Hotararea Guvernului nr. 747/2008 pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare sociala a infractorilor si de supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de libertate, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.239/2000 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 557 din 23.07.2008.
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2008 privind stabilirea competentei supravegherii executarii obligatiei minorului de a presta o activitate neremunerata intr-o institutie de interes public, prevazuta la art. 103 alin. 3 lit. c) din Codul penal,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. I. - Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare sociala a infractorilor si de supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de libertate, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.239/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 651 din 13 decembrie 2000, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La
articolul 1, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Serviciile de probatiune utilizeaza in activitatea lor serviciile interpretilor si traducatorilor autorizati, prin intermediul tribunalelor pe langa care functioneaza, ori de cate ori aceasta utilizare este necesara."
2. La
articolul 7, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5), (6) si (7), cu urmatorul cuprins:
"(5) In cazul in care persoana cu privire la care este solicitata intocmirea referatului de evaluare nu este gasita, serviciul de probatiune inainteaza organului judiciar care a solicitat intocmirea referatului o nota informativa insotita de dovezi care sa ateste situatia de fapt constatata si imposibilitatea intocmirii referatului de evaluare.
(6) Dovezile prevazute la alin. (5) fac referire inclusiv la colaborarea cu organele de politie in vederea identificarii persoanei.
(7) In situatia prevazuta la alin. (4), precum si in situatia prevazuta la alin. (5), atunci cand intocmirea referatului de evaluare a fost solicitata in baza art. 482 din Codul de procedura penala, consilierul de probatiune intocmeste referatul de evaluare fara sa faca referire in cuprinsul acestuia la datele prevazute la art. 9 alin. (1) lit. d) si e)."
3. La
articolul 15, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Perspectivele de reintegrare in societate vor fi estimate in functie de factorii prevazuti la art. 14 alin. (1) care au relevanta asupra comportamentului viitor al persoanei si vor fi prezentate pe scurt, obiectiv si motivat, cu mentionarea resurselor individuale, familiale si comunitare ce pot fi utilizate in sustinerea reintegrarii sociale a persoanei.
(2) In cazul invinuitilor si inculpatilor nu se fac propuneri sau recomandari organului judiciar privind solutia ce urmeaza sa fie data in cauza."
4. Dupa
articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 171, cu urmatorul cuprins:
"Art. 17
1. - In cazul in care, din motive obiective, hotararea judecatoreasca prin care s-au dispus masurile prevazute la art. 863 alin. 1 din Codul penal sau una ori mai multe dintre obligatiile prevazute la art. 863 alin. 3 sau la art. 103 alin. 3 din Codul penal nu pot fi puse in executare temporar sau definitiv, consilierul de probatiune va instiinta seful serviciului, care, la randul sau, va sesiza motivat judecatorul delegat cu executarea, in vederea luarii masurilor care se impun."
5. La
articolul 18 alineatul (2), dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a1), cu urmatorul cuprins:
"a1) procesul-verbal intocmit cu ocazia primei intrevederi;".
6. La
articolul 18 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
"e) dovezi privind modul de indeplinire a masurilor si obligatiilor impuse de instanta de judecata persoanei aflate in supraveghere."
7. La
articolul 18, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) La sfarsitul perioadei de supraveghere, consilierul de probatiune intocmeste un raport final in care se consemneaza modul in care persoana condamnata sau minorul a respectat masurile de supraveghere si, dupa caz, obligatiile impuse de instanta, precum si estimarea riscului de a savarsi alte infractiuni, a riscului pentru siguranta publica si a riscului de sinucidere sau de autovatamare, precum si orice alte informatii relevante referitoare la comportamentul persoanei condamnate sau al minorului pe perioada supravegherii."
8. Dupa
articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 181, cu urmatorul cuprins:
"Art. 18
1. - (1) La primirea hotararii judecatoresti seful serviciului desemneaza un consilier de probatiune responsabil cu supravegherea modului in care persoana indeplineste masurile si, eventual, obligatiile impuse de instanta in sarcina sa.
(2) La desemnarea consilierului responsabil de caz se are in vedere daca a fost sau nu a fost intocmit un referat de evaluare in cauza, iar in cazul in care a fost intocmit un astfel de referat de evaluare, supravegherea este, de regula, incredintata consilierului de probatiune care a intocmit referatul respectiv."
