Prezentarea a fost susținută de două profesioniste cu aproximativ 20 de ani de experiență în domeniul financiar, contabilitate de gestiune și raportare financiară, care au atins inclusiv modificările aduse la Legea contabilității prin OUG nr. 13/2021, tocmai publicată în Monitorul Oficial.
Invitați:
- Raisa Sîrbu - Accounting Manager | Accace România;
- Ileana Radu - Cernat, Accounting Team Leader| Accace România.
Când a avut loc evenimentul: Joi, 4 martie 2021.
Timecode: 00:00:00
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:05] Bună dimineața! O să încep cu o scurtă introducere tocmai ca să mai câștigăm un pic de timp așa cum facem de fiecare dată o să vorbesc eu câteva lucruri, o să prezint tema și invitații și apoi când ne-am adunat aici cu toții o să și dăm drumul la prezentare. Bună dimineața în mod oficial! Bine ați venit la un nou webinar avocatnet.ro. Mă bucur să vă revăd și vă doresc o primăvară frumoasă și cu mult sport și evident cu astenie cât mai lină dacă se poate.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:44] Primul webinar din această primăvară este dedicat unei tematici extrem de importante, raportările financiare anuale individuale, este un subiect care sunt sigură că a început să vă preocupe, mai ales că avem deja regulile de depunere pentru acest an publicate în Monitorul Oficial. Termenul este după cum bine știm, 31 mai, dar dincolo de asta cred că depunerea situațiilor financiare pentru 2020 este cu atât mai interesantă cu cât aceste bilanțuri sunt primele care trebuie să reflecte și impactul pandemiei în operațiunile companiilor. Așa că ne-am propus astăzi o discuție care să vă clarifice din timp cele mai importante aspecte contabile ce țin de pregătirea, depunerea și transmiterea situațiilor financiare individuale din anul 2020, suplimentar pentru că avem de câteva zile în Monitorul Oficial și o ordonanță de urgență care a modificat legea contabilității și sunt și acolo câteva prevederi care vizează raportările financiare le vom trece și pe acelea în revistă astăzi ca să înțelegem rapid ce noutăți vin și ce impact au asupra noastră. Pentru a explica toate aceste lucruri le am alături de mine astăzi pe Raisa Sârbu și Ileana Radu Cernat, două specialiste redutabile în contabilitate, bună dimineața, doamnelor, vă mulțumim că sunteți alături de comunitatea avocatnet.ro premium astăzi.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:02:05] Bună dimineața, mulțumim pentru invitație!
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:02:08] O să zic așa câteva cuvinte despre voi. Raisa Sîrbu este accounting manager, iar Ileana este team leader în cadrul companiei Accace. Au aproximativ 20 de ani de experiență în consultanța financiar contabilă separat, deci împreună ne ducem spre 40 de ani. Am asistat de-a lungul timpului în îndelungata lor practică în numeroase companii din tot felul de industrii și le-au consiliat în zona asta de contabilitate de gestiune și raportare financiară. Ambele sunt membre ale organizațiilor profesionale internaționale și locale. Raisa, în Acca și Ceccar, Ileana în Acca, Ceccar și Camera Consultanților Fiscali. Ne bucurăm mult să le avem alături de noi astăzi și să beneficiem de expertiza lor. Cred că rolul meu se cam încheie momentan, o să las scena, Ilenei, care ne va introduce în subiectul principal, cel cu depunerea situațiilor financiare, iar Raisa ne va explica cum stăm cu modificările recente din legea contabilității. Doamnelor, sala este a voastră.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:04:34] Mulțumim! Am început prezentarea cu o bază legală care sper că va fi de ajutor și ulterior prezentării. Bineînțeles ordinul 1802, ordinul 58/2021 unde sunt regulile privind depunerea situațiilor financiare pentru anul 2020. De asemenea, chiar dacă nu face subiectul neapărat al prezentării de astăzi am considerat că este util să menționăm și Ordinul 450/2016. Ce se întâmplă în cazul în care depunem situații financiare cu erori și cum putem corecta erorile. Ordinul vine cu câte pleava clarificări și soluții în acest sens și de asemenea în ultima parte vor fi prezentate modificările pe legea contabilității prin Ordonanța de Urgență numărul 13/2021.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:05:39] În primul rând ne vom axa pe partea de pregătire și depunere a situațiilor financiare și în cea de-a doua parte, modificările pe legea contabilității. Am început cu un aspect practic, termenul de depunere, l-a spus și Roxana mai devreme.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:06:02] Care sunt principalele entități care au ca și cadrul de raportare contabilă ordinul 1802. Sunt atât societățile din România, cât și subunitățile din România sau sediile permanente din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate. Sunt exceptate pentru depunerea situațiilor financiare, nu înseamnă că nu depun nimic, ele depun raportări conform OMF 58/2021, dar această parte nu este inclusă în prezentare, ele fiind exceptate de la pregătirea de situații financiare.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:06:46] Pentru depunere, atât în legea contabilității, cât și în ordinul 58/2021 sunt menționate niște obligației de care compania trebuie să țină cont atunci când pregătește situațiile financiare. În primul rând trebuie să se asigure că le-a întocmit, sunt semnate, de aceea am pus și un print screen în prezentare de pe prima pagină a formularului publicat de Ministerul Finanțelor pentru acest an, pentru anul 2020. Trebuie să fii o persoană autorizată conform legii contabilității, nu neapărat membră Ceccar, dar dacă este o persoană salariată a companiei conform legii contabilității trebuie să aibă studii economice superioare, altfel dacă se apelează la serviciile unor consultanți externi, companii sau persoane, ele trebuie să fie membre ale organizației profesionale Ceccar.