Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebări"Stii, Mirela, m-am intalnit aseara cu Paul. Lucreaza la Apple, in Irlanda. De vreo doi ani sta acolo". Cam asa suna mesajul primit acum cateva saptamani de la un fost coleg de gimnaziu. Am reactionat aproape instantaneu, gandindu-ma ca nu puteam rata sansa de a realiza un material cu un angajat al faimoasei companii Apple. Zis si facut. Prin urmare, va invit astazi sa faceti cunostinta cu un om pe care-l stiu de aproape 20 de ani si care mi-e tare drag, Paul Nitu. Un tanar blond, amuzant, dezinvolt si liber, care vorbeste despre succes ca despre o optiune personala. Pentru ca esti ceea ce alegi.
Articolul continuă mai jos
Paul Nitu are 25 de ani. A studiat Marketing si Afaceri Economice Internationale in Bucuresti, dar n-a profesat nici macar o zi in domeniu. Desigur, asta nu reprezinta o problema, avand in vedere ca actualmente lucreaza la una dintre cele mai cunoscute si valoroase companii din lume, Apple.
De fapt si de drept, ca sa-l citez, "treaba asta cu lucratul la Apple" nu e asa mare lucru. E, in mare parte, la fel ca la orice alta corporatie. Nici macar procesul de recrutare n-a fost chiar atat de greu asa cum s-ar fi asteptat. Sau, cel putin, asa cum m-as fi asteptat eu. A aplicat online, raspunzand unui anunt de recrutare. A fost contactat ulterior de reprezentantii HR ai companiei si "cam asta a fost tot".
Nu tinea mortis sa plece din tara si cu siguranta nu avea drept obiectiv Apple. "Nu am plecat de nevoie, am plecat pentru experienta. Si chiar este o experienta", sustine Paul. Sigur, nici Romania nu i-a oferit o alternativa mai buna, motiv pentru care i-a fost destul de usor sa ia decizia de a pleca.
"In tara nu prea avem joburi atractive. Nu ar fi vorba de bani aici cat ar fi vorba de colegi, manageri. Suntem putin in urma vestului si putin mai mult spalati pe creier de televizor, religie, invatamant, societate", mi-a explicat.
Daca ar fi sa puncteze o diferenta notabila intre ritmul de munca de-acolo si cel din Romania, prima ar fi cea de comportament si atitudine fata de munca. "Ce vreau sa spun cu asta e ca pe acolo nu prea se tine cont de functiile ocupate, asa ca la noi". Asta te lasa pe tine, ca angajat, sa te gandesti la munca si la cum sa o faci mai bine/repede, nu la cum sa faci sa nu-ti superi seful sau cum sa-i faci pe plac mai tare, explica mai departe Paul.
"Ei pun accentul pe productivitate si calitate si incearca sa-ti dea cat mai mult spatiu <liber> sa poti sa-ti faci treaba cum trebuie", mi-a spus.
Dupa cum singur marturiseste, compania are multe programe si tot felul de nimicuri <sa-ti fure ochii> si sa zici ca ai prins cel mai tare loc din lume: "Sau, cel putin, asa credeam eu la inceput, pana sa-mi dau seama ca asta e doar ceva normal la ei si ca noi suntem cei care avem probleme".
Mi-a dat si cateva exemple: au programe de tipul "Bike to work", in care iti platesc jumatate din pretul bicicletei doar pentru a te incuraja sa lasi masina acasa. Au reduceri la tot felul de chestii, de la mancare la haine si bilete de film/teatru, au sala de fitness, dusuri, cantina, sala de fotbal, locuri de parcare..
"Stii tu, lucruri normale", imi zice. "Normale unde, despre ce tara vorbim?", vine intrebarea mea. Primesc un zambet.
Paul nu se numara printre acei oameni sociabili si draguti care se imprietenesc cu toata lumea, dupa cum singur recunoaste: "Nu prea reusesc sa imi fac prieteni, poate ca sunt mai pretentios cu ce prieteni imi fac. Nu am cautat nici foarte tare…"
Din fericire pentru el, nici irlandezii nu sunt mai <simpatici>. "Asta pana ajungi intr-un pub, unde nu mai conteaza de unde vii, ce culoare are pielea ta si in ce prieten imaginar crezi. In pub, toata lumea socializeaza. In afara lui, mai greu".
