Potrivit Codului fiscal, persoana impozabilă care are sediul activității economice în România și realizează sau intenționează să realizeze o activitate economică ce implică operațiuni taxabile și/sau scutite de TVA cu drept de deducere trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal competent.
Persoanele impozabile sunt înregistrate în scopuri de TVA prin decizia organului fiscal. Criteriile care condiționează înregistrarea în scopuri de TVA sunt prevăzute în Ordinul MFP nr. 3840/2015, în vigoare de la 1 ianuarie, despre care AvocatNet.ro a scris AICI.
Este important de știut că, dacă cifra de afaceri nu depășește plafonul de 65.000 de euro, înregistrarea în scopuri de TVA nu este necesară. În schimb, dacă plafonul este atins sau depășit și nu este solicitată înregistrarea în scopuri de TVA, persoanele impozabile vor trebui să plătească retroactiv taxa pe valoarea adăugată pe care ar fi trebuit să o achite dacă ar fi solicitat înregistrarea în scopuri de TVA la timp. În plus, există posibilitatea să plătească o amendă dacă nu depun la Fisc o declarație de înregistrare fiscală.
În 10 zile de la depășirea plafonului, se depune formularul 010
Persoana impozabilă care aplică regimul special de scutire și a cărei cifră de afaceri este mai mare sau egală cu plafonul de scutire în valoare de 65.000 de euro sau 220.000 de lei este obligată să solicite înregistrarea în scopuri de TVA, prin formularul 010, în termen de 10 zile de la data atingerii sau depășirii plafonului.
Nedepunerea la timp a formularului 010 - Declaraţie de înregistrare fiscală/declaraţie de menţiuni pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică se sancționează, potrivit Codului de procedură fiscală, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii şi mari şi cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice.
Concret, orice persoană impozabilă stabilită în România (poate fi vorba de o persoană fizică, o persoană juridică, dar și de o entitate nonprofit care desfășoară activități economice, n.red.) a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de scutire de 65.000 de euro, al cărui echivalent în lei se stabilește la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României la data aderării (3,3817 lei), poate aplica regimul special de scutire pentru livrări de bunuri și prestări de servicii, cu excepția livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform Codului Fiscal.
Cifra de afaceri care servește drept referință pentru aplicarea scutirii de taxă este constituită din valoarea totală a livrărilor de bunuri și a prestărilor de servicii efectuate de persoana impozabilă în cursul unui an calendaristic, care ar fi taxabile dacă nu ar fi desfășurate de o mică întreprindere, operațiunile rezultate din activități economice pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operațiuni ar fi fost realizate în România, operațiunile scutite cu drept de deducere și cele scutite fără drept de deducere, dacă acestea nu sunt accesorii activității principale, cu excepția:
- livrărilor de active fixe corporale sau necorporale, efectuate de persoana impozabilă
- livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi.
O persoană impozabilă nou-înfiinţată poate beneficia de aplicarea regimului special de scutire, dacă la momentul începerii activităţii economice declară o cifră de afaceri anuală estimată sub plafonul de scutire şi nu optează pentru aplicarea regimului normal de taxare.
Data atingerii sau depăşirii plafonului se consideră a fi prima zi a lunii calendaristice următoare celei în care plafonul a fost atins ori depăşit. De menționat că regimul special de scutire se aplică până la data înregistrării în scopuri de TVA.
TVA se plătește retroactiv, dacă înregistrarea în scopuri de TVA nu este solicitată
În situația în care persoana impozabilă care aplică regimul special de scutire și a cărei cifră de afaceri este mai mare sau egală cu plafonul de scutire nu solicită sau solicită înregistrarea cu întârziere, organele fiscale competente procedează după cum urmează:
- stabilesc obligaţii privind taxa de plată, constând în diferenţa dintre taxa pe care persoana impozabilă ar fi trebuit să o colecteze şi taxa pe care ar fi avut dreptul să o deducă, de la data la care persoana impozabilă respectivă ar fi fost înregistrată în scopuri de TVA, dacă ar fi solicitat înregistrarea în termenul prevăzut de lege, dacă taxa colectată este mai mare decât taxa deductibilă, precum şi accesoriile aferente;
- determină suma negativă a taxei, respectiv diferenţa dintre taxa pe care ar fi avut dreptul să o deducă, de la data la care persoana impozabilă respectivă ar fi fost înregistrată în scopuri de TVA, dacă ar fi solicitat înregistrarea în termenul prevăzut de lege, şi taxa pe care persoana impozabilă ar fi trebuit să o colecteze de la data la care ar fi trebuit să fie înregistrată în scopuri de taxă, dacă taxa deductibilă este mai mare decât taxa colectată.
Normele metodologice ale noului Cod fiscal stabilesc că, în situația în care neînregistrarea în scopuri de TVA este identificată de organele de inspecție fiscală înainte de înregistrarea persoanei impozabile în scopuri de TVA, are loc înregistrarea din oficiu în scopuri de TVA, aceasta fiind considerată valabilă de la data comunicării de către Fisc a deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA.
În ceea ce privește determinarea taxei pe care persoana impozabilă ar fi avut dreptul să o deducă, normele de aplicare a noului Cod fiscal menționează că trebuie avute în vedere următoarele:
- taxa deductibilă aferentă bunurilor aflate în stoc, a activelor corporale aflate în curs de execuţie şi serviciilor neutilizate, la data la care persoana respectivă ar fi fost înregistrată în scopuri de taxă dacă ar fi solicitat înregistrarea în termenul prevăzut de lege;
- ajustarea pozitivă aferentă bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate în proprietatea persoanei impozabile la data la care aceasta ar fi fost înregistrată în scopuri de taxă dacă ar fi solicitat înregistrarea în termenul prevăzut de lege;
- ajustarea pozitivă aferentă activelor corporale fixe care până la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achiziţionate până la 1 ianuarie 2016 şi care nu sunt complet amortizate la data la care persoana respectivă ar fi fost înregistrată în scopuri de taxă dacă ar fi solicitat înregistrarea în termenul prevăzut de lege;
- taxa deductibilă aferentă achiziţiilor de bunuri, inclusiv a bunurilor de capital, şi serviciilor efectuate în perioada cuprinsă între data la care persoana respectivă ar fi fost înregistrată în scopuri de taxă dacă ar fi solicitat în termenul prevăzut de lege înregistrarea şi data la care a fost înregistrată;
- taxa deductibilă aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii pentru care exigibilitatea de taxă a intervenit înainte de data la care persoana respectivă ar fi fost înregistrată în scopuri de taxă dacă ar fi solicitat înregistrarea în termenul prevăzut de lege şi al căror fapt generator de taxă, respectiv livrarea/prestarea, are loc în perioada cuprinsă între data la care persoana respectivă ar fi fost înregistrată în scopuri de taxă dacă ar fi solicitat înregistrarea în termenul prevăzut de lege şi data la care a fost înregistrată.