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:07:59] De asemenea, pe partea de întocmit, pe partea de aprobare, de asemenea trebuie avut în vedere ca situațiile financiare să fie aprobate potrivit legii. Există și aici o bifă și bineînțeles se atrage și atenția în cazul în care societatea are obligația de a audita situațiile financiare și bineînțeles dacă a optat. Ca și prim aspect ,când am de făcut situații financiare stau și mă gândesc, există momentan conform cadrului de raportare OMF 1802, trei seturi diferite de situații financiare, sunt prezentate în partea de sus pe prima pagină a formularului. Sunt pentru entități mijlocii și mari, entități mici sau microentități. Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să vedem în ce categorie ne încadrăm.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:09:03] Astfel că în cele ce urmează, după ce mai povestim un pic și despre aspectele practice pe care le-am menționat, vom analiza cum stabilim unde ne încadrăm ca și entitate care pregătește situațiile financiare. În ordinul1802 sunt prezentate trei categorii de indicatori, sunt puși pe ecran și regulile sunt cam așa. Companiile care se încadrează în categoria microentităților trebuie să nu depășească doi indicatori de mărime dintre cei trei, doi ani consecutiv, cei care se află doi ani consecutiv la rând sub aceste nivele vor depune situații financiare pentru microentități.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:10:29] Entitățile mici și entitățile mijlocii și mari au aceleași sume pentru indicatorii financiari care sunt luați în calcul, însă entitățile mici nu trebuie să depășească acești indicatori, doi din cei trei indicatori, doi ani consecutivi, iar entitățile mijlocii și mari sunt cele care depășesc acești indicatori, doi ani consecutivi.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:10:58] Bineînțeles mai este ordinul 1802, mai face referire și la entitățile de interes public care acestea automat depun situații financiare mari, să zicem, cu cele 5 seturi de componente pe care le pregătesc entitățile mijlocii și mari.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:11:18] În primii ani de funcționare, dacă avem entități nou înființate, o companie poate să opteze pentru acest set de situații financiare pregătește urmând ca în anii următori să facă analiza pentru exercițiul financiar pe care l-a încheiat anul precedent și în exercițiul financiar pentru care pregătește situațiile financiare să vadă cum se încadrează la acești indicatori pentru a ști ce set de situații financiare să pregătească. Aici sunt explicate și criteriile de trecere dintr-o categorie în cealaltă și cum determinăm indicatorii de la situațiile financiare anului precedent și balanța de verificare a exercițiului financiar curent.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:12:16] Practic, ca să înțelegem un pic mai bine, când depunem situațiile pentru 2020, analiza criteriilor o facem pentru anii 2018 și 2019 sau 2019 și 2020?
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:12:28] 2019 și 2020.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:12:56] Trecerea dintr-o categorie în alta, tot timpul trebuie văzut doi ani consecutivi. Că pot să trec și mai sus și mai jos să zic așa, dintr-o categorie în cealaltă. Deci dacă am fost entitate mare pot să trec la entitate mijlocie sau invers. Dar condiția este ca să mă încadrez peste indicatori sau sub indicatori, depinde la ce tip de entitate mă raportez.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:13:30] De asemenea ordinul prevede și obligația privind auditul statutar în situațiile financiare întocmite de entitățile mijlocii și mari sunt automat supuse auditului statutar. În plus, celelalte categorii de entități trebuie de asemenea să verifice aceiași indicatori, dar pentru alte sume, timp de doi ani consecutivi. În situația în care se depășesc, la fe, el aceeași regulă 2019-2020 cum s-a prezentat mai devreme. Atunci pentru 2020 ar trebui ca societatea să-și auditeze situațiile financiare dacă depășește două din cele trei criterii.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:14:14] În ordin sunt prezentate, se menționează și modul de calcul al acestor indicatori, total active care sunt pozițiile a, b și c din formularul de bilanț așa cum este și cel publicat pe site-ul Ministerul de Finanțe și prezentat în ordinul 1802, adică active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans. De asemenea, cifra de afaceri netă este prezentată și în situațiile financiare, dar este și definită și în ordinul 1802. În schimb numărul mediu de salariați nu este definit și nu sunt incluse mai multe precizări, dar am pus mai jos un link în baza prezentării de pe site-ul Ministerului de Finanțe unde este un ghid de aplicare a acestui ordin 1802/2014. Și se face referire că numărul mediu de salariați se determină după metodologia stabilită de Institutul Național de Statistică.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:15:30] Odată ce am stabilit categoria de entități, nu numai pentru a bifa pe formularul de pe site-ul Ministerului de Finanțe, dar și pentru a ști ce componente să pregătim pentru situațiile financiare, ordinul 1802 prezintă pentru fiecare categorie ce tip de componentă trebuie să depună. Microentitățile prezintă un bilanț prescurtat, un cont de profit și pierdere prescurtat și le-am menționat eu aici, deși nu prea sunt denumite note explicative, le-am denumit pentru scopul prezentării pentru că au și obligația de a prezenta ceva parte narativă, note explicative prescurtate, nu sunt denumite ca atare în OMF, asta încerc să subliniez.