În webinarul pe care l-am susținut, alături de Ruxandra Vișoiu, Managing Partner la firma de avocatură R&R Partners, am vorbit despre:
- Modificări legislative – ce noutăți există cu privire la declarația de beneficiar real;
- Cine trebuie să depună declarația?;
- Ce conținut trebuie să aibă aceasta?;
- Cum se poate depune declarația și la ce autoritate?;
- Sesiune Q&A.
Invitat: Ruxandra Vișoiu, este avocat definitiv și membru în Baroul București, fiind specializată pe drept comercial. După absolvirea facultății de drept, a lucrat în una dintre principalele firme de avocatură corporate din București, după care a decis să ia calea antreprenoriatului prin fondarea firmei de avocatură R&R Partners. Este pasionată de educația non-formală, participând de-a lungul timpului ca speaker în cadrul a numeroase evenimente și conferințe pe teme juridice.
Moderator: Roxana Neagu, Director Editorial avocatnet.ro
Când a avut loc evenimentul: Joi, 21 ianuarie 2021, la ora 11
Timecode: 00:00:00
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:00] Bună dimineața! Bine ați venit și unii dintre dumneavoastră bine ați revenit la un nou webinar avocatnet.ro. Numele meu este Roxana Neagu și sunt director editorial la avocatnet.ro. Îmi revine mie plăcerea să inaugurez noul sezon de webinarii avocatnet.ro pentru anul 2021, alături de mine o am astăzi pe Ruxandra Vișoiu, avocat specializat în drept comercial și una dintre fondatorii casei de avocatură R&R Partners. Bună dimineața, Ruxandra, îți mulțumim că ești alături de comunitatea avocatnet premium astăzi.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:01:08] Bună dimineață! Mulțumesc tare mult pentru invitație. Chiar mă bucur că primul webinar este cu mine.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:01:24] Ruxandra este avocat definitiv membru în Baroul București fiind specializată așa cum ziceam pe drept comercial. După absolvirea Facultății de Drept a lucrat în una dintre principalele firme de avocatură corporate din București după care a decis să ia calea antreprenoriatului prin fondarea firmei de avocatură a R&R Partners. Este pasionată de educație nonformală participând de-a lungul timpului ca speaker în cadrul a numeroase evenimente și conferințe pe teme juridice.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:01:53] Ruxandra ni s-a alăturat astăzi pentru a face puțină lumină într-un subiect, mi se pare mie destul de complicat, declararea beneficiarilor reali, deși introdusă acum aproape doi ani în legislație, obligația de a declara beneficiarii reali continuă să ridice o mulțime de semne de întrebare printre companiile și ONG-urile vizate de depunerea acestei declarații, mai ales în contextul în care probabil că ați observat, am scris și noi foarte mult pe subiectul ăsta, obligația a fost modificată succesiv anul trecut. S-au modificat o mulțime de lucruri ce țin de această obligație de la termene și entități vizate de conformare, însă un lucru a rămas cert de fiecare dată, sancțiunea pentru neconformare s-a păstrat și este destul de semnificativă, pornește de la 5.000 de lei și poate ajunge chiar până la 10.000 de lei.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:02:44] O să mai fac câteva precizări logistice pentru aceia dintre dumneavoastră care nu știți foarte bine cum se desfășoară un webinar avocatnet.ro. Acesta este un eveniment înregistrat, asta înseamnă că veți putea accesa înregistrarea și după sesiunea aceasta, în contul dumneavoastră de abonat, defapt avem o secțiune pe site care se cheamă media.avocatnet.ro, acolo veți găsi înregistrarea evenimentului, precum și transcriptul său astfel încât poate vreți să vedeți direct text, am zis să aveți tot ce vă trebuie și indiferent cum ați consuma conținut să aveți acolo tot ce este necesar. De asemenea pentru că ne dorim să avem o discuție și webinar-ul să fie unul interactiv, ne puteți scrie pe chat-ul aplicației, aveți în partea de jos un buton de chat, dacă ne scrieți acolo noi vom citi mesajele dumneavoastră, ne puteți pune întrebări, voi încerca să le introduc în conversația mea și a Ruxandrei.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:03:45] Am mai primit de la câțiva dintre dumneavoastră și niște întrebări pe e-mail, o să le luăm și pe acelea să le discutăm și cu asta cred că am făcut toate precizările logistice necesare, partea mea pentru un moment cred că e gata, o să o las pe Ruxandra să intre în scenă și să preia discuția de aici ca să ne spună concret cine mai este obligat să depună declarația privind beneficiarii reali în acest an, la ce termene ar trebui făcute raportările, dar și în ce moduri ne putem achita de această obligație birocratică.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:04:25] Mulțumesc frumos, Roxana. Da, declarația de beneficiari, cum ai spus și tu, deși a fost introdusă, dacă ne uităm bine în 2019, deci este vorba de legea 129 din 2009, suntem deja în 2021, totuși pune în continuare foarte mari probleme. Îmi amintesc când a apărut inițial, toată lumea se plângea că este vorba de o nouă obligație birocratică cum ai spus și tu, statul vrea din nou de la antreprenori ceva nou, nu ne este foarte clar ce este acel ceva.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:04:52] Aș vrea să fac inițial o mențiune, din păcate sau din fericire nu este o obligație care a venit direct de la statul român, este ceva de la nivel european și cumva aș vrea să explic de ce este necesară această declarație până să intrăm efectiv în pâine. În momentul în care înființăm o societate noi putem să fim asociați, acționari în ea direct sau putem să o facem printr-o altă firmă și printr-o altă firmă și tot așa. Problema apare în momentul în care nu mai ști practic cine este cum îi spune și denumirea, beneficiarului al acelei societăți, pentru că asta are foarte multe consecințe, multe persoane fac prin interpuși societăți, prin alte firme și este foarte important pe zona de spălare a banilor și finanțarea terorismului, de acolo am venit cu această legislație care de la nivel european a trebuit introdusă și de noi în România și acesta este sensul din spate, deci chiar și acest document, chiar dacă pare birocratic, chiar dacă pare complicat, nu știm când și cum să îl depunem, în spate are are rostul său.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:06:49] O să intrăm direct. Acestea sunt eu, Ruxandra Vișoiu, sunt avocat și sunt specializată pe dreptul comercial și întâmplarea face ca această declarație de beneficiar real intră chiar în mijlocul dreptului comercial, societățile și toți clienții noștri când au auzit de ea și noi la rândul nostru când ne-am informat de ea, a dorit să afle despre ce este vorba și ușor, ușor a trebuie și noi să ne punem la curent și cu schimbările legislative pentru că din păcate le-au fost foarte multe.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:07:30] Am vrut să fac această listă de legi, să o arăt, de ce. Două motive, în primul rând cine este poate avocat sau jurist, cine e chiar în domeniul, nu antreprenor, poate vrea să observe la rândul lui să ia legile la mână după ce discutăm în cadrul webinar-ului ce discutăm, să vadă ce s-a schimbat și pe societatea pe care o reprezintă sau în cazul în care este antreprenor să-și dea seama ce se aplică pentru că noi vom vorbi dispoziții generale și ulterior fiecare firmă, fiecare ONG ar trebui să își dea seama ce particularități are în cazul său. Și aș vrea de asemenea să arăt că legea s-a schimbat de foarte multe ori și din păcate mi s-a întâmplat de multe ori când vorbeam cu clientul și îi explicam, uite ai obligația de depunere a declarației de beneficiar real în situația X, Y până la data Z, să mi se spună, am căutat pe internet și de fapt am înțeles că trebuia până anul trecut în iulie și trebuia să explic că din păcate pe internet sunt și informații eronate, de ce. Dacă cineva a scris un articol despre legea 129 din 2019, în ziua de azi nu mai este valabil și o să vă explic imediat de ce.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:08:38] Cine este beneficiarul real? Persoanele fizice au rămas în continuare beneficiarii reali, dar nu toată lumea trebuie să depună declarații, o să vorbesc imediat despre asta. Aici este o mică neînțelegere în multe cazuri, beneficiarul real poate să fie doar o persoană. Eu dacă am un SRL spre exemplu, cu asociat unic, o societate din străinătate cum am primit chiar o întrebare pe e-mail sau chiar din România, nu acea firmă este beneficiarul real. Noi trebuie să mergem societate, după societate să vedem în spate cine o controlează cu adevărat pentru că legea ne spune felul următor, beneficiarul este o persoană fizică ce deține sau controlează în cele din urmă clientul.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:09:24] Ce înseamnă acest lucru? Deține sau controlează are o anumită parte din părțile sociale sau din acțiuni peste 25% și e foarte important acest procent. O să vă explic de ce. Sau o controlează în alt mod, poate să fie un administrator al societății, directori. Ideea este că el are putere de decizie și ca să ne întoarcem la logica acestei declarații de beneficiar real pentru că este vorba de spălarea banilor și antiterorism să știm dacă în spatele unei societăți este o persoană poate cu anumite interese care nu sunt ok din punct de vedere al legislației europene și autoritățile să știe despre acest lucru.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:10:05] Persoana în numele căreia se realizează tranzacții, operațiune sau activitate. Nu o să insist mult pe partea de operațiuni activitate. Legea 129 se referă și la fiducie, nu cred că sunt multe persoane care ne urmăresc care să fi intrat în webinar pentru ca au o fiducie și reducerile se fac inclusiv de avocață, este vorba de bani sau bunuri pe care le păstrăm sau le administrăm în numele altei persoane, o să ne referim mai mult la SRL-uri și foarte pe scurt la ONG-uri.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:10:36] Și ca să revenim un pic la chestiunea de față, cine este beneficiarul real? Cum am spus, administratorii societăților, este foarte important pentru că foarte mulți care ne urmăresc se gândesc pentru SRL-uri. În SRL avem administrator în mod obligatoriu și el va fi persoană care finalmente controlează respectiva societate, un administrator are putere de reprezentare la bancă, în contracte cu terți și atunci în mod evident el are putere de decizie și asociații și acționari cu participații de peste 25%, legea spune 25% plus unu, nu e suficient dacă ai 100 de acțiuni într-o societate, dacă cineva are 25, conform legii nu ar fi beneficiare, ar trebui să aibă un pic mai mult decât un sfert și o să vă zic de ce este foarte important.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:11:26] Noi am avut exemple în practică în care am depus la început declarația de beneficiar real și am spus absolut toți asociații și la Registrul Comerțului ni s-a respins acea declarație pentru că s-a spus, nu ar trebui să puneți decât persoanele care au peste 25%. Noi am zis să fim în bunul stil românesc, să punem pe toată lumea, ca să nu ni se respingă sau după caz să vadă despre ce este vorba, nu că nu s-ar fi înțeles în actul constitutiv, dar dacă i se pune această obligație în vedere să o îndeplinim conștiincioși. Vă sfătuiesc dacă faceți declarația fie singur de mână, fie dacă mergeți la notar să lăsați doar aceste persoane pe care le menționează legea pentru că altfel o să vă întoarcă Registrul înapoi, iar trebuie să mergem la notaria, iar trebuie să facem un document și nu este foarte plăcut.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:12:24] Și pentru că am spus că ne vom referi foarte pe scurt și la ONG-uri, fondatori și membrii Consiliului de Administrație la fel, în fiecare ONG va trebui să ne uităm un pic și în lege pentru că noi vom vorbi foarte pe scurt, dacă avem anumite persoane care dețin controlul. ONG-urile pot să fie formate nu doar din persoane fizice, chiar am avut acest lucru pentru clienți în trecut ca și întrebări, poate o societate să fie membru în ONG și răspunsul era da, e vorba de persoane fizice sau juridice.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:12:53] Și în mod surprinzător inclusiv în spatele ONG-ului pot să fie persoane în spate de care această declarație de beneficiar real practic ne obligă să le scoatem în față, să spunem cine controlează finalmente acel ONG și lucrurile nu sunt uneori nici măcar acolo atât de simple mai ales că avem foarte multe ONG-uri care sunt create în interesul și pentru societăți comerciale. Poate am mai auzit cu toții tot felul de fundații, asociații care stau pe lângă o corporație. Lucrul acesta este chiar foarte întâlnit și ar trebui în acel caz să arătăm în ONG cine deține finalmente controlul, cine este beneficiarul real.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:13:32] Aici avem ceva criterii, obiective cum e în cazul societăților când trebuie să avem 25% plus unu, aici există ceva criterii în reglementare?
