În a doua jumătate a anului 2024, companiile sunt sfătuite să facă o revizuire mult mai atentă a datelor privind TVA care sunt transmise, pe diverse canale, către Fisc, dar și să-și îmbunătățească procesele de înregistrare a facturilor. Scopul este de a identifica vulnerabilitățile sistemului e-TVA, care generează deconturi precompletate de TVA, și de a avertiza autoritățile în acest sens, conform celor de la EY România. Citește articolul
Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) și cei ai contabililor au avut luni discuții pe tema introducerii sistemului e-TVA, care implică deconturi precompletate de TVA, și a extinderii sistemului e-Factura pentru relația B2C. În urma acestora, autoritățile au promis, printre altele, că iau în calcul o nouă amânare pentru e-TVA, compensarea indemnizațiilor de concediu medical cu taxele salariale și eliminarea declarației 394. Citește articolul
În contextul trecerii la facturarea electronică generalizată în relația dintre companii și al implementării treptate a raportării SAF-T, specialiștii spun că autoritățile fiscale ar urma să renunțe, în viitor, la obligația depunerii declarației 394. Totuși, acest lucru se va întâmpla, probabil, după câțiva ani. Citește articolul
După ce sistemul e-Factura va deveni obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația B2B, autoritățile fiscale spun că vor să treacă la modificări legate de declarațiile de TVA. Un exemplu în acest sens este cel al decontului de TVA (formularul 300), care va putea fi precompletat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât firmele doar să-l verifice și corecteze înainte de depunere. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de a folosi sistemul e-Factura în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, încă este în discuții la nivelul Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat reprezentanții acestora la un webinar de marți. Deși sunt luate în calcul mai multe variante, cert este că implementarea va începe, într-o formă sau alta, din ianuarie. Totodată, cert mai este că va fi nevoie și de modificări la Codul fiscal, nu doar de un simplu ordin al ANAF cu un calendar. Citește articolul
Noul mecanism de rambursare a TVA-ului, cel prin care returnarea taxei se face, de obicei, cu control ulterior, este îngreunat de una dintre excepțiile sale, sunt de părere specialiștii. Este vorba de situația în care se găsesc neconcordanțe semnificative între informațiile din anumite declarații depuse de contribuabil și partenerii săi de afaceri și Fiscul consideră că există riscul unei rambursări necuvenite. Citește articolul
Activitatea de management al riscurilor fiscale este una foarte importantă la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese din raportul de performanță al instituției pe anul 2021. Astfel, ANAF a prezentat trei practici care, în cursul anului precedent, au adus sute de contribuabili în zona de risc fiscal. Citește articolul
Formularul 394, care se folosește la declararea livrărilor/prestărilor și achizițiilor făcute de persoanele înregistrate în scopuri de TVA, va avea curând o versiune nouă, potrivit unui ordin recent al Fiscului. Citește articolul
După ce la 1 februarie 2022 s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu o procedură nouă de rambursare a taxei. Cu ocazia asta, amintim că verificarea se face anticipat atunci când ANAF deține informații că pentru un solicitant există riscul de rambursare necuvenită, regulile de urmat în această situație fiind prinse în procedura nouă. Citește articolul
În octombrie, firmele vor trebui să bifeze în declarația fiscală 394 dacă în luna anterioară au derulat tranzacții cu persoane afiliate, conform unei recente modificări legislative. Pentru că în unele cazuri noțiunea de persoană afiliată, așa cum e definită în Codul fiscal, poate pune probleme contribuabililor în sensul că își dau seama prea târziu că se derulaseră astfel de tranzacții, am întrebat un specialist care ar fi riscul unei neglijențe în semnalizarea acestor tranzacții prin formular. Un risc este aplicarea de către inspectori a unei amenzi de peste 12.000 de lei. Citește articolul