În acest webinar am discutat pe larg despre:
- Veniturile din activități independente în 2021: condiții pentru încadrare ca activitate independentă, plafoane contribuții sociale, noutățile ce vizează declarația unică și modificarea termenului de depunere, bonificații;
- Riscurile companiilor care lucrează cu PFA deghizând în acest fel relații de muncă (deci activități dependente);
- Drepturile de autor: ce taxe plătim și cum le declarăm, în ce situații se poate încheia un contract pe drepturi de autor și ce presupune el.
Moderator: Alin Popescu, fondator avocatnet.ro
Când a avut loc evenimentul: Joi, 11 martie 2021.
Timecode: 00:00:00
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:00:07] Bună dimineața! Bine ați venit la un alt webinar avocatnet.ro, de data asta o vorbim despre lucruri ș mai interesante, deși unele sunt interesante fiecare săptămână pentru o anumită categorie de public, uite că a venit săptămâna în care discutăm despre veniturile independente și o să vedeți, avem alături de noi o doamnă, Alina Radu, care este fondatorul companiei de contabilitate și consultanță Financess Consulting. Ea face contabilitate și tot ce ține de consultanță fiscală, de o vreme destul de îndelungată, cred că se apropie de 14 ani, cel puțin.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:00:50] O să discutăm în webinarul de astăzi, cum spuneam, despre veniturile independente, ce înseamnă ele, care sunt pericolele și toată discuția aceea, sunt sigur că ați auzit de ea, cu calificarea veniturilor ca fiind obținută în mod independent sau dependent față de o anumită sursă de plată, care e modul de taxare al acestor venituri și așa mai departe, o să vedeți că Alina o să vă treacă prin discuția asta foarte explicit. O invit pe Alina Radu să ia cuvântul și să vă spună ea mai multe lucruri despre prezentarea de astăzi și despre subiectul cel mai important.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:02:11] Mulțumesc pentru introducere și vă mulțumesc foarte mult pentru invitație! Ceea ce vom discuta în următoarea oră și jumătate, o să fie despre veniturile independente, care sunt condițiile pentru încadrarea veniturilor independente, care sunt contribuțiile care se plătesc, precum și bonificațiile care se acordă. De asemenea, vom vorbi care sunt riscurile SRL-urilor, companiilor care colaborează cu o astfel de formă de organizare, PFA, și de asemenea, la fel vom discuta un pic și despre drepturile de autor ca o formă alternativă de colaborare.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:02:47] Eu am afișată aici pe ecran câteva lucruri despre tine, să vadă oamenii. Uite, Viață de Freelancer, ne poți spune ceva, ce-i cu proiectele astea?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:02:58] Da, sigur. Cu Viața de Freelancer am scris un articol pentru ei, chiar puteți să intrați, dar trebuie să fiți atenți, în momentul când sunteți antreprenor și citiți o balanță, știu că contabilitatea pare așa un pic la început dificilă și greu de înțeles, dar am punctat câteva idei acolo, la ce trebuie să fiți atenți și care sunt riscurile pe care le puteți observa direct în balanță voi ca și antreprenori. Cu Bucureștiul Tinerilor de exemplu, am avut în webinar pe partea de înființare și la ce trebuie să fiți atenți în momentul când înființat o companie.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:03:46] Aici, în primul slide, am încercat să fac un intro, declarația unică, știți, că a fost introdusă în anul 2018, iar prin introducerea ei a fost de asemenea introdus și un regim fiscal mai prietenos pentru PFA-uri și anume, dacă PFA-urile de-a lungul unui timp, de-a lungul unui an de zile emit facturi sub 27.600 de lei, atunci ele nu mai plătesc contribuțiile către stat. Contribuții către stat însemnând sănătate și pensie și va rămâne doar pe impozit pe venit de 10%, iar pentru aceasta multe companii au decis să renunțe la forma de colaborare de contract individual de muncă și să treacă către PFA.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:04:38] Însă ar trebui să fim un pic atenți pentru că după cum știm, în 2015, tot așa autoritățile fiscale au făcut un control pe această temă pe persoane fizice autorizate și au reîncadrat foarte multe activități independente în activitate dependentă și au taxat compania cu toate contribuțiile, precum și cu toate penalitățile aferente. Cum a fost de exemplu cazul celor din domeniul pharma și prin urmare au introdus, de asemenea, și amnistiția fiscală, de aceea trebuie să fim un pic atenți la criteriile de PFA, precum și la substanța fiscală a acestora. Ce vreau să zic, este că de exemplu o companie, dacă în anul 2017 a avut o colaborare sub formă de contract de muncă cu o anumită persoană, iar în 2018 a avut o colaborare sub formă de SRL, iar în 2019 sub formă de PFA, ei au dreptul ca aceasta să fie încadrată în activitate dependentă. De aceea este important ca să urmăriți un pic firul istoric al colaborării cu anumite persoane astfel încât să nu existe probleme de reîncadrare pe viitor.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:05:53] Iar acum vom lua condițiile din Codul Fiscal a ceea ce înseamnă activitate independentă. Sunt șapte condiții, dar conform Codului Fiscal trebuie îndepliniți patru condiții din șapte.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:06:08] Cu alte cuvinte, să zicem că tu ești angajatorul, fostul meu angajator, am avut un contract de muncă și am schimbat dintr-o formă sau alta contractul de muncă într-un PFA, într-o colaborare în care tu ești clientul meu care primește munca pe care o prestez eu, ce vedem acum pe ecran, sunt cele șapte condiții pe care Codul Fiscal le prevede pentru că legătura dintre noi doi să nu poată veni niciodată fiscul să spună, uite, asta e o muncă dependentă și cu alte cuvinte ar trebui să fie taxată munca conform taxării salariale obișnuite, să zicem așa. Deci dacă îndeplinești măcar 4 din aceste 7, ai scăpat de riscul acesta de a fi recalificat ca fiind muncă dependentă și implicit să plătească angajatorul niște taxe mult mai mari.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:06:59] Corect. O să luăm prima condiție, se referă la programul de lucru. Programul de lucru înseamnă că, de exemplu, închei un contract cu un SRL, iar în contractul de colaborare, de prestări servicii este stipulat faptul că tu trebuie să vii ca persoană fizică autorizată într-un anumit interval orar la birou. Aici este o condiție care clar poate fi văzută ca o activitate dependentă și poate fi reîncadrată, prin urmare, persoană fizică autorizată trebuie să aibă dreptul de a-și alege programul de lucru, precum și unde desfășoară activitatea pentru colaboratori.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:07:40] O a doua condiție este faptul că putem să desfășurăm activitate pentru mai mulți clienți. Din nou, aici nu trebuie să existe o clauză de exclusivitate pentru a lucra doar cu o anumită companie. Pe parte de asumare de riscuri, tot ce înseamnă asumare trebuie să-ți iei tu ca și persoană fizică, iar nu compania pentru care desfășori activitatea. Iar aici se referă de asemenea și la utilizarea patrimoniului personal, de exemplu, laptopul, mașina să fie din patrimoniul tău și nu din patrimoniul companiei. Pentru că dacă compania îți oferă, de exemplu mașină, telefon, laptop sau alte beneficii, clar aici există se pune un semn de întrebare dacă nu cumva este activitate dependentă.