Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât serviciile sunt achiziționate în scopul operațiunilor taxabile ale persoanei impozabile, nu poate fi refuzat dreptul de deducere a TVA pe motiv că serviciile au fost furnizate simultan altor societăți din grup sau că achiziția acestora nu este oportună. Citește articolul
Comisia Europeană (CE) a stabilit recent formatul necesar pentru îndeplinirea obligației multinaționalelor de a publica un raport privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al UE. Deoarece obligația se aplică în România începând cu 2023, iar formatul publicat de CE se aplică abia începând cu 2025, Ministerul Finanțelor (MF) a venit cu recomandări pentru companii. Citește articolul
Reprezentanții Comisiei Europene au inițiat, în septembrie 2023, un proiect de directivă pentru a stabili, pentru prima oară la nivelul Uniunii Europene, un set comun de reguli pentru prețurile de transfer. Totuși, șansele ca acest document să fie aprobat și pus în aplicare sunt minime, în condițiile în care statele membre ale UE și-au exprimat opoziția față de demers, informează Federația Europeană a Consultanților Fiscali. Citește articolul
Digitalizarea economiei globale și adoptarea accelerată a muncii la distanță au determinat Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) să inițieze „The Base Erosion and Profit Shifting”, cunoscut deja ca BEPS 2.0 - un set de reguli de planificare fiscală menite să împiedice companiile să exploateze lacunele din legile fiscale naționale ca modalitate de a evita plata taxelor. În timp ce conceptul de bază permanentă („permanent establishment” - PE) rămâne un aspect important, munca la distanță introduce noi straturi de complexitate fiscală, care necesită o atenție sporită din partea companiilor. Citește articolul
Creșterea gradului de colectare a impozitelor și, implicit, a veniturilor la bugetul de stat, este unul dintre obiectivele principale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), pe care instituția îl are în vedere constant și prioritar. În plus, numărul de inspecții fiscale în România a crescut semnificativ în ultimii ani, ceea ce subliniază importanța conformării fiscale proactive. În acest context, companiile din România, parte a grupurilor multinaționale, au posibilitatea de a efectua ajustări voluntare de prețuri de transfer, pentru a alinia prețurile practicate la principiul valorii de piață, în situațiile în care nu sunt stabilite potrivit acestuia. Ajustările voluntare de prețuri de transfer nu doar că ajută companiile să se alinieze la cerințele fiscale, dar reprezintă și un instrument esențial pentru gestionarea riscurilor fiscale. Citește articolul
Prețurile de transfer se referă la prețurile la care entitățile asociate din cadrul unui grup multinațional tranzacționează bunuri, servicii, proprietăți sau împrumuturi între ele. Conform principiului valorii de piață („arm’s length principle”), aceste tranzacții trebuie să fie comparabile cu cele efectuate de părți independente. Metoda marjei nete (TNMM) este una dintre metodele aprobate de liniile directoare ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică și se aplică pentru a determina dacă marja netă realizată de contribuabil într-o tranzacție controlată este similară cu marjele realizate de entități independente în tranzacții comparabile. Citește articolul
Obligația multinaționalelor de a publica periodic un raport privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al Uniunii Europene se aplică în România începând cu 2023, astfel că documentul întocmit în acest sens trebuie să devină public până la finalul anului 2024. Totuși, deoarece Comisia Europeană (CE) n-a stabilit încă formatul raportului, Ministerul Finanțelor (MF) a venit recent cu recomandări pentru companiile de la noi. Citește articolul
Prețurile de transfer sunt esențiale pentru gestionarea tranzacțiilor intragrup pentru companiile multinaționale, având un impact semnificativ asupra distribuției profiturilor și conformității fiscale. Acest articol prezintă un studiu de caz din industria IT, în care o multinațională fictivă (TechIT) aplică metoda marjei nete (TNMM – „Transactional Net Margin Method”) pentru stabilirea prețurilor de transfer, utilizând rata rentabilității costurilor totale ca indicator de profitabilitate. Citește articolul
Impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, se aplică începând cu anul acesta și în România, ca urmare a transpunerii în legislația locală a Directivei europene 2.523/2022, privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, prin Legea 431/2023. Inițiativa are la bază pilonul doi (Pillar Two) din reforma fiscală internațională coordonată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Citește articolul
Reformele fiscale globale implementate de guvernele din întreaga lume devin tot mai interconectate și obligă companiile să ia măsuri în regim de urgență, se arată în sondajul global anual EY - Tax and Policy Controversy Outlook. Se întrevede la orizont un sistem fiscal internațional mai stabil, deoarece guvernele se coordonează mai mult ca în trecut? Cum va afecta Pilonul II BEPS stimulentele fiscale, chiar și pentru societățile care nu fac obiectul normelor sale? Cum va influența creșterea transparenței dezvoltarea unor noi politici fiscale? Sunt doar câteva dintre întrebările la care experții în taxe și fiscalitate caută răspunsurile cele mai potrivite. Citește articolul