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:13:42] Da, nu prea place să citez, dar o să zic mai degrabă din lege ca să reiasă mult mai clar, dacă ne urmărește cineva cu legea în față ceea ce nu am menționat, dar n-ar fi rău mai ales dacă sunt persoane în domeniul juridic, dacă sunt antreprenori nu scoateți legea neapărat, puneți avocatul sau consultantul să facă asta.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:14:04] În legea 129 / 2019 care a fost modificată cum am arătat în ultimul slide, la persoane juridice fără scop lucrativ ne spune articolul 4, alineatul 2, litera c, mă simt ca la școală, dar trebuie să fim conștiincioși să spunem ce zice legea, spune așa, la persoane juridice fără scop lucrativ avem asociații sau fondatorii, în momentul în care fondăm un ONG avem evident persoanele care semnează statutul și actul de formare al ONG-ului, ei sunt fondatori asociației. De asemenea sunt și ei importanți, fondatorii poate nu rămân în ONG și vin alții în locul lor.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:14:51] Membri în consiliul director, aici din nou se face distincție, când avem ONG-uri mai micuțe de multe ori fondatorii sunt și membri în consiliul director. ONG-urile dacă sunt formate cum e în general, trei persoane sau mai multe, poate acele persoane trei o să formeze și Consiliul Director sau nu, poate să fie vorba de alte persoane, dar în general dacă este un ONG de dimensiuni reduse sunt aceleași persoane, dar trebuie să menționez acest lucru. Adică declarația de beneficiar real să arate ei ce sunt, ce funcția au și dacă sunt și fondatori și membri în Consiliul Director, vom scrie acest lucru.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:15:27] Din nou ca să nu ni se respingă, să nu avem probleme ulterior aici în cazul acesta, Ministerului Justiției, apoi avem punctul trei persoane cu funcții executive împuternicite de consiliul director se exercite atribuțiile acestuia. Din nou, vorbim de ONG-uri un pic mai mari în acest caz și s-ar putea să trebuiască fiecare urmăritor la ONG-ul lui să vadă care este structura lui. Ce avem în Statut și dacă Consiliul Director nu este singur, nu sunt doar persoane din Consiliul Director care exercită control în ONG, să vedem pe cine au însărcinat în acest caz, cum am spus mai mult în cazul ONG-ului e puțin mai complicat.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:16:07] Penultimul punct, în cadrul asociațiilor categorie de persoane fizice sau persoane fizice al căror interes principal, acestea au fost constituite, cum ar fi în cazul fundațiilor, categoria de persoane fizice în al cărui interes principal aceasta au fost constituite. Din nou, fiecare ar trebui în cazul ONG-ului propriu să vadă care a fost scopul pentru care a fost format, poate este o fundație, un exemplu, Fundația Dan Voiculescu poate fost fondat într-un anumit scop, inițial în acte mă refer, nu că ea desfășoară activități în domeniul educației, formării tinerilor și așa mai departe. Nu, vorbim practic de activitățile ONG-ului, nu ne interesează.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:16:43] La beneficiar real trebuie să vedem dacă fundația poate a fost constituită pentru a ajuta persoana X care are probleme de sănătate sau poate avea nevoie de bani pentru educație și dacă e un ONG în interesul persoanei în sine, din acest punct de vedere ar cam trebui să menționăm. Deși, poate Fundația în sine nu a fost formată, nu are în Consiliul Director, nu are fondatori persoana în cauză.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:17:06] Dacă ne uităm cumva în esența ONG-ului și el a fost creat pentru X, acel X ar trebui să fie considerat beneficiar real și să-l trecem în declarație și finalmente orice persoană fizică ce exercită controlul în ultimă instanță prin orice mijloace asupra persoanei juridice fără scop lucrativ.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:17:31] Aici cumva legea acoperă tot pentru că acest tot mereu ne lasă să ne gândim noi fiecare pentru firma noastră pentru ONG-ul nostru, cine ar fi persoana care deține controlul. Pentru că din punctul meu de vedere legea aceasta este și un mic experiment. Eu cred că ea se va modifica în continuare și s-a modificat de altfel și în funcție de contextul social. Dacă se va identifica de-a lungul timpului că în ONG-uri sau în SRL-uri mai e o categorie de persoană, poate le vor fi introduse, dar prin acest orice, lasă antreprenorul și în cazul acesta asociația sau fundația să se uite în propria activitate și dacă e un alt fel de control exercitat de o persoană care nu este asociat, nu este fondator, nu este beneficiar al fundației respective trebuie menționat obligatoriu în declarația de beneficiar real.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:18:23] Practic există acum să zicem așa, e lăsată la latitudinea ONG-urilor să facă propria lor analiză în esența lucrurilor urmând ca poate în viitor să se vină chiar cu o reglementare mai strictă dacă se descoperă să zicem că nu se declară un anumit tip de participanți, să le zic așa, într-un mod general.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:18:57] Da. Acest slide cred că este cel la care așteptam cel mai mult să ajung. Una dintre principalele chestiuni care s-a tot discutat în ultima vreme despre declarațiile de beneficiari reali este, trebuie să o depun sau nu, acolo ajungem până la urmă. Sunt obligat când îmi fac firmă, când îmi fac asociația să depun acea declarație sau poate trebuie să fac ulterior? Mă vizează sau nu? Dacă printre noi sunt persoane care au o societate formată doar din persoane fizice sau ONG din persoane fizice, puteți să urmăriți în continuare webinar-ul de curiozitate. Entitățile formate doar din persoane fizice nu depun declarația de beneficiar real.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:19:52] Este foarte important și că tot spuneai, Roxana, de problema birocratică pe care o pun asociației, birocrația aceasta s-a mai rezolvat, aș spune eu din punctul meu de vedere pentru că mi se părea și mie și colegilor mei avocați puțin ciudat în momentul în care eu am o societate și lucrurile sunt foarte clare. Eu și cu doi prieteni am format acest SRL, suntem fondatori, asociați, după caz administratori. Deci ce să mai depunem o hârtie în plus? Rezultă foarte clar din actul constitutiv că noi deținem controlul, care este problema? Până la urmă legiuitorul, că tot vorbeam de aceste modificări în lege care pot apărea ulterior, legiuitorul și-a dat seama că acolo ar fi puțin excesiv. Noi, în momentul în care chiar și acum înființăm o societate simplă din persoane fizice, la cabinet nu mai depunem declarația de beneficiar real și Registrul Comerțului nu are absolut nicio problemă.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:20:47] Avem în schimb uneori și cazuri în care societățile cum spuneam la început, sunt deținute și ele de alte societăți. De exemplu, am firma A, în care am asociatul D și jumătate din restul părților sociale sunt deținute de societatea C. Societate C în care la rândul ei avem asociat și așa mai departe. În cazul acela trebuie să punem declarația de beneficiar real și mai mult decât atât, nu ar trebui registrul să ne admită cererea de înființare a firmei fără această declarație.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:21:18] Noi am avut probleme inclusiv la început de tot când era obligatorie în toate cazurile, nu aveam nicio prelungire pe starea de alertă pentru că am avut două cazuri în care eram chiar între legi. N-am depus declarația și Registrul Comerțului ne-a pus în vedere, deci mare, mare grijă. Dacă înființati societăți în perioada următoare s-ar putea să vi-l ceară. Cum am spus, SRL cu asociat persoană fizică, ONG-uri doar din persoane fizice, ei nu sunt obligați să depună această declarație.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:21:52] Rațiunea fiind că există deja aceste informații la ONRC prin actele pe care noi oricum le depunem pentru înființarea acestor tipuri de companii.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:22:00] Exact. Și lucrurile cumva acolo sunt foarte clare. Nu mai depunem o hârtie în plus și ne bucurăm foarte mult de acest lucru, nu îmi făcea deloc plăcere să duc fondatorii, că pe vremea aceea trebuia făcută la notar, nu îmi plăcea să îi mai duc la notar să mai semneze o hârtie. Era un pic excesiv și mă bucur foarte, foarte mult că s-a eliberat. De multe ori lumea crede că avocații se bucură când aceste legi sunt atât de complicate și nu pot din păcate săracii fondatori să își facă firme singuri, la Registrul Comerțului e foarte complicat.