Cand incepeti redactarea unui contract, bineinteles ca aveti mai multe variante. Una dintre ele ar fi sa cautati pe internet un model care sa se potriveasca si sa incercati sa il adaptati apoi, in fuga. O alta, mai interesanta, ar fi sa il compuneti de la cap la coada, ca pe compunerile din scoala generala.
In fond, e simplu.
Incepeti cu titlul, care nu trebuie sa fie neaparat unul clasic. Daca e un contract de webdesign si clientul dumneavoastra ofera astfel de servicii, atunci denumiti asa contractul. Nu trebuie sa ii gasiti un nume din manualul de drept comercial si nici sa incercati sa il incadrati cu numele intr-o categorie anume de contracte. Dupa cum am invatat cu totii in facultate, interpretarea unui contract se face, in principal, dupa lucrurile scrise in continutul sau si nicidecum dupa nume.
Sa ii zicem deci “Contract de webdesign” sau..., simplu: “Contract”. Apoi sa ne gandim la ce ar putea sa cuprinda.
Schitam contractul
Asa cum, in pictura, cel care face un portret schiteaza fata celui pe care il picteaza. Mai intai stabileste proportiile fetei, pozitioneaza ochii, urechile si toate celelalte caracteristici care alcatuiesc fata umana. Apoi, de abia, adauga umbre si culori, fundal si alte elemente de portretistica.
La fel se intampla si in cazul contractelor. Unul bun se recunoaste dupa momentul la care incepem sa il schitam. Si cel mai simplu mod de a schita un contract este sa scriem pe hartie ce ofera fiecare parte. Apoi, sa ne gandim sa dezvoltam ofertele si sa le intelegem cu adevarat.
Spre exemplu, daca o parte presteaza un serviciu, ar trebui sa scriem pe hartie tot ce tine de prestarea acelui serviciu. De multe ori am fost nevoit sa redactez contracte in care explicam pas cu pas ce se intampla in momentul prestarii unui serviciu si am fost uimit la inceput sa constat faptul ca acele contracte sunt foarte bine primite de clienti si de partenerii acestuia de afaceri.
In acelasi contract, celalalta parte trebuie sa ofere ceva in schimbul prestarii serviciului. De cele mai multe ori, se ofera bani. Asa ca vom scrie pe hartie ce bani se ofera, in ce conditii, la ce termene si multe alte informatii legate de plata.
Apoi, pe aceeasi hartie asezam toate detaliile importante despre care am discutat cu clientul la intalnire trecuta.
Vom avea in final o foaie de hartie extrem de importanta pentru momentul la care incepem redactarea contractelor. Daca este posibil, ar fi bine ca toate aceste idei sa aiba un patratel in dreptul lor, astfel incat sa le puteti bifa pe masura ce le atingeti in contractul respectiv.
Forma contractului conteaza
La fel de mult ca si continutul lui. Asa ca jucati-va cu fonturile si alegeti unul potrivit. Va trebuie un font care sa fie lizibil si usor de parcurs. In plus, ar trebui sa stiti ca aveti nevoie de un font comun, existent pe mai toate calculatoarele, pentru situatiile ciudate in care va fi nevoie sa trimiteti clientului contractul, iar el o sa va spuna ca arata urat tocmai petnru ca fontul in care l-ati redactat nu se gaseste pe propriul lui computer.
In plus, ar mai trebui sa aveti in vedere cateva aspecte ignorate de obicei de cei care redacteaza contracte.
* clientul nu vrea sa alerge prin contract ca sa modifice pretul sau specificatiile de prestare a serviciului. Asa ca ar fi bine sa dezvoltati o forma de contract care sa permita clientului sa identifice foarte rapid zonele in care poate sa faca modificari (pretul, de regula, durata contractului, etc.)
* contractul nu trebuie scris nici cu literele cele mai mari din lume si nici cu cele mai mici. Un font de dimensiunea 10 – 12 este suficient
* ganditi-va la anexe ca la zonele din contract in care puteti “arunca” toate explicatiile de specialitate (cum ar fi, spre exemplu, detaliile unui pachet de servicii de webhosting sau specificatiile unui website)
Odata ce ati luat in calcul toate lucrurile de mai sus, incercati sa reflectati bine daca nu cumva contractul aflat in fata dumneavoastra, ca specie, este reglementat de o lege speciala. Contractul de agentie este reglementat, spre exemplu, de legea privind agentii comerciali permanenti. La fel si intelegerile de sponsorizare si cele de mecenat. Daca exista o astfel de lege, printati-o si asezati-o pe birou langa foaia cu detaliile contractuale. E foarte important sa plecati de la regulile speciale scrise acolo si nu de la regulile de drept contractual comun.
Apoi, vine momentul la care trebuie sa scrieti. In episodul de martea viitoare, vom vedea cum se redacteaza obiectul unui contract si care sunt zonele contractuale care deriva din acesta.
NOTA: Toate articolele din Ghidul de redactare a contractelor se regasesc pe siteul
ModeldeContract.ro
Comentarii articol (3)