Asa se face ca nu are foarte multi prieteni irlandezi. "Am reusit, intr-un final, sa ma imprietenesc cu unii dintre colegii de la munca, printre ei si 4 irlandezi. Ei imi ajung", sustine Paul.
Tocmai pentru ca i-a fost mai greu sa socializeze, dorul de tara si nostalgia dupa o mancare "ca la mama acasa" si-au facut simtite prezenta. "La inceput, recunosc ca n-am simtit nimic. Era totul nou si fiecare intamplare era parca o experienta noua", mentioneaza el. Totusi, mai tarziu, a devenit putin greu: "Incepuse sa se instaleze ceea ce specialistii numesc <dor de casa> ".
Nu l-a tinut prea mult aceasta stare, caci dupa ce s-a intors pe plaiurile natale si a vazut cum stau lucrurile (de fapt, lucrurile chiar stateau, parea ca timpul se oprise-n loc desi trecusera aproape doi ani de la plecarea lui), i-a trecut dorul de casa. Mai rau e ca a inceput "repulsia de casa", asa cum o numeste el. Repulsia fata de lucrurile care "stau", fata de sistemul din Romania, fata de ce se intampla (sau, mai degraba, fata de ce nu se intampla).
Asa ca a luat decizia de a nu se mai intoarce in tara: "Nu am de ce. La noi totul merge pe dos, la ei merge totul bine si, pe deasupra, se mai intampla si lucruri frumoase. Poate peste 100 de ani". Si poate daca decide sa-si deschida o afacere, caz in care o va face in Romania. Asta pentru ca un business bun supravietuieste oriunde.
In plus, a fost mereu de parere ca profesionalismul prinde si-si face singur marketing. "Imagineaza-ti ca-ti deschizi un restaurant intre alte 10. Daca esti profesionist, de la inceput pana la sfarsit, ai sanse sa devii cel mai bun dintre cele zece. Si, daca nu cel mai bun, macar prinzi podiumul", sustine tanarul.
Irlandezii nu stiu prea multe despre Romania. Din pacate, si lucrurile putine pe care le stiu nu ne sunt tocmai favorabile. Mai rau e ca nici nu le poti schimba viziunea asa, "cu una cu doua", trebuie sa muncesti putin, sa le explici, sa le arati, sa-i faci sa-si doreasca sa ne vada tara. "Nu prea pot sa le schimb parerea, asa ca-i pun sa viziteze, sa si-o schimbe singuri", mi-a spus Paul.
Si, ca sa fie tacamul complet, la inceput s-a luptat si cu o imagine mai putin buna, conturata sistematic de ceilalti romani plecati inaintea lui.
"In primul rand, omul mai putin cult nu-si pune prea multe intrebari. In schimb, face chestii", sustine angajatul Apple. Asa ca, explica mai departe, de la noi au plecat primii cei care nu s-au gandit foarte mult, dar au actionat. "Adica tiganii si zilierii, care sunt cam la fel. In felul asta, au reusit sa ne strice noua imaginea, la modul general".
Totusi, se numara printre fericitii care nu au intampinat probleme si care se bucura de respectul colegilor de munca. Ba mai mult, majoritatea celor de-acolo sunt surprinsi cand le spune ca e din Romania.
"Poate pentru ca gandesc inainte sa actionez si nimic nu vorbeste mai tare despre persoana ta decat actiunile tale", mentioneaza Paul.
Fiecare om are un vis. Care este al tau?
"Sa las ceva in urma. Ceva frumos, ceva util"
Cui ii datorezi intreg parcursul tau profesional?
"Parcurs profesional? Eu sunt doar unul din copii democratiei post decembriste care, desi liber, n-a scapat ca <vaca-n lucerna>. Eu sunt aici ca am ales sa fiu aici. Nu fix la Apple, dar nu la chefuri cu manele. Avem puterea absoluta si daca nu ajungem bine in viata e fix vina noastra"
Daca nu ai fi urmat acest drum, acum ai fost...?
