În cazul în care asiguratorul refuză să te despăgubească pentru daunele produse autoturismului de deteriorări ale carosabilului (gropi), iar cheltuielile de reparație sunt semnificative, ai posibilitatea de a te îndrepta în instanță împotriva administratorului drumului pentru a-ți recupera pierderile. După caz, acesta poate fi o primărie, un consiliu județean, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) sau o firmă care efectuează lucrări pe tronsonul respectiv.
Evident, în cazul în care ai avariat mașina într-o groapă din carosabil, trebuie să sesizezi asiguratorul și poliția. Dar, odată petrecut evenimentul soldat cu stricarea mașinii, trebuie să te asiguri că deții cât mai multe probe care să ateste faptul că vina nu iți aparține și că evenimentul a fost cauzat de starea carosabilului. Aceste probe te vor ajuta să dovedești legătura de cauzalitate dintre starea drumului și evenimentul rutier soldat cu producerea unor defecțiuni ale vehiculului tău.
Este foarte important să documentezi incidentul cât mai precis
Înainte de a muta mașina din locul incidentului, dacă este posibil, fotografiază starea drumului, dimensiunile și adâncimea gropii, precum și orice alte detalii relevante. Aceste informații îți vor fi utile în procesul de despăgubire, cu atât mai mult cu cât strada ar putea fi reparată ulterior evenimentului, iar probele vor dispărea. Este important să reții că trebuie să te asiguri că poți întreprinde aceste activități în condiții de siguranță, atât în ceea ce te privește pe tine, cât și pe ceilalți pasageri sau participanți la trafic.
Obține cât mai multe dovezi
Nu uita să notezi data, ora și locul exact al incidentului, precum și împrejurările în care s-a petrecut acesta. Informațiile legate de traficul de la o anumită oră iți vor putea fi de folos. În cazul în care există martori, fă tot posibilul să obții datele de contact ale acestora. În măsura în care poți, află dacă în proximitatea locului în care s-a petrecut accidentul există camere de supraveghere.
Fotografiază daunele evidente aduse mașinii, groapa în cauză, eventual documentează fotografic modul în care ai efectuat măsurătorile privind dimensiunile gropii. Să ai în vedere faptul că o eventuală reparare a carosabilului va duce inevitabil la pierderea tuturor acestor informații și probe.
Pași de urmat
În cazul în care asiguratorul nu acoperă cheltuielile aferente reparațiilor, trebuie în primul rând să stabilești cine este administratorul respectivului drum (primăria, consiliul județean sau CNAIR). Administratorii drumurilor au obligația de a le semnaliza și întreține și sunt, conform OG 43/1997:
- primăriile, pentru străzile sunt drumuri publice din interiorul localităţilor, indiferent de denumire: stradă, bulevard, cale, chei, splai, şosea, alee, fundătură, uliţă.
- consiliile județene, pentru drumurile care fac legatura între localități.
- CNAIR, pentru drumurile care asigură legătura capitalei ţării cu oraşele reşedinţe ale judeţelor, legăturile între acestea, precum şi cu ţările vecine, şi pot fi: autostrăzi, drumuri expres, drumuri naţionale europene, drumuri naţionale principale, drumuri naţionale secundare.
- companii care efectuează lucrări de reparații și întreținere, pe durata acestora.
Vei depune în instanță o acțiune împotriva autorității competente, însoțită de un deviz de la un service autorizat, în care au fost evaluate pagubele asociate incidentului. De asemenea, vei depune și probele menționate mai sus.
Pentru a stabili fără urmă de îndoială legătura de cauzalitate dintre defecțiunile provocate vehiculului tău și groapa sau denivelarea din asfalt, instanța poate desemna un expert judiciar, care va duce la îndeplinire acest pas. Abundența datelor colectate de tine de la fața locului, în momentul accidentului, poate fi determinantă în cazul în care drumul a fost reparat între timp.
Responsabilii pentru starea drumurilor nu își recunosc vina
Ca dovadă a importanței obținerii a cât mai multor dovezi ale împrejurărilor în care s-a petrecut avarierea mașinii tale, vom cita un fragment din apărarea făcută în instanță de către un administrator de drum. Din acest fragment reiese accentul apărării pus pe inconsistența probelor aduse de șoferul mașinii avariate: ”Arată pârâta că la dosar se află doar declarația unilaterală a conducătorului auto, fără să se fi făcut o cercetare la fața locului imediat după pretinsul eveniment rutier. Nu există niciun document eliberat de agenți de poliție cu privire la avarierea și reparațiile efectuate la autovehicul. Simpla declaraţie a conducătorului auto nu poate dovedi că acesta și-a avariat mașina pe acea porțiune de drum și în condițiile expuse. Din facturile depuse la dosarul cauzei de către reclamantă, nu rezultă cu certitudine condiţiile în care s-a produs accidentul, viteza cu care se deplasa autovehiculul și alte aspecte, din care să fie concludent faptul că presupusul eveniment este cel relatat în acțiunea ce face obiectul prezentului dosar”.
Atenție! Prezentul articol nu poate substitui sfaturile de specialitate pe care numai un avocat ți le poate oferi. Înainte de a decide dacă și ce acțiune juridică dorești să inițiezi, solicită consiliere din partea unui profesionist.
Comentarii articol (0)