele.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:29:04] Mai e o singură întrebare e vorba de Legea 249/2015 cea care vizează gestionarea ambalajelor și a deșeurilor din ambalaje, utilizatorul ne menționează acest articol 20, aliniatul 4, litera a, care prevede obligația restituirii către furnizor a ambalajelor folosite, obligație, aici este opinia utilizatorului, care este respectată doar formal întrucât nu se aplică și nu avem niciun mecanism de a forța marii retaileri de a restitui ambalajele, ne întreabă ce se poate face în această privință.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:29:51] Aliniatul 4, litera a, spune următorul lucru, operatorii economici deținători de ambalaje folosite din comerț și industrie sau deșeuri de ambalaje din comerț și industrie au obligația să returneze ambalajele folosite către furnizori sau operatorii economici desemnați de aceștia conform prevederilor contractuale sau să predea deșeurile de ambalaje, spune litera b. Deci nu există o obligație, este o alternativă în funcție de ceea ce prevede contractul. Așa cum spune fx în legislație, legea nu obligă retailerul să returneze acele ambalajul. Dacă în contractul încheiat între părți este prevăzut însă că el este obligat să le returneze atunci bineînțeles că va trebui să le returneze, dar el poate avea la îndemână și varianta în care le va preda ca deșeu de ambalaj către colectori desemnați. Prin urmare nu este o obligație nici măcar la nivel formal. Este o alternativă condiționată de contractul dintre părți.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:31:03] Pentru că tot vorbești de contracte văd că a apărut o întrebare între timp, ideea e in felul următor, ne zice cineva apropo de activitățile astea de birou și materialele astea consumabile cu obligația respectivă de a le colecta selectiv, dacă ar trebui să fie precizate în contractul cu firma de curățenie anumite obligații specifice legate de colectarea selectivă, care crezi că ar fi o abordare prudentă?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:31:36] Da, ar fi indicat. Depinde foarte mult de cum este încheiat contractul cu firma de curățenie, dar responsabilitatea este a generatorul, respectiv a firmei care îi angajează pe cei care se ocupă de curățenie și ar trebui specificat foarte clar ca ei să preia și să depoziteze deșeurile selectiv în pubelele corespunzătoare. Ar fi indicat să se facă un mic instructaj în acest sens.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:32:05] Și tot legat de reciclare, ultima întrebare pe ziua de astăzi, ne întreabă un utilizator dacă ambalajele se consideră reciclate la momentul predării către o firmă de colectare.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:32:20] Nu neapărat pentru că firm respectivă poate să fie doar colector și să nu fie reciclator sau valorificator, se consideră reciclate în momentul în care au fost predate mai departe către un reciclator final.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:32:37] Dar noi firma care am predat aceste deșeuri reciclabile avem obligația să monitorizăm ce se întâmplat cu ele și dacă ele au fost reciclate așa cum trebuie?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:32:49] Teoretic da, în cazul unui control autoritățile pot cere mai departe către cine au fost predate și colectorul este obligat să pună la dispoziția generatorului actele privind predarea deșeurilor către un reciclator final.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:33:07] Super. Mulțumesc pentru maratonul ăsta de răspunsuri și pentru prezentare. Pe mine m-a ajutat foarte mult. Utilizatorii noștri vor putea urmării înregistrarea acestui eveniment în contul lor de abonați de pe avocatnet.ro și cred că cu chestiunea asta putem să declarăm închis webinarul de astăzi. Vă mulțumesc pentru prezență tuturor și vă aștept săptămâna viitoare.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:34:30] Mulțumesc mult, Roxana! La revedere!