Directiva 2006/68/CE, din 6 septembrie 2006 , a Parlamentului European si a Consiliului de modificare a Directivei 77/91/CEE a Consiliului in ceea ce priveste constituirea societatilor comerciale pe actiuni si mentinerea si modificarea capitalului acestora
(Text cu relevanta pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN SI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in special articolul 44 alineatul (1),
avand in vedere propunerea Comisiei,
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social European [1],
hotarand in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 din tratat [2],
intrucat:
(1) A doua Directiva 77/91/CEE a Consiliului din 13 decembrie 1976 de coordonare, in vederea echivalarii, a garantiilor impuse societatilor comerciale in statele membre, in intelesul articolului 58 al doilea paragraf din tratat, pentru protejarea intereselor asociatilor sau tertilor, in ceea ce priveste constituirea societatilor comerciale pe actiuni si mentinerea si modificarea capitalului acestora [3], stabileste cerintele pentru diverse masuri referitoare la capital pe care aceste societati le adopta.
(2) In comunicarea din 21 mai 2003 catre Consiliu si Parlamentul European intitulata "Modernizarea dreptului societatilor comerciale si consolidarea guvernarii corporative in Uniunea Europeana — Un plan pentru inaintare", Comisia ajunge la concluzia ca o simplificare si o modernizare a Directivei 77/91/CEE ar contribui in mod semnificativ la promovarea eficientei si competitivitatii intreprinderilor fara a reduce protectia oferita actionarilor si creditorilor acestora. Aceste obiective sunt prioritare, insa nu afecteaza necesitatea de a proceda fara intarziere la o analiza generala a fezabilitatii alternativelor la regimul de mentinere a capitalului, care sa permita protejarea, in mod satisfacator, a intereselor creditorilor si actionarilor unei societati comerciale pe actiuni.
(3) Statele membre trebuie sa poata permite societatilor comerciale pe actiuni sa atraga aporturile de capital, care nu sunt in numerar, fara a fi obligate sa obtina o evaluare speciala a unui expert in cazul in care exista deja un punct de referinta clar pentru evaluarea acestui aport. Cu toate acestea, dreptul actionarilor minoritari de a solicita o astfel de evaluare trebuie sa fie garantat.
(4) Societatile pe actiuni ar trebui sa fie autorizate sa achizitioneze propriile actiuni in limita rezervelor societatii care se pot distribui, iar perioada pentru care o asemenea achizitie poate fi autorizata de catre adunarea generala ar trebui prelungita astfel incat sa creasca flexibilitatea si sa se reduca constrangerile administrative pentru societatile care trebuie sa reactioneze rapid la evolutiile pietei care afecteaza pretul actiunilor lor.
(5) Statele membre ar trebui sa poata permite societatilor pe actiuni sa acorde un ajutor financiar in scopul achizitionarii actiunilor lor de catre un tert, in limita rezervelor lor care se pot distribui, astfel incat sa creasca flexibilitatea in ceea ce priveste modificarile drepturilor care corespund participarii la capitalul social al societatii. Aceasta posibilitate ar trebui sa ofere garantii luand in considerare obiectivul prezentei directive de a proteja atat actionarii, cat si tertii.
(6) In vederea sporirii protectiei standardizate a creditorilor in toate statele membre, creditorii ar trebui sa poata declansa, in anumite conditii, proceduri judiciare si administrative atunci cand creantele lor sunt in pericol ca urmare a reducerii capitalului unei societati pe actiuni.
(7) Pentru a preveni abuzul de piata, statele membre ar trebui sa ia in considerare, in vederea punerii in aplicare a prezentei directive, dispozitiile Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind utilizarea abuziva a informatiilor confidentiale si manipularea pietei (abuzul de piata) [4], ale Regulamentului (CE) nr. 2273/2003 al Comisiei din 22 decembrie 2003 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind derogarile prevazute pentru programele de rascumparare si stabilizarea instrumentelor financiare [5] si ale Directivei 2004/72/CE a Comisiei din 29 aprilie 2004 privind normele de aplicare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste practicile comerciale admise, definirea informatiei confidentiale pentru instrumentele financiare derivate din produsele de baza, stabilirea listelor de persoane care au acces la informatii confidentiale, declararea operatiunilor efectuate de persoanele care exercita responsabilitati de conducere si notificarea operatiunilor suspecte [6].
