La data de 27.11.2001, Comisia Europeana a publicat o Comunicare privind sistemul SOLVIT. Acesta a fost creat pe fundamentul unei retele constituite in 1997, care avea rolul de a ajuta cetatenii si intreprinderile in cazul ivirii unor probleme in aplicarea regulilor Pietei Interne de catre autoritatile publice din statele membre.
Apreciind ca nesatisfacatoare activitatea acestei retele, Comunicarea propune patru masuri de imbunatatire: crearea unei baze de date on-line, elaborarea unor principii clare pentru instrumentarea cazurilor, informarea publicului despre retea si desfasurarea unor actiuni preventive.
Astfel, in 2002, la nivel European, a fost creat SOLVIT, o retea de puncte de contact cu menirea de a informa si indruma persoanele (cetatenii si intreprinderile) cu privire la protectia drepturilor care deriva direct din cetatenia europeana si, fara a face apel la procedurile legale contencioase, de a se ocupa de problemele care apar datorita unei proaste aplicari a dreptului comunitar de catre autoritatile publice din statele membre.
Centrele SOLVIT exista in toate statele Uniunii Europene (precum si in Norvegia, Islanda si Lichtenstein), fac parte din administratia nationala a fiecarei tari si se angajeaza sa ofere solutii reale pentru problemele prezentate in termen de 10 saptamani. Reteaua este coordonata de Comisia Europeana care poate ajuta, cand este cazul, la solutionarea mai rapida a problemei.
Domeniile cel mai des tratate (fara ca enumerarea sa fie exhuastiva) sunt:
- accesul produselor pe piata unica
- accesul la educatie
- recunoasterea profesionala a calificarilor si diplomelor
- premise de sedere
- dreptul la vot
- dreptul de ocupare a unui loc de munca
- permisele de conducere
- achizitiile publice
- impozitare si recuperari de TVA
- libera circulatie a capitalurilor si platilor
De mentionat este ca SOLVIT se angajeaza sa ofere servicii de prima clasa, care sa indeplineasca anumite standarde de performanta si calitate in solutionarea problemelor. Conform acestor standarde, in cazul in care problema ridicata este considerata adecvata, cei care apeleaza se pot astepta la o comunicare rapida si eficienta, raspunsuri prompte, informari dese – pe masura ce cazul avanseaza.
Cetatenii si intreprinderile se pot adresa pentru consiliere atat punctelor de contact din statul din care provin cat si punctelor din statul in care au intampinat dificultatile.
Pentru ca un dosar sa poata fi analizat de SOLVIT trebuie intrunite doua conditii: sa fie vorba despre un caz transfrontalier si sa nu existe, deja, o actiune in justitie pentru solutionarea sa. Caracterul transfrontalier nu presupune ca petentul sa se afle in alt stat membru decat in cel in care a aparut problema. Este sufficient sa existe un element de extraenitate care sa poata face aplicabile prevederile dreptului comunitar.
Intr-o prima faza, centrul care a primit sesizarea va analiza natura problemei si legislatia aplicabila pentru a se asigura ca problema ridicata reprezinta intr-adevar un caz de aplicare incorecta a regulilor Pietei Unice. Daca este vorba de un astfel de caz, centrul sesizat il va introduce intr-o baza de date electronica, astfel informatia va fi automat transmisa centrului SOLVIT din statul in care a survenit problema. Cele doua centre vor conlucra pentru solutionare; punctul de contact va comunica persoanei care a semnalat problema evolutiile, iar daca rezultatul este nesatisfacator, ii va comunica acestuia ce alte mijloace de solutionare mai are la dispozitie.
Reproducem mai jos un exemplu concret de caz rezolvat prin SOLVIT:
“Un cetatean olandez locuia in regiunea Algarve din Portugalia de la varsta de 5 ani. A jucat fotbal amator timp de cativa ani la categoria juniori, dar cand a trecut la categoria seniori, Asociatia de fotbal din Algarve i-a prezentat o decizie a Federatiei Portugheze de Fotbal, conform careia un singur jucator strain era acceptat in cadrul fiecarei echipe de amatori. Drept urmare, nu se putea inscrie la echipa sa preferata, deoarece aceasta continea deja un jucator strain. Mai multe cluburi nu l-au acceptat din acelasi motiv, astfel incat a fost nevoit sa intrerupa fotbalul profesionist timp de aproape 3 ani, pana cand a auzit despre SOLVIT. Centrul portughez al SOLVIT a contactat atat Asociatia de fotbal din Algarve, cat si Federatia Portugheza de Fotbal, atragandu-le atentia asupra acestei discriminari indreptate impotriva cetatenilor U.E. de alta nationalitate decat cea portugheza si semnalandu-le faptul ca trebuie sa se conformeze normelor europene privind libera circulatie a persoanelor. Drept urmare, SOLVIT a primit o copie a unei comunicari oficiale, datate 4 iulie 2005, adresata de catre Federatia Portugheza de Fotbal tuturor asociatiilor si cluburilor de fotbal amatoare portugheze, in care se preciza eliminarea oricarei restrictii privind numarul de fotbalisti amatori avand nationalitatea unui stat membru. Normele existente contin in prezent numai restrictii cu privire la numarul de jucatori din tarile terte. (Caz solutionat in 3 saptamani)”
Serviciile SOLVIT sunt gratuite.
In Romania, centrul SOLVIT se afla in strada Apolodor 17, latura Nord, Departamentul pentru Afaceri Europene, Guvernul Romaniei.
Sursa : http//ec.europa.eu/solvit/site/centres
http//mdlpl.ro/documente/armonizare/SOLVIT
Comunicarea Comisiei catre Consiliu, Parlamentul European, Comitetul Economic si Social si Comitetul Regiunilor, Bruxelles, 27.11.2001, COM (2001) 702 final
http//ec.europa.eu/solvit/site/success 29.09.2007 ora 16.
Comentarii articol (3)