În afară de remunerația minimă cerută de lege, firmele și PFA-urile care vor să beneficieze ocazional de munca necalificată prestată de români sau străini în calitate de zilieri trebuie să știe că legea impune mai multe obligații de atât. Frecvent, beneficiarii folosesc zilieri în domenii de activitate nepermise de lege, precum e cel al construcțiilor, de exemplu. Totodată, uită să completeze registrul electronic obligatoriu cu frecvența cerută de lege sau să încheie acordurile de plată. Iată, în materialul de azi, cele mai importante chestiuni de bifat în cazul muncii ziliere: Citește articolul
Și în cazul celor ce lucrează cu ziua legea impune respectarea unei remunerații minime, care crește în fiecare an, odată cu salariul minim brut garantat în plată. Beneficiarii muncii ziliere pot fi sancționați dacă nu acordă remunerații peste minimul legal, dacă folosesc zilieri în alte domenii decât cele permise în lege și dacă nu completează registrul special de evidență. Citește articolul
De câteva zile, s-a trecut obligatoriu la ținerea evidenței zilierilor în format electronic, folosind două aplicații puse gratuit la dispoziție de Inspecția Muncii. În acest context, dar și pentru că anul trecut au apărut mai multe schimbări la Legea 52/2011 (Legea zilierilor), am inventariat azi cele mai importante chestiuni ce trebuie știute de firmele și PFA-urile (beneficiarii lucrărilor) care folosesc lucrătorii sezonieri. Citește articolul
Registrul electronic al zilierilor, care a devenit obligatoriu din 25 iulie 2020 pentru firmele și PFA-urile care folosesc lucrători cu ziua, poate fi folosit atât în varianta pentru dispozitive mobile, cât și în varianta pentru desktop. Practic, până recent era disponibilă numai aplicația pentru telefoane și tablete, însă de-acum registrul este accesibil și de pe laptopuri sau desktopuri, direct pe site-ul Inspecției Muncii. Citește articolul
Anul trecut, autoritățile din domeniul muncii au decis ca registrul tipărit prin intermediul căruia angajatorii transmit datele zilierilor cu care colaborează să fie înlocuit de o versiune electronică. Astfel, spre sfârșitul lui 2019 a fost lansat registrul electronic sub formă de aplicație mobilă, dar acesta nu este încă obligatoriu în lipsa regulilor pentru completarea și transmiterea sa. Citește articolul
De puțină vreme a fost lansat registrul electronic al zilierilor, dar utilizarea lui nu este încă obligatorie, datele zilierilor fiind înregistrate, în continuare, în registrul tipărit. Astfel, apare întrebarea: după ce angajatorii vor fi obligați să folosească registrul electronic, ce se va întâmpla cu cel tipărit? Recent, Inspecția Muncii a răspuns solicitării făcute în acest sens de către redacția noastră și a lămurit subiectul. Citește articolul
După ce a tăiat masiv din lista domeniilor în care pot fi folosiți zilieri, la finele lui decembrie 2018, Guvernul a pus la loc de două ori, de la începutul acestui an, astfel că, în urma unei ordonanțe publicate de curând în Monitorul Oficial, numărul domeniilor de muncă sezonieră a ajuns la 16. Cei care folosesc forța de muncă sezonieră riscă amenzi de până la 20.000 de lei dacă nu respectă lista respectivă. Citește articolul
În viitorul apropiat se va înființa un registru electronic pentru zilieri care va înlocui registrul fizic, potrivit unei ordonanțe de urgență publicată de curând în Monitorul Oficial. Aceasta aduce unele modificări la Legea zilierilor, printre care și acest registru electronic, menit să diminueze încălcarea legii în domeniul muncii cu ziua. Registrul va deveni operațional abia după ce va fi adoptată o metodologie pentru operarea acestuia și atunci când Inspecția Muncii va cumpăra sistemul informatic pentru acesta. Citește articolul