În contextul globalizării și al creșterii tranzacțiilor transfrontaliere, dubla impunere a devenit o problemă majoră pentru grupurile de companii multinaționale care operează în România. Controalele în domeniul prețurilor de transfer efectuate de către autoritățile fiscale române se concretizează, de regulă, în ajustări semnificative ale prețurilor de transfer la nivelul contribuabililor români. Cu alte cuvinte, se ajunge în situația nedorită ca același venit să fie impozitat în două state diferite. Citește articolul
Convenția multilaterală pentru punerea în aplicare a măsurilor legate de tratatele fiscale în vederea prevenirii erodării bazei de impozitare și a transferului profiturilor (MLI) reprezintă un instrument juridic creat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și de G20. Scopul acesteia este de a implementa într-un mod rapid o serie de măsuri în tratatele fiscale (fără a fi nevoie de negocieri bilaterale), pentru a actualiza regulile fiscale și a reduce șansele de evitare/reducere a impozitelor. Citește articolul
România face un pas important spre clarificarea și modernizarea relațiilor sale fiscale internaționale. Recent, a fost finalizat textul sintetizat pentru 55 de tratate de evitare a dublei impuneri, conform unui comunicat de presă al Ministerului Finanțelor (MF). Această inițiativă reprezintă un efort de a alinia legislația fiscală română la standardele internaționale, în special la cele legate de lupta împotriva evaziunii fiscale și a transferului artificial al profiturilor în jurisdicții cu regim fiscal mai avantajos. Citește articolul
Printre tendințele observate recent în controalele derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în domeniul prețurilor de transfer se numără și recalificarea profilului funcțional, spun specialiștii. Practic, deși compania își derulează majoritatea afacerilor cu terți, nu cu grupul din care face parte, inspectorii consideră că aceasta tot este dependentă de grup. Citește articolul
Comisia Europeană a constatat, în timp, faptul că modul în care se aplică impozitarea dividendelor și a dobânzilor la obligațiuni în statele membre ale Uniunii Europene (UE) reprezintă o deficiență majoră a pieței de capital la nivel comunitar. Din acest considerent, instituția a lansat inițiativa FASTER (reducerea mai rapidă și mai sigură a excesului în impozitarea cu reținere la sursă), sub forma unui proiect de directivă, care își propune să simplifice mecanismul, astfel încât investitorii să beneficieze de condiții mai favorabile când obțin venituri din dividende sau dobânzi din astfel de instrumente. Citește articolul
De câteva luni, legislația procedural-fiscală a fost modificată de Guvern pentru a introduce un nou tip de control fiscal. Este vorba de controlul comun, care implică verificări făcute de echipe formate din funcționari dintr-un alt stat din UE și funcționari din România. Citește articolul
În cazul în care o companie vrea să anuleze sau să împiedice o impunere suplimentară a inspectorilor fiscali, în contextul controalelor privind serviciile intragrup, specialiștii spun că există mai multe variante pe care aceasta le poate încerca. Citește articolul
DAC7 (Directiva europeană 514/2021) este cea mai recentă modificare a Directivei 16/2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (directivă implementată în România prin Codul de procedură fiscală) și care a intrat în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023. DAC7 este unul dintre rezultatele unui plan de acțiune inițiat și agreat de Comisia Europeană în anul 2020, cu suportul ministerelor de finanțe din țările UE, care urmărește combaterea evaziunii fiscale, mai ales în contextul digitalizării economiei, precum și facilitarea recuperării obligațiilor fiscale restante și combaterea fraudei în domeniul TVA. Citește articolul
Companiile trebuie să revizuiască lista de bază a tratatelor de evitare a dublei impuneri ce li se aplică și să analizeze modificările pe care le implică noul Instrument multilateral de modificare a tratatelor pentru evitarea dublei impuneri (așa-numitul MLI). Motivul? În loc să elimine dubla impunere, așa cum s-ar putea crede chiar din titlu, prevederile, ce vor intra în vigoare încă de la 1 iunie 2022 și vor produce efecte de la 1 ianuarie 2023, ar putea aduce, de fapt, incertitudine, complexitate, costuri de timp și chiar dispute fiscale. Aceasta a fost principala recomandare făcută de specialiștii EY agenților economici în cel mai recent eveniment online pe tema MLI. Citește articolul
La patru ani și jumătate de la semnarea ei la Paris, România ratifică și ea Convenția multilaterală pentru implementarea în cadrul tratatelor fiscale a măsurilor legate de prevenirea erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor. Documentul acționează ca un protocol ce vizează modificarea mai multor tratate fiscale, încercându-se, astfel, crearea unui mecanism general și eficace prin care să poată fi evitate renegocierile bilaterale ale tratatelor de evitare a dublei impuneri. Dar, total inexplicabil, România a ales să nu aplice prevederile convenției referitoare la arbitraj, cele la care contribuabilii pot apela atunci când consideră că au fost impozitați contrar prevederilor unui tratat de către jurisdicțiile contractante, iar autoritățile fiscale statale nu reușesc să ajungă la un acord amiabil în acest sens. Însă ce efecte ar putea avea această implementare incompletă asupra companiilor? Citește articolul