Adrian Teampau este consultant fiscal in cadrul companiei Mazars Romania. Considera ca in Romania inca nu exista un drum clar in domeniul fiscalitatii si ca de multe ori clientii renunta sa mai investeasca in Romania din cauza schimbarilor legislative frecvente.
Cristina Murariu: Care este domeniul de activitate in care ati spune oficial ca v-ati specializat?
Adrian Teampau: Am absolvit Facultatea de Studii ale Integrarii Economice Europene in cadrul Universitatii Romano- Americane, o facultate cu profil economic cu inclinatie pe partea de legislatie comunitara, comert intracomunitar, etica afacerilor. Dupa absolvire, am fost admis la un master in Economia si Finantele Uniunii Europene in cadrul Academiei de Studii Economice. Ulterior, am aplicat la firma la care lucrez in prezent (Mazars Romania), unde am avut sansa sa fiu implicat intr-unul dintre cele mai dinamice domenii de activitate din sectorul privat- consultanta fiscala.
Ce cursuri de pregatire profesionala ati urmat?
Odata cu debutul colaborarii mele cu Mazars, am inceput frecventarea cursurile ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) despre care pot afirma ca imi ofera un important sprijin in domeniul in care activez. Acest sprijin a constat nu doar in familiarizarea cu anumite aspecte financiare si fiscale internationale ci si in formarea mea ca si viitor manager si leader. De altfel, particip frecvent la seminarii, cursuri de training pe diferitele laturi ale fiscalitatii: TVA, impozit pe profit, taxare internationala.
Ce carti ati dori sa cumparati in perioada urmatoare?
Sunt pasionat de beletristica si in ultima vreme am achizitionat trei carti. Cu regret va spun ca nu am reusit decat sa le rasfoiesc deoarece seara cand plec de la birou imi iau diverse materiale profesionale de lecturat. In domeniul consultantei fiscale, daca nu te informezi permanent, pierzi contactul si risti sa ramai « in urma » cu noutatile legislative si cu interpretarile diferitelor spete cu care ne confruntam.
Prin urmare astept prima vacanta pentru a reusi sa le citesc si apoi imi voi reface stocul pentru urmatorul concediu.
Care sunt aspectele cele mai riscante ale activitatii dumneavoastra profesionale?
Cred ca orice coleg de breasla v-ar oferi acelasi raspuns: a oferi un raspuns gresit sau incomplet unui client este cea mai mare temere pe care o are un consultant in orice domeniu. Un asemenea raspuns poate insemna perfectarea unei tranzactii cu costuri mai ridicate pentru clientul pe care il consiliezi sau chiar neincheierea tranzactiei respective ceea ce s-ar traduce prin costuri de oportunitate.
O lege pe care ati dori sa o inventati. Argumentati, va rugam, insa folosind un limbaj accesibil.
Problema cu care se confrunta in general cetateanul roman cand vine vorba de legi si de a le respecta este neclaritatea acestora. Avand in vedere ca in consultanta fiscala cel mai des ne lovim de Codul Fiscal, cred ca aceasta lege este cea care ar trebui restructurata astfel incat sa fie pe intelesul tuturor. Nu de putine ori, ne confruntam cu prevederi ale acestui act normativ care nu sunt atat de clare pe cat au intentionat legiuitorii sa fie. Tot in acest context, normele de aplicare ale acestei legi sunt nu doar mai confuze decat insusi textul Codului ci uneori chiar contrazic prevederile acestuia. Si acum sa va raspund la intrebare Codul Fiscal si normele de aplicare ale acestuia sunt acte normative pe care as dori sa le inventez sau sa le reinventez.
O lege pe care ati dori sa o modificati. Argumentati, va rugam, insa folosind un limbaj accesibil.
Cred ca raspunsul meu la aceasta intrebare ar fi acelasi ca la intrebarea anterioara: o economie nu poate functiona fara un sistem fiscal bine structurat si previzibil. Deocamdata, Romania nu stie incotro se indreapta in acest domeniu si nici ce vrea. Orice modificare legislativa efectuata nu tine seama decat de constrangerile economice de moment, iar rezultatele acestei tendinte au impact negativ imediat asupra sectorului afacerilor.
Ce parere aveti despre fiscalitatea din Romania si legislatia pe care va sprijiniti activitatea de consultant fiscal?
