Din moment ce obligațiile la Fondul pentru mediu sunt asimilate, conform legislației, cu obligațiile fiscale, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) aplică regulile Codului de procedură fiscală atunci când vine vorba despre controale (și nu numai). În acest sens, zilele trecute s-a stabilit ce documente folosește AFM în cadrul verificării documentare, un tip de control ce se derulează exclusiv de la distanță. Citește articolul
Dacă ai fost supus unui control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și, după 1 iulie 2024, primești o decizie de impunere cu o cotă de 70% care ți se pare nedreaptă, ai varianta contestării acesteia. Astfel, am vorbit cu avocatul Ovidiu Miheț de la MH Lawyers pentru a afla mai multe despre ceea ce ar trebui să știe persoanele fizice cu privire la ceea ce pot face imediat după încheierea controlului propriu-zis al ANAF. Citește articolul
În procedura de verificare a situației fiscale personale, etapa în care autoritatea fiscală stabilește veniturile impozabile ale contribuabilului supus controlului este extrem de importantă. Din acest considerent, considerăm util ca metodele indirecte utilizate în acest scop să fie explicate, astfel încât persoanele vizate de aceste verificări să se poată pregăti temeinic, cu documente justificative. Citește articolul
Impactul măsurilor fiscale cuprinse în legea pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament va fi unul semnificativ, în special pentru entitățile care urmează să fie impozitate pe cifra de afaceri, în cazul cărora rata efectivă de impozitare va crește considerabil, la 20%-30%, după intrarea în vigoare a noilor reglementări, potrivit unei analize realizate de experții Deloitte România. Cele mai afectate domenii sunt tehnologie și telecomunicații, industria auto, retail, domeniul farmaceutic și industria prelucrătoare. Conform aceleiași analize, impozitul pe cifra de afaceri ar aduce în plus la bugetul de stat 6,5 miliarde de lei pe an. Experții Deloitte atrag atenția că legea ar putea intra în vigoare chiar din luna octombrie, dat fiind că mai trebuie doar promulgată de președintele României și publicată în Monitorul Oficial. Printre măsurile cu aplicabilitate imediată se numără restrângerea facilităților acordate angajaților din anumite domenii, precum scutirea de impozit pe veniturile care depășesc 10.000 de lei pe lună pentru angajații din IT, și reintroducerea contribuției la sănătate pentru angajații din construcții și sectorul agricol. Citește articolul
Amplul proces de digitalizare a relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este programat să se încheie până la finalul anului 2025. Asta înseamnă că lucrurile se vor schimba semnificativ începând cu anul 2026. Însă cum ar putea să arate, în viitor, relația dintre autorități și contribuabili? Reprezentanții ANAF au dat recent câteva informații în acest sens cu ajutorul cărora putem contura un răspuns concret. Citește articolul
Creșterea, din 1 aprilie, a cuantumului netaxabil al indemnizațiilor de delegare și detașare ne amintește de o măsură prevăzută de Legea nr. 72/2022 care nu a mai ajuns să fie transpusă într-un act normativ. Procedura privind reîncadrările fiscale ale indemnizațiilor date salariaților numai după un control al inspectorilor de muncă pentru clarificarea situațiilor de fapt trebuie adoptată până la final de mai anul trecut, dar e încă în dezbatere. Nu este însă singura procedură în așteptare. Citește articolul
Numărul de audituri fiscale la care sunt expuse companiile va crește cu mai mult de o treime în următorii doi ani, potrivit studiului EY Tax Risk and Controversy Survey 2023. Mai mult de jumătate (51%) dintre liderii din domeniul fiscal și financiar se pregătesc pentru o intensificare a controalelor fiscale, după perioada de pauză a disputelor pe durata pandemiei de COVID-19. Studiul EY a sondat opiniile a peste 2.100 de lideri din domeniul fiscal și financiar din 47 de jurisdicții și 20 de sectoare industriale. Citește articolul
Informațiile colectate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de la firmele de curierat, în conformitate cu reglementările adoptate la jumătatea anului trecut, constituie baza controalelor fiscale anunțate pentru perioada următoare la persoanele fizice care vând produse cu plata ramburs prin intermediul platformelor online. Însă verificările vor fi realizate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) sub forma controlului documentar, procedură ce prezintă anumite particularități de care contribuabilii trebuie să țină cont. Citește articolul
În condițiile în care Guvernul a început să accelereze digitalizarea controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ne-am pus întrebarea dacă în viitor am putea vedea o restrângere a tipurilor de verificări prevăzute acum de Codul de procedură fiscală. Specialiștii spun, însă, că sunt șanse mici pentru o asemenea schimbare. Citește articolul
Peste 100 de posturi vacante au fost scoase la concurs de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui anunț publicat vineri. Perioada de înscriere a început deja și va ține până spre jumătatea lunii viitoare, prima probă, cea scrisă, fiind programată pentru 27 aprilie 2023. Citește articolul