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:22:35] Până când se depune declarația? Aici din nou este o problemă, s-a schimbat de multe ori acest acest termen, 90 de zile la încetarea stării de alertă. Avem în 2020 o modificare legislativă, am menționat aici pentru că zic eu că este destul de important. Acest O.U.G ne permite practic ca în cazul acestei declarații să mai avem un răgaz pentru firmele deja înființate în special. Cum am zis, noi depunem această declarație pentru societățile care se înființează în acest moment și vă recomand să o faceți și voi. Mai ales că acum se face doar prin semnătură simplă și cât timp avem în stare de alertă, există acest beneficiu. O scriem de mână sau o scriem pe calculator și o semnăm de mână, nu mai mergem la notar, o depunem.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:23:40] Dar pentru firmele deja înființate care nu înțelegeau exact ce au de făcut, inițial era un termen până în iulie care s-a tot prelungit și prelungit și nu mai știa nimeni când trebuie să facă declarația. Noi am luat majoritatea clienților noștri, i-am dus la notar, am depus declarația, dar ulterior ne-am dat seama că am scăpat. Dacă aveți acum o societate și în cadrul ei aveți persoane juridice trebuie să depuneți această declarație în 90 de zile de la încetarea stării de alertă, dar pot să vă spun că din punctul meu de vedere dacă puteți să o faceți de pe acum chiar nu ar fi rău deloc pentru că nu trebuie să mai mergeți la notar, puteți să o faceți absolut simplu, printată și depusă la registru și scăpat de o grijă.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:24:28] Vă mai dau un motiv pentru care recomandarea mea, deși legea spune că putem aștepta, ar fi să o faceți acum. Am sunat la un moment dat la Registrul Comerțului să confirmăm pentru că de multe ori trebuie să facem asta, să confirmăm că sunt și ei la curent cu modificări legislative și că este ok să depunem declarațiile la 90 de zile după încetarea stării de alertă și nu mare mi-a fost mirarea să aflu chiar în București că Registrul Comerțului a spus că nu în 90 de zile de la încetarea stării de alertă trebuie depuse când încetează starea de alertă.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:24:59] Acum ce să spun, poate am avut și noi ghinion, am dat de un funcționar public mai puțin la curent, mai puțin prietenos, dar asta cumva ne-a făcut să ne întrebăm dacă nu vor apărea ulterior probleme și poate chiar sancțiuni, sper să nu fie cazul. Pentru că din păcate uneori nu se cunoaște legea foarte bine și am menționat mai jos, atenție la schimbări legislative, să nu ne speriem dacă găsim pe internet un articol mai vechi care să spună că până în iulie anul trecut trebuia depusă. Să nu vă speriați, nu mai este cazul, puteți să așteptați un pic mai mult și nu vor apărea sancțiuni și da, depunerea declarației a fost amânată succesiv. Nu știm cât o să mai dureze starea de alertă. M-aș bucura pe de o parte să se termine pentru că sincer cu cât intervine și acest nou vaccin și au scăzut și cazurile în București în țară sper că o să ieșim din ea, dar la acest moment nu știe absolut nimeni când o să înceteze starea de alertă și credeți-mă nici eu, nici funcționarii publici și nici antreprenorii nu știu.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:26:13] Când se depune declarația? Trecând puțin peste chestiunea cu starea de alertă, o altă schimbare legislativă care e importantă și să nu vă speriați dacă găsiți articole pe internet mai vechi. Inițial această declarație de beneficiari trebuia depusă la înființare, în momentul în care deschizi o firmă, un ONG după caz și ulterior an de an după ce aprobi situația financiară anuală. Nici atunci să zicem că nu am înțeles scopul pentru care ne pune această birocrație în spate și într-un fel aș fi înțeles dacă rămânea doar situația de modificare a firmei sau al ONG-ului care este și acum. Mai exact, eu dacă am o societate care acum e formată doar din persoane fizice, mâine intră o persoană juridică ca finanțator poate, și dau părți sociale atunci să depună declariația de beneficiar real, dar nu an de an pentru că mie nu mi se schimbă structura acționariatului de la an de an, cel mai probabil.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:27:18] Ne bucurăm că s-a eliminat și această parte de birocrație, nu mai trebuie depusă anual declarația de beneficiar real, dar mare grijă că ea trebuie depusă în continuare la înființarea societății când avem persoane juridice și când avem modificări în structura acționariatului, adică nu am scăpat, dacă avem un SRL care era format la un moment dat doar din persoane fizice și apoi vin persoanele juridice trebuie să anunțăm Registrul Comerțului, altfel o să apară niște acțiuni.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:27:44] Dar asta e cumva logic, adică nu mi se pare nimic excesiv. E firesc ca atunci când se schimbă starea de fapt a lucrurilor să poți să anunți și mi se pare suficient versus varianta cealaltă în care depui, indiferent de situație declarație an de an. Mi se pare că au împrumutat așa din abordarea Fiscului că și acolo doar de fiecare dată când modifici ceva la o perioadă fiscală sau ți se schimbă regimul de impozitare și așa mai departe, doar atunci depui niște formalități la fisc, altfel se consideră că atâta timp cât nu anunți nimic, situația rămâne cum a fost și până atunci.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:28:18] Da, exact. Și aici aș vrea să mai fac o mențiune, nu cred că am slide special pe asta, dar o să vă spun oral. O să mă refer mai mult la societăți pentru că acolo cred că este cel mai important. În momentul în care deschidem o firmă, cum am zis, o să facem și acea declarație pe care o depunem la Registrul Comerțului, este un act separat și o depunem, asta spun mai mult pentru avocați și juriști, pentru cine este interesat, o depunem ulterior prin cerere de înregistrare. Aici din nou, avem un mic vid legislativ aș zice, nu se înțelegea foarte clar cum o depunem.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:29:10] La Registrul Comerțului nu poți să te duci pur și simplu și spui funcționarului, uite aceasta este o hârtie, vreau să mi-o pui pe societatea X. Nu, mergem cu un dosar cu șină și facem o cerere, depunem niște copii după buletin, trebuie făcută o întreagă procedură, pentru cine este interesat, noi atunci când a apărut declarația chiar am sunat la Registru să fim siguri, nu se face pe depunere de mențiuni, ci pe înregistrare propriu zisă. Aici din nou, nu văd foarte mare sensul pentru care s-a făcut o cerere de înregistrare specială. Înregistrările ca să spun foarte pe scurt, se fac în momentul în care ai modifică.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:29:45] Din punctul meu de vedere aici nu se modifică nimic, dar ei așa consideră, că e o înregistrare nouă, facem cum vor ei, depunem această declarație de beneficiar final cu cerere de înregistrare. Și din nou pentru cine este avocat sau jurist, puteți să vă uitați pe cea respectivă și o să vedeți, nu ai un punct pentru declarația de beneficiar real, cel puțin ultimele dăți când am depus noi la Registru, formularul era cel vechi la alte mențiuni scrieți frumos, declarație de beneficiar real și vi se admite, nu este nicio problemă. Toate formalitățile astea din păcate ne mănâncă foarte mult timp și energie și prefer să le menționez pentru că s-ar putea să fie importante când ajungem la autoritatea publică, când stăm la o coadă și nu mai avem chef de alte nebunii.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:30:34] Înainte să trecem la chestiunile care țin de formalism în declarație, aș vrea să luăm două întrebări de pe chat, se leagă de cine depune, cum depune, și tot așteptam un moment să le introduc în conversație. Apropo de ONG-uri, ne dă o participantă o situație din practică, dacă la un ONG este fondator un SRL ce are asociat unic, unul dintre cei doi membrii fondatori ai ONG se depune declarația? Deci practic avem un ONG care este fondat de un SRL care are ca asociat unic unul dintre ceilalți doi membri fondatori ai ONG-ului.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:31:33] Se întâmplă, nu doar la ONG-uri, ci și la SRL-uri. Pe vremuri când exista obligația să ai doar un SRL cu asociat unic se făcea următoarea chestie, mai punei 50% sau 25% părți sociale, firma în care e cu asociat unic și așa tot mergeam la nesfârșit, dar ca să revin la întrebarea aceasta. Da, din păcate legea în cazul ăsta ne cam obligă să depunem declarația oricât de anti intuitivă ar fi. De ce? Pentru că dacă stăm să ne gândim, în momonetul în care înființăm o asociație, n-are de unde să știe Ministerul Justiției că în spatele acelui SRL este fondatorul X.