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:08:28] Apoi utilizarea capacității intelectuale proprii, adică persoana fizică trebuie să dispună și să realizeze prestația respectivă cu ceea ce cunoaște el în momentul respectiv. Sau poate el să facă parte dintr-un corp profesional. Ce înseamnă corp profesional? De exemplu contabilii fac parte din Corpul Experților Contabili Autorizați din România, auditorii din Camera Auditorilor Financiari din România, avocații și așa mai departe, fac parte într-un anumit cod în care ei sunt autorizați.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:09:02] De asemenea, persoană fizică trebuie să aibă dreptul de a angaja personal sau să colaboreze cu alte terțe persoane conform legislației. Ce înseamnă asta? Adică dacă eu de exemplu am un contract cu un SRL, dar nu vreau să mă duc eu, pur și simplu am un angajat care el prestează servicii pentru persoana respectivă, nu trebuie să am acest drept. De asemenea, trebuie să fiți un pic atenți pentru că în calitate de persoană fizică autorizată aveți dreptul de a avea maxim trei angajați. Adică dacă vreți să angajați mai mult, aici deja ne gândim la o altă formă de organizare și nu de PFA.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:09:40] De asemenea, mai există o condiție pentru PFA-uri, că nu puteți să aveți mai mult de cinci activități pentru care sunteți autorizați. Dacă vreți să retușați, din nou, activități complexe, trebuie să ne gândim din nou la o altă formă de organizare ca să le puteți desfășura.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:09:58] Cu alte cuvinte, ca să înțeleg eu mai bine, noi doi facem un contract, luăm din nou exemplul de mai devreme. Tu ești fostul angajator, eu sunt fostul angajat, acum tu ești clientul, eu sunt prestatororul să zicem așa. Și în contractul dintre noi ar trebui să bifăm măcar patru dintre lucurile de aici și nu doar în contract, că până la urmă contractul e doar o hârtie într-o formă sau alta, ar trebui să nu se poată proba niciodată că acele condiții nu sunt respectate, respectiv să nu îmi impui niciodată un program de lucru. Eu pot să lucrez când vreau eu și duminica la 12 noaptea, este fix problema mea câtă vreme îți livrez ce îți trebuie.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:10:31] Ar trebui și poate ar fi indicat aici să am mai mulți clienți pentru care lucrez, nu doar pentru tine și mai mult, în contract n-ar trebui să fie în niciun caz o clauză de exclusivitate care să-mi impună mie să lucrez doar cu tine. La fel, asumarea asta de riscuri, așa cum ziceai, ar fi o chestie utilă în ideea în care munca mea implică niște riscuri pe care ar trebui cumva să mi le asum, de genul, drept de autor sau alte lucruri de genul ăsta, eu chiar trebuie să-mi asum că ție ce îți livrez este ceva ce respectă toate condițiile legale și așa mai departe.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:11:10] La fel, patrimoniu personal, cum ziceai, sau laptopul meu să nu vin la tine la birou și să lucrez acolo sau să fac alte lucruri. Astea sunt foarte important, nu? Că până la urmă, cum judecă Fiscul după tine, se uită doar în contractul ăla sau crezi că se uită și la alte probe, să zicem așa?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:11:28] De exemplu cu laptopul, eu dacă mă uit în situația PFA-ului și văd că nu a mai achiziționat un laptop sau poate l-am dat cu contract comodat de pe persoană fizică către PFA, atunci el își pune o întrebare, ok, dar tu cum prestezi serviciul respectiv dacă tu nu ai un laptop. Trebuie cumva să demonstrez prin obiectele pe care le ai în patrimoniu, probabil și prin expertiză, cum spuneam mai devreme, și din nou, se uită să vadă dacă tu ai doar un singur contract la care facturezi lună de lună, din nou, o să-și pună un semn de întrebare, ok, dar totuși de ce nu ai și alți clienți, adică dacă l-ai obținut de primul, clar trebuie să ai un anumit target ca pe viitor să ai și alți clienți pentru că de aceea ai trecut de la zona de angajat, la zona de PFA.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:12:40] Uite că e și o întrebare, spune cineva așa, am program liber de lucru, deci prima condiție bifată, doi clienți, prin urmare, teoretic e bifată și condiția a doua. Asumarea riscurilor și utilizarea capacității intelectuale, le-a bifat pe primele patru, dar angajatorul, mă rog, în ghilimele, îmi dă computer. E în regulă? Adică tu ai zis mai devreme că trebuie să bifăm patru din cele șapte, minun, dar dacă eu bifez patru și totuși încalc flagrant una dintre celelalte, nu mă pune asta într-o situație în care potențial Fiscul poate să vină să-mi demonteze și celelalte patru?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:13:18] Sigur că ar putea, doar că de exemplu, laptopul respectiv îl folosești strict pentru clientul care ți-a dat laptopul, pentru al doilea client folosești un alt laptop când te duci la el. Trebuie văzut, dacă tu folosești laptopul doar pentru clientul respectiv și în momentul când pleci îl lași acolo și tu îți vezi de treabă și îți prestezi serviciile pentru ceilalți clienți de pe un alt laptop, nu văd nicio problemă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:13:43] Am înțeles.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:13:44] Dar din nou trebuie văzut cum spunea un pic mai devreme, și istoricul pe care l-ai avut cu compania respectivă. Adica daca ai mai fost angajat, dacă ai mai colaborat pe SRL.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:13:58] Încercam eu cumva sa sugerez și aici tu știi cel mai bine, încerc să spun că bifarea celor patru condiții nu e singura chestiune importantă, important e să nici nu le încălcăm flagrant pe celelalte pentru că automat s-ar putea să fie așa ca un castel de cărți de joc. Cele patru condiții bifate deja să se desfacă și ele și să se transforme în alte lucruri de genul ăsta.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:14:27] Mai sunt aici între întrebări, completează întrebarea de mai devreme cine întreba și spune am un laptop personal, dar nu mai puternic primit de la client, în ideea în care în relația cu clientul probabil are nevoie de un laptop cu o putere mai mare. Văd că mai sunt multe întrebări legate de contracte de cesiune care țin de dreptul de autor, știu că o să discuți despre ele mai încolo, aș lăsa întrebările pentru mai târziu.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:15:03] Aici o să vorbim puțin de parte de contribuții, ce contribuții trebuie să luați în calcul când vă deschideți pe PFA. Cum spunea un pic mai devreme, începând cu 2018 se calculează la un anumit plafon. Ce este acest plafon, sunt cele 12 salarii minim pe economie. Acest salariu minim pe economie este actualizat an de an, de exemplu în 2020 este 2300, dacă înmulțim 2300 cu 12, ajunge la plafonul de 27.600.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:15:36] Ce vreau să spun este că dacă voi într-un an de zile, în 2020 de exemplu, adunând veniturile, nu depășiți 27.600, atunci nu veți plăti contribuții de asigurări de sănătate și contribuția de pensii, însă dacă depășiți acest plafon veți achita aceste două contribuții care ele însumează aproximativ 9.600. Am făcut eu un calcul aici, 2760 ce reprezintă asigurarea socială de sănătate și 6.900 pe parte de pensie și bineînțeles, impozitul pe venit care este în cuantum de 10%, care se aplică normei de venit și venitului net.