Inainte de redactare, orice contract are nevoie sa fie tratat cu intelegere. Si multi profesionisi gresesc atunci cand considera ca un contract pentru constructia unei case si un contract petnru constructia unui website sunt atat de asemanatoare, incat trebuie sa cuprinda in ele aceleasi lucruri.
Daca va aflati de partea celor care cred ca un contract este la fel, indiferent de zona caruia ii este adresat, recunosc ca mi-as dori sa va pot schimba parerea. Obiectul contractului, pretul, modalitatile de plata, drepturile si obligatiile partilor, incetarea contractului, forta majora, notificari, dispozitii finale si multe altele sunt doar capitole de carte. Nu va ajuta cu nimic sa le memorati si nici sa le dati curs ca si cum ar fi vorba despre o poezie a lui Eminescu.
Vorbim cu placere despre afacerea noastra
Cum spuneam la inceput, daca doriti sa va intelegeti cu contractul dumneavoastra, ar trebui sa il tratati cu respectul cuvenit. Motiv pentru care, in fata clientului dumneavoastra, ar trebui sa aveti o foaie de hartie si un creion si sa incepeti sa scrieti. Eu, spre exemplu, imi rog intotdeauna clientii sa povesteasca drumul pe care il parcurge serviciul lor de la productie la consumator (daca e sa iau un exemplu de contract). Si scriu, in pasi marunti, istoria procesului de fabricatie, precum si orice pas e considerat important atunci cand imi povesteste clientul ce face el cu adevarat.
Pana la urma, scopul unei asemenea intreprinderi este multiplu. Si o sa recunoasteti imediat daca va ganditi ce mandrie cunoaste un om atunci cand ii povesteste cuiva despre realizarile sale. Intrebati asadar clientii despre lucrurile pe care le fac si veti provoca de doua ori incantare. Odata, pentru ca le veti permite sa va povesteasca aventura afacerii lor si in al doilea rand, pentru ca veti intelege cu adevarat cum le functioneaza afacerea, inainte de a redacta contractul.
Daca tot aveti hartia si creionul, ar trebui sa discutati impreuna aspecte importante. Cum ar fi pretul serviciilor si moneda in care este calculat, modalitatile de vanzare a serviciului (daca exista mai multe), datele la care doreste sa factureze si perioadele de plata pe care le ofera partenerilor sai de afaceri, data la care considera ca poate suspenda oferirea serviciului, de ce penalitati de intarziere este vorba, in cazul in care se depaseste termenul de plata si multe altele. Si toate acestea, doar daca ne gandim la pretul contractului. :)
Intrebati orice va trece prin minte
Prin urmare, in aceasta faza, ar trebui sa intrebati toate lucrurile care va trec prin minte. Rugati clientul sa va raspunda la mai toate intrebarile pe care le aveti, despre afacerea lui. Rugati-l sa va spuna si lucrurile pe care le considera importante, in privinta contractului in sine.
Si o sa vedeti ca aveti in fata un client multumit, care porneste multumit pe drumul crearii unui contract, alaturi de dumneavoastra.
Intrebari esentiale la prima intalnire
Odata ce ati lamurit problemele pe care ar trebui sa le ridice/contina contractul, treceti la detaliile care trebuie rezolvate la aceeasi prima intalnire:
- care este timpul limita la care clientul doreste ca acel contract sa fie gata?
- care este lungimea dorita a contractului? Radeti, poate, dar am intalnit clienti care isi doresc contracte foarte stufoase sau, dimpotriva, care isi doresc contracte foarte simple. Incercati sa va adaptati la solicitarile lor si veti avea un client multumit, care nu stramba din nas cand ii povestiti despre...
- pretul pe care il solicitati, pentru redacatarea contractului. Si aici o sa detaliem, la momentul potrivit, situatiile si solutiile pe care le puteti oferi clientului.
- cand va fi gata un prim draft al contractului si care sunt pasii pentru transformarea acestui draft intr-un contract finalizat. Va sfatuiesc sa impartiti perioada de redactare a contractului in cat mai multe segmente si sa va intalniti cu clientul de cate ori se poate, tocmai pentru ca redactarea contractului sa fie una conforma cu realitatea
Apoi, ar trebui sa ii puneti in vedere clientului faptul ca termenul de redactare a contractului, precum si pasii de parcurs pana la versiunea finala sunt dependenti de solicitarile lui de la acea discutie. Asadar, daca o sa considere ca mai are lucruri pe care nu vi le-a spus, il invitati sa le precizeze atunci.
Stabiliti un raport corect cu clientul dumneavoastra
In acest fel, stabiliti un raport corect si eliminati eventualele situatii in care clientul solicita lucruri noi la acel contract, chiar intre pasii de redactare a acestuia (fapt care va amana termenele de redactare) si apoi va reproseaza ca nu va respectati termenele de livrare. Este genul de situatie care se intampla cel mai des si ar fi bine sa precizati de la inceput faptul ca orice solicitari suplimentare din timpul redactarii contractului se vor regasi in termenele decalate de raspuns si, de ce nu, in onorariul perceput (daca aceste modificari chiar schimba radical munca prestata de cel care redacteaza contractul).
Puneti in discutie toate aceste aspecte, chiar de la prima intalnire, si veti avea in fata dumneavoastra un client incantat de ajutorul pe care i-l oferiti. In cele mai multe cazuri, pretul pe care il solicitati ca urmare a activitatii dumneavoastra, o sa fie considerat just si nimeni n-o sa isi puna problema ca a fost taxat mai mult decat trebuie.
Capcanele clientului foarte multumit la prima intalnire
Cu toate acestea, ar trebui sa intelegeti si ca o relatie de afaceri inceputa cu atat de multe sperante din partea unui client are toate sansele sa se intoarca impotriva dumneavoastra, daca dati atentie pasilor care urmeaza. Pentru ca altfel, un om care are mare incredere in dumneavoastra chiar de la inceput, ar putea crede ca nu aveti nicio farama de profesinism daca:
- intarziati nejustificat cu termenele de livrare a drafturilor contractuale, chiar daca dumneavoastra ati fost cel care a propus acele termene.
- nu raspundeti la telefon si ignorati orice solicitare de explicatii din partea clientului
- acceptati sa modificati contractul pe parcurs, la solicitarea clientului, dar uitati sa precizati ca termenul de redactare se va prelungi ca urmare a acestui lucru
- lucrati pe un onorariu mult prea mic si va aduceti aminte de acest aspect in timpul redactarii contractului, fapt care va determina sa tratati clientul cu mai putina consideratie decat in mod obisnuit.
Retineti asadar ca aveti toata libertatea din lume sa ii spuneti clientului toate aspectele de mai sus. De cele mai multe ori, relatia cu un client depinde 99% de stabilirea corecta a tuturor detaliilor pe care le implica redactarea unui contract.
NOTA: Toate articolele refereritoare la "Ghidul de calatorie in lumea contractelor" se vor regasi pe
ModeldeContract.ro
Comentarii articol (1)