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:32:13] Pe lângă asta ne mai gândim la un lucru, poate acel SRL azi este format doar din fondatorul X, dar mâine poate va fi Y. Până la urmă din nou, n-are de ce Ministerul Justiției, judecătorul care îți judecă dosarul sau oricine altcineva, n-are de unde să știe acest lucru și până la urmă declarația asta trebuie să pricepem ceva foarte important, mai degrabă îți pune ție o presiune, fondator de asociație, fundație sau SRL, să-ți asumi că firma este deținută de X, decât să fie așa un registru cu care nu ajută practic nimănui. În momentul în care depui declarația la orice moment dacă intervine orice problemă cu ONG-ul tău îți asumi propria răspundere și este o declarație cu răspundere practic, cu declarare în fals și din acest motiv este foarte importantă. Trebuie să fim transparenți și da, inclusiv când avem persoane juridice care sunt deținute de celălalt fondator în mod surprinzător. Asta aș spune că este valabil inclusiv la SRL-uri, o să extind așa întrebarea. Sunt SRL în care am o firmă și e deținută de celălalt asociat, inclusiv acolo ar trebui să depună declarații de beneficiar real. Legea nu oferă un punct de excepție în acest caz care să ne ajute prea mult.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:33:32] Mulțumim pentru răspuns și o să mergem un pic în zona de SRL-uri, ne întoarcem la ele, ne întreabă o utilizatoare dacă în cazul modificării administratorului trebuie depusă din nou declarația referitoare la beneficiarii reali ținând cont că aceștia rămân neschimbați, beneficiarii în sine ei rămân neschimbați, dar se schimbă administratorul din companie.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:33:54] Am înțeles, se schimbă administratorul, dar este vorba tot de o persoană din cadrul societății pentru că schimbarea de administrator înseamnă de regulă că intervine altcineva ca administrator adică se schimbă situația.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:34:13] Nu ne-a dat detaliul accesta. Să luăm ambele variante, să zicem că administratorul este o persoană terță externă, să zicem de companie, versus situația în care ar fi unul din companie.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:34:31] Aici din nou este o situație destul de particulară din punctul meu de vedere, dacă este deja o persoană din companie, deci dacă ar fi clientul meu și ar veni la mine și ar spune, cum ai spus tu, a venit o persoană din afară, acolo clar trebuie să pună declarație de beneficiar real, s-a schimbat beneficiarul până la urmă. Dar aș recomanda și în al doilea caz să se depună, de ce? O să ajung imediat la un mod de declarație. Am pus inclusiv pe slide-uri un model foarte simplu.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:35:06] În cadrul declarației, una dintre condițiile ca să putem depune în mod legal este să arătăm cum e deținut controlul. Și noi dacă spunem că X este asociat și deține 30% din părțile sociale, dar el atunci nu era administrator, s-a schimbat puțin povestea când el devine și administrator. Adică declarația mea o să arate cu totul altfel, dacă mă duc la notar sau dacă o fac eu singur acasă ar trebui să aibă alt conținut. O să spună X, nu doar că are 30% din părțile sociale dar este și administrator și în acest mod exercită în mod direct control asupra societății, iar Y care poate era inițial administrator rămâne doar cu părțile sociale. E un altfel de control, un altfel de situație și eu aș recomanda pentru fi foarte sigur și strict pe lege să fim foarte riguroși să o depun și atunci. Chiar nu aș recomanda să o sărim. Sancțiunile sunt destul de serioase.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:36:30] Sub ce formă depune declarația? Aici o să spun o mică poveste. Am avut la un moment dat un fondator de SRL care a zis, uite, hai că nu mai fac declarația la notar, pe vremea aceea trebuia la notar, eram în stare de alertă, nu era pandemie, nu vreau să mă mai duc la notar, nu am timp, eu mă duc direct la registru. Și am zis ok, du-te la Registru. S-a dus la Registrul Comerțului și își pregătise declarația de beneficiar real care se poate da și la ghișeu, o pregătise exact după modelul de pe site-ul Registrului Comerțului, model care se găsește și la ghișeu la Registrul Comerțului, nu făcuse nimic special și s-a spus la ghișeu, nu, trebuie scrisă toată de mână în fața funcționarului, și a fost chiar un mini scandal pe tema asta și eu chiar sper că lucrurile s-au schimbat de atunci.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:37:18] Nu am mai avut niciun client care să meargă să dea fizic declarația la Registrul Comerțului, dar dacă faceți asta, să mergeți direct la registru scrisă de mână în fața funcționarului, v-aș recomanda călduros să mai vedeți și celelalte alternative pentru că să scri de mână o întreagă declarație în fața unei persoane ca și cum nici măcar specimen de semnătură nu e așa de complicat. Aici l-a pus să scrie toată declarația cap coadă, nu a vrut să o admită sub nicio formă. Din nou, cu mega mega scandal și vorbesc de București. Din păcate pe provincie am văzut și situații mai ciudate la Registrul Comerțului și la București avem mai multe așteptări dar iată. Și ca să revenim, forma cea mai simplă ar fi, fondator de SRL sau administrator după caz, mergi la Registrul Comerțului și o depune cum spuneam într-un dosar cu șină, cu cereri de înregistrare și cu buletinul lui sau dacă avem delegație avocațială peste avocat, după caz, depinde cine depune, se depune fizic la ghișeu. Urmărim apoi să fie înregistrată, să nu existe observații și ne vedem de drum.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:38:35] O altă variantă este să oferim acea declarație de beneficiar real, să o dăm la notar. La notar de multe ori este simplu când nu avem un jurist, un avocat care să ne ajute cu forma ei, nu vrem să căutăm formele pe internet. Și dacă tu, fondator de SRL te duci la notar sau persoane din consiliului director la un ONG, notarul o să știe ce formă trebuie să aibă declarație pentru că a mai făcut acea declarație de foarte multe ori. Îi dai pur și simplu câteva date cu privire la firma ta sau ONG-ul tău, notarul o pregătește, o semnezi și nu ne oprim acolo, foarte important, că am primit întrebări de genul acesta, legea nu era foarte clară pentru toți, notarul nu îți înregistrează declarații de beneficiar real, adică nu este suficient să mergem la notar să o dăm, iar mergem la Registrul Comerțului și o depunem, fie în dosar cu șină fizic, dacă avem timp și dorință să facem acest lucru, fie în celălalte modalități.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:39:31] Putem să o depunem online cu semnătură electronică, noi asta facem de regulă pentru clienți, o pregătim și se semnează după care depunem cu semnătură electronică online sau putem să o depunem prin poștă, este și asta o variantă sau prin curier, în funcție de cum este Registrul Comerțului, cât timp și energie avem să mergem până acolo. Avem foarte multe opțiuni. Asta nu este nimic deosebit față de orice modificare la Registrul Comerțului dacă îți schimbi sediul, obiect de activitate, cum spuneam, procedura e fix aceeași, dar să avem în vedere că nu e nimic mai simplu că e o declarație banală de beneficiar real, trebuie să trecem prin toate acele formalități și birocrații aferente, să-i spunem așa.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:40:10] Și mai jos am spus, cât timp ne aflăm în stare de alertă o putem semna de mână și o depunem la rețea la ORC. Nu mai insist pe zona de depunere, cum se face fizic, poștă, electronic, curier, și chestiunea aceasta cu semnarea de mână, dacă o face practic fondatorul direct nu trebuie să mai meargă la notar, dar doar acum cu perioada cu starea de alertă și nu trebuie să o semneze, să o facă integral, putem să o facem pe calculator. Dar foarte important, ulterior o printăm, o semnăm sau dacă are fondatorul SRL-ului director și așa mai departe, semnătură electronică, o semnătură cu semnătură electronică, din nou o depunem la registru, dar e cel mai sigur mod de a o face, tot recomand să fie printarea fizică, semnarea de mână, facem un scan și apoi îl depunem pentru că în momentul în care cei de la Registru, obișnuiți cu dosarele vechi, văd semnătura pe o foaie mi se pare că nu îți mai pun nicio întrebare, nu se mai complică lucrurile, cu semnătură electronică, din păcate unii trebuie să se mai obișnuiască.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:41:13] Și cred că ar trebui punctat că în cazul semnăturii electronice nu e suficient să aibă contabilul semnătură electronică, să zicem, nu? Ar trebui să fie o semnătură electronică a firmei în sine cumva sau a unei persoane din compania respectivă, nu? Care să fie unul dintre administratori, directori și așa mai departe. Nu e suficient ca un contabil care să zicem, ne depune declarațiile fiscale pe baza propriei lui semnături electronice să ne semneze și declarația, asta nu funcționează, nu?