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:16:20] Aici trebuie să mai luați voi în calcul dacă de exemplu obțineți venituri și din drepturi de autor de exemplu sau alte tipuri de venituri, aceste venituri se adună când se face baza de impozitare pentru plata contribuțiilor. De asemenea, cu ce au venit ei nou în anul 2021, au spus așa, dacă mă înființez în mai 2021, baza de calcul se ajustează proporțional cu cât am desfășurat eu activitate. Adică din 27600 se diminuează în funcție de lunile în care am lucrat, însă contribuțiile, adică cei 2760 de exemplu, nu se ajustează. Ei vor fi plătiți integral de către stat și cam aia este.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:17:21] Ca să înțeleg mai bine, eu obțin niște venituri din activitatea mea de PFA, că este cu un singur client, cu mai mulți clienți, aici am lămurit oarecum discuția, veniturile astea cum ziceai tu, dacă sunt peste 12 salarii minim pe economie, adică peste 27.600 de lei pe an, teoretic, dacă sunt peste cum ziceam, o să plătesc și CAS și CASS și impozit pe venit. Cu alte cuvinte o să plătesc 10% plus 25% plus încă 10%. Apropo, aici presupun că poți să incluzi și o formă de cheltuieli, nu? Sau se plătește doar pe venituri impozitul acesta?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:18:04] Doar impozitul pe venit. Impozitul pe venit, într-adevăr se calculează ca diferență între venitul brut și cheltuielile nedeductibile.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:18:14] Am înțeles, pe când CAS și CASS se raportează la venituri și atât, nu?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:18:19] Exact, se raportează la venitul tău, ceea ce facturezi, aia reprezintă baza de calcul. Trebuie să aveți grijă, să faceți diferența dintre baza la care se calculează impozitul pe venit și baza la care se raportează aceste contribuții.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:18:43] Ok, și e important că ai punctat asta, e foarte important. Cu alte cuvinte, că întreabă cineva, dacă eu aș obține 30.000 de lei, evident peste 27.600, păi la cele 30.000 se raportează primele două bullet-uri, CASS și CAS, deci o să plătesc 10% din 30.000 de lei, adică 3.000 de lei și 25% din 30.000 de lei care înseamnă 7.000 și cât o însemna. Pe când impozitul pe venit, cei 10% se raportează la diferența dintre veniturile mele și cheltuielile deductibile, nu orice formă de cheltuieli, pe care le-am avut și pe care cumva le-am înregistrat să spunem în acel registru pe care îl am eu ca PFA. Pentru că și cheltuielile astea, e important să știe oamenii că nu cred că poți să pui orice cheltuieli pe PFA, trebuie pe alea care au legătură cu desfășurarea activității sau care sunt esențiale pentru desfășurarea activității, da?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:19:39] Corect. Vreau să adaug un singur lucru. De exemplu dacă nu sunteți angajați și nu obțineți venituri peste 27600, însă vreți să fiți asigurat în sistemul de sănătate, ca să beneficiați de serviciile publice de sănătate, puteți să optați prin declarația unică și să plătiți contribuția către stat, ea nu se mai raportează la 12 salarii minim pe economie, ea se raportează la 6 salarii minim pe economie.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:20:27] Hai să mai punctăm ceva că s-ar putea să fi strecurat eu ceva eronat aici. Dacă fac venituri de 30.000 de lei, plătesc 10% din plafon, din 27.600, nu din cei 30.000 de lei, nu? Sau plătesc din cei 30.000 de lei?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:20:43] Cei 30.000. Presupunem că nu avem cheltuieli deloc, contribuțiile la asigurările sociale de sănătate și pensia se raportează la 27.600, iar 10% ori 30.000, adică 3.000.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:20:58] Exact, cred că s-a strecurat o eroare aici, și îmi cer scuze pentru aceasta eroare din partea mea. Cred că oamenii au înțeles că se raportează la cei 30.000 și primele două bullet, de fapt ultimul bullet se raportează la cei 30.000, dar acolo aveți grijă să vedeți dacă sunt cheltuieli și venituri și să faceți diferența între ele pentru că cei 10% impozit pe venit se raportează la această diferență, un fel de profit, deși PFA nu e chiar profitabil. Primele două se raportează chiar dacă venitul e mai mare decât 27.600, primele două se raportează la acel plafon, nu?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:21:37] Exact. O să vorbim de regim de taxare pentru că PFA-ul poate să fie pe normă de venit sau în sistem real. Ce înseamnă normă de venit? Norma de venit este specifică doar anumitor categorii de activități și venituri. Cine stabilește aceste categorii de activități și coduri CAEN care se încadrează, este Ministerul Finanțelor Publice care vine an de an cu un tabel în care se specifică codurile CAEN și norma de venit pe anul respectiv. Am lăsat aici inclusiv un link unde puteți intra și vedea normele de venit. Uite de exemplu am luat pentru zona de IT, am luat pe București, norma de venit este de 30.000 de lei, iar acești 30.000 de lei este baza la care se raportează impozitul și contribuțiile chiar dacă voi de exemplu în decursul unui an de zile obțineți venituri de 100 de mii de lei. Fiind în norma de venit, ne raportăm strict la această sumă și la această sumă plătim contribuțiile.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:23:03] Ce mai este specifică normei de venit este faptul că dacă sunteți angajat cu norma de opt ore pe zi atunci se înjumătățește la 15.000 de lei, adică la jumătate. Din nou, aceste cote dacă sunt 50% sau 60% sau 40% sunt stabilite de către Ministerul Finanțelor și ele sunt trecute la subsol de fiecare dată cu cât se înjumătățește și care sunt condițiile, inclusiv pentru cei cu invaliditate dacă nu mă înșel, această normă de venit se înjumătățește.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:23:38] Revenind la impozit, dacă mai sus spuneam că impozitul de 10% se aplică ca diferență dintre venituri, minus cheltuieli deductibile, în acest caz nu mai avem treabă cu cheltuielile. Ele se aplică strict la norma de venit și se plătește impozitul către stat. Ceea ce este ok aici pentru că nu mai țineți cont de cheltuieli, nu vă trebuie o contabilitate complexă, pur și simplu puteți să țineți chiar voi contabilitatea. De asemenea, trebuie să fiți un pic atenți în momentul când în facturați ca în decursul unui an de zile să nu depășiți suma de 100 de mii de euro. De ce este importantă această sumă de 100 de mii de euro? Pentru că din norma de venit, statul spune, ok, atunci vei trece în sistem real și vei calcula altfel impozitele, cum spuneam puțin mai devreme veniturile minus cheltuieli ori 10% impozit.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:24:40] Ca și registru obligatoriu, autoritățile pun accent pe registrele pe care trebuie să le completăm în format fizic, din păcate, este registrul de evidență fiscală care el poate fi achiziționat de la ANAF, iar în cazul normei de venit se completează doar cu partea de venituri. De aceea vă recomand ca înainte să începeți activitatea să vă achiziționați și acest registru de evidență fiscală pentru că ulterior dacă vă vine un control o să primiți amendă și puteți să evitați lucrul acesta încă de la început ca să evitați o amendă ulterior.