În condițiile în care cei ce obțin venituri din închirierea bunurilor proprii sunt obligați să înregistreze contractele pe care le încheie, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat recent un tutorial video cu pașii ce trebuie urmați în acest sens (completarea și transmiterea formularului 168). Citește articolul
Înregistrarea contractelor de închiriere la Fisc era posibilă și până la 1 ianuarie, fiind utilă pentru conferirea caracterului de titlu executoriu contractului și putând fi făcută și în cazul închirierilor făcute de către persoanele juridice, nu doar de către persoanele fizice. De la 1 ianuarie, persoanele fizice sunt obligate însă la înregistrarea contractelor, din nou, după ce obligația a fost eliminată câțiva ani, întrucât aici există un risc de nedeclarare mai mare în prezent. Persoanele juridice au libertatea de a folosi SPV pentru a înregistra aceste contracte, dar nu sunt obligate. Citește articolul
Fiscalizarea veniturilor din chirii, adică declararea și plata impozitului pe aceste venituri nu a fost niciodată o opțiune pentru persoanele fizice, ci o obligație. Astfel, oricât de mici sau de mari ar fi veniturile obținute de închirierea unui spațiu proprietate personală, ele trebuie impozitate. Ce a fost opțională, preț de câțiva ani, a fost înregistrarea contractelor la Fisc. De anul acesta însă - și până la final de martie, pentru cele în derulare - toate contractele de închiriere pe termen lung încheiate de persoanele fizice trebuie înregistrate la Fisc. Pentru veniturile obținute anul trecut, termenul-limită de plată a impozitului este 25 mai, iar pentru veniturile acestui an trebuie știut că impozitarea s-a schimbat și va fi, în toate cazurile, mai oneroasă ca până acum. Citește articolul
Anul viitor trebuie înregistrate la Fisc toate contractele de închiriere pe termen lung, așa cum se făcea până prin 2018. Obligația îi vizează și pe cei care au contracte în derulare la 1 ianuarie (și care oricum trebuia să-și declare veniturile din chirii prin declarația unică), nu doar pe cei care încheie astfel de contracte din ianuarie încolo. Ideal ar fi ca, în cazul închirierilor ce au continuat pe mai mulți ani, proprietarii să încheie noi contracte cu care să se ducă anul viitor la Fisc, sfătuiește un specialist. Iată de ce: Citește articolul
Noua procedură de înregistrare obligatorie a contractelor de închiriere este prinsă într-un ordin publicat luni în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Obligația care se aplică din 1 ianuarie 2023 nu-i vizează pe cei ce obțin venituri din arendă sau din închirierea turistică a camerelor din propriile locuințe. Citește articolul
În prezent, înregistrarea contractelor la Fisc nu e obligatorie și nu a fost obligatorie câțiva ani, când Guvernul a decis să elimine formalitatea. Tot Guvernul a revenit asupra ideii din 2018 și, la pachet cu alte modificări fiscale adoptate prin ordonanță, a decis că din 2023 toate contractele trebuie înregistrate la Fisc, adică și cele care sunt acum în derulare și vor fi și anul viitor. Chiar și dincolo de obligația aceasta legală, care poate, la prima vedere, nu-i va interesa pe unii dintre cei vizați, există un mare avantaj pentru cel care dă în chirie atunci când înregistrează contractul la Fisc. Citește articolul
În 2023 reapare obligația de a înregistra contractele de închiriere a locuințelor la Fisc. Câte dintre contractele în derulare vor apărea, de anul viitor, în evidența statului și câte dintre cele nou-încheiate vor fi declarate, rămâne de văzut. Deși sunt două chestiuni diferite - înregistrarea contractelor și declararea veniturilor din chirii, aceasta din urmă fiind întotdeauna obligatorie - cei care închiriază sunt obișnuiți să gândească pe principiul „dacă declar contractul la Fisc, sunt obligat să plătesc și impozit pe venit”. Asta face ca nu de puține ori locatorii, adică cei care „dau în chirie”, să-i condiționeze pe cei care închiriază să le suporte, faptic, și valoarea impozitului dacă vor să aibă contractele înregistrate. Citește articolul
Odată încheiat contractul prin care se închiriază o locuință pe o perioadă mai lungă de timp, locatorul trebuie să se preocupe, în mare, de două chestiuni, ambele având legătură cu organele fiscale. În plus, conform Legii asociațiilor de proprietari, trebuie să anunțe chiriașul său asociației. Iată ce ar trebui să știi dacă închei un astfel de contract în următoarea perioadă: Citește articolul
Dacă vrei să înregistrezi un contract de închiriere la Fisc, poți să faci asta și online, și la ghișeu. Înregistrarea electronică la Fisc a unui contract de închiriere se poate face cu ajutorul contului din Spațiul Privat Virtual (SPV) sau prin intermediul portalului e-guvernare. Citește articolul
Cei care închiriază locuințe ar trebui să încheie întotdeauna contracte cu chiriașii lor, în care să prevadă, în litera legii, drepturile și obligațiile părților, cuantumul chiriei, perioada de închiriere ș.a. Legislația nu mai prevede obligația de a înregistra contractul la Fisc în 30 de zile de la închiriere, de doi ani deja, dar valabilitatea contractelor de închiriere nu este dată oricum de înregistrarea lor undeva. Mai mult, nu e obligatoriu nici să fie autentificate, dar cel care pierde cel mai mult dacă nu există deloc un contract este cel care închiriază. Citește articolul