(8) Prin urmare, Directiva 77/91/CEE ar trebui modificata in consecinta.
(9) In conformitate cu punctul 34 din Acordul interinstitutional privind o legiferare mai buna [7], statele membre sunt incurajate sa stabileasca, pentru ele si in interesul Comunitatii, propriile tabele care sa ilustreze, pe cat posibil, concordanta dintre prezenta directiva si masurile de transpunere si sa le faca publice,
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
Articolul 1
Directiva 77/91/CEE se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (1), a douazeci si una liniuta se inlocuieste cu urmatorul text:
- "— in Ungaria:
nyilvánosan mûködõ részvénytársaság;"
2. Se introduc urmatoarele articole:
"Articolul 10a
(1) Statele membre pot decide sa nu aplice articolul 10 alineatele (1), (2) si (3) atunci cand, la decizia organului administrativ sau de conducere, valorile mobiliare in sensul articolului 4 alineatul (10) punctul 18 din Directiva 2004/39/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind pietele instrumentelor financiare [] sau instrumentele pietei monetare in sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 19 din aceasta directiva reprezinta un aport care nu este in numerar, iar aceste valori sau instrumente sunt evaluate la pretul mediu ponderat la care au fost tranzactionate in cadrul uneia sau mai multor piete reglementate in sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 14 din directiva mentionata anterior pe o perioada cu o durata suficienta, determinata de legislatia interna, precedand data efectiva a aportului care nu este in numerar.
Cu toate acestea, in cazul in care acest pret a fost afectat de circumstante exceptionale care ar putea modifica in mod semnificativ valoarea activului la data efectiva a aportului sau, inclusiv situatiile in care piata acestor valori mobiliare sau a acestor instrumente ale pietei monetare nu mai este lichida, are loc o reevaluare la initiativa si sub responsabilitatea organului administrativ sau de conducere. In sensul acestei reevaluari se aplica articolul 10 alineatele (1), (2) si (3).
(2) Statele membre pot decide sa nu aplice articolul 10 alineatele (1), (2) si (3) atunci cand, la decizia organului administrativ sau de conducere, aportul care nu este in numerar este alcatuit din active, altele decat valorile mobiliare sau instrumentele pietei monetare mentionate la alineatul (1), si care au facut deja obiectul unei evaluari a valorii juste de catre un expert independent recunoscut si atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:
(a) valoarea justa este determinata la o data care nu poate preceda cu mai mult de sase luni aducerea efectiva a aportului;
(b) evaluarea a fost realizata in conformitate cu standardele si principiile de evaluare general recunoscute in statele membre pentru tipul de activ care constituie aportul.
In cazul unor circumstante noi care ar putea modifica in mod semnificativ valoarea justa a activului la data efectiva a aportului, are loc o reevaluare la initiativa si sub responsabilitatea organului administrativ sau de conducere. In sensul acestei reevaluari se aplica articolul 10 alineatele (1), (2) si (3).
In absenta unei asemenea reevaluari, unul sau mai multi actionari care detin un procentaj total de minimum 5 % din capitalul subscris al societatii in ziua luarii deciziei de majorare a capitalului pot cere o evaluare de catre un expert independent, caz in care se aplica articolul 10 alineatele (1), (2) si (3). Actionarul sau actionarii pot face aceasta cerere pana la data efectiva a aportului, cu conditia ca, la data cererii, actionarul sau actionarii in cauza sa detina inca un procentaj total de minimum 5 % din capitalul subscris al societatii, la fel ca in ziua luarii deciziei de majorare a capitalului.
(3) Statele membre pot decide sa nu aplice articolul 10 alineatele (1), (2) si (3) atunci cand, la decizia organului administrativ sau de conducere, aportul care nu este in numerar este alcatuit din active, altele decat valorile mobiliare sau instrumentele pietei monetare mentionate la alineatul (1), a caror justa valoare deriva, pentru fiecare element al activului, din conturi legale ale exercitiului financiar precedent, cu conditia ca aceste conturi legale sa fi fost supuse unui audit in conformitate cu Directiva 2006/43/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul legal al conturilor anuale si al conturilor consolidate [].