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:16:22] Entitățile mici prezintă un bilanț prescurtat, cont de profit și pierdere și note explicative la situațiile financiare. În plus, entitățile mari prezintă forma lungă a bilanțului contului de profit și pierdere, situația modificărilor capitalurilor proprii, situația fluxurilor de trezorerie și notele explicative la situațiile financiare.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:16:45] Partea de note explicative le vom aborda un pic mai târziu și vom discuta pentru că fiecare categorie de entitate are obligații ușor diferite, cu cât ești o entitate mai mare, să zic așa, treci dintr-o categorie în alta tot de la nivelul entităților mari cu atât ai mai multe obligații de prezentare a informației suplimentare în notele la situațiile financiare.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:17:19] În plus față de aceasta în situațiile financiare se reprezintă un pachet care se depun la autoritățile fiscale, se pot depune și fizic la ghișeu, dar și în format electronic sau numai în format electronic prin semnătură electronică, presupun că asta deja este ceva obișnuit.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:17:46] În plus în formularele de bilanț care sunt disponibile pe site-ul Ministerului de Finanțe mai sunt incluse și formularele cu cod 30 și 40, ele sunt de asemenea incluse în ordinul 58/2021 datele informative și situația activelor imobilizate.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:18:10] Pe lângă acest formular de bilanț generat din pdf-ul inteligent de pe site-ul Ministerului de Finanțe, situația financiară trebuie să fie însoțită de raportul administratorilor care include în cazul entităților cu un număr mediu de peste 50 de salariați și o declarație nefinanciară, este de asemenea menționată și în 1802/2014, raportul de audit, dar bineînțeles dacă există obligația sau dacă o entitate a optat pentru aplicarea situațiilor financiare, propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii, declarația scrisă privind asumarea răspunderii și confirmarea politicilor contabile este o imagine fidelă și continuitatea activității. Continuitatea activității este un element foarte important atât în pregătirea situațiilor financiare, cât și în notele de la situațiile financiare și acolo unde este cazul, bineînțeles raportul anual asupra plăților către guverne. Este foarte important ca pachetul depus de situații financiare să fie complet pentru că mai nou din câte am remarcat și în modificările din legea contabilității se face referire că se depun ca un tot unitar și trebuie să includă toate elementele.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:19:54] Ne poți da câteva detalii despre acest raport cu plățile către guverne, văd că sunt mai multe întrebări.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:20:03] Da. Se depune numai de către anumite tipuri de companii, sunt cele care activează în domeniul extracției resurselor minerale și în domeniul exploatării pădurilor și plățile pe care ei conform legii sunt obligați să le facă către guverne.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:20:52] Deci am înțeles apropo de raportările astea, vizează doar niște industrii specifice.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:20:59] Este de asemenea inclus și acoperit în detaliu, eu pentru scopul prezentării nu l-am abordat pentru că sunt doar câteva sectoare specifice ieșind o prezentare generală, dar este menționat ca și element obligatoriu de depus pe situațiile financiare și acolo.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:21:22] În OMF sunt menționate clar aceste industrii care depun și informațiile în detaliu pe care trebuie să le prezinte.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:21:35] Am reținut de aici că e o obligație generală, nu vizează mărimea companiei sau criteriile de mărime de care vorbeai tu, ci mai degrabă niște industrii specifice precizate expres de legislație. Să-i rugăm pe cei care activează în industriile menționate de tine să consulte cu atenție ordinul ca să vadă direct de acolo de la sursă ce au de declarat și cum. Noi putem să mergem mai departe că am lămurit cu raportul anual.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:22:07] Și acum am trecut la partea de note explicative la situațiile financiare. Microentitățile trebuie să prezinte câteva elemente, nici măcar nu le numesc note explicative, ei spun doar că trebuie să prezinte anumite informații, dar au această obligație de prezentare narativă. Entitățile mici prezintă și ele informații, dar nu atât de detaliate la entitățile mijlocii și mari prezintă informații destul de detaliate. Am încercat să le prezint așa, deși ordinul nu le abordează așa pe categorii, scopul prezentării a fost să aibă și o utilitate, să fie prezentate în cascadă. Practic se pornește de la microentități, ce raportează microentitățile se include automat și la entitățile mici și entitățile mari. După aceea ce prezintă în plus entitățile mici și după aceea ce prezintă în plus peste toate informațiile prezentate de entitățile mari.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:23:48] Practic ăsta e modul vostru de abordare atunci când întocmiți astfel de note explicative, cam așa vă structurați voi lucrurile, nu?