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:25:16] Am înțeles. Ok, uite, văd că punctează cineva că în zona de IT e 35.000 de lei norma de venit în București. Vreau să înțeleg aici mai bine, sunt sigur că sunt mai mulți oameni în situația mea. Eu prestez pentru tine servicii IT și pentru alți clienți și fac venituri sub cei 35.000 de lei. Plătesc impozit 10% care se calculează având bază de calcul cei 30.000 de lei indiferent cât de jos mă duc eu cu veniturile? Cu alte cuvinte, să zicem că obțin 10.000 de lei venituri pe an, eu plătesc tot la 35.000 de lei impozitul ăsta, nu?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:25:58] Corect. În momentul când optezi pentru pentru acest regim de taxare din norma de venit ar trebui să-ți calculezi care sunt contractele pe care le ai pe viitor astfel încât să fie mai benefic această modalitate de taxare la norma de venit față de sistem real. Dacă tu obții venituri de 10.000 de lei, atunci clar este mult mai avantajos. Puteți să faceți simulări să vedeți care regim de taxare vă avantajează.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:26:40] Și CAS, CASS, astea cum se plătesc, raportat la ce?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:26:44] Tot la plafonul de mai devreme, de 27.600. El rămâne constant.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:26:53] Deci ăla ar trebui să uităm de el pentru că diferența asta dintre normă de venit și venitul în sistem real, impozitarea în sistem real practic nu are legătură decât cu impozitul de 10% aplicat normei de venit, care impozit de 10% e util să-l plătești și te interesează norma de venit în condițiile în care veniturile tale sunt mai mari decât norma, adică veniturile anuale depășesc norma.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:27:29] Mai întreabă cineva aici, cele 12 salarii minime, baza de calcul pentru contribuții la PFA reprezintă venitul net sau brut al PFA-ului. De exemplu, dacă am 200.000 de lei venitul brut și cheltuieli de 8.000 de lei mai datorez CAS? Am mai explicat asta o dată. Diferența asta e utilă doar în calcularea impozitului de 10%, impozitul pe venit. Pentru că în privința CAS-ului și a CASS-ului contează doar raportarea la acel plafon, să zicem așa, de 27.600.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:28:05] Corect.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:28:06] Că ziceai de registre, întreabă cineva, dacă achiziționezi registrul ulterior, ANAF îmi va da amendă când merg în acest scop?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:28:16] Ulterior înfințării, să zicem, eu așa înțeleg. Eu îmi fac un PFA, și mă duc să-mi iau registrul ăsta la doi ani după.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:28:30] În principiu, da, adică eu am avut situații în care am primit amendă asta de obicei poți să faci o solicitare în care să îi rogi să îți dea cu avertisment acest registru de evidență fiscală, deci poți să mergi și ulterior să-l achiziționezi. Depinde de autorități cât de amiabile sunt în această privință, dar având în vedere că e o primă abatere, nu cred că se va taxa din start.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:29:11] Ok, că tot vorbeai tu mai devreme de faptul că în declarația unică practic se adună mai multe tipologii de venituri pe care le pui acolo, pe lângă ce obții din PFA, să zicem, poți să ai din chirii, poți să ai din drept de autor, poți să ai din dividende, să zicem, alte lucruri de genul ăsta care ar putea fi inclus acolo, și avem o întrebare, dacă un PFA obține un venit impozabil de 35.000 și dividende în valoare de 30.000, deci ai 35.000 PFA și 30.000 dividende, contribuțiile CAS și CASS se plătesc o singură dată la baza de 12 salarii minime pe economie sau pe fiecare tip de venit?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:29:49] Se cumulează. Deci plătești o singură dată.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:29:57] Deci la declarația unică chiar contează ca totalitatea veniturilor tale, să zicem așa, într-o formă sau alta, și cum se raportează totalitatea veniturilor la acel plafon de 27.600, este peste CAS și CASS, se plătesc la plafon. Exact ce am discutat mai devreme, iar impozitul se raportează cumva la diferența între venituri și cheltuieli, să zicem așa, în ideea în care totuși la unele venituri nu prea există cheltuieli, gen dividente. Presupun că e greu să justifici că ai cheltuieli cu dividendele respective.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:30:36] Mai avem o întrebare, registrul de evidență fiscală se poate ține și în format electronic?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:30:50] Ce am mai văzut eu în practică, lumea mai face în electronic, doar că carnețelul acela fizic, mă rog, caietul acela e important să-l aveți achiziționat de la ei.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:31:07] Asta spuni tu din experiența amenzilor pe care le-ai văzut până acum. Uneori chiar dacă în lege scrie că teoretic poate fi ținut și în formă electronică, uneori, autoritățile de la noi zic altceva după.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:31:22] Același lucru și cu registrul unic de control, e un lucru care din punctul meu de vedere ar putea fi ținut electronic doar că trebuie să-și achiziționeze de la administrație și să scrii de fiecare dată controalele când vin la tine.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:32:47] PFA-ul trebue să aibă un registru unic de control?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:32:51] Acolo, da, într-adevăr se notează toate controalele care vin de fiecare dată, deci răspunsul este da. El costă 29 de lei. Apropo de controale, trebuie să fiți atenți că tot așa din 2021, organele fiscale poate să stabilească din oficiu obligații de plată pentru contribuții, dacă ei constată că nu ai completat corect declarația unică.Este posibil ca să vă treziți cu sume de plată, deși voi stiați că ați completat declarația unică fără sume. Ei au acest drept, de a recalcula. Aceasta a fost introdusă din 2021,
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:33:53] Am întâlnit oameni care au pățit asta. Să zicem că nu îți depui declarația unică până la 31 sau până când e termenul de depunere a declarației unice, zicem așa, ce se întâmplă? Calculează Fiscul automat niște lucruri bazate pe declarația ta anterioară, cam care e practica aici?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:34:13] Exact, în funcție de sumele pe care le-ai declarat până atunci ei poate să-ți estimeze contribuții de plată și să primești o notificare.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:34:38] Tot întreabă mai mulți oameni, cum se calculează serviciile IT facturate către UE de către PFA în normă de venit din țară, cum se impozitează până la urmă? Cu alte cuvinte, eu sunt PFA și facturez ceva în Franța, să zicem, nu în Marea Britanie care nu mai este în Uniunea Europeană, ci în ceva care încă mai este UE. Și am o normă de venit, există o regulă specială sau se aplică aceleași reguli generale care au legătură cu norma de venit?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:35:14] Aici cred că este vorba de codul acela intracomunitar, nu?