"Suntem rezultatul actiunilor noastre. Am facut chestii si am luat decizii care m-au facut cine sunt astazi. Daca nu as fi urmat acest drum, probabil as fi fost pe altul. Oricum, nu imi propun sa ma opresc aici. Viata are multe de oferit si abia ce am inceput sa-mi dau seama de asta"
Cum si unde te vezi in urmatorii 5 ani?
"Nu mai cred in intrebarea asta. Daca m-ai fi intrebat acum doi ani unde ma vad peste cinci, orice ti-as fi spus, cu siguranta nu includea Apple, Irlanda si tot restul. Nu stiu unde si cum peste 5 ani, dar ma intrebi atunci si vedem care e raspunsul"
Un sfat pentru toti cei care ar vrea sa lucrez intr-o multinationala de tipul Apple, dar li se pare imposibil sa ajunga acolo.
"O chestie am de zis pentru oamenii care vor sa ajunga aici si/sau mai departe: imposibil e doar un cuvant. Eu am terminat facultatea de Marketing si Afaceri Economice Internationale. Nu neaparat pentru ca mi-am dorit eu facultate, mai mult isi doreau ai mei. Nu am profesat o zi in domeniu. Oameni buni, nu va mai fortati copiii sa faca lucrurile pe care le doriti voi sau pe care le considerati bune. Nu le mai irositi timpul cu fanteziile voastre, lasati-i pe ei sa-si aleaga drumul in viata si sa decida ce vor sa faca"
----
Apple, cea mai valoroasa companie a tuturor timpurilor
Apple Inc. este o companie din Silicon Valley, cu sediul in Cupertino, California, cu scop principal de activitate in tehnologia computerelor. Cunoscuta mai ales pentru computerele model Macintosh, Apple are o reputatie de inovatie in industria de inalta tehnologie.
A fost infiintata de Steve Jobs si Gary Wozniak la data de 1 aprilie 1976 intr-un garaj inchiriat din Palo Alto, in sudul Californiei. In iulie 1976 Apple Computer scotea pe piata primul PC in forma lui incipienta. Au urmat apoi, in 1977, Apple 2 care deja avea o imagine mai avangardista, iar in 1980, Apple 3. In 1983 au lansat proiectul Lisa care a revolutionat practic lumea PC-urilor, introducand un sistem de operare cu o interfata grafica (GUI).
In 2010 compania a lansat calculatorul tableta iPad, mai intai in Statele Unite ale Americii si pe cele 2 continente ale Americii, care imediat a devenit celebra. Aceasta indeplineste, in acelasi timp, rolul mai multor aparate sau dispozitive mobile (smartphone mobil, aparat de navigatie dupa sistemul GPS, e-Reader, browser Internet, jocuri electronice, dictionare electronice si multe altele).
In august 2012 Apple a devenit cea mai valoroasa companie a tuturor timpurilor, ajungand la o valoare de piata de 623 miliarde de dolari si depasind, astfel, compania Microsoft, care fusese evaluata la 620,58 miliarde de dolari in 1999.
Un an mai tarziu, in 2013, Apple a devenit cel mai valoros brand din lume, potrivit unui raport anual publicat luni si realizat de Interbrand, o companie de consultanta detinuta de Omnicom Group care realizeaza Best Global Brands incepand cu anul 2000. Este pentru prima data cand, de la realizarea acestor raporturi anuale, Coca-Cola nu se afla pe primul loc. Ascensiunea Apple pana la prima pozitie a clasamentului a fost, probabil, "o chestiune de timp", potrivit declaratiei directorului executiv la nivel mondial al Interbrand, Jez Frampton.
Raportul din 2013 incepe cu urmatoarea fraza: "Uneori, o companie ne schimba vietile, nu doar prin produsele sale, dar si prin etosul ei. Acesta este motivul pentru care, dupa 13 ani in care Coca-Cola a fost pe primul loc al Best Global Brand, Interbrand are un nou numar 1 – Apple".
Colectia de oameni frumosi este o sursa saptamanala de speranta marca AvocatNet.ro. Aici veti intalni, sambata de sambata, oamenii firesti din Romania pe care ne era dor adanc sa ii auzim vorbind - oamenii echilibrati, care impresioneaza tocmai prin normalitatea lor, intr-o lume de "senzational" si "extraordinar" si "nemaipomenit".
Citește mai mult despre editorial, colectia de oameni frumosi
Comentarii articol (9)