avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 300 soluții astăzi
Acasă Subiect: spv
Subiect: spv
ACCES PREMIUM

De principiu, actele fiscale emise de autoritățile locale nu se comunică firmelor prin SPV al Fiscului, ci prin alte modalități electronice

Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Cum vor proceda firmele în cazul retururilor de bunuri riscante

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Noiembrie 2022 | 0 | 502 | Timp de citire: 2 min.

Retururile de bunuri riscante au fost prinse recent pe lista de transporturi rutiere ce trebuie raportate în sistemul e-Transport. Iar acum, conform unui proiect de ordin al Fiscului, urmează să se detalieze exact cum trebuie gestionate aceste situații în care bunurile riscante trebuie înapoiate furnizorului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Tot ce știm până acum despre e-Transport: De la produsele și entitățile vizate până la procedura de raportare și clarificările autorităților

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Octombrie 2022 | 0 | 2320 | Timp de citire: 4 min.

Dincolo de proiectele de digitalizare anunțate de mai multă vreme de autorități, anul 2022 a adus în prim-plan și un proiect apărut mai de curând pe agendă: sistemul e-Transport. După o perioadă extrem de scurtă de testare, s-a trecut direct la obligativitate, cu toate că mediul de afaceri a atras atenția că sistemul n-a fost gândit tocmai bine - ceea ce a dus recent la apariția unor ajustări semnificative la regulile e-Transport. Momentan, operatorii economici au un răgaz extins de adaptare, înainte să devină aplicabile, la 1 ianuarie 2023, amenzile pentru neconformare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SPV: Patru probleme practice de care se lovesc contribuabilii după mai multe luni de comunicare obligatorie online cu ANAF

Andreea Florian în Contabil și fiscal
Consultant fiscal,
13 Octombrie 2022 | 2 | 2982 | Timp de citire: 4 min.

Deși obiectivul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de digitalizare a comunicării dintre contribuabili și autoritățile fiscale este pe deplin justificat și benefic, implementarea lui practică trebuie să aibă în vedere asigurarea exercitării depline a drepturilor și a executării obligațiilor contribuabililor. Practica lunilor recente, de când comunicarea prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) este exclusivă și obligatorie, ne-a adus în vedere câteva aspecte și dificultăți practice. Vom detalia, în cele ce urmează, câteva dintre ele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbarea regulilor la comunicarea actelor fiscale prin SPV poate aduce probleme firmelor, atenționează specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Septembrie 2022 | 1 | 1872 | Timp de citire: 2 min.

Mai nou, actele administrativ-fiscale electronice se consideră a fi comunicate direct la data punerii lor la dispoziție în Spațiul Privat Virtual (SPV). Practic, s-a eliminat termenul anterior de comunicare de 15 zile. Din cauza problemelor tehnice pe care le are uneori SPV, specialiștii atrag atenția că schimbarea ar putea veni cu litigii între firme și Fisc legate de data efectivă a comunicării actelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Regulile comunicării online pentru actele fiscale se modifică oficial. Popririle trimise prin SPV nu vor mai putea fi anulate

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Septembrie 2022 | 0 | 3295 | Timp de citire: 3 min.

Regulile pentru cum se face comunicarea online a actelor administrativ-fiscale electronice urmează să fie modificate printr-o ordonanță nouă aplicabilă din 3 septembrie 2022. În mare, autoritățile stabilesc că actele fiscale emise electronic se consideră comunicate după ce sunt puse la dispoziție prin Spațiul Privat Virtual (SPV) și este eliminată cerința de până acum de a obține acordul contribuabilului pentru a-i fi comunicate, prin SPV, acte fiscale emise electronic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Companiile ar trebui să ia măsuri pentru a-și proteja datele financiar-fiscale de atacuri cibernetice. Riscurile pot fi majore pentru un business

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 August 2022 | 0 | 895 | Timp de citire: 3 min.

În contextul digitalizării accelerate a relației dintre Fisc și contribuabili, specialiștii atenționează că este nevoie de măsuri suplimentare pentru a proteja datele financiar-fiscale de posibilele atacuri cibernetice. În caz contrar, companiile riscă să aibă probleme atât cu autoritățile fiscale, cât și în spațiul public. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder De-acum, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video este recunoscută doar dacă furnizorul acestor servicii are avizul ADR

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Iulie 2022 | 3 | 6607 | Timp de citire: 7 min.

Identificarea persoanei la distanță prin video ca procedură care echivalează, practic, cu prezența fizică a unei persoane, cu actul său de identitate, la ghișeu, se face, de câteva luni, după rigori stabilite printr-un act normativ. Astfel, furnizorii de servicii privind semnătura electronică, băncile, dar și primăriile, direcțiile de taxe și impozite, Fiscul ș.a.m.d. pot folosi procedurile de identificare prin video a persoanelor pentru chestiuni pe care până acum le puteau face doar dacă se prezentau la ghișeu cu buletinul. Pentru cei pentru care deplasarea este fie anevoioasă, fie practic aproape imposibilă, noile norme sunt un mare pas înainte la nivel legislativ pentru folosirea tehnologiei pentru chestiuni curente în relația cu statul și nu numai. Pentru ca operatorii economici sau instituţiile care folosesc identificarea la distanţă să se poată alinia la noile reguli, autoritățile au stabilit, în noiembrie 2021, o perioadă de tranziție, ce s-a încheiat săptămâna trecută, astfel că, de-acum, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video este recunoscută doar dacă furnizorul de astfel de servicii este avizat de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum funcționează sistemul e-Transport în SPV

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Iulie 2022 | 1 | 2087 | Timp de citire: 2 min.

Spațiul Privat Virtual (SPV) este locul unde operatorii obligați să folosească e-Transport declară transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, conform recentei proceduri de utilizare a mecanismului.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Relația cu Fiscul: De la 1 iulie, e-Factura și e-Transport sunt obligatorii, iar ultimele firme mari încep raportările SAF-T

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Iulie 2022 | 0 | 37918 | Timp de citire: 6 min.

Procesul accelerat de digitalizare prin care trece, în prezent, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul are o bornă importantă la 1 iulie 2022. Concret, anumite categorii de contribuabili sunt obligate să facă noi raportări către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), folosind sistemele e-Factura, e-Transport și declarația SAF-T. Însă cât de pregătiți sunt contribuabilii pentru această schimbare majoră? Conform specialiștilor, lucrurile nu arată prea bine, cel puțin momentan. Citește articolul