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:35:20] Nu știu că nu au detaliat oamenii, probabil că are legătură cu impozitarea și cu cele trei impozite despre care am vorbit noi mai devreme.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:35:32] Nu contează către cine facturați, că este intern sau este extern, baza de calcul rămâne, adică nu se specifică că trebuie să facturați exclusiv clienților din România. Doar că aici trebuie să fiți atenti la acel cod special de TVA pentru că fiind intracomunitare trebuie să declare și ei la rândul lor tranzacțiile și voi la rândul vostru tranzacțiile prin acel cod special de TVA.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:36:04] Întreabă cineva, o să discutăm imediat după, termenul de depunere a declarației unice nu mai este 15.03, s-u modificat și e un alt termen pentru anul ăsta. O să discutăm.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:36:36] O să discutăm, da. Aici la sistem real, spuneam că există un al doilea regim de taxare, nu se mai reiau ce am zis un pic mai devreme, doar să adaug faptul că aici se ține contabilitatea în partidă simplă, adică pe bază de încasări și plăți, iar la parte de cheltuieli trebuie să aveți grijă la ce cheltuieli puneți puneți pe persoană fizică autorizată pentru că ele trebuie să aibă legătură cu domeniul de activitate al companiei. Adică nu puteți să puneți amenajare de spațiu, dacă voi nu desfășurați activitatea la sediu. Trebuie să vedeți exact ce activitate desfășurați și ce cheltuieli au legătură cu activitatea voastră.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:37:27] De asemenea, am mai fost întrebată de foarte multe ori de acele cheltuieli de protocol. În ce limite, cât putem să punem, trebuie aveți grijă din nou la aceste cheltuieli de protocol pentru că nu puteți doar doar cheltuieli de protocol, acestea în mare parte sunt pentru ieșirile cu clienții, furnizorii, pentru întărirea relațiilor cu ei, pentru anumite cadouri și ele din nou, trebuie să fie deductibile doar într-o anumită limită. De asemenea, din 2020, de exemplu, dacă desfășurați activitate care necesită achiziționarea unei case de marcat, ea este considerată ca fiind cheltuială nedeductibile, adică nu o puteți deduce din contabilitate, din impozit, ea se consideră ca fiind un credit fiscal.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:38:13] De exemplu, dacă aveți 1.000 de lei impozit de plată, iar casa de marcat va costa 200 lei, puteți să duceți acest 200 de lei din impozit. Din nou, aici, pe parte de registru de evidență fiscală, trebuie să completați, nu scăpați nici la acest mod de taxare, de completarea acestui registru de evidență fiscală.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:38:44] Mai am o întrebare care cumva lega lucrurile, vine controlul și relația dintre noi doi se dovedește până la urmă că nu este o muncă independentă, este o relație dependentă, să zicem așa, în sarcina cui se va pune plata acelor contribuții mult mai mari pentru că până la urmă se recalifică tot regimul ăsta și o să considere fiscul că de fapt eu sunt salariatul tău și așa mai departe și trebuie să plătim impozite aferente unui salariu pe veniturile mele. Cine plătește impozitele astea suplimentare?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:39:22] În cazul în care vine în control și stabilesc noi contribuții, noi taxe, angajatorul trebuie să achite aceste contribuții stabilite suplimentar, plus dobânzile și penalitățile pentru neplata la termen a acestora. Adică dacă de exemplu,trebuia să achitați în martie 2021, iar controlul vine în martie 2021, un an de zile ei vă stabilesc penalități pentru toate contribuțiile pe care trebuia să le datorați către stat. Deci angajatorul este răspunsul.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:39:52] Uite o altă întrebare, aici o să fie o discuție interesantă, chiar sunt curios, pentru un PFA, la normă de venit, asta e ideea, încetează activitatea în 22.02.2021, venit impozabil până în 5.000 de lei, contribuțiile se datorează pentru două luni sau pentru douăsprezece luni?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:40:33] Trebuie să vedeți dacă acest plafon de 27.600 trebuie să-l împărțim la 12 luni, cât este anul și după care înmulțit cu două luni de zile.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:40:48] Vin cam 2500 sau 2600 pe lună.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:41:00] Deci, da, trebuie să achitați taxele aferente. Și din nou, cum spuneam un pic mai devreme, deci baza de calcul se ajustează în funcție de câte luni lucrați într-un an de zile, doar că contribuțiile nu se recalculează, adică 2760 nu se calculează proporțional, ele se achită integral pentru tot anul.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:41:48] Un PFA cu obiect de activitate principal și unul secundar autorizată la Registrul Comerțului, ambele sunt cu normă de venit care facturează doar pe unul dintre cele două obiecte, se plătește impozit pe ambele?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:42:05] Da, se plătește impozit pe ambele. Din păcate pe normă de venit nu se cumulează, cum se cumulează la sistemul real, se iau toate veniturile. Se raportează pe activitate, pe linii de venit. Recomandarea mea este ca atunci când vă deschideți un PFA pe normă pe venit, deshideți pentru o activitate pentru care știți că o să obțineți venituri și puteți să le susțineți, iar în momentul în care mai aveți o nouă linie de business abia la momentul respectiv să vă duceți la Registrul Comerțului să vă activați un cod CAEN.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:44:03] Si mai intreaba cineva ca persoană fizică fără venit, poate opta pentru plata CASS și cât plătește? Deci dacă eu nu am niciun venit, pot să mă duc la Casa Națională de Asigurări de Sănătate și să fac un contract și să mă asigur cumva la sănătate, cât trebuie să plătesc?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:44:21] Sigur, se poate plăti. Am avut chiar un caz recent, s-a dus la casa de Sănătate de la București, a plătit 1380 de lei că se raportează la 6 salarii minim pe economie și te asigură sistemul de sănătate.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:44:43] Tot așa, există un plafon la care trebuie să te raportezi și plătești aceste șase salarii.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:44:54] O persoană fizică care are venituri din închirierea unui imobil și care a scăzut chiria cu 35% în 2020, cum plătește impozitul pentru 2020 și cum trebuie să declare în declarația 1? Deci cu alte cuvinte, eu înțeleg așa, în 2019 să zicem, a avut chiria 1.000 de lei, în 2020 nu mai pune 1.000 de lei, pune 650 de lei sau cât vine fără 35%. Presupun că își declară veniturile, nu declară nivelul chiriei până la urmă.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:45:25] Exact. Veniurile pe care le-a obținut în anul 2020 și la aceea se raportează. Bănuiesc că contractul a fost înregistrat și la administrație, poate să dovedească că a scăzut chiria.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:45:36] Aici ar mai fi ceva și asta e chiar important pentru oamenii care modifică chiriile, să zicem că noi doi facem un contract de închiriere, în momentul în care modifici chiria cred că ar trebui înregistrat un nou contract pentru că altfel vă treziți că la Fisc aveți un contract cu 1.000 de lei și după aia de fapt contractul real pe care poate nici nu ați mai făcut că a fost o schimbare de asta la telefon sau alte lucruri de genul ăsta, contractul real e el mai jos, dar Fiscul să vină să spună, nu l-ai înregistrat la mine și atunci cred că ar fi bine poate să-și pună problema să-l înregistreze chiar și cu amendă, nu?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:46:14] Nu cred că există un anumit termen, din câte știu, dar tot așa cum ai spus tu, Alin trebuie să înregistreze la administrație astfel încât să nu aibă probleme de reîncadrare ulterior în care să zică Administrația, ok, dar de ce tu te-ai raportat la o sumă mai mică față de contractul pe care-l avem noi?