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:23:59] Da, cam așa pornim de la început, în primul rând trebuie să vezi pentru cine faci situațiile financiare. Bineînțeles sunt informațiile minime obligatorii pe care te obligă și mai ales sunt anumite opțiuni sau prevederi în ordin unde se menționează că orice altă informație care ajută la înțelegerea cifrelor prezentate în contul de profit și pierdere în bilanț, în fluxurile de trezorerie, mișcările de capital propriu, asta nu înseamnă că sunt limitative și ce am uitat să menționez mai devreme, când am prezentat elementele componente nu este interzis ca celelalte entități dacă doresc să prezinte mișcările capitalurilor proprii și fluxurile de trezorerie pot să le pregătească, dar nu sunt obligatorii.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:24:55] Și da, cum ai spus și tu, abordarea este într-un fel structurată. În primul rând trebuie să știu pentru ce tip de categorie fac situațiile financiare și apoi care sunt informațiile minime obligatorii pe care trebuie să le includ și bineînțeles după aceea rămâne la latitudinea companiei pentru că situațiile financiare reprezintă un document care se adresează mai multor categorii de utilizatori și care pot fi interesați de companie, inclusiv creditori, parteneri de afaceri, salariați și contează foarte mult cum arată și cum mă prezint cu ele în fața lor și ce doresc să obțin când prezint situațiile mele financiare.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:25:46] Reflectă compania respectivă, nu? Și toate operațiunile ei și cum arată ea din punct de vedere financiar.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:25:57] Da. Și despre notele explicative la situațiile financiare, în primul rând se prezintă cadrul de raportare și legea contabilității, bineînțeles cumva conform căreia sunt întocmite. Sunt anumite informații pe care ordinul le ține foarte mult să fie repetate ori de câte ori este cazul pentru a fi foarte clar. De regulă se pun în antetul documentului sau deasupra tabelelor cu mare atenție pentru a fi cât mai clar.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:26:36] Denumirea entității este foarte importantă, deci tot pachetul să fie clar. Perioada pentru care sunt pregătite situațiile financiare, data de sfârșit a exercițiului financiar sau perioada acoperită. Faptul că sunt situații financiare individuale nu sunt de grup sau nu sunt situații financiare consolidate. Moneda, deși clar conform legii contabilității se pregătește în lei și în limba română, dar este bine să se prezinte. Sau dacă de exemplu se prezintă mii lei sau așa mai departe să se menționeze. Și de asemenea pentru fiecare element din situațiile financiare, ordinul prevede să se prezinte detaliile suplimentare sistematic adică în ordinea în care sunt incluse în bilanț și în contul de profit și pierdere pentru fiecare element semnificativ. Semnificativ poate fi prin natura tranzacției sau poate fi și prin dimensiunea tranzacțiilor respective raportat la volumul de activitate al companiei.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:28:13] Acum încep să prezint de la mic la mare pe partea de microentități. Microentitățile trebuie să prezinte politicile contabile adoptate sunt foarte importante pentru înțelegerea elementelor din bilanț și contul de profit și pierdere. De asemenea valoarea totală a angajamentelor financiare, garanțiile sau activele și datoriile contingente sunt elementele care nu sunt incluse în bilanț și contul de profit și pierdere, sunt extra bilanțiere.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:29:09] Orice alte angajamente privind pensiile și entitățile afiliate sau asociate și de asemenea avansul și credite acordate membrilor conducerii, precum și angajamente asumate în numele acestora sub forma garanțiilor de orice fel. Deci practic în note, pe lângă prezentarea politicilor contabile adoptate se mai prezintă și informații narative care nu sunt incluse în bilanțul de profit și pierdere.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:29:55] După aceea, prezentăm în cascadă entitățile mici care trebuie să prezinte pe lângă ce au prezentat microentitățile, trebuie să prezinte informații privind imobilizările privind reevaluarea imobilizărilor corporale dacă există, dacă au instrumente financiare, de asemenea trebuie să prezinte anumite informații și datorii cu exigibilitate mai mare de cinci ani și valoarea garanțiilor reale depuse și o să insist puțin pe venituri, cheltuieli cu mărime incidentă excepțională în natură cuantum. În partea a doua, după ce termin eu de prezentat, colega mea, Raisa, o să prezinte cumva la ce ar trebui să ne punem problema să includem având în vedere acest an excepțional 2020 în care a fost sub efectele pandemiei de COVID, bineînțeles că activitatea a fost pentru multe societăți afectat,ă la unele în bine, la altele mai puțin bine, depinde de ce domeniu de activitate și-a dezvoltat activitatea. Și aici bineînțeles trebuie văzut ce ar trebui explicat în note la situațiile financiare.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:31:37] Aici am încercat să structurez partea legată de grup pe această parte, iar referitor la pandemia de COVID, evenimentele semnificative ulterioare datei bilanțului care nu sunt reflectate în celelalte componente. La fel ca și la microentități, angajamentele entității neincluse în bilanț natura și scop este obligatorie și la entitățile mici să se prezinte denumirea și sediul social al entității care consolidează la cel mai mic grup la societățile mari există mai multe obligații. De asemenea, tranzacțiile cu părțile legate. La entitățile mici ordinul prevede totuși o simplificare, deținerea directă sau conducerea și supravegherea pentru organele de conducere supraveghere să se prezinte aceste informații, în schimb la entitățile mari se iau toate categoriile de părți legate care sunt obligatoriu să fie prezentate și incluse. Și de asemenea numărul mediu de angajați în cursul exercițiului financiar.