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:41:43] Foarte bine punctat. Asta într-adevăr se întâmplă în practică din păcate, avem impresia că semnătura electronică înseamnă semnătura oricui. Ei bine nu. Aici avem o variantă, poate nu toți antreprenorii vor să își facă o semnătură electronică, eu știu inclusiv, din păcate foarte mulți avocați care nu au avut chef să își facă semnătura electronică, deși foarte tare ne-a ajutat în activitatea noastră în ultima vreme. Semnătura asta electronică aș vrea să mai fac o mențiune, că ai spus să fie numele firmei, aveți grijă că semnătura electronică nu se emite pe persoană juridică. Adică eu, Ruxandra Vișoiu, dacă aș avea și cinci societăți, fiecare semnătură electronică pe care eu o am o pun pe un document este pentru Ruxandra Vișoiu cu datele de identificare X, Y, Z, CNP așa mai departe. Eu semnez ca o persoană normală numai că va fi electronic. Nu ne putem imagina o societate să semneze un document. La fel de bine semnătura electronică nu e a unei firme, ci e a administratorului, a asociatului, a contabilului după caz și dacă aveți un contabil cu semnătură electronică, cu siguranță ar trebui să aibă semnătura electronică pentru că contabilii săracii depun multe acte online și nu prea se poate altfel.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:43:02] Îi rugăm să ne ajute cu depunerea dacă doresc să facă acest lucru la Registru, dar cum am zis, pregătim documentul, îl printăm, în document o să scriem persoanele care sunt beneficiarii reali, iar la final de tot administratorul pune o semnătură cu pixul, scanăm frumos, trimitem la contabil, acesta ne ajutăm cu depunerea la Registrul Comerțului care este cu totul altceva.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:43:26] Dacă vrem să facem noi totul cap coadă, administratorul trebuie să aibă semnătură electronică și documentul nu-l mai printăm și-l scanăm după ce-l semnăm de mână, dar din nou, vă recomand să mergeți pe varianta clasică și puneți pixul pe hârtie și apoi semnăm și trimitem.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:43:44] Mai e o întrebare, Ruxandra, legată de ONG-uri și depunerea acestei declarații, sub ce formă se depune ea la judecătoria unde este înregistrată ONG-ul sub semnătură privată. Detaliază-ne un pic procedura și pentru ONG-uri, te rugăm.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:44:05] Legea spune că se depune la Ministerul Justiției. Sincer, noi personal pentru ONG-uri nu a trebuit până acum să depunem, s-a descurcat de regulă fondatorul și-a făcut acest lucru, dar în mod normal trebuie depus depusă la Ministerul Justiției. Eu vă recomand în momentul în care trebuie să faceți această declarație să dați și o întrebare, după caz la Ministerul Justiției să vedeți sub ce formă o acceptă. Din punctul meu de vedere, deși repet, nu am mai avut ONG-uri în ultima vreme înființate cu declarații de beneficiar real, dacă aveți persoană juridică, eu cred că ar merge destul de bine și în momentul în care depui actul la instanță să incluzi și această declarație de beneficiar real, nu văd că ar fi o problemă, dar legea așa ne spune, la Ministerul Justiției.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:44:54] Practic ei vor ține acest registru cu privire la la ONG-uri. Și cum am spus, în momentul în care vom ieși din starea de alertă va trebui cred eu atunci, din nou, să ne punem la curent cu legea pentru ca tare îmi este că se vor mai schimba niște lucruri până atunci, chiar vedeam că avocatnet.ro a mai publicat și articole cu privire la registru.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:45:23] Înțelegem că din 14 februarie ar trebui să fie funcțional. Așteptăm cu interes termenul, am văzut în schimb că au reglementat tarifele pentru consultarea acestui registru care încă nu există.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:45:36] Să urmăriți avocatnet.ro, cu siguranță pentru că o să ne țină la curent. Ce vorbim azi, din păcate s-ar putea mâine să nu mai fie valabil, sper să nu mai fie modificări peste modificări. Dar da din păcate dacă stăm să ne uităm la acest hățișul legislativ uite numai eu ca să pregătesc de ce sunt toate actele pe care a trebuit să le citesc și să mă uit în curând bucățică cu bucățică ce s a mai schimbat în ultimii ani. Vorbim de ani de zile și DAC pentru persoane din domeniu. Lucrul acesta este complicat pentru antreprenori din păcate, sau persoane care vor să facă un bine și înființează un ONG, le punem în cârcă ceva destul de serios.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:46:42] Bun, o să recitesc întrebarea de pe e-mail, o ai și tu însă ca să o audă și ceilalți participanți, este vorba de o situație în care există un SRL din România care are ca asociat unic o societate pe acțiuni, listată la Bursa din Atena, iar asociatul unic susține că nu trebuie ca SRL-ul să depună declarația privind beneficiarul real deoarece cel dintâi este listat la bursă și astfel s-ar aplica excepția sau că dacă totuși SRL ar depune declarația, ar trebui să menționeze exclusiv faptul că asociatul unic al SRL-ului are acțiunile tranzacționate la bursă fără identificarea beneficiarului real. Asta a fost situația, iar întrebarea este dacă SRL-ul din România are sau nu obligația de a depune declarația privind beneficiarul real.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:47:38] Bun, pe chestiunea aceasta cu o firmă deținută de un SRL am avut și noi o situație destul de complicată, am avut o firmă în care aveam firmă deținută de firmă, așa mai departe, nu am scăpat până când nu am arătat toți beneficiarii, dar nu aveam ceva listat la bursă. O să ne ducem acum puțin la lege pentru juriștii, avocații printre noi care au răbdare să facă acest lucru. În legea 129 / 2019, la articolul 4, avem la aliniatul 2, persoanele care sunt beneficiar real, ce se înțelege prin beneficiar real și avem în felul următor, persoană fizică sau persoane fizice care dețin sau controlează în ultimă instanță, asta am povestit deja, exercită direct controlul asupra unui procent semnificativ am arătat, e peste 25%, drepturi de vot, participați la capital proprii, inclusiv prin deținere de acțiuni la purtător, deci vedem prima mențiune cu privire la acțiuni. Oamenii ăștia s-au gândit cumva că societățile nu sunt atât de simple, nu avem persoane fizice, avem acțiuni și ele circulă sau prin exercitarea control prin alte mijloace, alta decât o societate cotată pe o piață reglementată ce face obiectul cerințelor de divulgare a informațiilor în conformitate cu dreptul UE sau standardele europene.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:48:59] Aici cumva legea, ne arată că dacă avem o societate cotată pe piața reglementată, reglementată înseamnă inclusiv bursă, putem avea teoretic și alte piețe inclusiv în România, dar ne referim strict la bursă și face obiectul, divulgarea informațiilor. În momentul în care avem o societate listată la bursă, cum probabil mulți dintre cei care ne ascultă știu, tot felul de obligații trebuie să fie extrem de transparent, bursa asta nu este un pretext să ne ascundem persoanele care dețin control în cadrul societății, vorbim de beneficiarul real, profitul pe care îl facem, totul este foarte la vedere. De ce?
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:49:40] Pentru că bursa ne ajută să ascundem anumite lucruri aș spune pentru că nu te duci ca la Registrul Comerțului, scoți un certificat și vezi că X, Y, Z au fiecare 30% din firmă, nu. În bursă lucrurile sunt mai complicate. Se tranzacționează de la o zi la alta foarte mult și ar fi absurd să avem posibilitatea atât de simplă să vedem toți acționarii peste noapte. Dar aici ar trebui văzut, cred că mai degrabă dacă avem în speța respectivă un ajutor pe legal din Grecia aș spune, nu neapărat din România, din punctul meu piața reglementată este ok, suntem pe articolul acesta, e o excepție, dar ar trebui văzut dacă e chiar tipul de piață care se include pe zona aceasta de divulgare a informațiilor conform dreptului UE pentru că uite dau un exemplu, dacă mergem pe România piață reglementată Aero este reglementată, dar s-ar putea să nu fie considerată destul de reglementată, sper că are sens ceea ce spun, conform acestei legi. Așa că trebuie apreciat de la caz la caz.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:50:39] Avem această excepție cred că ne putem prevala de ea, dar îți zic eu sigur că Registrul Comerțului din România nu o să ia pur și simplu legea și o spună, ești bursă, nu mai trebuie să faci nimic. Va trebui să explici acest lucru și cred cu mare convingere că nu va fi atât de simplu și vor cere o dovadă pe lângă faptul că avem o societate reglementată la bursă în Grecia, trebuie să aducem documente să le depunem cu traducere. S-ar putea să îți ceară chiar și formalități suplimentare și să explicăm de ce, poate prin niște note scrise, așa aș face dacă aș fi avocatul sau juristul în cauză, să explic de ce și cu argumente juridice, e vorba de piață reglementată pe legea aceasta. Pentru că legea este foarte generală cum am spus, cred că va deveni puțin mai particular în timp și bursa, deși e piață reglementată s-ar putea Registrul Comerțului să nu înțeleagă același lucru, trebuie să-i convingem.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:51:35] Sper că nu am fost foarte vagă, dar nici legea nu este extrem de clară și cumva cum am spus, va trebui fiecare în parte să vadă ce tip de bursă este în Grecia pe chestiunea respectivă și dacă îndeplinește aceste cerințe care pare foarte pompos, conform dreptului Uniunii Europene sau a standardelor internaționale cu transparența corespunzătoare. Bursa din Grecia cred că ar trebui să ofere această transparență, dar poate nu știu, mergem în Cipru sau în altă țară și nu o să fie la fel de transparentă. Aici ca legal din România s-ar putea să nu știu să pun problema.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:52:06] Atunci reținem sugestia că ar trebui să comunicăm cu un profesionist din țara respectivă care cunoaște mult mai în detaliu reglementările astea și foarte specifice, aș profita de ocazie așa ca să introduc elegant în scenă și ideea pe care am văzut-o în reglementare că legea prevede inclusiv o situație în care să zicem beneficiarii reali refuză să dea firmelor sau ONG-urilor informații pentru ca acestea să-și îndeplinească obligațiile și aș profita de ocazia asta ca să reținem faptul că se prevede inclusiv o amendă pentru chestiunea asta care este chiar mai mare decât nedepunerea declarației. Amenda începe de la 25.000 de lei și poate să ajungă până la 150.000 de lei pentru persoanele fizice, iar dacă este vorba de persoane juridice fiecare dintre praguri crește cu 10%. Deci e bine să încercăm să facem rost de informatii și să punem în vedere celor care refuză să ne dea informații de tipul ăsta, apropo de sancțiunile pe care le riscă. Bun, pentru că toți suntem la un subiect apropo de cine, cum depunem, mai avem o situație pe chat de la un utilizator care ne povestește despre un SRL din România care are un asociat român 50% și un asociat din Italia 50%, trebuie să declare ceva la ONRC în legătură cu beneficiarul real sau nu contează că e cetățean din altă țară?
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:53:36] Trebuie să spunem și de asociații străini, nu este nicio distincție. Chiar cu ocazia asta mi-am scos declarația de beneficiar real pe care am făcut-o noi pentru o societate, un SRL românesc în care am făcut nu mai puțin de cinci pagini. Erau atât de mulți beneficiari reali, toți străini, deci nu aveam niciun român și a trebuit să-i menționăm pe toți. Nu scăpăm mai ales că dacă a fost cineva cu noi de la început poate ați văzut am menționat, asta nu este o lege care a trecut prin cap românilor, ne-am gândit noi să mai facem încă ceva pentru antreprenori să mai fie o obligație birocratică, nu. E o chestiune la nivel european și nu există limite din punctul acesta de vedere, trebuie să știm toți despre toți, indiferent de unde vine acel asociat.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:54:34] Cu alte cuvinte, obligațiile se aplică indiferent de naționalitatea firmei care controlează o entitate românească sau firmei sau persoanei fizice respective. E o chestiune pe care eu nu știu, aceste registre ale beneficiarilor reali vor fi la un moment dat disponibile la nivel european, adică se vor interconectat între ele, ai idee?
