De aceea, Ministerul Culturii a publicat recent, cu o întârziere de peste un an, normele metodologice privind registrul lucrătorilor culturali profesioniști.
Normele, cuprinse în Ordinul nr. 2.618/2025, ce se aplică deja, stabilesc “modul de înregistrare inițială, gestionare a înregistrării și a modificărilor intervenite în Registrul lucrătorilor culturali profesioniști, prin Direcția politici culturale (DPoC), cu sprijinul Serviciului juridic, contencios și comunicare (SJCC) și al Direcției economice (DE), din cadrul Ministerului Culturii”.
Apoi, noul act normativ stabilește, pe lângă semnificația unor termeni, și conținutul registrului. Mai exact, registrul trebuie să cuprindă următoarele rubrici:
- 1. numărul unic de înregistrare, în ordinea aprobării cererilor;
- 2. data înregistrării ca lucrător cultural profesionist;
- 3. numele și prenumele;
- 4. pseudonimul artistic;
- 5. ocupația declarată;
- 6. domeniul de activitate dintre cele prevăzute în anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2023;
- 7. data și locul nașterii;
- 8. domiciliul;
- 9. seria și numărul cărții de identitate;
- 10. codul numeric personal;
- 11. numărul de telefon;
- 12. adresa de e-mail;
- 13. termenul de expirare a valabilității înregistrării;
- 14. data suspendării calității de lucrător cultural profesionist;
- 15. cauza de suspendare a calității de lucrător cultural profesionist;
- 16. data încetării suspendării calității de lucrător cultural profesionist;
- 17. data încetării calității de lucrător cultural profesionist (de drept sau la cerere);
- 18. cauza de încetare a calității de lucrător cultural profesionist;
- 19. termenul de interzicere a depunerii unei noi cereri de înregistrare;
- 20. data radierii din registru.
De asemenea, prin intermediul aceluiași sistem se trimit și solicitările de clarificări, răspunsurile oficiale și notificările privind cererile de la autorități către solicitant.
Cererile de înregistrare ca lucrător cultural profesionist în registru se transmit oricând în cursul anului și trebuie să fie însoțite obligatoriu de următoarele documente:
- documente doveditoare privind realizarea pragului de 50% de venituri din activități culturale (care nu se subscriu unei profesii reglementate sau liberale), astfel: venituri din cesiunea drepturilor de autor sau a drepturilor conexe, venituri din activități independente și venituri din contracte individuale de muncă pe durată determinată, pentru activități culturale și în domeniul cultural;
- declarația pe propria răspundere privind natura veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală (dacă este cazul);
- cartea de identitate, în copie.
Aprobarea sau respingerea cererii trebuie comunicată solicitantului, prin mijloace electronice, în termen de 30 de zile de la depunerea actelor. Necomunicarea în acest termen înseamnă aprobarea tacită a cererii.
În plus, prin intermediul sistemului digital se pot trimite cereri de prelungire a înregistrării ca lucrător cultural profesionist și de suspendare a acestei calități.
Totodată, normele prevăd și cazurile în care înregistrarea ca lucrător cultural profesionist încetează de drept:
- la încheierea unui contract individual de muncă, pentru activități culturale, pe durată nedeterminată;
- ca sancțiune pentru nerespectarea obligației de a comunica administratorului registrului și Agenției Naționale de Administrare Fiscală de la domiciliul său fiscal o situație de suspendare de drept (de pildă, în cazul intrării în concediu de maternitate, paternal sau pentru incapacitate temporară de muncă etc.);
- în caz de deces;
- la expirarea duratei de trei ani pentru care s-a făcut înregistrarea.