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:33:22] La entitățile mijlocii și mari, în plus, față de ce am prezentat mai devreme, se prezintă dacă a fost cazul ajustări de valoare exclusiv în scopul fiscală a activelor, se prezintă mai multe informații despre instrumentele financiare dacă a fost cazul de preluare de creanțe prin cesionare se prezintă distinct provizioanele pentru impozite, se prezintă informații cu privire la capitalul autorizat, certificate de participare și alte valori mobiliare. De asemenea se prezintă și cifra de afaceri netă defalcată pe segmente de activități sau piețe geografice, iar aceste informații în anumite condiții pot fi omise dacă se consideră că aceste informații ar afecta activitatea companiei atunci OMF prevede o excepție să nu fie prezentate, dar există această obligație.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:34:30] Propunerea de distribuire, și aici a profitului acoperit sau de acoperire a pierderilor și de aici urmează din nou alte categorii de informații cu privire la părțile legate. Denumirea sediului social al entităților în care deține interese de participare unde este asociată cu răspundere limitată entitate raportare, locul de unde pot fi obținute copiile situațiilor financiare consolidate la cel mai mic la cel mai mare grup și bineînțeles denumirea, sediu social la entităților care consolidează cel mai mare grup. În ordin pentru părțile legate, pentru cei care pregătesc situații financiare pentru entitățile mijlocii și mari sunt prezentate pe larg toate informațiile și toate tipurile de tranzacții cu exemple ce trebuie prezentate pentru părțile legate. Este necesară în situația în care compania controlează sau este controlată de alte societăți pentru a se înțelege cât mai bine elementele situațiilor financiare inclusiv rezultatul sau poziția financiară.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:36:01] După aceea, în plus, există obligativitatea să se prezinte un număr mediu de salariați defalcat pe categorii și cheltuieli cu personalul și dacă nu a fost prezentat detaliat în contul de profit și pierdere, de asemenea să fie defalcate pe salarii și indemnizații cheltuieli cu asigurările sociale și cheltuielile cu pensiile.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [00:36:25] Valoarea indemnizațiilor angajamentele privind pensiile conducerii, totalul pe fiecare categorie și de asemenea aici din nou ordinul prevede că dacă divulgarea acestor informații ar face posibilă să fie identificate anumite persoane, se pot omite aceste informații în aceste situații, iar de asemenea este obligatoriu să se prezinte și pentru firmele care efectuează auditul situațiilor financiare totalul onorariilor percepute pentru exercițiul în curs, pentru audit statutar și pentru totalul onorariilor percepute pentru alte servicii decât cele de audit. Am zis exercițiului în curs, mă corectez, este exercițiul pentru care se pregătesc situațiile financiare. Acum o las pe colega mea să vă vorbească despre aspectele practice de avut în vedere mai ales în special pentru acest an, 2020.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:38:01] Mulțumesc, Ileana, pentru introducere și prezentarea cadrului legislativ aferent situațiilor financiare. Acum vom vedea în ce fel au fost afectate situațiile financiare sau ce impact a avut pandemia, COVID 19, asupra cifrelor raportate sau care urmează să fie raportate în situațiile financiare pentru 2020.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:38:31] Dacă la începutul anului 2020, anul trecut pe vremea asta analiza era făcută din perspectiva evenimentelor ulterioare care ajustează sau nu cifrele din situațiile financiare la 2019, anul acesta situațiile financiare deja cuprind efectele crizei sanitare transpuse din punct de vedere economic și contabil.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:39:00] Pentru pregătirea situațiilor financiare curente implicațiile au fost variate și semnificative și au afectat mai multe arii din activitatea companiilor și anume, reducerea, au fost cazuri când a fost a fost redus volumul clienților sau activitatea clienților a fost redusă și prin urmare a avut impact asupra activității companiei respective. Au fost cazuri de pierdere a contractelor semnificative sau au rămas solduri neîncasate de la clienți. Au fost afectate activele corporale, necorporale, starea lor, precum și starea stocurilor. De asemenea au fost afectate obligațiile contractuale în relațiile cu partenerii entității, au fost schimbate condițiile de prelungire în cazul împrumuturilor la bănci sau gradul de îndeplinire al condițiilor impuse prin astfel de contracte.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:40:17] Un aspect, o arie importantă menționată și de Ileana mai devreme care trebuie luată în calcul și analizată foarte bine în cazul situațiilor financiare actuale este continuitatea activității companiei. Pentru că pandemia afectat entitățile din toate sectoarele, mai multe companii s-au confruntat cu dificultăți în ceea ce privește continuitatea activității, prin urmare acest aspect nu este doar o bifă de pus în situațiile financiare, ci trebuie bine analizate și documentate. Deci având în vedere circumstanțele actuale managementul trebuie să facă o astfel de analiză și să prezinte în mod clar bine documentat și transparent toate incertitudinile cu care se confruntă compania astfel încât utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă situația de fapt și să aibă așa cum spunea și Ileana o poză la un anumit moment și să fie ușor de înțeles și de luat decizii pe baza ei.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:41:47] Din prisma continuității activității, principalele arii de risc analizate ar trebui să fie evaluarea modului în care entitatea a fost afectată de pandemie. Au fost cazuri când au fost afectate lanțurile de aprovizionare sau capacitatea entității de a produce bunuri, de a presta servicii, dacă au existat surse de aprovizionare alternative și ce impact au avut acestea, dacă au fost ușor de accesat, dacă compania a operat normal sau operează normal dacă activitatea este redusă sau suspendată, gradul de automatizare al proceselor din companie și care este planul de revenire economică în domeniul respectiv în care compania activează.