Alineatul (2) al doilea si al treilea paragraf se aplica mutatis mutandis.
Articolul 10b
(1) Atunci cand aportul care nu este in numerar, mentionat la articolul 10a, se efectueaza fara a recurge la raportul unui expert mentionat la articolul 10 alineatele (1), (2) si (3), in afara de cerintele prevazute la articolul 3 litera (h) si in termen de o luna de la data efectiva a aportului, se face publica o declaratie care contine urmatoarele elemente:
(a) o descriere a aportului care nu este in numerar in cauza;
(b) valoarea sa, sursa acestei evaluari si, dupa caz, metoda de evaluare;
(c) o declaratie care sa precizeze daca valorile obtinute corespund cel putin ca numarului, valorii nominale sau, in absenta unei valori nominale, valorii nominale contabile si, dupa caz, a primei de emisie a actiunilor care trebuie emise in schimbul acestui aport;
(d) o declaratie potrivit careia nu a intervenit nici o circumstanta noua care ar putea influenta evaluarea initiala.
Publicitatea este asigurata potrivit modalitatilor prevazute de legislatia fiecarui stat membru in conformitate cu articolul 3 din Directiva 68/151/CEE.
(2) Atunci cand se propune sa se aduca un aport care nu este in numerar fara a recurge la raportul unui expert mentionat la articolul 10 alineatele (1), (2) si (3), in cadrul unei majorari a capitalului propusa spre realizare in temeiul articolului 25 alineatul (2), se face public un anunt care contine data la care a fost luata decizia de majorare a capitalului si informatiile enumerate la alineatul (1) fac obiectul publicitatii efectuate potrivit modalitatilor prevazute de legislatia fiecarui stat membru in conformitate cu articolul 3 din Directiva 68/151/CEE, inainte de aducerea efectiva a aportului care nu este in numerar alcatuit din active. In acest caz, declaratia prevazuta la alineatul (1) se rezuma la declaratia potrivit careia nu a survenit nici o circumstanta noua din momentul in care anuntul mentionat anterior a fost facut public.
(3) Fiecare stat membru va oferi garantii adecvate pentru a asigura respectarea procedurii prevazute la articolul 10a si de prezentul articol, atunci cand un aport care nu este in numerar se aduce fara a recurge la raportul unui expert mentionat la articolul 10 alineatele (1), (2) si (3).
3. La articolul 11 alineatul (1), primul paragraf se modifica dupa cum urmeaza:
(a) Cuvintele "articolul 10" se inlocuiesc cu cuvintele "articolul 10 alineatele (1), (2) si (3)";
(b) se adauga urmatoarea teza;
"Articolele 10a si 10b se aplica mutatis mutandis."
4. La articolul 19, alineatul (1) se inlocuieste cu urmatorul text:
"(1) Fara a duce atingere principiului tratamentului egal al tuturor actionarilor care se gasesc in aceeasi situatie si Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind utilizarea abuziva a informatiilor confidentiale si manipularea pietei (abuzul de piata) [], statele membre pot permite unei societati sa achizitioneze propriile actiuni, fie ea insasi, fie prin intermediul unei persoane care actioneaza in nume propriu dar in contul acestei societati. In masura in care aceste achizitii sunt permise, statele membre le vor supune urmatoarelor conditii:
(a) autorizatia de achizitie se acorda de catre adunarea generala, care fixeaza conditiile achizitiilor avute in vedere si, in special, numarul maxim de actiuni care trebuie cumparate, durata pentru care se acorda autorizatia, durata maxima fiind stabilita de legislatia interna, fara insa a putea depasi cinci ani si, in cazul achizitiei cu titlu oneros, contravaloarea maxima si minima. Membrii organelor administrative sau de conducere se asigura ca, la momentul efectuarii oricarei achizitii autorizate, sunt respectate conditiile prevazute la literele (b) si (c);
(b) achizitiile, inclusiv actiunile pe care societatea le-a achizitionat anterior si pe care le detine in portofoliu, precum si actiunile achizitionate de o persoana care actioneaza in nume propriu dar in contul societatii, nu pot avea ca efect reducerea activului net sub nivelul cuantumului mentionat la articolul 15 alineatul (1) literele (b) si (c);
(c) numai actiunile complet varsate pot fi incluse in tranzactie.
