Taxele aplicate de Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, pentru eliberarea de certificate, adeverinte sau alte documente, in urma solicitarilor venite din partea angajatorilor si angajatilor, au fost modificate in 2013 printr-un ordin al Ministerului Muncii. Este vorba despre Ordinul ministrului muncii nr. 1681/2013 privind aprobarea Normativului cu tarifele pentru plata prestarilor de servicii efectuate in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 491, din 5 august 2013 si care a intrat in vigoare la aceeasi data.
Potrivit acestui act normativ, angajatorii sau angajatii care vor solicita documente sau furnizarea de informatii din Registrul general de evidenta a salariatilor (REVISAL) vor plati mai mult pentru astfel de servicii.
Mai exact, pentru eliberarea de certificate/adeverinte/duplicate de adeverinte in baza documentelor existente in arhivele inspectoratelor teritoriale de munca (ITM), solicitantii vor plati un tarif de 50 lei/document, cu 10 lei mai mult decat tariful prevazut in vechile reglementari.
De asemenea, pentru eliberarea de certificate cu informatii extrase din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii cu registrele generale de evidenta a salariatilor transmise de angajatori taxa aplicata este de 15 lei/persoana. Anterior intrarii in vigoare a Ordinului ministrului muncii nr. 1681/2013, tariful practicat de Inspectia Muncii pentru astfel de servicii era de 10 lei/persoana.
Sumele de bani, reprezentand tarifele aplicate pentru eliberarea de documente, se vireaza in contul de trezorerie sau la casieria inspectoratului teritorial de munca care efectueaza prestarea serviciului, mentioneaza actul normativ, care mai prevede ca Inspectia Muncii presteaza servicii la cererea angajatorilor si angajatilor numai dupa confirmarea achitarii tarifelor.
In acelasi timp, reglementarile care au intrat in vigoare in august 2013 stabilesc ca nu se percep tarife pentru prestarea de servicii catre:
- institutiile care functioneaza in subordinea, in coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Muncii;
- instantele de judecata, organele de cercetare penala, organele de urmarire penala, organele fiscale, precum si oricare alte institutii pentru care actele normative prevad scutirea de taxe, tarife si comisioane;
- institutiile cu care Inspectia Muncii a incheiat protocoale de colaborare privind efectuarea de prestari de servicii cu titlu gratuit, necesare realizarii atributiilor acestora, potrivit legii.
Ce tarife se aplica pentru furnizarea datelor din REVISAL?
Angajatorii care pierd datele din Revisal au posibilitatea, incepand cu 7 iunie 2013, sa le recupereze de la inspectoratele teritoriale de munca unde se afla in evidenta, dupa cum a anuntat, in iunie 2013, Inspectia Muncii. Acest serviciu, la fel ca si cele de eliberare a documentelor, este oferit contra cost.
Ordinului ministrului muncii nr. 1681/2013 prevede doar taxele aplicabile pentru furnizarea datelor din REVISAL prin eliberarea unor extrase pe suport hartie din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii, dupa cum urmeaza:
- date angajator: 10 lei/pagina;
- lista tuturor salariatilor: 10 lei/pagina;
- detalii salariat: 10 lei/salariat sau fost salariat.
Totusi, ordinul aplicabil din august 2013 nu mentioneaza si tarifele percepute de inspectoratele de munca pentru furnizarea datelor din REVISAL in format electronic, pentru refacerea continutului sau la angajator, prin preluarea informatiilor din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii.
Aceasta in conditiile in care vechile dispozitii stabileau ca furnizarea electronica a datelor din REVISAL era taxata cu 50 lei/registru de cel mult 1 MB, plus 10 lei pentru fiecare MB suplimentar. Aceste tarife nu mai figureaza in reglementarile care au intrat in vigoare in august 2013.
Reprezentantii Inspectiei Muncii au declarat pentru AvocatNet.ro in august 2013 ca recuperarea bazei de date in cazul angajatorilor de dimensiuni medii si mari este realizata gratuit de catre Inspectia Muncii, in cadrul unei etape de testare a acestei functionalitati, inainte de integrarea intr-o noua versiune a aplicatiei Revisal. Potrivit acestora, Registrul General de Evidenta a Salariatilor urmeaza sa aiba o noua versiune, care va include posibilitatea recuperarii in format electronic a datelor pierdute din Revisal.
Va reamintim ca in luna iunie 2013, cand Inspectia Muncii a anuntat ca angajatorii au posibilitatea sa recupereze datele pierdute din REVISAL de la ITM-uri, AvocatNet.ro a descoperit ca inspectoratele aplicau diferit dispozitiile. Daca unele inspectorate practicau un tarif de 50 de lei pentru recuperarea datelor, altele nu percepeau taxe, in timp ce la un inspectorat, reprezentantii sustineau ca datele din Revisal nu mai pot fi deloc recuperate de angajatori.
Pentru ca practica era neunitara la nivelul ITM-urilor, AvocatNet.ro a solicitat pozitia oficiala a Inspectiei Muncii, organismul central care are in subordine toate inspectoratele de munca din tara.
Reprezentantii institutiei ne-au raspuns la acea data ca tarifele sunt unice pentru toate tipurile de angajatori, indiferent de marimea acestora si sunt reglementate de Ordinul nr.1.323/ 2009 privind aprobarea Normativului cu tarifele pentru plata prestatiilor de servicii in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Taxele la care au facut referire, la acel moment, reprezentantii Inspectiei Muncii, respectiv acelea de 50 lei/registru de cel mult 1 MB, plus 10 lei pentru fiecare MB suplimentar, sunt chiar cele care nu mai figureaza in Ordinului ministrului muncii nr. 1681/2013, intrat in vigoare in august 2013.