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:42:53] Un alt risc este riscul generat de sectorul de business. De exemplu restaurantele, cinematografele sau companiile care se ocupă cu organizarea de evenimente au fost după cum știți afectate. Dacă respectiva entitate a avut acces la schemele de ajutor guvernamental sau la alte finanțări, dacă acestea sunt disponibile și pentru cât timp pot beneficia companiile de aceste ajutoare, dacă accesul este dificil sau nu la ele și care sunt condițiile pentru a beneficia de acestea și încă o dată subliniem aici importanța pregătirii situațiilor financiare, pregătirii corecte a situațiilor financiare tocmai pentru a susține situația companiei la momentul respectiv.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:43:59] Pare și o nevoie ca anul ăsta să ne apucăm din timp de ele tocmai pentru că trebuie să reflectăm în rapoartele astea mult mai multe lucruri decât poate automatismele ne făceau să le reflectăm un pic mai ușor.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:44:10] Exact, acum ar trebui analizate mult mai în profunzime și nu doar trecut așa peste ele și bifate. Iarăși, de analizat eventualele restricții în economie, cele care afectează activitatea entității și orizontul de timp în care sunt menținute și din nou, avem cazul restaurantelor care au sau nu restricții în funcție de perioade.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:44:45] Care este lichiditate și solvabilitatea entității? Este foarte important și acest aspect. Ar mai putea fi analizate eventualele probleme legale și contractuale derivate din lipsa capacității companiei de a-și onora obligațiile, schimbările de preț în cazul comerțului internațional pentru că și în zona asta a fost puternic afectată, atât pentru materii prime, cât și pentru vânzarea mărfurilor. După cum știți, au fost blocaje la anumite bunuri, blocaje de aprovizionare și schimbări de preț și așa mai departe în funcție de situație.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:45:41] Tot pentru analiza noastră este important să avem proiecții de buget și flux de numerar astfel încât să știm pentru perioada următoare care este situația și care sunt previziunile legate de activitatea companiei.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:46:00] Foarte importantă este analiza zonei de resurse umane. Dacă este cazul unei lipse de personal cheie pentru că lipsa acestor persoane ar avea impact asupra incapacității companiei de a opera sau de a presta eficient activitatea și prin urmare a continuității activității. Și un alt aspect pe care l-am trăit cu toții a fost schimbarea modului de afaceri al entităților, schimbări temporare sau permanente. Și aici avem situația lucrului de acasă și partea asta a afectat cumva activitatea companiilor.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:46:57] Vă spuneam că zona asta de continuității activității nu trebuie doar bifată în documentele aferente situațiilor financiare, ea trebuie să fie documentată și analizată și este obligația managementului să se facă o astfel de analiză.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:47:22] Mergând mai mergem ajungem, pe lângă această analiză trebuie să închidem și cifrele anului trecut și în scopul prezentării corecte în evidența contabilă a situației economico financiare a entității ar trebui să avem niște pași pe care îi urmăm. Tot așa, un fel de checklist pe care trebuie să-l avem în vedere când pregătim cifrele pe baza cărora vom face situațiile financiare astfel încât acestea să reflecte la modul cel mai corect și fidel situația companiei.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:48:15] În primul rând pornim de la procesul de inventariere. Fiecare companie trebuie să își organizeze inventarierea cel puțin o dată pe an. Majoritatea companiilor o realizează la sfârșitul anului și evident să contabilizeze rezultatele conform reglementărilor în vigoare. Compania ar trebui să își evalueze elementele de natura activelor datoriilor capitalurile proprii, potrivit OMF 1802. Acest lucru presupune evaluarea activelor imobilizate amortizabile, imobilizări necorporale, imobilizări corporale și investiții imobiliare, evaluarea investițiilor financiare pe termen lung și a celor pe termen scurt, evaluarea stocurilor, evaluarea creanțelor și a datoriilor, constituirea și evaluarea provizioanelor sau prezentarea activelor și a datoriilor contingente.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:49:26] Acestea au fost menționate și de Ileana mai devreme la zona de note, la situațiile financiare, deci sunt importante și trebuie verificate. Și nu în ultimul rând trebuie făcută o analiză a evenimentelor ulterioare datei bilanțului astfel încât să vedem dacă sunt lucruri care influențează sau nu situația la sfârșitul anului.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:49:59] Înregistrarea ajustărilor de mai sus, cele prezentate mai devreme se face având în vedere Manualul de politici contabile aprobat pentru fiecare entitate, dar trebuie să avem în vedere și raționamentul profesional în analiza tranzacțiilor respective. Manualul de politici contabile este baza înregistrărilor contabile, ghidul de funcționare din punct de vedere contabil al companiilor și este foarte important nu doar să fie prezentat în situațiile financiare, cât și la baza înregistrărilor contabile.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:50:52] În contextul crizei determinate de COVID 19, entitățile au trecut prin diverse situații de reducere a activității, de întrerupere temporară, de restructurare, caz în care pentru reflectarea corectă a acestor situații în situațiile financiare apare necesitatea analizei și construirii de provizioane și datorii contingente. Constituirea provizioanelor este o consecință a aplicării principiului prudenței, acestea fiind un instrument de gestiune a riscurilor la care entitatea este supusă. Un provizion este o datorie cu exigibilitate sau valoare incertă și este recunoscută atunci când entitatea are o obligație curentă generată de un eveniment anterior, este probabil ca o ieșire de resurse să fie necesară pentru a onora obligația respectivă și poate fi realizată o estimare credibilă a valorii obligației. Are impact asupra contului de profit și pierdere. Și aici este zona de care menționa Ileana mai devreme, legat de venituri și de cheltuieli cu impact semnificativ.