La modul concret, așa cum apare în Ordinul Ministerului Muncii nr. 585/2021, ce a modificat aseară modelul de CIM odată cu publicarea în Monitorul Oficial nr. 712, angajatorii trebuie de-acum “să informeze angajatul cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat”.
Potrivit ordinului, această nouă obligație se aplică doar în cazul persoanelor prevăzute la art. 30 din Legea 411/2004, adică a celor de până la 35 de ani. În esență, Legea 411/2004 stabilește, la articolul 30, că persoanele în vârsta de până la 35 de ani trebuie să adere la un fond de pensii administrat privat, în timp ce persoanele de până în 45 de ani pot opta pentru aderarea la un astfel de fond, nefiind, însă, obligate să facă asta.
Doar că ceea ce a stabilit Ministerul Muncii prin acest ordin e ușor problematic. Practic, această obligație a angajatorului nu e prevăzută momentan de Codul muncii.
„Obligația nou introdusă nu este prevăzută de Codul muncii și nici de Legea 411/2004. Mai mult, dacă ne raportăm la art. 30 din Legea 411/2004 și coroborăm aceste dispoziții cu cele ale art. 33 (1) din același act normativ, constatăm că, în cazul în care salariatul nu aderă voluntar în termenul de 4 luni, acesta va fi repartizat aleatoriu de către instituția de evidență. Fiind în discuție o obligație a angajatorului și, evident, un drept al salariatului, prin ordin de ministru nu ar putea fi aduse modificări/completări Codului muncii, având în vedere caracterul de act subordonat legilor, hotărârilor și ordonanțelor Guvernului și altor acte de nivel superior (art. 81 (1) din Legea 24/2000)”, a explicat, pentru avocatnet.ro, Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă.
Chiar dacă angajatorii nu se achită de această obligație de informare, potrivit specialistului, ei nu pot fi sancționați.
Totodată, noul ordin prevede că "[a]tribuțiile postului sunt prevăzute în fișa postului, anexă la contractul individual de muncă, cu excepția microîntreprinderilor cu până la 9 salariați (...)". Era nevoie de această precizare, deoarece, în luna mai, obligația de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, pentru microîntreprinderile cu maximum nouă salariați, a fost eliminată.
Ordinul a intrat în vigoare. Ce vor trebui să facă de-acum angajatorii?
Mai exact, întrebarea e dacă trebuie actualizate toate contractele existente pentru a include noua prevedere.
„Cel puțin teoretic, litera c1) (noua obligație privind informarea salariaților cu privire la pensiile administrate privat - n. red.) va trebui introdusă în cadrul contractelor individuale de muncă active, iar asta ar presupune fie încheierea unui act adițional, după îndeplinirea obligației de informare, fie actualizarea contractului conform art. 17 alin (5) din Codul muncii.
Teoretic, informarea i-ar viza numai pe cei care au sub 35 de ani, dar cred că ne raportăm la momentul intrării în vigoare a Legii 411/2004, acesta fiind încă un aspect neclar sau cel puțin discutabil.Este clar că salariații care lucrează în baza unui contract individual de muncă de cel puțin patru luni fie au aderat voluntar, fie au fost repartizați aleatoriu de către instituția de evidență, iar în acest caz informarea ar viza numai posibilitatea de a-și transfera disponibilitățile la un alt fond de pensii, nu aderarea inițială. Această procedură este prevăzută de art. 39 din Legea 411/2004.
Dacă ne referim strict la noile contracte de muncă ale persoanelor care nu au mai realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor și au sub 35 de ani, atunci putem presupune că ordinul se referă la momentul 0, cel al aderării inițiale.
În ambele situații consider că sunt necesare precizări suplimentare, fiind în discuție o reglementare care a intrat în vigoare cu 15 ani în urmă.
O astfel de modificare trebuia să vizeze fie Legea 411/2004, fie art. 17 din Codul muncii, nu modelul-cadru al contractului individual de muncă”, a punctat specialistul.
Noua obligație ce vizează angajatorii se alătură celor existente anterior în modelul-cadrul al CIM-ului, și anume:
- obligației de a înmâna salariatului un exemplar din contractul individual de muncă, anterior începerii activităţii;
- obligației de a acorda salariatului toate drepturile ce decurg din contractele individuale de muncă, din contractul colectiv de muncă aplicabil şi din lege;
- obligației de a asigura permanent condiţiile tehnice şi organizatorice avute în vedere la elaborarea normelor de muncă şi condiţiile corespunzătoare de muncă;
- obligației de a informa salariatul asupra condiţiilor de muncă şi asupra elementelor care privesc desfăşurarea relaţiilor de muncă;
- obligației de a elibera, la cerere, un document care să ateste calitatea de salariat a solicitantului, respectiv activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi specialitate;
- obligației de a asigura confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariatului.
- obligaţia de a realiza norma de muncă sau, după caz, de a îndeplini atribuţiile ce îi revin conform fișei postului;
- obligaţia de a respecta disciplina muncii;
- obligaţia de fidelitate faţă de angajator în executarea atribuţiilor de serviciu;
- obligaţia de a respecta măsurile de securitate şi sănătate a muncii în unitate;
- obligaţia de a respecta secretul de serviciu.
Comentarii articol (3)