Mai nou, inclusiv inspecțiile fiscale pot fi derulate direct din birou, conform unor modificări importante date prin ordonanță de urgență. Asta în condițiile în care, până acum, singurul tip de control ce putea fi derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) direct din birou era verificarea documentară. Citește articolul
Verificarea documentară (așa-numitul desk audit) este un tip de control fiscal care se derulează exclusiv de la distanță. Totuși, deoarece regulile acestuia erau destul de sumare, Guvernul a operat, prin OUG, mai multe modificări și clarificări la ele. Citește articolul
Regulile tuturor tipurilor de controale fiscale, ce sunt detaliate în Codul de procedură fiscală, suferă modificări importante printr-o ordonanță oficializată joi. Astfel, avem noutăți mai ales în privința inspecțiilor fiscale, dar vizate sunt și controalele antifraudă, verificările documentare, controalele inopinate și verificarea situației fiscale personale. Totodată, e bine de știut că mai multe măsuri ce erau incluse în forma de proiect au dispărut din forma oficială a ordonanței. Citește articolul
În strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2023 - 2025, ce a fost publicată marți, Ministerul Finanțelor dă câteva indicii despre planurile pe care le are Fiscul pentru controalele la contribuabili. În principal, autoritățile dau de înțeles că verificările fiscale se vor înmulți, multe dintre ele urmând să se deruleze de la distanță, și că acestea se vor axa în mod deosebit pe marii evazioniști. Citește articolul
Legea ce prevede dotările minime necesare pentru a considera că o casă (sau un apartament) este locuibilă ca atare la momentul predării către cumpărător a fost oficializată și se va aplica din 20 noiembrie 2022. Caracterul locuibil este o condiție esențială ce permite aplicarea cotei reduse de TVA (5%) la achiziția de locuințe. Până acum, Codul fiscal și normele sale nu clarificau ce înseamnă că un imobil poate fi locuit ca atare, astfel că uneori Fiscul considera că s-a aplicat greșit cota de 5% și cerea plata diferenței de TVA până la 19%. Citește articolul
Aproximativ 70% dintre contribuabilii chestionați în cadrul unui sondaj EY România despre controalele fiscale se plâng de volumul mare de documente solicitat de către inspectori și peste 57% consideră că acestea nu sunt analizate cu atenția necesară. Acest sondaj a inclus 75% mari contribuabili, 15% contribuabili mijlocii și 10% contribuabili mici. Controlul fiscal în România rămâne o temă de mare actualitate oricând. Anunțat sau nu, mai rar sau frecvent, cu o tematică anume sau fără, procedură de altfel absolut necesară și obligatorie în orice sistem fiscal, rămâne o „sperietoare” pentru contribuabil. Motivul este simplu și ține de premisa de la care pornesc autoritățile de control în verificarea contribuabilului român: este imposibil ca toate documentele, înregistrările, încasările și plățile acestuia să fie corecte, astfel că este inevitabilă impunerea de taxe și impozite suplimentare. Citește articolul
În contextul în care Guvernul a extins recent, de la șase luni la cinci ani, perioada în care se pot aplica amenzile contravenționale din Codul de procedură fiscală, este important de clarificat că regula nu se aplică și amenzilor din Codul fiscal. Astfel, pentru acestea din urmă, prescripția intervine în continuare după șase luni, au confirmat fiscaliștii pentru redacția noastră. Citește articolul
Pe fondul digitalizării relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii estimează că vor exista din ce în ce mai multe controale fiscale în următorii trei-patru ani. Practic, din moment ce ANAF adună o cantitate uriașă de informații de la contribuabili, din diverse proiecte de digitalizare, acestea vor fi folosite pentru a identifica cu precizie sporită domeniile în care sunt probleme și contribuabilii care încearcă să evite, total sau parțial, obligațiile fiscale pe care le au. Citește articolul
Un buget sănătos al unui stat, care să acopere cea mai mare parte a pozițiilor de cheltuieli prevăzute, poate fi construit, printre altele, cu aportul corect și prompt al contribuabililor, persoane fizice și juridice deopotrivă. Încasarea impozitelor, care sunt stabilite cu reținere la sursă ori prin impunere și plată pe bază de declarații voluntare este un proces atent urmărit de autoritățile fiscale la nivel global. Dar care sunt căile, modalitățile și instrumentele prin care contribuabilii sunt anunțați și îndemnați să se conformeze voluntar la plata datoriilor către stat? Creșterea gradului de colectare a impozitelor este prioritatea nr. 1 a autorităților fiscale din întreaga lume, nu doar a celor din România. Citește articolul
Majoritatea formularelor folosite de autorități în cadrul verificării situației fiscale personale a persoanelor fizice pot fi emise și comunicate, mai nou, direct electronic, potrivit unui ordin apărut recent în Monitorul Oficial. Printre altele, este vorba de avizul de verificare și de decizia de impunere, acte care se emiteau până acum numai în format tipărit. Citește articolul