In afara de aceasta, statele membre pot supune achizitiile in sensul primului paragraf urmatoarelor conditii:
(i) valoarea nominala sau, in absenta acesteia, valoarea nominala contabila a actiunilor achizitionate, inclusiv actiunile pe care societatea le-a achizitionat anterior si pe care le detine in portofoliu, precum si actiunile achizitionate de o persoana care actioneaza in nume propriu dar in contul societatii, sa nu poata depasi o limita determinata de statele membre. Aceasta limita nu poate fi mai mica de 10 % din capitalul subscris;
(ii) autorizatia acordata societatii pentru a achizitiona actiunile proprii in sensul primului paragraf, numarul maxim de actiuni care pot fi achizitionate, perioada pentru care se acorda autorizatia si contravaloarea maxima sau minima sa figureze in statutul sau in actul constitutiv al societatii;
(iii) societatea sa respecte cerintele corespunzatoare cu privire la notificari si rapoarte;
(iv) anumitor societati, desemnate de statele membre, sa li se poata solicita anularea actiunilor achizitionate, cu conditia ca o suma egala cu valoarea nominala a actiunilor anulate sa fie inclusa intr-o rezerva care, cu exceptia unei reduceri a capitalului subscris, sa nu poata fi distribuita actionarilor. Aceasta rezerva nu poate fi utilizata decat pentru majorarea capitalului subscris prin capitalizarea rezervelor;
(v) achizitia sa nu compromita satisfacerea creantelor creditorilor.
#PAGEBREAK#
5. La articolul 20 alineatul (3), cuvintele "articolul 15 alineatul (1) litera (a)" se inlocuiesc cu cuvintele "articolul 15 alineatul (1) literele (a) si (b)".
6. Articolul 23 alineatul (1) se inlocuieste cu urmatorul text:
"(1) Atunci cand statele membre permit unei societati, direct sau indirect, sa avanseze fonduri, sa acorde imprumuturi sau sa ofere garantii in vederea achizitionarii actiunilor proprii de catre un tert, acestea vor supune aceste tranzactii conditiilor enuntate la al doilea, al treilea, al patrulea si al cincilea paragraf.
Tranzactiile au loc sub responsabilitatea organului administrativ sau de conducere in conditii corecte de piata, in special in ceea ce priveste dobanda primita de societate si garantiile oferite societatii pentru imprumuturile si avansurile mentionate de primul paragraf. Situatia financiara a tertului sau, in cazul tranzactiilor care implica mai multe parti, a fiecarei parti implicate trebuie analizata in mod corespunzator.
Organul administrativ sau de conducere supune tranzactiile, pentru aprobare prealabila, adunarii generale, care hotaraste in conformitate cu regulile cvorumului si majoritatii stabilite la articolul 40. Organul administrativ sau de conducere prezinta adunarii generale un raport scris indicand motivele tranzactiei, interesul pe care aceasta il prezinta pentru societate, conditiile in care se efectueaza tranzactia, riscurile pe care le presupune pentru lichiditatea si solvabilitatea societatii si pretul la care se considera ca tertul va achizitiona actiunile. Acest raport va fi comunicat registrului in scopul asigurarii publicitatii in conformitate cu articolul 3 din Directiva 68/151/CEE.
Ajutorul financiar total acordat tertilor nu poate avea ca rezultat reducerea activului net al societatii sub cuantumul mentionat la articolul 15 alineatul (1) literele (a) si (b), luand in considerare, de asemenea, orice reducere a activului net care ar fi putut aparea ca urmare a achizitiei, de catre societate sau in contul acesteia, a propriilor actiuni in conformitate cu articolul 19 alineatul (1). Societatea inscrie in pasivul bilantului o rezerva, care nu poate fi distribuita, de un cuantum corespunzator ajutorului financiar total.
Atunci cand un tert achizitioneaza, cu ajutorul financiar al unei societati, actiunile proprii ale societatii in sensul articolului 19 alineatul (1) sau subscrie actiunile emise in cadrul unei majorari a capitalului subscris, aceasta achizitie sau subscriere se efectueaza la un pret corect."
