Va cer ajutorul intr-o problema .. Care este termenul legal de pastrare in arhiva proprie a unei unitati sanitare, a documentelor medicale ? Eu am cautat peste tot, dar nu am gasit nici in Legea 16/1996, nici in alt act normativ. Poate cineva care lucreaza in domeniu, ma poate lumina. Va multumesc
Pana primiti un raspuns mai autorizat (nu am tangenta cu domeniul arhivisticii sau cu cel saniatar), va spicuiesc din cadrul legal incident:
Obligatiile creatorilor si detinatorilor de documente conf. L.16/1996:
ART. 9
Documentele se depun la depozitul arhivei creatorilor de documente in al doilea an de la constituire, pe baza de inventar si proces-verbal de predare-primire, intocmite potrivit anexelor nr. 2 si 3.
Depunerea documentelor la Arhivele Nationale
ART. 13
Persoanele juridice creatoare si detinatoare de documente depun spre pastrare permanenta la Arhivele Nationale si la directiile judetene ale Arhivelor Nationale, dupa cum urmeaza:
a) documentele fotografice, precum si peliculele cinematografice, dupa 20 de ani de la crearea lor;
b) documentele scrise, cu exceptia actelor de stare civila si a documentelor tehnice, dupa 30 de ani de la crearea lor;
c) documentele tehnice, dupa 50 de ani de la crearea lor;
d) actele de stare civila, dupa 100 de ani de la intocmirea lor;
e) matricele sigilare confectionate din metal, avind inscrise toate insemnele legale si denumirea completa a unitatii, dupa scoaterea lor din uz.
ART. 14
Creatorii si detinatorii de arhiva pot detine documente care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei si dupa expirarea termenului de depunere, daca sint necesare in desfasurarea activitatii lor, pe baza aprobarii directorului general al Arhivelor Nationale, in cazul creatorilor si detinatorilor la nivel central, si a directorilor directiilor judetene ale Arhivelor Nationale, pentru ceilalti creatori si detinatori, in conditiile respectarii prevederilor prezentei legi.
ART. 17
Creatorii si detinatorii de documente, prevazuti la art. 14 si 15, sint obligati sa depuna la Arhivele Nationale sau la directiile judetene ale Arhivelor Nationale, dupa caz, cite un exemplar al inventarelor documentelor permanente pe care le detin, la expirarea termenelor de depunere a acestora.
L.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii
CAP. V
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 198
(1) Spitalul are obligatia sa inregistreze, sa stocheze, sa prelucreze si sa transmita informatiile legate de activitatea sa, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sanatatii.
(2) Raportarile se fac catre Ministerul Sanatatii si/sau unitatile deconcentrate cu personalitate juridica ale Ministerului Sanatatii sau catre ministerele si institutiile cu retea sanitara proprie, dupa caz, si constituie baza de date, la nivel national, pentru decizii majore de politica sanitara si pentru raportarile necesare organismelor Uniunii Europene si Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
(3) Documentatia primara, ca sursa a acestor date, se pastreaza, securizata si asigurata sub forma de document scris si electronic, constituind arhiva spitalului, conform reglementarilor legale in vigoare.
(4) Informatiile prevazute la alin. (1), care constituie secrete de stat si de serviciu, vor fi accesate si gestionate conform standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate.
Documentarea asistenţei medicale de urgenţă în UPU şi CPU
ORDIN nr. 1.706 din 2 octombrie 2007 privind conducerea şi organizarea unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor
ART. 51
(1) La sosirea în UPU sau CPU pacientului i se va întocmi o fişă individuală de urgenţă.
(2) Întocmirea fişei va începe la punctul de triaj şi va continua concomitent cu investigarea, consultarea şi tratamentul pacientului până la externarea acestuia din UPU/CPU în vederea internării în spital, transferului către o altă unitate sanitară sau plecării la domiciliu.
(3) UPU şi CPU au obligaţia să utilizeze în acest scop modelul fişei prevăzut în anexa nr. 3.
(6) Fişele vor fi păstrate în UPU/CPU cel puţin un an, după care vor fi depuse în arhiva spitalului.
Ordinul nr. 1.782 din 28 decembrie 2006 privind înregistrarea şi raportarea statistică a pacienţilor care primesc servicii medicale în regim de spitalizare continuă şi spitalizare de zi
ART. 6
Datele clinice la nivel de pacient sunt înregistrate de către spitale, care răspund de corectitudinea şi de gestionarea lor, precum şi de asigurarea confidenţialităţii datelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 7
Spitalele sunt obligate să colecteze în format electronic o parte din datele cuprinse în FOCG şi FSZ.
ART. 8
(1) Datele clinice la nivel de pacient, care se colectează în format electronic din FOCG, formează Setul minim de date la nivel de pacient, aferent spitalizării continue (SMDPC), prezentat în anexa nr. 6.
(2) Datele clinice la nivel de pacient care se colectează electronic din FSZ formează Setul minim de date la nivel de pacient, aferent spitalizării de zi (SMDPZ), prezentat în anexa nr. 7.
ART. 9
(1) Spitalele sunt obligate să transmită SMDPC şi SMDPZ la ªcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi la autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, iar acestea din urmă la Centrul Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în Domeniul Sănătăţii.
(2) Transmiterea datelor se face prin e-mail sau prin alte mijloace electronice la adresele specificate de ªcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi, respectiv, de autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
Datele cu caracter confidenţial codificate (codul numeric personal al pacientului, codul de parafă al medicului curant, codul de parafă al medicului operator) vor fi transmise în formă criptată, utilizându-se mecanismul de criptare furnizat de ªcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar.
(7) ªcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar va recepţiona, va gestiona şi va utiliza datele colectate de la spitale în scopul cercetării ştiinţifice, dezvoltării tehnologice în domeniul sănătăţii publice şi managementului sanitar şi susţinerii mecanismelor de finanţare a activităţii spitaliceşti.
Din cele de mai-sus eu interpretez ca termenul general de pastrare a documentelor pe suport neelectronic este de 30 ani, dar astept si eu o parere autorizata. Sunati eventual la serviciul de evidenta medicala si arhive din cadrul unui spital judetean.
Va multumesc mult pentru ajutor. Eu am trimis acum ceva timp si o adresa direct la Arhivele nationale, insa domnii nu s-au grabit sa raspunda. Vom incerca sa mai aflam informatii si din zona locala.
Multumesc inca o data si asteptam opinii in continuare.