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:52:37] Exemple de provizioane care ar putea să apară în astfel de situații ar fi provizioane din litigii, în contextul COVID putem avea litigii de muncă, litigii comerciale sau litigii fiscale. Provizioane pentru garanții acordate clienților. Aceste garanții ar trebui evaluate la fiecare dată de raportare.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:53:08] Având în vedere volumul vânzărilor dintr-o anumită perioadă, volumul reparațiilor efectuate pentru produsele aflate în garanție, valoarea produselor ieșite din perioada de garanție și sumele ar trebui să fie semnificative. Ar mai fi cazul și de provizioane pentru restructurare acolo unde activitatea a fost afectată semnificativ sau provizioane pentru contractele oneroase. Astfel putem să avem situații când entitatea identifică anumite cu strainii care nu poate ieși fără penalizări semnificative sau pentru care costurile sunt mai mari decât beneficiile generate de finalizarea acestora adică sunt situații și situații, dar am punctat câteva ca să le avem așa ca un mic ghid de funcționare.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:54:24] Mai avem și cazul datoriilor contingente, nu mai reiau ce a povestit Ileana. Dacă sunt sume semnificative ar trebui menționate în note la bilanț. La finalul acestui topic aș vrea să subliniez încă o dată importanța întocmirii situațiilor financiare complete și corecte. Entitățile trebuie să includă notele la bilanț, precum și raportul administratorilor, toate informațiile semnificative împreună cu analiza incertitudinilor și analiza riscurilor la care este supusă compania ca urmare a evenimentelor curente. Practic notele ar trebui să cuprindă toate cifrele semnificative și toate evenimentele care influențează într-un fel sau altul situația prezentată.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:55:30] Există vreun risc dacă nu facem documentația asta foarte corect sau cu toate diligențele? Ne putem aștepta la ceva sau ne afectează în vreun fel?
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:55:46] Da, cumva nu poți să prezinți o situație care nu e corectă. Adică nu poți să mergi la bancă de exemplu cu un bilanț care prezintă o situație frumoasă și de fapt în realitate situația să fie foarte gravă pentru că într-un fel până la urmă tot te afectează din punct de vedere legal în cazul în care sunt cifre care nu au fost înregistrate sunt alte consecințe. Sunt în mai multe direcții consecințele.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:56:31] Cam cam atât legat de zona aceasta, de pregătire a situațiilor financiare și implicațiile legate de pandemie, cum ne afectează prezentarea rezultatelor în situațiile financiare. Acum aș vrea să prezint un pic modificările aduse prin ordonanța 13, aș vrea să prezint câteva principale modificări aduse de ordonanța asupra legii contabilității, ordonanța cuprinde mai multe modificări, dar avem câteva liniuțe și pentru legea contabilității. Deci în primul rând a fost publicat în Monitorul Oficial din 26 februarie și toate aceste modificări vor intra în vigoare în 30 de zile de la publicare. Principalele modificări cu impact asupra entităților care fac subiectul prezentării noastre de azi sunt următoarele, au fost menționate expres în aria de aplicabilitate a legii contabilității persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent sau a mai multor sedii permanente în România, precum și persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:58:18] A fost menționată obligația de a efectua inventarierea generală a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii în următoarele situații, la începutul activității cel puțin o dată în cursul exercițiului financiar, în cazul fuziunii, în cazul divizării, transformării, lichidării și în alte situații prevăzute de lege, deci practic inventarierea ar trebui făcută de câte ori intervine o astfel de schimbare în setarea companiei. Toate înregistrările în contabilitate a operațiunilor determinate de fuziune, divizare, transformarea ori lichidare potrivit legii se face pe baza documentelor corespunzătoare întocmite în astfel de situații. Există și obligații referitoare la păstrarea situațiilor financiare și componența lor. Situațiile financiare anuale raportările contabile, situațiile financiare anuale consolidate, precum și situațiile financiare interimare se păstrează timp de 10 ani, deci au fost precizate toate tipurile de raportări, cât ar trebui să fie păstrate. Practic a fost rescris acel articol.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [00:59:53] Situațiile financiare anuale constituie un tot unitar și aici este ce prezenta Ileana mai devreme, ați văzut care este componența pachetului. Ele ar trebui să fie depuse ca un tot unitar și trebuie să fie însoțite de raportul administratorilor, raportul de audit, raportul comisiei de cenzori după caz și acel raport privind plățile către guverne în cazul în care reglementările contabile prevăd această obligație.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [01:00:33] De asemenea pachetul trebuie să cuprindă și propunerea de distribuire a profitului sau acoperirea pierderii contabile. Nu în ultimul rând, de fapt e un aspect la fel de important ca și celelalte a fost actualizată lista contravențiilor pentru nerespectarea reglementărilor legale cu privire la întocmirea, semnarea, depunerea și anexarea documentelor aferente situațiilor financiare interimare, situațiile financiare anuale și raportările contabile. Practic, dacă depunem pachet care nu conține toate informațiile sau îl depunem cu întârziere plătim amenzi și penalități. Pentru întârzierea depunerii bilanțurilor, situațiilor financiare penalitățile se acordă în funcție de numărul de zile de întârziere. Sunt mai multe etape. Iar dacă întârzierea depășește 60 de zile lucrătoare este important de știut că legea prevede că tribunalul va putea pronunța dizolvarea companiei la cererea oricărei persoane interesate, precum și a Registrului Comerțului. Cam acestea sunt aspectele care vizează zona noastră.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:02:11] Da, e foarte bine că am punctat toate astea. Sunt curioasă de obligația aceea nouă pentru firmele străine care vor trebui și ele să depună ceva raportări financiare în România, se aplică începând de anul ăsta, adică luăm anul de raportare pentru 2021 și îl depunem în 2022 sau se va depune chiar din 2021 pentru 2020?