Asa cum sustineam anterior, legislatia fiscala este adoptata in Romania fara a avea o viziune clara asupra a ceea ce se doreste; nu exista un drum clar cu niste pasi care trebuie atinsi astfel incat un investitor care vine in Romania sa fie capabil sa isi faca un plan de afaceri care sa aiba la baza o legislatie bine structurata si previzibila.
Contrar spusele unor asa-numiti analisti economici contemporani, Romania nu are deloc o fiscalitate complexa si impovaratoare prin analogie cu celelalte tari din Uniunea Europeana (de exemplu: Marea Britanie). De altfel, aceeasi afirmatie o fac si investitorii aflati in tara noastra: nemultumirile acestora vor fi totdeauna primordial legate de acest vesnic « curent al schimbarii »- ce este astazi valabil, poate maine nu va mai fi.
Schimbarile legislative din domeniul fiscalitatii va ingreuneaza activitatea? Cat de mult va afecteaza aceste schimbari relatiile cu clientii?
Este foarte greu sa ii oferi unui client informatii despre anumite impozite astfel incat sa stie cum sa isi structureze o tranzactie cat mai eficient, sa isi faca planuri si apoi, in momentul incheierii contractului si al finalizarii tranzactiei, sa revii sa ii spui ca de fapt s-a modificat legislatia si trebuie luat totul de la zero. Nu de putine ori, am pierdut clienti care doreau sa investeasca in Romania, iar datorita unor astfel de schimbari in legislatie au abandonat orice intentie de a investi in Romania. Estimez ca in urma modificarilor Codului Fiscal care intra in vigoare din 2008 ne vom mai intalni cu asemenea cazuri. Pentru multi investitori straini, consultantul fiscal este primul contact pe care il au cu Romania, iar in calitate de consultant esti oarecum dezamagit cand apar astfel de situatii chiar daca stii ca nu e vina ta si totusi vrei sa ii lasi o impresie buna despre cum functioneaza lucrurile in Romania.
Ce va face pe dumneavoastra un bun consultant?
Expresia « un bun consultant » in acest domeniu ar fi echivalentul cu a fi informat si a fi expus unor spete cat mai variate. Pentru a fi informat trebuie sa si vrei sa te informezi. In Romania, piata consultantei fiscale este in crestere, in special datorita aderarii la Uniunea Europeana si a tendintei de crestere a ratelor de profitabilitate in principal in domeniul imobiliar. Insa firmele care ofera aceasta consultanta se confrunta cu o lipsa de personal cu experienta. Necesitatea acuta generata de cresterea cererii de servicii fiscale nu permite parcurgerea unui interval minim de un an sau doi in care sa se formeze un consultant fiscal, ceea ce duce la suprasolicitarea oamenilor cu experienta in domeniu.
Un sfat pentru tinerii consultanti
Avand in vedere ca si eu sunt oarecum inca tanar, nu pot decat sa spun ceea ce fac sau ce as face eu. In anii petrecuti ca si consultant, am descoperit ca pentru a reusi in acest domeniu ai nevoie in principal de 3 factori:
1. O persoana care sa te instruiasca si sa iti arate cat de dinamica si variata este fiscalitatea;
2. Vointa si ambitia necesara studiului individual;
3. Abilitatile de comunicare si de relationare cu clientii fara de care nu poti sa iti desfasori meseria.
Reprezentantii Uniunii Europene doresc sa impuna o cota unica de impozitare pentru toate statele membre. Cum ati vedea un astfel de proiect? In ce masura v-ar afecta activitatea de consultant fiscal?
Pe termen lung armonizarea politicilor fiscale nationale este unul din telurile Uniunii Europene in materie de politica fiscala.
In viziune personala, o asemenea initiativa este destul de greu de acceptat de catre toate statele membre deoarece fiecare are propria perceptie si optica asupra sistemului fiscal, a ratelor de impozitare; fiecare stat membru are necesitatile sale economice pentru care stabileste o anumita cota de impozitare. Desi in aparenta o asemenea idee ar parea simpla si eficienta, punerea ei in practica s-ar putea dovedi extrem de dificila intr-o Europa in care birocratia este inca elementul caracteristic al administratiilor. In esenta, acest proiect ar simplifica foarte mult nu doar planificarea financiara si fiscala a companiilor ci ar putea ajuta si la reasezarea structurilor birocratice din majoritatea statelor membre.
Din pacate, nu cred ca vom vedea implementata o asemenea idee foarte curand.
Comentarii articol (0)