9. La
articolul 19, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Cu cel putin 3 zile inainte de data primei intrevederi, consilierul responsabil de caz contacteaza persoana condamnata si, in cazul minorului, reprezentantul legal al acestuia, in scopul de a transmite informatiile referitoare la locul, data si ora la care trebuie sa aiba loc prima intrevedere, precum si adresa serviciului de probatiune, numarul de telefon si numele consilierului responsabil de caz."
10. La
articolul 19, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu urmatorul cuprins:
"(5
1) Cu ocazia primei intrevederi, consilierul de probatiune face aplicarea dispozitiilor prevazute la art. 45 alin. (4)."
11. La
articolul 19, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Aspectele aduse la cunostinta se consemneaza intr-un proces-verbal care se semneaza de consilierul de probatiune, de persoana supravegheata si de reprezentantul legal al acesteia, atunci cand este cazul."
12. La
articolul 19, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
"(7) O copie a procesului-verbal prevazut la alin. (6) se inmaneaza persoanei supravegheate."
13. Dupa
articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu urmatorul cuprins:
"Art. 19
1. - (1) La prima intrevedere, consilierul de probatiune realizeaza evaluarea initiala a situatiei persoanei supravegheate, in vederea intocmirii planului de supraveghere.
(2) La realizarea evaluarii se vor lua in considerare informatiile continute in referatul de evaluare, daca este cazul.
(3) Daca referatul de evaluare a fost intocmit de un alt serviciu de probatiune, serviciul de probatiune caruia ii revine supravegherea solicita transmiterea unei copii a acestuia.
(4) Evaluarea persoanei vizeaza urmatoarele aspecte:
a) analiza comportamentului infractional;
b) situatia familiala, sociala si economica si atitudinea fata de aceasta;
c) planurile sale de viitor pe termen scurt si mediu si indicarea modalitatilor concrete prin care intentioneaza sa le puna in practica.
(5) Daca se constata ca persoana supravegheata consuma in exces anumite substante, in cadrul procesului de evaluare se vor avea in vedere: tipul sau tipurile de substante utilizate, cantitatea, frecventa si metodele de administrare a substantei, istoricul consumului, contextul in care se manifesta acest consum si institutia si/sau organizatia de specialitate in evidenta careia se afla sau s-a aflat persoana evaluata si, daca este cazul, consilierul de probatiune sesizeaza, potrivit legii, organele competente.
(6) Datele obtinute in procesul de evaluare se consemneaza intr-o fisa de evaluare.
(7) Persoanei supravegheate i se va comunica data urmatoarei intrevederi."
14.
Articolul 21 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21. - (1) La a doua intrevedere, consilierul de probatiune responsabil de caz va prezenta si va explica persoanei supravegheate planul de supraveghere.
(2) Planul de supraveghere va fi semnat de catre consilierul de probatiune si de persoana condamnata si, daca este cazul, de catre reprezentantul legal al acesteia.
(3) O copie a planului de supraveghere va fi inmanata persoanei condamnate si reprezentantului legal al acesteia, atunci cand este cazul.
(4) Daca, prin hotararea judecatoreasca, instanta de judecata fixeaza frecventa intrevederilor la un interval mai mare de o luna, consilierul de probatiune aduce la indeplinire dispozitiile alin. (1) la prima intrevedere."
15.
Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Planul de supraveghere contine urmatoarele capitole:
a) introducere: numele, prenumele, data si locul nasterii persoanei supravegheate, adresa de domiciliu, infractiunea savarsita, numarul hotararii instantei de judecata, sanctiunea aplicata, perioada de supraveghere, mentionandu-se data inceperii si incetarii acesteia, numele si prenumele consilierului de probatiune responsabil;
b) masurile si, eventual, obligatiile impuse de instanta de judecata, precum si mijloacele utilizate de consilierul de probatiune pentru asigurarea indeplinirii obligatiilor si/sau a masurilor stabilite de instanta de judecata in sarcina persoanei supravegheate;
c) nevoile criminogene si cele sociale ale persoanei supravegheate, precum si obiectivele stabilite in vederea diminuarii acestora;
d) riscul savarsirii de noi infractiuni, riscul pentru siguranta publica, precum si riscul de sinucidere sau de autovatamare;
e) metode de interventie propuse in vederea solutionarii nevoilor identificate si a diminuarii riscului;
f) data, locul si frecventa intrevederilor dintre consilierul de probatiune si persoana supravegheata, fixate pe perioada termenului de incercare.