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [01:02:43] Sinceră să fiu, nu știu, adică nu am intrat în detalii încă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:02:57] Eram curioasă că părerile sunt momentan împărțite.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [01:03:10] Trebuie să o studiem puțin.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:03:25] Ne zice un utilizator că ANAF-ul a actualizat pe 2 martie pdf-ul inteligent, dacă știți voi care ar fi motivul pentru care a făcut actualizarea asta.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [01:03:42] Nu m-am uitat, dar ar trebui să existe o ordine a actualizărilor și să spună ce au modificat, se poate verifica.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:04:04] Dar de curiozitate, parcă formularul îl puseseră oricum mai devreme înainte de actualizarea asta.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [01:04:11] Ideea este în felul următor, elementele obligatorii, formularul de pe Anaf nu poate să ceară mai multe informații decât cele din ordinul 58/2021. Ori poate fi o problemă tehnică sau elementele obligatorii dacă spun că întrebarea vine în contextul în care persoana respectivă își pune problema, dacă am cerințe suplimentare prin formularul respectiv, în momentul în care eu am citit unde mă încadrez și ce tipuri de raportări depun sau situații financiare conform ordinului 58/21, cam asta se întâmplă și cu formularul de pe ANAF, este doar un instrument, nu e un act normativ legislativ.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:04:56] Și dacă să zicem că am folosit un formular de dinainte de actualizare și am putut să completăm și să depunem nu e nicio problemă, nu trebuie să facem niciun fel de redepunere, nu?
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [01:05:03] Dacă nu a dat eroare la depunere și eu am completat cu toate informațiile corecte ale companiei și datele ei, presupun că nu a fost o eroare la depunere, probleme IT, tehnice de compatibilitate a datelor. Sincer nu m-am uitat să verific, dar dacă formularul a fost depus fără eroare și cu toate documentele atașate și cu toate informațiile conform ordinului 58/2021 și pe cadrul de raportare corect, nu ar trebui să fie nicio problemă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:05:45] Da, asta ne spuneau și niște utilizatori că e vorba de un import XML cu alte aplicații, dădea erori în anumite situați,i deci probabil s-au remediat niște chestiuni absolut tehnice, nimic de consistență.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [01:06:01] Obligațiile, cum am spus, ordinul 58, care spune inclusiv conținutul formularului 30, 40 pe fiecare categorie de raportare și nu au cum să vină printr-un formular să ceară lucruri care nu sunt prevăzute de lege.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:06:17] Bun. O să merg mai departe cu o întrebare legată de un bilanț de fuziune care a fost depus pe 30 noiembrie și cred că întrebarea este în cazul acesta ce mai depune compania rezultată în urma situației, pentru că întreabă dacă perioada luată în calcul pentru depunere este 1 ianuarie - 31 decembrie 2020 sau perioada 1 decembrie - 31 decembrie? Având în vedere că fuziunea s-a produs la 30 noiembrie.
Raisa Sîrbu - Accounting Manager - Accace România [01:07:01] Ca să putem răspunde documentat și să înțelegem exact speța și fluxul situației, persoana respectivă ar putea să ne trimită un e-mail cu întrebarea și noi îi vom răspunde. E o situație mai complexă aici.
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [01:07:20] Sunt mai multe tipuri de fuziuni. Se fac bilanțurile înainte de fuziune. De regulă, rezultă o entitate care rămâne în picioare și trebuie să depună niște situații financiare, bineînțeles pe exercițiul financiar pe care îl are, dar asta trebuie văzut exact pe situația respectivă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:07:53] Mai avem o întrebare legată de locul conducerii efective dar nu aș intra în subiect ziceți oricum că nu ați apucat să analizați în detaliu prevederea asta nou introdusă și atunci aș vrea să ne lansăm în nici un fel de speculații mai bine ne oprim aici o să le reamintesc utilizatorilor că înregistrarea evenimentului va fi disponibilă imediat la punct avocatnet.ro.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:08:15] Vă mulțumesc foarte mult pentru prezență și pentru prezentare. Le mulțumesc și participanților că au stat alături de noi până la final și sper să ne revedem curând cu alte subiecte interesante. O zi frumoasă!
Ileana Radu - Accounting Team Leader - Accace România [01:08:59] Mulțumim și noi! La revedere!