ACCES PREMIUM
De ce premium?
Din 2022, Fiscul va ignora documentele tipărite. Dacă digitalizarea nu se face cum trebuie, firmele pot avea de suferit, spun specialiștii
Din martie 2022, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul se va derula exclusiv online, prin intermediul contului obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV), conform unor modificări recente la Codul de procedură fiscală. În același timp, documentele tipărite nu vor mai fi primite de autorități, legislația stabilind clar că „nu vor fi luate în considerare”. În acest context, specialiștii avertizează că, dacă digitalizarea relației cu Fiscul nu se va face cum trebuie, contribuabilii pot avea de suferit.
Articolul continuă mai jos
„Începând cu data de 1 martie 2022, contribuabilii vor fi obligați să se înroleze în SPV, acesta devenind singura cale de comunicare a oricăror documente administrative către Fisc. Textul de lege (OG 11/2021 - n. red.) nu furnizează, însă, o listă a documentelor care trebuie depuse prin intermediul SPV, ci stabilește doar că vor fi comunicate prin această platformă toate cererile, înscrisurile sau documentele.Nerespectarea acestei prevederi vine cu o sancțiune drastică: dacă documentele relevante vor fi depuse de către contribuabili în format fizic, prin registratura organului fiscal sau prin poștă, organele fiscale nu le vor lua în considerare. Și, deși digitalizarea Fiscului este așteptată de toți contribuabilii, iată cum o intenție bună, de optimizare, poate avea consecințe negative, dacă nu va fi implementată corespunzător”, au avertizat
Alex Slujitoru și
Răzvan Brătilă, avocați la Băncilă, Diaconu și Asociații, firma de avocatură asociată EY România, într-o opinie remisă azi redacției noastre.
Concret, neluarea în calcul a documentelor tipărite poate afecta grav activitatea contribuabililor. Aceștia fie vor risca pierderea anumitor drepturi, fie vor risca să fie sancționați de către autorități.
„Neluarea în considerare a acestor documente poate avea consecințe severe asupra drepturilor și obligațiilor contribuabililor, conducând fie la pierderea drepturilor, fie la aplicarea de sancțiuni pentru neîndeplinirea la timp a obligațiilor. Acest risc este unul major, cu atât mai mult cu cât, în practică, se întâmplă frecvent ca un contribuabil să își exercite un drept chiar în ultima zi în care mai este posibil să o facă (de exemplu, formularea contestației fiscale în a 45-a zi de la primirea deciziei de impunere contestate)”, subliniază avocații.
Pe deasupra, specialiștii atrag atenția că simpla informare pe care o vor da autoritățile, atunci când se depun documente tipărite,
nu va „reseta” termenele legale ce trebuie respectate de firme și persoanele fizice:
„Totodată, noul text de lege stabilește că, în măsura în care documentele au fost depuse în format fizic la registratură, nu prin intermediul SPV, organul fiscal are obligația de a notifica contribuabilii/ plătitorii cu privire la obligativitatea comunicării documentelor prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță. Cu toate acestea, este important de subliniat că această notificare nu va produce niciun alt efect în afară de a informa contribuabilul cu privire la obligativitatea depunerii documentelor prin mijloace electronice, astfel încât contribuabilul nu va fi, spre exemplu, repus în termen în situația în care depășește o dată-limită pentru depunerea unui document.”Modificările recente la Codul de procedură fiscală, ce au fost operate prin OG 11/2021,
nu indică în mod expres ce acte vor trebui comunicate exclusiv prin SPV. Astfel, se poate înțelege că este vorba de
absolut toate actele posibile care se comunică acum în relația contribuabil-Fisc.
„Având în vedere că textul de lege nu listează documentele obligatorii, ci doar stabilește că vor fi comunicate prin această platformă toate cererile, înscrisurile sau documentele, considerăm că legiuitorul se referă la declaraţii fiscale, declaraţii de înregistrare şi alte declaraţii întocmite potrivit legii, dar și la cereri adresate de contribuabili organului fiscal pentru obţinerea unor informaţii sau documente în legătură cu situaţia fiscală personală.În această categorie ar intra cererea de informaţii despre contribuţiile de asigurări sociale declarate de angajatori, cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală, cererea de eliberare a cazierului fiscal, cererea de eliberare a unei adeverinţe de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislaţiei fiscale, cereri de audienţă, sesizări, petiţii, reclamaţii, solicitări privind informaţiile publice şi altele asemenea”, au precizat Alex Slujitoru și Răzvan Brătilă.
Prevederea exactă introdusă în Codul de procedură fiscală este următoarea, cu precizarea că se va aplica efectiv din martie 2022 (odată cu contul obligatoriu în SPV):
„În situația în care contribuabilii/plătitorii nu își îndeplinesc obligația comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță a cererilor, înscrisurilor sau oricăror altor documente (...), iar acestea sunt depuse la organul fiscal central în format letric, nu vor fi luate în considerare, urmând ca acesta să notifice contribuabilii/plătitorii cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță.”Așadar, cei doi avocați concluzionează că Fiscul trebuie să fie foarte atent la stabilirea listei documentelor ce vor circula între părți exclusiv online, pentru a evita situațiile în care contribuabilii ar avea de suferit. Totodată, aceștia spun că ar fi nevoie de
o procedură specială pentru situația în care SPV va fi nefuncțional sau va funcționa cu probleme:
„Având în vedere ambițiosul text de lege adoptat de Guvern, nu putem spera decât că Fiscul va adopta actele normative necesare pentru aplicarea în mod corespunzător a noii legislații și că va pune la dispoziția contribuabililor toate informațiile necesare pentru a-și putea îndeplini cu succes obligațiile. De asemenea, va fi necesar ca autoritatea să stabilească și remediile necesare pentru apărarea drepturilor contribuabililor, în situația în care platforma dezvoltată de Fisc nu se va ridica la nivelul așteptărilor Executivului.”
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.