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:54:54] Sincer nu știu, dar mă aștept să se întâmple ceva de genul ăsta, îți spun de ce. Pentru că poate știți s-au dat de ceva, poate un an, doi, poate deja inclusiv acele numere de identificare a firmelor la nivel european. Așa că mă aștept ca și aceste registre să se facă la nivel european. De ce? Finalitatea este să fim cât de cât cu toții la același nivel ca și standarde, aceste legi, ele nu vor neapărat să ne complice viața, cât să impună standarde unitare, deci toată lumea să fie la fel de transparent indiferent de țară în Uniunea Europeană.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:55:25] Și nu cred că am putea să facem acest lucru decât dacă ar fi cumva aceste registre. Mi-ar plăcea să se facă la nivel european, mie mi-ar plăcea personal să se și un fel de Registru al Comerțului în care la nivel european să aflu rapid despre orice altă firmă, asta cumva se face mai greu, îmi amintesc când eram în stagiatură am avut de făcut la un moment dat o cercetare pe o firmă din Bulgaria, am intrat pe Registrul Comerțului la ei, am făcut Google Translate. Nu ar trebui să ajungem acolo, adică cum a spus persoana care avea o întrebare. Multe firme sunt și formate din asociați străini, persoane juridice, persoane fizice, ar trebui cu toții să putem și autoritățile publice până la urmă foarte rapid să acceseze aceste informații.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:56:07] Și ca să ne asigurăm că s-a înțeles chestiunea cu naționalitatea nu contează să fie musai din Uniunea Europeană, chiar dacă noi vorbim aici despre niște chestii la nivel european, dar se aplică la fel de bine și pentru societăți din Statele Unite, Canada, Australia, Turcia.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:56:29] Mai mult decât atât, chiar aș zice că nu vorbim doar de societăți din afară. Avem foarte multe cazuri și am înființat și noi, firme SRL din România deținute pur și simplu de cetățeni străini, dar care stau în România, au rezidență sau poate circulă, până la urmă și Registrul Comerțului nu pune nicio limitare, putem să avem asociați de oriunde.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:56:51] Deci în concluzie, și beneficiarul real poate să fie de oriunde, trebuie să declarăm, nu scăpăm de chestia asta doar că sunt străini. Poate chiar mai degrabă ne complică puțin, ar trebui să facem declarația din punctul meu de vedere și bilingv să fie și în engleză, să fie o limbă care o recunoaște, dar intrăm deja un pic în chestii mai complicate.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:57:09] Și ne-am prins că ești foarte conștiincioasă și atunci faci lucrurile, chiar mai mult decât ți se cere prin lege foarte specific.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:57:18] Uite pe chestia asta cu legea, Registrul Comerțului e destul de relaxat, noi am iepus declarații de beneficiar real doar în română, dar aveam persoane de naționalitate străină în cazul declarației. Dacă ar trebuie să fim foarte, foarte stricți pe lege ar trebui această declarație să fie într-o limbă care toți o știu. Dar Registrul Comerțului, ca să nu vorbim doar de rău despre ei, sunt și destul de relaxați și reușim uneori să depunem aceste declarații cu asumarea persoanei pe care le depune și doar în limba română pentru că altfel imaginați-vă ce ar fi o declarație în care avem cinci tipuri de naționalități, poate nu știu cu toții foarte bine engleză sau își toți că știu engleză și o facem bilingv română și engleză, deja ne complică. Eu sper că lucrurile o să dăevin tot mai simple în timp.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:58:06] Ia uite că între timp a mai venit o întrebare cu multă matematică, avem un SRL X care este deținut de trei persoane fizice cu cotă de 22,33% și o persoană juridică Y în proporție de 33%, care această persoană juridică Y, care este asociată în cealaltă companie. Această persoană Y juridică fiind, este deținută la rândul ei de cinci persoane fizice fiecare cu 20% în companie, ne întreabă utilizatorul, cine ar fi beneficiarii reali ai SRL-ului X în acest caz și dacă trebuie ei declarați.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [00:59:23] Legea ne spune că dacă deținem peste 25% părți sociale sau acțiuni, atunci suntem beneficiari reali. Logica este că cineva foarte diluat în societate nu poate deține cu adevărat controlul, deci o persoană sub un sfert, nu poate deține efectiv controlul. O să vă zic cum făceam noi la început și cum facem acum. La început de tot cum vă povesteam, noi am inclus în declarațiile acestea, inclusiv persoane care au sub 25% + unu din acțiuni. Am zis să fim transparenți. Registrul ne-a respins. Dacă și-a păstrat practica de a ne respinge, aș recomanda în cazul acela, persoanele care sunt cu 25% nu le-aș include pentru că din nou, registrul dacă este de această părere, că nici nu vrea să știe de ele, nici noi nu le menționăm în declarație, dar nu vorbim doar de asociați, noi avem aici poate și persoane cu funcție de reprezentare. Nu mi s-a pus în întrebare, dar poate unii dintre ei sunt administratori, nu știu, au altă funcție. Poate sunt în directorat în Consiliu Director ceva.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:00:21] Noi trebuie să ne uităm și dincolo de aceste părți sociale pentru că într-o firmă ca să luăm lucrurile foarte clar, poate contează mai mult sau mai puțin asociații, cât persoanele care pot semna numele firmei. Eu ca asociat dacă nu sunt administrator, nu pot să mă duc să închei contracte în mod direct, poate ceilalți asociați nu sunt de acord. Ar trebui să am o AGA, ar trebui să am directori care să aibă o funcție de conducere.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:00:44] Deci să ne uităm un pic în spate dacă mai sunt și alte persoane, că sigur nu sunt doar asociații, e imposibil să ai firmă doar cu asociați și fără administrator, și să vedem cine sunt acei administratori. Eu așa aș face lucrurile și dacă ne uităm în spate, personal, dacă ar fi din punctul meu de vedere aș menționa că este o persoană juridică cu mai mult de 25% + unu, de ce? Registrul Comerțului o să vadă legea și o să zic, avem pe cineva cu 25% + unu, bun, menționăm de el, spunem că deține procentul X din societate și ne ducem în spatele lui și vedem persoana asta juridică cu 33% să vedem ea de cine este controlată, dacă și acolo avem o diluare atât de mare, putem să avem 100 de asociați fiecare cu parte socială, nu îi menționăm pe toți, dar vedem cine ar fi administrator, director. Așar trebui făcută din punct de vedere legal declarația cel mai ok și nu cred că atunci ai avea probleme. Dar aș explica și ce e în spatele persoanei juridice respective, nu aș lăsa-o pur și simplu pentru că vorbim totuși de niște procente care sunt destul de importante.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:01:53] Mă întorc la recomandarea ta inițială care cumva transpare de fiecare dată, ne uităm la esența controlului să zicem așa, nu doar la chestiunea asta de formă ce țin de câte părți sociale sau câte acțiuni are orice X în orice companie Y. Nu e singurul criteriu, deși e unul dintre ele, nu este singurul, tot timpul trebuie să verificăm administratori, cum ziceai tu, membri în Consilii de Administrație, directorate sau orice alte forme de reprezentare mai are compania respectivă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:02:24] Am deschis cutia Pandorei și văd că întrebările continuă, o să te mai țin un pic pe subiectul ăsta, ne întoarcem un pic la speța cu SRL-ul cu un asociat român și un asociat italian, ne întreabă o doamnă dacă mai e nevoie de declarație, ea considerând că e practic un singur strat de proprietate doar persoane fizice.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:02:44] Ok, am înțeles problema, deci vorbim doar de persoane fizice. Da, asta de la început am spus, dacă vorbim de persoane fizice poate nu am fost eu destul de clară.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:02:54] Eu cred că ai fost, dar poate a intrat mai târziu.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:02:56] E bine să tot spunem pentru că la fel cum și noi trebuie să tot căutăm, la fel trebuie să tot spunem, persoanele fizice doar în situația în care doar ele sunt parte din acel SRL, nu depunem declarație de beneficiar real, cum am spus, inclusiv firmele pe care le-am depus în ultima vreme, noi o depunem la înființare doar când avem persoane juridice și da, cu acest strat sau cum putem să-i spunem, nu avem nicio problemă, totul este transparent și Registrul Comerțului, autoritățile înțeleg foarte clar că X, Y dețin firma și nu avem ceva ascuns în spate. Aici aș mai face o mențiune, legea cumva din nou este destul de largă.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:03:40] Dacă avem doar persoane asociați fizic, dar în spate este controlată firma de altcineva, nu e prea ok situația asta. Lucrurile n-ar trebui să se întâmplă la modul acesta, dar fix genul ăsta de situație dacă la un moment dat s-ar demonstra că firma deși e deținută de X și Y, de fapt Z din spate ca să spun așa, trage sforile, acela este beneficiarul real. Și dacă intrăm într-o situație de a deschide cutia Pandorei, ar trebui să dăm această informație prin declarația de beneficiar real pentru că el este cu adevărat cel care beneficiază de pe urma firmei. Dar asta este o situație așa de mare excepție și cred că nimeni nu se complică până acolo. Repet, eu vă zic ce spune legea și că trebuie să ne gândim mult mai în esență și să vedem cine deține controlul în firmă cu adevărat.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:04:30] Reținem ideea că atunci când avem doar persoane fizice în principiu nu trebuie să depunem, dacă ele sunt cele care exercită controlul asupra companiei pe ideea că în actul constitutiv pe care îl depunem la înființare și în celelalte documente oricum există informații despre chestiunile astea, nu mai e nevoie de încă o declarație care să spună practic același lucru. Mai avem o întrebare care ne avertizează deja că avem un acționariat destul de complicat într-un SRL. Un SRL român deținut 100% de către o companie belgiană. Această companie belgiană are un acționariat destul de complicat în sensul în care sunt persoane fizice și juridice locale din Belgia cu diferite procente de deținere. Administratorul la rândul lui este o persoană fizică belgiană. Ne întreabă utilizatorul, cine ar depune în acest caz declarația privind beneficiarul real pentru SRL-ul din România.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:05:31] Aici din nou, trebuie să vedem administratorii și părțile sociale dacă mergem peste cei 25% sau nu. Și pare foarte asemănător chiar cu exemplul pe care-l avem noi, noi aveam firmă pentru acel client, firmă olandeză. Dacă am înțeles eu bine, avem până la urmă un administrator, o persoană fizică identificată, nu? De ce întreb lucrul ăsta? Avem uneori situația puțin ciudată în care avem și directorul, mă rog, administratorul firmei este o persoană juridică și în spatele ei la Registrul Comerțului s-a spus clar cine este persoana fizică care deține persoană juridică. Din fericire nu suntem acolo pentru că uneori ajungem e un cerc de nu știi unde să te mai oprești și putem ajunge uneori în situația în care nici măcar nu ajungem la țări care să aibă Registrul Comerțului transparent, vorbim de Belgia, cât de cât e ok, suntem în UE, dar dacă ajungem în Cipru, în alte țări unde lucrurile nu sunt atât de clare deja ne complicăm.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:06:40] Da, e ca în cazurile pe care le-am menționat până acum. Vedem procentele, ne uităm, în primul rând persoanele fizice din firmă dacă au peste 25%, vor fi beneficiare, clar îi menționăm. Dacă întrebarea era, cine o semnează sau cine o depune, va fi o persoană care poate reprezenta societatea, își poate asuma acest lucru, de regulă un administrator chiar dacă e un administrator al administratorului care poate e persoană juridică. O persoană trebuie să-și depună semnătura la final. Că tot am menționat și de persoane fizice și juridice, nu putem avea această declarație de beneficiar real și vreau să fie destul de clar, nu poate să fie semnată de o persoană juridică. Adică va trebuie un om fizic ca să o reprezinte și să își asume responsabilitatea pentru conținutul ei. Și cum am spus, nu contează că vorbim de societăți străine, mergem în esență și ne ducem până în țara respectivă și spunem cum fiecare persoană cum își exercită controlul.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:07:48] Ar fi o problemă, îmi vine acum în cap neștiind atât de bine ca tine lucrurile, ar fi o problemă dacă ar semna în acest caz pe care-l discutam mai devreme, chiar administratorul belgian, adică e nevoie ca cetățeanul să fie român?
