Firmele care cumpara energie electrica si detin o licenta valabila de furnizare a energiei electrice trebuie sa depuna pana pe 10 decembrie la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) o noua declaratie fiscala, se arata intr-un ordin al autoritatii fiscale intrat recent in vigoare. Depunerea formularului este necesara pentru ca aceste societati sa poata aplica taxarea inversa pentru livrarile de energie electrica, facilitate introdusa in Codul fiscal la inceputul lunii septembrie.
Ca urmare a modificarilor recente aduse Codului Fiscal, au fost extinse situatiile in care se aplica taxarea inversa, respectiv pentru livrarea de energie electrica.
Potrivit noilor reglementari, se aplica taxarea inversa pentru livrarile de energie electrica catre un comerciant de energie electrica, persoana impozabila stabilita in Romania, care detine fie licenta pentru activitatea de operator al pietei de energie electrica, fie licenta valabila de furnizare a energiei electrice, eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE).
Astfel, comerciantii, cumparatori de energie electrica, care detin licenta valabila de furnizare a energiei electrice, sunt obligati sa depuna, la organul fiscal competent, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca activitatea principala, privind cumpararile de energie electrica, o reprezinta revanzarea acesteia si consumul propriu din energia electrica cumparata este neglijabil.
Avand in vedere aceste aspecte, era necesara aprobarea unui nou formular care sa fie utilizat in situatiile nou reglementate.
Prin urmare, ANAF a emis Ordinul nr. 3713/2013 privind aprobarea modelului si continutului formularului (089) “Declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiei prevazute la art.160 alin.(2) lit.e) pct.2 din Codul fiscal”. Documentul a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 753 din 4 decembrie 2013 si a intrat in vigoare in aceeasi zi.
Potrivit procedurii de gestionare a declaratiei aprobate prin ordinul ANAF, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, catre care se efectueaza livrarea de energie electrica, si care detin o licenta valabila de furnizare a energiei electrice trebuie sa depuna la organul fiscal competent, anual, declaratia pe propria raspundere (formular 089), din care sa rezulte ca activitatea principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica o reprezinta revanzarea acesteia, iar consumul propriu din energia cumparata este neglijabil.
Aceasta declaratie se depune anual, pana la data de 10 decembrie, la organul fiscal competent si este valabila pentru toate achizitiile de energie electrica efectuate in anul calendaristic urmator celui in care se depune declaratia.
De asemenea, ANAF va trebuie sa publice pe pagina sa de internet pana cel tarziu la 31 decembrie a fiecarui an lista persoanelor impozabile care au depus aceasta declaratie.
Care sunt situatiile pentru care se aplica taxarea inversa?
Numarul operatiunilor pentru care se aplica masurile de simplificare in domeniul TVA a crescut de la patru la sase din toamna, odata ce modificarile recente ale Codului fiscal au intrat in vigoare. De la 1 septembrie 2013 exista doua noi situatii in care se aplica taxarea inversa:
- livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila - expira la 31 decembrie 2018
- transferul de certificate verzi - expira la 31 decembrie 2018.
Pe langa acestea, Codul fiscal mai prevede inca patru operatiuni care beneficiaza de masuri de simplificare din punct de vedere al TVA:
- livrarile din sectorul comercializarii cerealelor si plantelor tehnice (grau, secara, orz, porumb, soia, rapita, floarea-soarelui si sfecla de zahar) - expira la 31 mai 2014
- livrarea de deseuri si materii prime secundare rezultate din valorificarea acestora;
- livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase;
- transferul de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, precum si transferul altor unitati care pot fi utilizate de operatori in conformitate cu aceeasi directiva.
Potrivit Codului fiscal, taxarea inversa se aplica numai pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii in interiorul tarii, atata timp cat si furnizorul, si beneficiarul sunt inregistrati in scopuri de TVA. Prin aplicarea taxarii inverse, furnizorul nu mai factureaza cu TVA catre clientul sau, iar clientul inscrie taxa aferenta achizitiei in decontul de TVA ca taxa colectata si taxa deductibila, fara a mai solicita rambursari de TVA.
In cazul in care un operator economic nu aplica masurile de simplificare obligatorii, desi ar trebui, organele de inspectie fiscala vor dispune masuri pentru a-l obliga sa corecteze operatiunile si sa aplice taxarea inversa.
Puteti consulta in fisierul atasat noul formular 089. Documentul este prelucrat de pe site-ul ANAF.
Comentarii articol (0)