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:46:33] Și uite, mai e o situație, pentru PFA cu normă de venit. Ăsta e cazul. Au avut activitatea oprită, să spunem așa, prin Ordonanțele Militare, cât a fost lockdown, câteva luni, să zicem, anul trecut, ai idee, ar trebui rectificată declarația unică pe 2020 ca să se achite doar partea redusă din norma de venit, există vreo reglementare în direcția asta?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:47:58] Cred că trebuie un referat către ei astfel încât să știe că nu ai desfășurat activitate pe toată perioada, cred că trebuie justificat un pic care a fost situația. Și apropo de activitate, 16.03, cu ce au mai venit ei nou este faptul că poți să depui cererea de anulare de penalități până pe 31 martie. Dacă aveți de exemplu, înainte de 16 martie debite și dobânzi și penalități, puteți să achitați debitul și să cereți anularea dobânzilor și penalităților printr-o cerere către administrație până pe 31 martie.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:48:46] Ute că am pus pe chat un link la unul dintre articolele scrise de colegii de la redacție care spune așa, cei care închiriază locuința ar trebui să încheie întotdeauna contracte cu chiriașii lor care să prevadă litera legii drepturile, cuantumul chiriei și așa mai departe. E adevărat, nu mai există obligația de a înregistra contractul la Fisc în 30 de zile de la închiriere. Dar e important să aveți astfel de contracte, așa cum spuneam, pentru că altfel la un moment dat o să vă treziți cu tot felul de alte probleme, nu doar probleme fiscale. Revenind in momentul în care vă declarați prin declarația unică, vă declarați veniturile, nu vă declarați nivelul chiriei sau alte lucruri de genul ăsta, de aceea trebuie să vă raportați la cuantumul chiriei înmulțit cu câte luni ați obținut chiria respectivă și așa obțineți venitul respectiv ok.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:49:40] Vă raportați efectiv la venitul pe care îl aveți în anul respectiv. Nu vă duceți în spate. Ar fi ilogic să achitați un impozit mai mare raportat la venituri pe care voi nu le-ați obținut.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:50:06] Declarația unică, cum spuneam, ea se depune până pe 25 mai 2021, acest termen a fost implementat anul acesta, iar de asemenea, prin declarația unică, prin completarea ei, puteți să redirecționați 3,5% din impozit pe care o să-l achitați către stat pentru o unitate de cult sau pentru o organizație non-profit.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:50:45] Ca și exemplu, dacă într-un an de zile aveți 1.000 de lei impozit de plată către stat, plătiți acest impozit de 1.000 de lei, iar statul redirecționează 3,5% din impozit către un ONG, astfel faceți și un bine către un ONG ca să poată să-și desfășoare activitatea. Dar la ce trebuie să mai fiți atenți este ca această organizație non-profit sau unitatea de cult să fie înregistrată în registrul entităților unităților de cult. Este un registru care a fost introdus acum ceva timp de către autoritățile fiscale în care puteți să vedeți dacă respectivul ONG este în registru și este în regulă pentru că în momentul când depui documentația, autoritățile verifică acel ONG să fie în regulă. Deci dacă este înscrisă, atunci ei direcționează 3,5%, dacă nu este înscrisă, atunci impozitul rămâne la stat. De aceea este bine să-l verificați înainte.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:52:22] Pe parte de bonificație, aici este o întreagă istorie pentru că în 2018, când au introdus declarația unică au venit și cu acest sistem de bonificații care este de înțeles pentru că colectează rapid banii către bugetul de stat și de asemenea oferă contribuabilii posibilitatea să achite taxe reduse cu o anumită bonificație, de exemplu în 2018 a fost bonificația de 5% dacă depuneai declarația online și 5% dacă plăteai anticipat taxele.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:52:53] Apoi, în 2019 au venit cu 5% pentru plata anticipată a taxelor, dar ca să poți să beneficiezi și de cealaltă bonificație de 5% aplicată pentru depunerea declarației online, trebuia să plătești debite, adică era condiționată de prima bonificație. Acum în 2020, au spus că o să vină cu o bonificație în cuantum de 10% din nou impozit și contribuții, în momentul de față tocmai ce a fost aprobată Legea bugetului de stat, iar în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial ar trebui să vedem exact care este cuantumul acestor bonificații.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:53:35] De ce spun că aceste bonificații au avut o istorie? Pentru că ele cumva ar trebui din perspectiva mea să rămână constante, adică să fie pe o perioadă mai lungă de timp astfel încât să nu îi zăpăcească pe contribuabili pentru că tot schimbând tot timpul din experiența mea contribuabilii au fost foarte bulversați, ce trebuie să achite, dacă beneficiază sau nu de bonificație. De asta, cumva, poate, pe viitor și prin noua lege bugetară vor implementa pe o perioadă mai lungă de timp sistemul de bonificație, și de asemenea, ce mi-aș dori eu ar fi ca să fie mai devreme față de depunerea declarației unice pentru că din ce am văzut eu în precedent, unii au depus declarația unică în termen, după care au revenit cu ajustarea declarației pentru că a venit sistemul de bonificații și este destul de dificil să soliciți plata înapoi a contribuțiilor sau să beneficiezi de ele, adică ce ai plătit extra să le folosește în anul următor.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:54:51] Cam atât pe partea de bonificații. Și ce vreau să mai adaug eu aici la parte de PFA-uri, ce a mai fost introdus, este faptul că un PFA este obligat pentru obligațiile sale să plătească cu patrimoniul de afecțiune al PFA-ului și se merge inclusiv până la patrimoniu personal. Adică ce dețineți pe CNP. Dacă de exemplu datorați sume de 10.000 de lei, de exemplu, către stat, ei poate să meargă inclusiv la bunurile personale. Trebuie să aveți în calcul în momentul când deschideți un PFA, acest lucru.Acum pe parte de drepturi de autor.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:55:51] Drepturile de autor reprezintă o altă formă de colaborare cu persoane, am dat o definiție aici, ce înseamnă opere originale de creație, în domeniul literar, artistic sau științific. Ce înseamnă asta, de exemplu, puteți să încheiați un contract de drepturi de autor pentru o persoană care va face design-ul pentru PFA vostru, de exemplu, se ocupă de vizual. Aici, puteți, ca să nu mai încheiați un PFA, puteți să încheiați un drept de autor. De ce este avantajos o astfel de formă de colaborare? Pentru că ea se taxează ca diferență dintre venitul brut, adică 1.000 de lei, minus cota forfetară de 40% care se aplică venitului brut, adică 40 ori 1.000 de lei, iar la aceasta se aplică cel 10%, impozitul de 10%.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:56:50] Din nou, revenim la discuția cu contribuțiile pentru că dacă depășiți într-un an de zile drepturi de autor de 27.600, se vor achita contribuții la asigurări sociale de sănătate și pensia, cum discutam un pic mai devreme. Însă, ce vreau să menționez aici este faptul că există și anumite excepții de la plata acestor contribuții și anume, faptul că dacă sunteți angajat, nu mai le achitați și plătiți strict acest impozit de 10% salariat sau pensionar, nu mai plătiți acesta contribuții și de asemenea, aveți posibilitatea să redirecționați 3,5% din impozit către un ONG, o organizație non-profit sau către o unitate de cult, cum discutasem noi un pic mai de vreme.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:57:40] De asemenea, și la dreptul de autor dacă doriți, puteți să optați pentru ținerea evidenței în sistem real ca un PFA, care am discutat mai devreme, doar că la această opțiune trebuie să țineți cont că trebuie să o mențineți doi ani de zile.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:58:02] Aș mai avea întrebări legate de declarația unică. Mai întâi, hai să mai spunem o dată lucrul ăsta, declarația unică practic este un agregator de venituri. În declarația unică îți treci veniturile din mai multe surse și ele sunt acolo catalogate pe mai multe tipologii și ele practic se adună într-o formă sau alta și ajungi să plătești acele sume de bani, cum vorbeam mai devreme, plafoanele alea și așa mai departe. Uite, întreabă cineva, în privința veniturilor obținute din dividende, dividendele care sunt trecute efectiv, pe care le scrii, să zicem că eu obțin dividende 1.000 de lei, firma X îmi plătește mie 1.000 de lei în cont. Ce a făcut firma X înainte, dacă a luat dividende din altă parte, a plătit, mie îmi intră în cont 1.000 de lei cu titlu, dividende, eu le trec în declarația unică 1.000 de lei sau trec valoarea netă, cât mi-ar rămâne după ce calculează statul impozit? Eu cred că treci venituri brute acolo, nu? Există vreo variantă în care treci net?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:59:07] Dividendele sunt cu reținere la sursă și tu treci acolo dividendele încasate, se referă strict la dividendele încasate în declarația unică, deci asta treci. Dacă tu ai încasat 1.000 de lei, treci 1.000 de lei pentru că este reținere la sursă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:59:24] Bun, hai să mergem mai departe. Pentru drepturi de autor, dacă persoana fizică este angajată cu patru ore, e obligată să plătească contribuții sociale?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:59:36] Da, este obligată pentru că ea trebuie să fie angajată cu o 8 ore pentru că la acel nivel se raportează contribuțiile.