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:08:01] Nu. Putem avea o situație în care să nu avem români în firmă. Sunt atâtea firme care sunt deținute integral de unul sau mai multe entități, persoane fizice, juridice, după caz, care sunt străini. Registrul Comerțului nu ne impune să avem un român în firmă, în niciun caz și cumva din punctul ăsta de vedere, există și putem avea foarte multe situații în care avem numai și numai străini. Din nou acolo aș recomanda ca să fim mai conștiincioși o declarație de beneficiar real într-o limbă în care persoana care o semnează o cunoaște, pentru că limba română ne mai admite registrul, dar ca să nu avem probleme și să ne tot întoarcem la client sau firmă după caz, aș recomanda o declarație făcută bilingv, noi de regulă o facem și cum este așa o pagină, facem o parte română, o parte engleză, iar la final o singură semnătură și partea română să coincidă cu partea engleză.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:08:56] Ca să știți cumva și să fie foarte clar, nici nu putem depune o declarație de beneficiar real doar în engleză pentru că avem asociați străini și belgianul nostru cunoaște doar limba engleză. În cazul acesta, fie facem o declarație pe care dacă vrea el neapărat o face în limba lui franceză sau ce cunoaște el mai bine, și după facem o traducere în română, Registrul Comerțului nu admite decât actele în română, fie traduse, fie cum am zis cel mai simplu, document bilingv și zicem la final că limba română prevalează. Ca să fie foarte clar și să nu avem nicio problemă la Registrul.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:10:14] A revenit domnul cu societatea din Belgia și ne explică că în cazul domniilor lor declarația în limba engleză poate fi tradusă și legalizată la noi și depusă de contabilul SRL-ului. Răspunsul este da, dar cum zicea Ruxandra mai devreme, e important ca pe documentul fizic să fie o semnătură a unui reprezentant efectiv al companiei, nu doar a contabilului pentru că un contabil nu își poate asuma răspunderea pe genul ăsta de declarație.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:10:56] De regulă cu contabil avem un contract de colaborare cel mult. Un contabil simplu nu poate spre exemplu să se ducă la registrul să semneze acte în numele firmei pur și simplu, el ne ajută, e ca să spunem așa cum e și avocatul de multe ori, un intermediar prin intermediul lui putem face operațiuni pe care poate ne-ar fi cam complicat să le facem singuri, că vorbim de semnătură electronică, că vorbim de drumuri la registru. Și nu reprezintă firma, asta vreau să fie foarte clar, un contabil nu poate să reprezinte firma.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:11:46] Am pus pe slide o declarație care sper eu să fie destul de utilă. Am pus modelul cel mai simplu. Pe la începuturi când aveam inclusiv persoane fizice care puteau să fie beneficiari reali, dar situația este cumva identică acum. Cam așa arăta o declarație la notar. În momentul în care ne-am dus cu clientul la el și am zis ok, vrem o declarație beneficiar real, el este singurul asociat din cadrul firmei, ea evidentă a fost particularizată pe situația actuală, adică avem persoane juridice, explicăm ce și cum. Aici nu mai avem probleme dacă este persoană fizică care deține 100% părți sociale, nu mai depunem declarația. Dar aici din nou aș face o mențiune, noi am vorbit recent la Registrul Comerțului și ne-au zis că dacă vrem neapărat, ei cică ar accepta și genul acesta de declarații când este deținut controlul de persoane fizice. Eu nu vă recomand să o depuneți pentru că mai mult vă complicați și până la urmă nu trebuie să ne luăm după ce zice Registrul, trebuie să facem ce zice legea.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:12:57] Apropo de firma belgiană, noi trimitem un model de declarație în străinătate, poate nu vrem să ne-o întoarcă la Registrul Comerțului și nu vrem să le mai dăm o dată belgienilor sau străinilor care s-ar putea cumva să se strângă destul de greu informațiile să semneze declarația. Să ne asigurăm că facem bine de la început. Tot legea ne ajută. Legea aceasta 129 din 2019, și avem practic informațiile care trebuie conținute de această declarație destul de detaliat. Nu o să intru foarte mult în detalii, trebuie să avem în primul rând datele de identificare ale beneficiarului real, cine urmărește legea cu noi se poate uita la capitolul 12, dispoziții tranzitorii și finale, articolul 56, declarația pe proprie răspundere a reprezentantului legal cuprinde date de identificare a beneficiarului real și modalitățile în care se exercită controlul.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:13:55] Mie personal nu prea îmi place ca această mențiune atât de importantă aș zice, este la dispoziții tranzitorii și finale pentru că nu e ceva neapărat tranzitoriu final aici, mi-ar fi plăcut să o văd introdusă undeva unde este mult mai la vedere. Inclusiv eu când am căutat, știam ce trebuie să conțină declarația, dar am zis să văd temeiul legal, să mă asigur că nu vă zic ceva greșit. Când am văzut-o la finalul legii m-a surprins.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:14:17] Dar e foarte important să nu trecem cu vederea datele de identificare cumva sunt foarte importante pentru că fără a da date de identificare și doar să dăm numele persoanei, nu putem să o identificăm e destul de simplu, e destul de firesc și modalitatea de a exercita la control, aici din nou s-ar putea să fie niște probleme. Avem exercitare de control în mod direct și indirect, inclusiv în declarația pe care am depus-o noi pentru persoane străine. Pot să vă fac aici citire dintr-un paragraf. Aveam beneficiarul unu, nume, prenume, data nașterii, CNP nu există, deci în cazul nostru nu aveam CNP, era vorba de o persoane străină ca să ne tot întoarcem la străini, dar am dat datele din pașaport. Astea sunt importante, în momentul în care identificăm o persoană străină că ni s-au tot pus întrebări pe cetățeni internaționali, datele din pașaport sunt importante și mai importante chiar decât dacă au un buletin sau carte de identitate de acolo, cetățenii străini se identifică cu pașaportul, cetățenii români cu buletinul.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:15:21] Ca să fac o scurtă paranteză, logica bănuiesc că e că relevanța datelor din buletin pentru un cetățean străin nu există în România datele respective sunt relevante în țara din care provine el unde există niște sisteme care conțin cifrele respective, și pentru un cetățean internațional pașaportul e cel recunoscut la nivelul tuturor țărilor în care el ajunge să circule.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:15:59] Da, logica este să o putem identifica și dacă apare vreo problemă, nu știu, e vorba de spălare de bani, ne gândim la tot felul de situații complicate pe legea aceasta, că ea în esență asta ar trebui să facă, să se asigure că nu se spală bani, că nu se finanțează terorismul. Identificăm persoana cu datele din pașaport. Mare grijă să fie un pașaport care să nu fi fost expirat, am avut multe situații în care nu ne dăduse administratorul pașaportul nou, nu puteam să depunem declarația. Nu e ok să avem date vechi, trebuie să fie un pașaport sau un buletin la zi, altfel ne respinge Registrul și ne trimite înapoi declarația. Spunem cetățenia persoanei în cauză, dacă e cetățean român menționăm că e cetățean român chiar dacă s-ar înțelege din nume, poate să fie o persoană cu un nume românesc, dar să fi pierdut cetățenia română sau să-și fi schimbat, să fie cetățean din SUA. Spunem unde are domiciliul de regulă și mai jos am menționat după datele lui de identificare modalitatea în care își exercită controlul asupra societății indirect, proporțional cu părțile sociale deținute de X, Y, Z firmele respective.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:17:08] Cumva fiind această modalitate de exercitare a controlului direct sau indirect ce înseamnă? Eu dacă am o firmă și prin intermediul ei dețin controlul pe societatea asta din România, nu e control direct, eu nu sunt administrator acolo. Dar prin firma aceasta pentru că eu dețin toate părțile sociale din ea, controlul tot este exercitat de mine. Pe noua schimbare legislativă ar trebui mai degrabă să avem un control indirect decât direct pentru că dacă avem control direct, controlul direct ce înseamnă? Eu am toate părțile sociale dintr-o societate sau sunt administrator, dar sunt persoană fizică și nu mai depun declarația de beneficiar real. Am scăpat de această obligație. Deci vom avea cred eu, în genul acesta de declarații mai nou, mult control indirect prin firme și alte firme pe spatele lor ne tot uităm până dăm de persoana persoana fizică.