avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 486 soluții astăzi
Acasă Subiect: formularul 112
Subiect: formularul 112
ACCES PREMIUM

Scutirea de CASS se aplică pentru întreaga perioadă de concediu medical, pentru cele ce erau în derulare la reintroducerea scutirii, opinează CCF. Angajatorii au recalculări și rectificări de făcut

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Aprilie 2024 | 3 | 29576 | Timp de citire: 3 min.

Reintroducerea scutirii de contribuția la sănătate (CASS) pentru anumite concedii medicale a venit la pachet cu o nelămurire - dacă aceasta se aplică la întreaga perioadă a concediilor medicale aflate în derulare la data de 12 aprilie 2024 sau dacă se aplică numai pentru perioada care începe cu luna aprilie? Conform unei opinii a Camerei Consultanților Fiscali (CCF), scutirea e valabilă pentru întreaga perioadă a concediului medical, iar asta înseamnă că angajatorii trebuie să recalculeze taxele și indemnizațiile nete și să rectifice statele de salarii și declarațiile 112. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Noi modificări oficiale la D112: Trebuie marcate separat rectificativele depuse după notificări de conformare și s-au făcut ajustări necesare după apariția OUG 115/2023

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Aprilie 2024 | 0 | 10460 | Timp de citire: 2 min.

Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, care sunt folosite de angajatori pentru declararea taxelor aferente veniturilor salariale, au fost modificate printr-un nou ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, a apărut o căsuță specială de bifat pentru situațiile în care se depun rectificative la D112 după primirea unei notificări de conformare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii din IT, construcții și agroalimentar sunt contra cronometru cu raportările salariale pe noiembrie, după apariția noii declarații 112. Ce e de știut?

Deloitte România în Contabil și fiscal
15 Decembrie 2023 | 0 | 1760 | Timp de citire: 3 min.

Schimbările fiscale care vizează restrângerea facilităților acordate angajaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, adoptate prin intermediul Legii nr. 296/2023, au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, astfel că angajatorii din domeniile respective trebuie să depună raportările salariale în această lună (termenul-limită este 21 decembrie) în conformitate cu noile reglementări. Modificările care trebuie operate în sistemele interne de salarizare sunt substanțiale, iar varianta actualizată a declarației 112 a fost publicată abia în data de 13 decembrie 2023 și conține cerințe complexe și detalii fiscale esențiale pentru o raportare corectă. În aceste condiții, departamentele de salarizare din companiile care activează în sectoarele menționate sunt contra cronometru pentru implementarea noilor modificări fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Noua versiune electronică a D112, disponibilă: Modificări privind taxarea în IT, construcții și agroalimentar și introducerea prestatorilor casnici

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Decembrie 2023 | 0 | 6733 | Timp de citire: 2 min.

Formularul 112, pe care angajatorii îl folosesc pentru a declara taxele salariale, a fost adaptat la modificările din noiembrie 2023 privind veniturile salariaților din IT, construcții și agroalimentar, conform unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În același timp, formularul este folosit, din 2024, în cazul taxelor pentru prestatorii casnici. De miercuri, contribuabilii au la dispoziție și versiunea electronică actualizată, astfel că pot completa și depune declarația la termenul din 21 decembrie 2023. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stock option plan: Angajatorii pot avea dificultăți la raportarea obligatorie, prin declarația 112, a beneficiilor sub formă de acțiuni

Deloitte România în Contabil și fiscal
24 Februarie 2023 | 0 | 4228 | Timp de citire: 3 min.

Anul 2023 a venit cu numeroase schimbări fiscale cu impact asupra angajaților și angajatorilor. Una dintre ele constă în obligativitatea de a raporta prin declarația lunară 112 toate veniturile și beneficiile salariale, indiferent dacă sunt impozabile sau nu. Printre acestea se numără și beneficiile de tip stock option plan (planuri de remunerare în capitaluri proprii, respectiv acțiuni sau părți sociale) acordate angajaților, directorilor sau administratorilor. Raportarea acestor beneficii a fost opțională în a doua jumătate a anului trecut, iar din ianuarie a devenit obligatorie, primul termen fiind 27 februarie 2023. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Declarația 112: Începând cu raportările pe ianuarie 2023, angajatorii folosesc o nouă formă a acesteia. Versiunea electronică, disponibilă online

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Februarie 2023 | 0 | 13326 | Timp de citire: 3 min.

Declarația 112, pe care o folosesc angajatorii pentru a declara taxele salariale, a căpătat o nouă formă oficială printr-un ordin apărut vineri în Monitorul Oficial. Noul model al formularului se folosește începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, iar acesta include mai multe noutăți legislative recente. Totodată, de miercuri, angajatorii au la dispoziție și versiunea electronică actualizată a formularului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Proiect adoptat tacit: Din 2023, angajatorii își vor putea „plăti” taxele salariale cu sumele de recuperat pentru concedii medicale

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Octombrie 2022 | 3 | 21216 | Timp de citire: 3 min.

Mecanismul fiscal al compensării ar putea fi extins din ianuarie 2023 pentru a permite „plata” taxelor salariale cu indemnizațiile de concediu medical pe care statul trebuie să le restituie angajatorilor, conform unui proiect de lege considerat adoptat tacit la Senat. Practic, în loc să aștepte luni de zile restituirea indemnizațiilor, angajatorii vor putea să le compenseze, prin intermediul declarației 112, cu taxele salariale pe care le au de plătit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Depunerea D112 se consideră îndeplinită la termen chiar dacă s-au înregistrat erori, dacă firma le rezolvă până la finalul lunii

Lucia Tozaru în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
26 Septembrie 2022 | 1 | 4412 | Timp de citire: 2 min.

Formularul 112 a fost actualizat recent, iar angajatorii au întâmpinat probleme la depunerea online a declarației din cauza erorilor apărute, deși probleme vin, de cele mai multe ori, de la organul fiscal. Totuși, recomandarea unui expert contabil este ca, în primă fază, să fie depusă D112 în termenul legal, chiar dacă există erori, astfel încât să fie primit un număr de recipisă, iar până la finalul lunii să fie redepusă declarația corectată. Data depunerii celei de-a doua declarații va fi cea a depunerii inițiale, după cum este prevăzut în Codul de procedură fiscală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Versiunea electronică pentru noua declarație 112 a fost actualizată, după ce angajatorii au raportat probleme cu forma inițială

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Septembrie 2022 | 0 | 6410 | Timp de citire: 2 min.

Formularul 112 a fost schimbat din nou, la doar câteva luni distanță de la cea mai recentă schimbare, printr-un ordin care se aplică începând cu raportarea pe august 2022. Iar Fiscul a pus la dispoziție recent și versiunea electronică aferentă, pe care deja a trebuit să o actualizeze, de două ori, pentru că avea probleme. Noua formă a declarației 112 vine, în principal, cu modificări legate de suprataxarea muncii part time, dar și pentru că Guvernul a schimbat entitățile responsabile de emiterea formularului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii timp de cinci ani NU se aplică și dosarelor personale ale angajaților

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 August 2022 | 3 | 12561 | Timp de citire: 2 min.

Parlamentarii au stabilit recent că, din 2023, obligația de arhivare a statelor de salarii va fi, în anumite condiții, de doar cinci ani, nu de 50 de ani. Însă modificarea s-a făcut fără a ține cont că termenul de arhivare pentru dosarele personale ale angajaților este legat de termenul arhivării statelor de salarii. În aceste condiții, autoritățile atenționează că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani. Citește articolul