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:59:45] Deci la un contract de lucru cu normă întreagă.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [00:59:50] Dar dacă are de exemplu mai multe contracte de muncă, cu mai multe persoane, ele se cumulează.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:00:02] Ok. Legat de dreptul de autor, tot revine întrebarea asta, salariat sau pensionar al cărui stat, dacă e autor care obține pensie din Franța, datorează contribuții?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:00:17] Atâta timp cât este pensionar, bănuiesc că nu este o problemă, obține din Franța sau din România, cât poate fi demonstrat statului roman că tu obții venituri din pensii. Adică în orice moment tu poți să spui, ok, uite, asta e pensia mea, am contribuit n ani la stat.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:00:45] Există o formă în care să spunem, în declarația unică, teoretic, trec venituri din patru surse, din chirii, din drept de autor, venituri ca PFA, și alte surse, am văzut că e la moda acum, criptomonede. Ca să înțelegem încă o dată și să fie foarte clar, și să spunem cumulat, am venituri de 100.000 de lei din toate sursele aste,a în anul respectiv. Pentru CAS și CASS, mă raportez la plafonul de care spuneai tu mai devreme, 27.600, pentru că suma este mai mare decât plafonul ăla, automat o să plătesc, cifrele respectivă cred că erau 10% și 25% pentru cele două tipuri de contribuții raportat la plafonul de 26.700 sau 27.600, mă rog, la plafon, că nu vreau să confuzez pe cineva. Impozitul pe venit se va plăti 10% din 100.000 de lei cât sunt veniturile mele, minus cheltuielile deductibile pe care le pot deduce, să zicem așa, deși e o repetiție acolo, cheltuielile pe care le pot deduce, să zicem că am cheltuieli deductibile de 20.000 de lei, teoretic plătesc impozit pe venit 10% din 80.000 de lei, care e diferența asta între 100.000 și 20.000?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:02:33] În momentul când completați declarația unică, o să vedeți că aveți mai multe rubrici pentru completarea ei că sunt din dividende, că sunt din chirii, că sunt din alte surse, o să vedeți că aveți alt tip, adică impozitul o să se calculeze diferit pentru fiecare, doar că raportându-ne la contribuții, ele într-adevăr cumulează toate veniturile indiferent de surse. Dacă am 100.000 mă raportez la cei 27.600. Dar din nou, pe partea de impozite, trebuie să vezi exact din ce surse și ce cheltuieli îți poți deduce, că de exemplu la drepturile de autor dacă optezi ca să le achiți tu, aici e un pic diferit, nu poți să deduci cheltuieli care au legătură cu persoana fizică autorizată. Poate tu ești autorizat pe alt cod CAEN, și acolo se ține o contabilitate separată, adică trebuie să îți ți evidența, respectiv contabilitatea pe fiecare tip de venit pe care îl ai.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:03:28] Deci calculul pe care l-am făcut eu de fapt era unul simplist. Simplist însemnând că nu e chiar așa, nu în ideea în care eu pun, scad, adum, așa simplist și aplic 10% din ce rămâne, nu, s-ar putea ca pe PFA să am venituri 50.000 de lei și cheltuieli 30.000 de lei și atunci 10% se aplică pe diferența aia. Cum spuneai tu, pe drepturi de autor s-a mărit venitul și dacă plătesc eu impozitele, s-ar putea să plătesc un impozit suplimentar și dacă în felul acesta le adun, s-ar putea să ajung la mai mult decât calculasem eu mai devreme, tocmai pentru că se plătește diferențiat.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:04:03] Ok, întreabă cineva dacă a încasat doar 10 luni din chirie, la ce sumă calculează impozitele? Cu alte cuvinte, eu presupun că a încasat doar 10 luni de chirie fie că nu a vrut să încaseze încă două luni, fie că nu a putut să încaseze încă 2 luni. În declarația unică treci banii pe care i-ai încasat sau banii care îți intră efectiv în cont?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:04:27] Banii care îți intră efectiv în cont. Deci dacă tu ai încasat 10 luni de zile, te raportezi la 10 luni. De asta PFA-ul e pe bază de încasări și plăți și nu acum este SRL-ul pe bază de contabilitate de angajament, adică ce primești ca și facturi indiferent de momentul în care încasezi sau în momentul în care plătești.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:04:57] Dacă o firmă are o persoană angajată cu contract individual de muncă la angajator, dar colaborează și prin SRL-ul personal cu firma care deține angajatorul din afara României. Deci o firmă o are o persoană care este angajată cu contract individual de muncă la angajator. Ok, dar colaborează prin SRL-ul personal. O să vă rog să detaliați mai bine.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:05:30] Înțeleg că SRL-ul, firma la care este angajat este deținută de o firmă mamă din UE, iar el are un SRL și facturează către firma din UE care este firma mamă unde este angajat el. Am înțeles întrebarea, din nou, aici este o temă de SRL și depinde cum este făcut contractul de prestări de servicii, în mare parte pe SRL-uri nu prea am văzut reîncadrarea ca fiind activitate dependentă, plus, din nou, trebuie să nu lucrați exclusiv pentru firma din Uniunea Europeană, să mai aveți și alte contracte și de asemenea să vedeți ce tip de activitate prestați prin contract individual de muncă pentru firma unde sunteți angajată și ce activități prestați pentru firma din UE pentru că în mod normal dacă prestați același tip de activitate, din punctul meu de vedere cineva poate să își pună un semn de întrebare de ce firma unde sunteți angajat nu facturează către societatea mamă acele servicii și le facturați dumneavoastră prin SRL.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:06:53] Văd că mai comentează cineva și poate au dreptate, nu știu ce să zic, având în vedere discuția de mai devreme, contractele de chirie nu se mai declară la ANAF și având în vedere toată discuția asta, eu chiar cred în continuare contează câți bani încasați, pe de altă parte, nu sunt fiscalist, spune cineva că nu e bine dacă am declarat contract pentru 12 luni, plătesc pentru 12 chiria. Dacă modific chiria vin cu declarație unică rectificativă pentru 10 luni.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:07:25] Din nou, tu când complezi acel registru de evidență fiscală, fie că este fizic, fie că este electronic, tu declari efectiv cât ai încasat. Despre asta este vorba, ei se raportează la încasări și plăți.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:07:50] Și aici mai e o discuție, să știți, până la urmă ține de drept lucru ăsta. În momentul în care încasezi bani ca și proprietar, teoretic, fie că banii aceea vin prin bancă și atunci evident tranzacția poate fi dovedită foarte ușor, fie că vin cahs, dacă vin cahs totuși ar trebui să existe o hârtie care să ateste acea plată, nu se fac așa plățile, vine unul îți dă bani și pleacă și atât. Deci teoretic trebuie să existe o hârtie prin care se atestă plata respectivă. Ăsta e motivul pentru care, din punctul meu de vedere, Fiscul poate să vină să spună, da, tu ar trebui să îmi dai pentru 12 luni și tu să te duci să-i spui Fiscului, eu am hârtii care dovedesc că am încasat doar 10 luni sau doar 7 luni. Și din nou, să fie o discuție foarte clară prin care se plătește impozitul respectiv doar pentru banii încasați. Da, văd că discuția este mai degrabă despre activitate comercială, aici cred că vorbim altfel, aici e o discuție întreagă, dacă vorbim de declarația unică, nu vorbim de activitate comercială, din punctul meu de vedere, că atunci nu mai sunt venituri independente, sunt altceva.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:11:23] Avem o întrebare, indemnizațiile prin AJPIS, indemnizațiile încasate prin el dacă se completează în declarația unică. Să zicem că eu iau concediu medical de la angajatorul meu, trebuie să îl declar într-o declarație unică?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:11:46] Nu. Dacă obți un concediul medical de la angajator, nu trebuie să declari prin nicio declarație.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:12:15] Mai întreabă cineva, am depășit plafonul de 12 salarii, CASS este obligatoriu, CAS este plafonat sau obligatoriu este obligatoriu și el se raportează tot la ce plafon de două din 600 de lei cu care vorbeam mai devreme deci da este obligatoriu și calitatea și bun.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:12:38] Mai întreabă cineva dacă venitul obținut de un autor în calitate de salariat este mai mare decât salariul minim, dar CIM este de 4 ore, datorează pentru contractul de cesiune contribuții?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:12:59] Adică dacă nu este contract de 8 ore. Știu că trebuie să fie full, de opt ore indiferent dacă se depășesc acele 12 salarii minim. Adică de opt ore rămâne condiția.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:13:22] Anii de vechime la pensie se calculează la fel ca la un CIM în cazul unui PFA? Deci, eu sunt PFA și îmi plătesc contribuții la pensie și la sănătate, la pensie printre altele beneficiez de pensie, anii ăștia de vechime se calculează la fel?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:13:52] Cred că asta ține mai mult de parte de salarizare, în funcție de cât se declară, dar cred că pensia mare parte se declară în funcție de cât ai plătit la stat.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:14:29] Aici e o discuție întreagă. O salarizare cumva partea asta de vechime.
