Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 551 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Recalificările fiscale - riscuri pentru companii. Lectori: EY România. Marți, 19 Octombrie, ora 11:00. Rezervă loc și participă → 

Acasă Subiect: asociatie de proprietari
Subiect: asociatie de proprietari
ACCES GRATUIT

Chiar dacă restant la întreținere e chiriașul, proprietarul va fi cel executat silit

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Septembrie 2021 | 0 | 4237 | Timp de citire: 2 min.

Nu de puține ori, la încetarea relației cu proprietarii, chiriașii lasă în urmă datorii la cheltuielile de întreținere. Răspunzător pentru ele este, conform legii, proprietarul, care poate fi chiar executat silit de către reprezentanții asociației de proprietari pentru recuperarea lor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proprietarul este cel care trebuie să plătească fondul de rulment și fondul de reparații, nu chiriașul

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Septembrie 2021 | 0 | 10826 | Timp de citire: 2 min.

Plata sumelor ce alimentează cele două fonduri speciale obligatorii ale oricărei asociații de proprietari – fondul de rulment și fondul de reparații – este o obligație ce revine proprietarilor de apartamente, nu chiriașilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Asociația de proprietari poate stabili, în anumite condiții, penalități de până la 0,2% pe zi pentru întârzierile la plata întreținerii

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Septembrie 2021 | 3 | 1187 | Timp de citire: 2 min.

În cazul în care cheltuielile de întreținere nu sunt achitate în termen de 30 de zile de la scadență, asociația de proprietari poate stabili penalități pentru sumele restante, care pot fi de cel mult 0,2% pentru fiecare zi de întârziere, fără ca totalul penalităților să poată depăși suma la care s-au aplicat, potrivit legislației asociațiilor de proprietari. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Achitarea întreținerii poate fi făcută și prin plăți parțiale

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 August 2021 | 1 | 7117 | Timp de citire: 2 min.

În practică, relațiile dintre reprezentanții asociației și proprietarii de apartamente pot fi uneori tensionate și pot chiar depăși limitele legii. Spre exemplu, o situație des întâlnită este cea în care administratorul nu acceptă decât plata întregii facturi sau o condiționează de plata sumelor pentru fondurile speciale ale asociației, respectiv fondul de rulment și cel de reparații. Legal, nu poate face acest lucru. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Banii din fondul de rulment al asociațiilor de proprietari nu pot fi folosiți pentru reparațiile de la bloc

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2021 | 0 | 10979 | Timp de citire: 2 min.

Printre alte obligații pe care legea le impune asociațiilor de proprietari, le regăsim și pe cele referitoare la constituirea și utilizarea fondului de rulment și a fondului de reparații. În timp ce fondul de rulment are ca scop asigurarea sumelor necesare pentru plăți curente, fondul de reparații – după cum sugerează și denumirea sa – se folosește pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune. Întrucât legiuitorul a prevăzut destinații clare pentru fiecare dintre cele două, în cazul în care un proprietar refuză să plătească partea ce-i revine din cheltuielile cu repararea proprietății comune, schimbarea acestora, astfel încât din fondul de rulment să se facă plăți pentru repararea terasei, a liftului și altele, nu e posibilă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Datoriile locatarilor către asociația de proprietari se prescriu în termen de trei ani

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 August 2021 | 5 | 18520 | Timp de citire: 2 min.

Deoarece legislația asociațiilor de proprietari nu stabilește altfel, datoriile unui locatar la bloc către asociația de proprietari din respectivul imobil se prescriu în termenul general stabilit de Codul civil, respectiv în trei ani. Datorii pot apărea atunci când vine vorba despre neplata cotelor ce revin fiecărui locatar din cheltuielile asociației, legate, în principal, de exploatarea, repararea sau întreținerea proprietății comune. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Niciun proprietar de apartament la bloc nu poate fi exceptat automat de la plata unor cheltuieli comune. Scutirile pot fi decise doar cu acordul celorlalți proprietari

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
8 August 2021 | 0 | 12005 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă nu folosesc o parte din proprietatea comună, de exemplu, liftul, potrivit legislației asociațiilor, proprietarii de apartamente la bloc nu pot fi exceptați, în mod automat, de la plata cheltuielilor aferente. În schimb, exceptarea de la plata unor cheltuieli comune se poate stabili, în cazul unor proprietari de apartamente la bloc, prin hotărâre a adunării generale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pentru a vinde un apartament, fie achiți datoriile la întreținere, fie îl convingi pe cumpărator să le preia

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Iunie 2021 | 3 | 2753 | Timp de citire: 2 min.

La vânzarea unui apartament, potrivit legii asociațiilor de proprietari, eventualele datorii la întreținere ale proprietarului nu pot rămâne în sarcina asociației  de proprietari. Astfel, pentru a putea vinde un apartament, proprietarul ori se asigură că este cu plata întreținerii la zi, ori stabilește cu viitorul proprietar preluarea datoriilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Asociații de proprietari: Ce regim fiscal se aplică banilor primiți de președinți, cenzori și administratori

Anca Cernat în Taxe și impozite
Redactor, avocatnet.ro
14 Aprilie 2021 | 1 | 5439 | Timp de citire: 2 min.

Președintele, administratorul și cenzorul asociației de proprietari realizează, în urma activităților pe care le desfășoară, venituri pentru care datorează, cu unele excepții, impozit și contribuții sociale. Asociațiile de proprietari pot să lucreze cu administratori fie în baza unor contracte de muncă, fie în baza unor contracte de prestări servicii. Pe de altă parte, cenzorii și președinții asociațiilor de proprietari își desfășoară activitatea în baza unor contracte de mandat, obținând astfel venituri asimilate salariilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Obligații importante pe care le au administratorii de bloc față de asociație în 2021

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
9 Februarie 2021 | 14 | 18321 | Timp de citire: 3 min.

Administrarea unui condominiu poate fi făcută fie de o singură persoană-administrator, fie de o firmă specializată în acest fel. Regulile general valabile de administrare a imobilelor cu mai multe apartamente sunt prevăzute de Legea nr. 196/2018, actuala reglementare a asociațiilor de proprietari. În cele ce urmează, prezentăm opt obligații importante ale administratorilor față de asociație: Citește articolul