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:18:26] Domiciliul sau reședința. Noi aici avem domiciliul, cel mai ok este când facem declarații spunem domiciliul persoanei, reședința se mai schimbă, domiciliul ar trebui să fie practic acea casa aș spune în care persoana aia ar putea primi corespondența, este un spațiu cu mai mare grad de permanență. Eu dau un exemplu, cetățean român pot să mai am reședința în alte cinci țări europene, nu îmi face nimeni nicio restricție în sensul ăsta, dar în declarații de regulă cel mai bine este să punem casa principală care este domiciliul. Și uite din lege ceva important aș mai menționa, că tot am vorbit de modificare, la articolul 56, aliniatul 4 spune așa, dacă intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declarația se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:19:17] Din nou, să nu ne speriem tare de acest termen de 15 zile, el ar trebui respectat și în alte cazuri, dacă se modifică în cadrul unei firme, sediul, obiect de activitate, multe alte lucruri, nu prea am avut la Registru sancțiuni dacă am întârziat un pic cu această declarație. Vă dau un exemplu, mai ales dacă este cetățean străin, și-a schimbat săracul pașaportul și noi ar trebui imediat să obținem copia, să pregătim declarația, poate două săptămâni nu sunt un termen suficient de generos, mie chiar mi se pare destul de scurt.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:19:50] Nu o să se uite Registrul că pașaportul a fost emis acum o lună, de regulă ar trebui să uite și să ne dea o amendă că uite nu am depus în 15 zile declarația. De regulă se cam trece peste acest aspect, dar vă rog să o depuneți, adică să nu uităm. Dacă se schimbă ceva în datele respective ar trebui să o facem.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:20:58] Acum o sa vorbesc despre termenul de dizolvare, nu este foarte plăcut ideea pentru că ne poate dizolva cineva societatea pentru că am uitat de o declarație, dar iată, și chiar aici voiam să fac câteva mențiuni și practică pentru că din nou s-ar putea să fie așa un mare inconvenient această sancțiune și nu trebuie să o privim ca atare. Legea 129 ca să tot revenim la textul de lege, dacă ne urmărește cineva, la articolul 57, el zice că nerespectarea de către reprezentantul legal al persoanei juridice, obligației de a depune declarația este contravenție, deci nu e o infracțiune, e doar contravenție. Și sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:21:43] Procesul verbal de constatare se comunică Oficiul Registrul Comerțului și dacă eu sunt înregistrată în București la oficiul de aici, ar trebui să se comunice acel proces verbal acolo. În acesta fiind consemnat că nedepunerea declarației atrage dizolvarea societăți,i deci într-un proces verbal de contravenție, poate am primit cu toții o amendă pe stradă, știm cam cum arată, ar trebui să fie datele noastre de identificare, cine le emite, ce a făcut rău și care este amenda, dar și care e sancțiunea dacă nu plătesc amenda la timp. Mă rog, în cazul acesta ne putem dizolva societatea pentru că ar trebui să existe multă transparență. Dacă primesc o amendă de 5.000 de lei, dar nu știu că mi se poate rezolva firma, pot ulterior să contest.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:22:29] Iar ulterior, aliniatul 2, ni se arată că în termen de 30 de zile de când s-a ridicat sancțiunea contravențională și persoana în cauză tot nu a depus declarație, la cererea Oficiului Registrului Comerțului, asta e foarte important, tribunalul va pronunța dizolvarea societății. Sincer nu am auzit până acum de sancțiuni. Eu nu cred că se vor aplica prea curând. Lucrurile ar trebui să fie în felul următor, nu depun declarația, primesc această amendă, tot nu depun declarația, aștept o lună și ceva și atunci într-un caz ipotetic, ideal ar trebui Registrul Comerțului se se autosesizeze și să spună uite, X SRL nu a depus declarația de beneficiar real, chiar nu vrea să o depună, hai să-l dizolvăm. Eu pot să vă spun cu mâna pe inimă, eu nu cred că lucrurile vor fi așa și mă foarte îndoiesc că lucrurile se vor întâmpla fix ca în lege și oricum nu atât de repede.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:23:34] Genul ăsta de sancțiuni mai există și în alte cazuri. Sunt foarte multe cazuri ca Registrul Comerțului a trebuit să fie atât de activ și să prindă toate aceste societăți să le dizolve, dar lucrurile nu se întâmplă așa. Noi am avut cazuri în care voiam să dizolvăm o societate, nu era ok că ea încă exista și Registrul Comerțului a zis, avem atâtea probleme, atâtea dosare, noi nu facem așa ceva.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:25:27] Avem o întrebare cu Bursa din Atena, ne întreabă dacă obține documentele justificative oficiale de la Bursa din Atena privind cerințele de transparență, dacă este necesar ca aceste documente să fie și depuse la Oficiul Comerțului sau este suficient să le aibă la sediul companiei pentru utilizarea lor în cazul unui eventual control.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:25:57] Eu ce pot să vă spun este că genul ăsta de situații, mai ales foarte controversate faceți-vă un dosar cât mai serios pentru Registrul Comerțului. De ce? Odată ce vă admite Registrul Comerțului acea declarație de beneficiar real e puțin probabil să vină cineva la tine la sediu să te verifice. Problema dumneavoastră principală este să admită registru declarația, iar eu în cazul ăsta dacă am documentele le-aș depune, s-ar putea să fie mai complicat că trebuie niște traduceri sau mai este o variantă, dacă nu vrem să ne complicăm de la început cu toată documentația, facem niște note scrise în care explicăm de ce suntem pe articolul X din lege, de ce vorbim de transparență, de ce vorbim de o excepție și dacă Registrul Comerțului ne pune observații la dosar, mai avem un termen până la care putem să pregătim dosarul ca să nu facem din prima extrem de multe eforturi, dar să le avem acolo. De ce? Pentru că dosarele Registrul Comerțului odată ce ți se amână, nu ți se amână la nesfârșit, mai e un termen și apoi ți se respinge, poate nu vrei să le iei de la capăt. Deci foarte pe scurt, l-aș pregăti dacă vrem să ne fie viața mult mai ușoară pentru o eventuală observație la registrul pentru că s-ar putea ca Registrul să spună, bun, suntem pe excepție, vă admitem declarația și acolo ne oprim, acolo ar fi cazul fericit.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:27:13] Ne întreabă ce va conține declarația în acest caz? Că practic noi avem o excepție care zice că n-ar trebui să depunem declarație, dar noi totuși depunem o declarație în care zicem că nu depunem o declarație.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:27:34] În cazul acesta, eu aș explica din nou, aș explica o dată pe scurt, acționariatul firmei, dar pe partea asta cu societatea din Grecia aș spune note scrise prin care aș povesti pe scurt situația, ca să înțeleagă cine o citește despre ce vorbim. Nu o să găsiți un model standard cu privire la situațiile de excepție, dacă vă uitați și chiar recomand oricui, intrați pe onrc.ro și vedeți acolo. Modelul acela de declarație nu o să aibă o căsută cu observații, explicații suplimentare, nu, lucruri foarte simple pentru situațiile standard când avem situații deosebite trebuie să fim puțin creativi pentru că asta este situația.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:28:45] O ultimă întrebare, dacă e necesară depunerea declarației în cazul societăților în procedură de faliment sau lichidare.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:29:09] Nici eu nu-mi amintesc să fie o excepție. Pot să vă dau un exemplu care poate este un pic mai aproape de situația asta că vorbim și de lichidare. Noi acum suntem pe situația în care dacă o firmă gata înființată, noi ar trebui să depunem declarația asta la 90 de zile de la momentul în care s-a terminat starea de alertă și nu mi-aș pune problema acum. Dar eu acum dacă ar trebui să o depun a doua zi și m-aș apropia de finalul lichidării și ar fi foarte complicat să o depunem, nu mă aștept să vă pună cineva în vedere ulterior pentru că societatea nu mai există, această contravenție ar trebui să fie emisă pentru o societatea existentă, ea între timp va fi lichidată. Nu văd o problemă în sensul ăsta. Dacă procedura de lichidare durează extrem de mult, vorbim de faliment.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:30:37] Mulțumim frumos, Ruxandra, ai fost absolut sclipitoare, ne-ai răspuns la toate întrebările. Mulțumim foarte mult pentru prezență și mi se pare că te-ai mulat foarte bine tipicul evenimentelor noastre. Mulțumesc tare mult pentru prezență, sper să te mai avem invitată.
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:31:03] Mulțumesc pentru invitație, chiar a fost foarte interesant, nici nu știu când a trecut timpul. Dacă mai există nelămuriri sau poate cineva urmărește poate acest webinar după, fără probleme mă poate contacta după. Am lăsat datele de contact de la societatea noastră. Și de asemenea, pentru orice chestiuni mă găsiți Ruxandra Vișoiu și pe LinkedIn, pe Facebook, răspund fără probleme și sper să ne mai vedem poate și cu alte ocazii.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:31:57] Apreciem foarte mult disponibilitatea ta, o să profit de ocazie pentru cei care poate au intrat mai târziu și nu au văzut precizările logistice pe care le-am făcut eu la început webinar-ului. O să reamintesc faptul că evenimentul a fost înregistrat, el va putea fi găsit cel mai probabil mâine pe media.avocatnet.ro, pe site-ul nostru undeva în partea stângă a contului dumneavoastră aveți secțiunea unde sunt toate înregistrările webinariilor noastre trecute și la un moment dat și viitoare. Aveți acolo pe lângă înregistrare și transcriptul evenimentului astfel încât veți putea citi. Vă mulțumesc, tuturor, vă doresc o zi frumoasă!
Ruxandra Vișoiu - Avocat - R&R Partners [01:33:33] Zi frumoasă!