Posibilitatea de a „plăti” taxele salariale cu sumele pe care angajatorul le are de recuperat pentru concediile medicale este foarte aproape să devină realitate, așa cum reiese dintr-un proiect lege care-și așteaptă votul decisiv la Camera Deputaților, fiind propus recent pentru adoptare. Asta deși Guvernul a dat un punct de vedere negativ referitor la inițiativa respectivă, explicând care sunt problemele măsurii. Citește articolul
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare au fost înlocuite cu totul printr-un nou ordin comun, schimbările fiind legate de intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor publice. Noua versiune a formularului trebuie folosită de angajatori, pentru declararea veniturilor și a taxelor salariale, începând cu situația pe septembrie 2024. Citește articolul
Modificarea sumei netaxabile din salariul minim brut pe țară se aplică odată cu veniturile aferente lunii iulie 2024. În consecință, era necesară și modificarea declarației 112, pentru ca suma netaxabilă de 200 lei să fie înlocuită cu noua valoare de 300 lei, noutatea fiind prinsă într-un ordin oficializat recent. Citește articolul
Reintroducerea scutirii de contribuția la sănătate (CASS) pentru anumite concedii medicale a venit la pachet cu o nelămurire - dacă aceasta se aplică la întreaga perioadă a concediilor medicale aflate în derulare la data de 12 aprilie 2024 sau dacă se aplică numai pentru perioada care începe cu luna aprilie? Conform unei opinii a Camerei Consultanților Fiscali (CCF), scutirea ar fi trebuit considerată valabilă pentru întreaga perioadă a concediului medical, însă Ministerul Finanțelor (MF) și Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) au atenționat recent că interpretarea este greșită. Citește articolul
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, care sunt folosite de angajatori pentru declararea taxelor aferente veniturilor salariale, au fost modificate printr-un nou ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, a apărut o căsuță specială de bifat pentru situațiile în care se depun rectificative la D112 după primirea unei notificări de conformare. Citește articolul
Schimbările fiscale care vizează restrângerea facilităților acordate angajaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, adoptate prin intermediul Legii nr. 296/2023, au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, astfel că angajatorii din domeniile respective trebuie să depună raportările salariale în această lună (termenul-limită este 21 decembrie) în conformitate cu noile reglementări. Modificările care trebuie operate în sistemele interne de salarizare sunt substanțiale, iar varianta actualizată a declarației 112 a fost publicată abia în data de 13 decembrie 2023 și conține cerințe complexe și detalii fiscale esențiale pentru o raportare corectă. În aceste condiții, departamentele de salarizare din companiile care activează în sectoarele menționate sunt contra cronometru pentru implementarea noilor modificări fiscale. Citește articolul
Formularul 112, pe care angajatorii îl folosesc pentru a declara taxele salariale, a fost adaptat la modificările din noiembrie 2023 privind veniturile salariaților din IT, construcții și agroalimentar, conform unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În același timp, formularul este folosit, din 2024, în cazul taxelor pentru prestatorii casnici. De miercuri, contribuabilii au la dispoziție și versiunea electronică actualizată, astfel că pot completa și depune declarația la termenul din 21 decembrie 2023. Citește articolul
Anul 2023 a venit cu numeroase schimbări fiscale cu impact asupra angajaților și angajatorilor. Una dintre ele constă în obligativitatea de a raporta prin declarația lunară 112 toate veniturile și beneficiile salariale, indiferent dacă sunt impozabile sau nu. Printre acestea se numără și beneficiile de tip stock option plan (planuri de remunerare în capitaluri proprii, respectiv acțiuni sau părți sociale) acordate angajaților, directorilor sau administratorilor. Raportarea acestor beneficii a fost opțională în a doua jumătate a anului trecut, iar din ianuarie a devenit obligatorie, primul termen fiind 27 februarie 2023. Citește articolul
Declarația 112, pe care o folosesc angajatorii pentru a declara taxele salariale, a căpătat o nouă formă oficială printr-un ordin apărut vineri în Monitorul Oficial. Noul model al formularului se folosește începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, iar acesta include mai multe noutăți legislative recente. Totodată, de miercuri, angajatorii au la dispoziție și versiunea electronică actualizată a formularului. Citește articolul
Mecanismul fiscal al compensării ar putea fi extins din ianuarie 2023 pentru a permite „plata” taxelor salariale cu indemnizațiile de concediu medical pe care statul trebuie să le restituie angajatorilor, conform unui proiect de lege considerat adoptat tacit la Senat. Practic, în loc să aștepte luni de zile restituirea indemnizațiilor, angajatorii vor putea să le compenseze, prin intermediul declarației 112, cu taxele salariale pe care le au de plătit. Citește articolul