Persoanele cu venituri mici, ce nu acoperă nivelul de trai minimal, vor putea beneficia, din 2024, de venitul minim de incluziune, ce va cuprinde venitul minim garantat și alocaţia pentru susţinerea familiei. Potrivit normelor oficializate luni, cererea pentru obținerea venitului minim de incluziune se va putea depune la primăria de domiciliu a solicitantului.
Din 2024, venitul minim de incluziune va fi acordat lunar persoanelor singure sau familiilor cu venituri mici și se va compune dintr-unul sau din cele două ajutoare financiare:
ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii.
Condiția principală pentru a putea beneficia de ajutorul de la stat este un nivel al veniturilor nete lunare ajustate de până la
700 de lei.
Pe de altă parte, chiar dacă au venituri până la limita amintită, cei ce
au în proprietate, închiriere, comodat ori altă formă de deţinere unul sau mai multe bunuri nu vor putea primi ajutorul. Dintre aceste bunuri putem aminti clădirile, altele decât locuința de domiciliu, precum și terenurile situate în intravilan cu suprafața de peste 1.200 mp în zona urbană şi 2.500 mp în zona rurală (cu excepția curții) sau mașinile cu o vechime mai mică de zece ani. Întreaga lista poate fi
consultată aici.
Potrivit normelor de aplicare a
Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, conținute de
HG 1.154/2022, ce a apărut luni în Monitorul oficial, ajutorul se va acorda în baza unei
cereri și a unei declarații pe propria răspundere (modelul poate fi descărcat de la finalul articolului) completate electronic sau, după caz, pe suport de hârtie, ce vor trebui depuse sau transmise la
serviciul public de asistență socială din cadrul primăriei de domiciliu.
Prin declarația pe propria răspundere se vor transmite autorităților informații privind persoana îndreptățită, date privind componența familiei, veniturile realizate de membrii acesteia și bunurile deținute, informații despre locuință sau numărul persoanelor care locuiesc la aceeași adresă de domiciliu.
În plus, la completarea cererii și a declarației pe propria răspundere, solicitantul trebuie să semneze un
angajament de plată (modelul poate fi descărcat de la finalul articolului) pentru situațiile în care se pot constata plăți acordate necuvenit.
Angajații serviciului public de asistență socială din cadrul primăriei vor verifica datele și informațiile cuprinse în cerere și în documentele doveditoare, iar în cazul existenței unor informații sau suspiciuni privind veridicitatea datelor, primarul va dispune efectuarea unei verificări în teren, în termen de maximum cinci zile de la data înregistrării cererii.
La finalizarea verificării administrative, inclusiv a verificării în teren, dacă e cazul, și după validarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate și a condițiilor prevăzute de lege pentru acordarea dreptului la venit minim de incluziune, se emite dispoziția primarului de aprobare a dreptului, care conține categoriile de ajutoare ce compun venitul minim de incluziune și cuantumul total al dreptului, defalcat pe componente.
Decizia primarului va trebui transmisă beneficiarilor în termen de cel mult cinci zile de la data emiterii, electronic sau pe suport de hârtie.
Plata ajutorului se va face lunar, începând cu luna următoare celei în care s-a emis decizia de stabilire a plății, pe bază de mandat poştal,
în cont curent personal sau în cont de card, în funcție de opţiunea beneficiarului.
Valoarea maximă a
ajutorului de incluziune, prima componentă a venitului cu același nume, stabilit de lege este de 275 de lei/ lună/ membru de familie, cu excepția persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani, pentru care cuantumul maxim este de 400 de lei/ lună.
A doua componentă a venitului minim de incluziune,
ajutorul pentru familia cu copii, se stabilește în funcție de structura familiei, veniturile ei și numărul de copii, cuantumul maxim al acesteia ajungând la 480 de lei.
Comentarii articol (1)