7. Se introduce urmatorul articol:
"Articolul 23a
Atunci cand membrii organului administrativ sau de conducere al societatii parte la o tranzactie mentionata la articolul 23 alineatul (1) sau ai organului administrativ sau de conducere al unei intreprinderi-mama in sensul articolului 1 din Directiva 83/349/CEE a Consiliului din 13 iunie 1983 privind conturile consolidate [] sau aceasta intreprindere-mama insasi sau particulari care actioneaza in nume propriu dar in contul membrilor acestor organe sau in contul acestei intreprinderi sunt parti la o astfel de tranzactie, statele membre trebuie sa se asigure, prin garantii adecvate, ca o astfel de tranzactie nu contravine intereselor societatii.
8. La articolul 27 alineatul (2), al doilea paragraf se inlocuieste cu urmatorul text:
"Se aplica articolul 10 alineatele (2) si(3) si articolele 10a si 10b."
9. La articolul 32, alineatul (1) se inlocuieste cu urmatorul text
"(1) In cazul reducerii capitalului subscris, cel putin creditorii ale caror creante sunt anterioare datei publicarii deciziei de reducere au cel putin dreptul de a obtine o garantie pentru creantele care nu sunt inca scadente la momentul acestei publicari. Statele membre nu pot retrage acest drept decat in cazul in care creditorul dispune de garantii adecvate sau in cazul in care aceste garantii nu sunt necesare luand in considerare patrimoniul societatii.
Statele membre stabilesc conditiile pentru exercitarea dreptului prevazut de primul paragraf. In orice caz, statele membre se asigura ca creditorii sunt autorizati sa sesizeze autoritatea administrativa sau judiciara competenta pentru a obtine garantiile adecvate, cu conditia ca acestia sa poata dovedi, in mod credibil, ca aceasta reducere a capitalului subscris pune in pericol satisfacerea creantelor lor si ca nu au obtinut garantii adecvate din partea societatii.":
10. La articolul 41, alineatul (1) se inlocuieste cu urmatorul text:
"(1) Statele membre pot deroga de la articolul 19 alineatul (1), de la articolul 19 alineatul (1) litera (a) prima teza, precum si de la articolele 25, 26 si 29 in masura in care aceste derogari sunt necesare pentru adoptarea sau aplicarea dispozitiilor menite sa incurajeze participarea angajatilor sau a altor categorii de persoane stabilite de legislatia interna la capitalul intreprinderilor."
#PAGEBREAK#
Articolul 2
(1) Statele membre pun in aplicare actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive pana la 15 aprilie 2008.
Atunci cand statele membre adopta aceste acte, acestea contin o trimitere la prezenta directiva sau sunt insotite de o asemenea trimitere la data publicarii lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(2) Comisiei ii sunt comunicate de catre statele membre textele principalelor dispozitii de drept intern pe care le adopta in domeniul reglementat de prezenta directiva.
Articolul 3
Prezenta directiva intra in vigoare in a douazecea zi de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Articolul 4
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Strasburg, 6 septembrie 2006.
Pentru Parlamentul European
Presedintele
J. Borrell Fontelles
Pentru Consiliu
Presedintele
P. Lehtomäki
[1] JO C 294, 25.11.2005, p. 1.
[2] Avizul Parlamentului European din 14 martie 2006 (nepublicat inca in Jurnalul Oficial) si Decizia Consiliului din 24 iulie 2006.
[3] JO L 26, 31.1.1977, p. 1. Directiva astfel cum a fost modificata ultima data prin Actul de aderare din 2003.
[4] JO L 96, 12.4.2003, p. 16.
[5] JO L 336, 23.12.2003, p. 33.
[6] JO L 162, 30.4.2004, p. 70.
[7] JO C 321, 31.12.2003, p. 1.
[] JO L 145, 30.4.2004, p. 1. Directiva astfel cum a fost modificata ultima data prin Directiva 2006/31/CE (JO L 114, 27.4.2006, p. 60).
[] JO L 157, 9.6.2006, p. 87."
[] JO L 96, 12.4.2003, p. 16."
[] JO L 193, 18.7.1983. Directiva astfel cum a fost modificata ultima data prin Directiva 2006/43/CE."
--------------------------------------------------
Comentarii articol (0)