Astfel, în primul rând, este important de știut ce se întâmplă cu eșalonările simplificate ce se cer actualmente până la 30 septembrie. În eventualitatea în care încă sunt nesoluționate în prima zi a lunii octombrie, acestea vor fi soluționate pe regulile din OUG 181/2020, nu pe regulile din Codul de procedură fiscală.
„Cererile de eșalonare la plată depuse potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 181/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările ulterioare, în curs de soluționare la data de 1 octombrie 2021 se soluționează potrivit normelor legale în vigoare la data depunerii cererii”, prevede, mai precis, OG 11/2021.
Așadar, chiar dacă mecanismul din OUG 181/2020 devine inaccesibil la 1 octombrie, acesta va continua să funcționeze strict pentru cei care au apucat să ceară eșalonări simplificate în baza sa până la 30 septembrie 2021.
În al doilea rând, mai este important de știut ce se întâmplă cu eșalonările simplificate care sunt deja în derulare în baza OUG 181/2020. În acest caz, pentru toate eșalonările acceptate de autoritățile fiscale până la 30 septembrie, regulile din OUG 181/2020 rămân valabile, de principiu, până ce datoriile sunt restituite.
„Eșalonările la plată acordate potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 181/2020, cu modificările ulterioare, se supun prevederilor acestei ordonanțe de urgență”, este precizarea din OG 11/2021 care ne lămurește în acest sens.
În fine, mai trebuie precizat că datornicii care vor dori să acceseze eșalonarea simplificată în baza regulilor din Codul de procedură fiscală n-o vor putea face pentru:
- obligațiile fiscale care au făcut obiectul unei eșalonări acordate în baza OUG 181/2020, care și-a pierdut valabilitatea;
- obligațiile fiscale care reprezintă condiție de menținere a valabilității unei eșalonări la plată acordate în baza OUG 181/2020.
Eșalonarea simplificată vizează obligațiile fiscale principale (amenzi și creanțe bugetare) și accesorii restante cu o vechime de maximum 12 luni, aceasta acordându-se pentru o perioadă de maximum 12 luni. Mecanismul vizează datoriile de cel puțin 500 de lei (în cazul persoanelor fizice) sau de cel puțin 5.000 de lei (în cazul persoanelor juridice). De ce îi spunem eșalonare simplificată? Pentru că în Codul de procedură fiscală mai există și mecanismul clasic de eșalonare la plată, ce vizează perioade mai lungi, dar care are condiții mai stricte de accesare.