Speaker [01:14:36] Eu nu cred, sincer ,că poți să plătești contribuții la pensii și să nu conteze asta pentru pensie, adică mi se pare puțin stupid. Tocmai pentru că nu are logică ca să plătești niște bani fără să beneficiezi de nimic de pe urma lor. Dar din punctul ăsta de vedere, uite ce spune cineva, și clin să fiu de acord cu perspectiva asta că probabil nu constituie vechime în muncă, dar o să vedem și asta, e interesant totuși de văzut. Adică nu constituie vechime în muncă, însă la nivelul ăsta al veniturilor se ia în calcul.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:15:19] Odată ce contribui către pensie, mi s-ar părea ireal ca să nu beneficiezi de pensie. Acum cu cât mai mult sau mai puțin în funcție de vechime sau nu, asta se calculează de către ei.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:15:48] Mai e o întrebare, poate știi, e o situație mai specială, cum se stabilește baza de calcul pentru indemnizația de maternitate în cazul unui PFA la norma de venit. Cu alte cuvinte, am avut în ultimele 12 luni, trebuia să fiu asigurat, am avut venituri.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:16:11] Din nou, e o chestie de salarizare și în funcție de cât îți calculează ei.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:16:46] Și o să încerc să mai iau două întrebări că deja ne întindem foarte mult. Tot întreabă cineva, apropo de veniturile încasate din criptomonede, mă rog, să uităm că sunt criptomonede, cred că până la urmă că au un statut care s-ar apropia și de altceva. Să zicem că cumpăr acțiuni undeva și le vând, plătesc impozit la diferența obținută între prețul de cumpărare și prețul de vânzare sau plătesc impozit la toată suma pe care am obținut-o în urma vânzării acelor acțiuni. Deci, ce vreau să zic este că cumpăr ceva cu 5 lei și vând cu 7 lei. Dacă o să trec în declarația unică, o să trec cei 7 lei sau o să trec cei 2 lei, diferența aceea?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:18:18] A fost un subiect în ultimii ani și a fost reglementată, dacă nu mă înșel undeva în 2019. Și da, se declară în declarația unică și ceea ce veți declara va fi diferența dintre vânzare și cumpărare pentru că dacă de exemplu la un moment dat ieșiți în pierdere nu aveți și impozite să achitați. Este pur și simplu ca un PFA în sistem real, adică diferența dintre vânzare și cumpărare. Și la diferența aceea aplicați impozitul de 10%.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:18:49] Pentru că altfel n-ar fi ok, să scot din buzunar 50.000 de dolari că aș cumpăra un bitcoin mâine și să-mi impoziteze statul cei 50.000 de dolari pe care i-am scos din buzunar pentru că poimâine îl vând cu 50.000 unul. Deci logic ar fi să se plătească impozit pe diferența de valoare.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:19:14] Ar mai fi și cazul în care îl cumpăr cu 50.000 și poate îl vând cu 49.000, atunci ce fac? Rămân și în pagubă și mai plătesc și impozite către stat.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:19:27] Mai întreabă cineva și punctăm încă o dată că s-a schimbat termenul, nu mai este 15 martie, este 25 mai, termenul limită de depunere a declarației unice. Termenul de plată pentru 2020, păi depuneți declarația în mai, 25 mai, după care presupun că ar trebui să vină niște decizii de impunere în perioada următoare, nu?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:20:13] Nu, nu o să se mai primească decizii de impunere.
Speaker [01:20:20] Înainte de declarația unică, acum pur și simplu în funcție de ce declarați, suma respectivă o și achitați, de aceea spuneam mai devreme că din 2021 pentru că s-a implementat acest sistem în care ANAF-ul nu mai emite decizii de impunere, autoritățile pot verifica și îți pot impune recalcularea de contribuții și taxe. Poate el observă că ai avut mai multe venituri conform declarate la ANAF, dar că totuși tu n-ai declarat tot în declarația unică și el are acest drept de a impune noi contribuții.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:21:01] Prin urmare, depui declarația pe 25 mai și teoretic ar trebui să și plătești în perioada aia, nu?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:21:06] Corect.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:21:06] Nu se plătește eșalonat, nu poți să zici că ai o tranșă, două sau trei tranșe, nu mai există varianta asta?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:21:14] Nu, nu mai e cum era cu tranșele, de aceea au și venit cu sistemul acesta de bonificații ca cumva să încurajeze oamenii să achite anticipat astfel încât să beneficieze și cei acei 10% scădere din impozite.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:21:33] Am înțeles. Mai văd o întrebare și ultima pe care nu o luăm, pentru titularul PFA-ului, când se declară în declarația unică suspendarea activității în termen de 30 de zile de la intrarea în creștere și îngrijire copil? Adică după cele 42 de zile de la nașterea copilului sau de când a beneficiat de concediu medical prenatal?
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:22:05] De când declarați suspendarea PFA-ului, atunci aveți 30 de zile să depuneți declarația unică.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:22:12] Am lămurit întrebarea. Mulțumesc mult, Alina.
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:22:22] Mulțumesc și eu.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:22:23] Am încercat să răspundem la foarte multe lucruri și să sperăm că am răspuns la majoritatea dintre ele. Mulțumim că ne-ți ascultat, ne auzim și săptămânile următoare cu webinarii noi. La revedere!
Alina Radu - Expert Contabil - Fondator Financess Consulting [01:23:25] La revedere!