(2) In cazul in care persoanei condamnate i-a fost impusa prin hotararea judecatoreasca obligatia de a participa la derularea unui program de interventie, in cuprinsul planului de supraveghere se descrie pe scurt continutul programului, durata si modalitatea de derulare ale acestuia.
(3) In cazul in care persoanei condamnate i-a fost impusa prin hotararea judecatoreasca obligatia de a presta o activitate neremunerata intr-o institutie de interes public, planul de supraveghere va contine descrierea activitatii, locul de executare a acesteia si programul de lucru al persoanei condamnate.
(4) In perioada de supraveghere consilierul de probatiune stabileste, cu ocazia fiecarei intrevederi, in ce masura obiectivele planului de supraveghere sunt aduse la indeplinire.
(5) Planul de supraveghere va fi revizuit, prin intermediul unor anexe ale planului de supraveghere ori de cate ori in situatia persoanei supravegheate intervin schimbari care influenteaza nevoile acesteia si riscurile identificate.
(6) In caz de revizuire a planului de supraveghere, dispozitiile art. 21 se aplica in mod corespunzator."
16. La
articolul 23, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(2
1) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplica si anexelor de revizuire a planului de supraveghere."
17. Articolul 24 se abroga.
18. La
articolul 26, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care, din motive obiective, persoana supravegheata nu se poate prezenta la una dintre intalnirile stabilite, comunica acest lucru consilierului de probatiune responsabil de caz inaintea intrevederii sau, in conditiile in care nu este posibil acest lucru, se prezinta la sediul serviciului de probatiune dupa maximum 3 zile de la momentul in care cauzele care au determinat imposibilitatea neprezentarii au incetat."
#PAGEBREAK#
19. La
articolul 26, dupa alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
"(4) Imposibilitatea obiectiva de prezentare se justifica de catre persoana supravegheata prin dovezi depuse la dosar.
(5) Consilierul de probatiune responsabil de caz verifica motivele invocate si, daca se constata ca neprezentarea persoanei supravegheate la serviciul de probatiune la termenul fixat nu este justificata de motive obiective, ii transmite acesteia un avertisment scris in care i se reamintesc consecintele incalcarii masurii si se mentioneaza data urmatoarei intrevederi.
(6) Daca se constata ca, dupa inmanarea a doua avertismente, persoana supravegheata nu se prezinta la termenele fixate, consilierul responsabil de caz instiinteaza seful serviciului de probatiune, care va sesiza judecatorul delegat cu executarea."
20. La
articolul 27, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul schimbarii domiciliului, resedintei sau locuintei, persoana supravegheata prezinta consilierului de probatiune, in termen de 30 de zile, dovezi din care sa rezulte aceasta situatie."
21. La
articolul 28, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Comunicarea se face numai in scris, precizandu-se motivele schimbarii locului de munca, noul loc de munca al persoanei condamnate, natura muncii pe care o desfasoara si descrierea activitatii, anexandu-se, in termen de 30 de zile de la data angajarii, documente justificative in acest sens."
22. La
articolul 29, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Comunicarea informatiilor se face in scris, fiind insotita de dovezi prezentate consilierului de probatiune in termen de 30 de zile de la data primei intrevederi."
23. La
articolul 29, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Pe perioada supravegherii, consilierul de probatiune responsabil de caz monitorizeaza orice schimbare privind mijloacele de existenta ale persoanei supravegheate."
24. Articolul 30 se abroga.
25. La a
rticolul 32, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alineatele (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(4) Daca prin hotararea judecatoreasca nu este stabilit tipul activitatii la care este obligata persoana condamnata, consilierul de probatiune stabileste tipul de activitate si modalitatea de desfasurare a acesteia.
(5) Daca instanta de judecata stabileste, in baza art. 86
3 alin. 3 lit. a) din Codul penal, obligatia ca persoana condamnata sa desfasoare o activitate neremunerata intr-o institutie de interes public, art. 42 se aplica in mod corespunzator."
26. La
articolul 33, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) In termen de 5 zile lucratoare de la data primei intrevederi, serviciul de probatiune transmite organelor de politie prevazute la alin. (2) o informare privind persoana aflata in supraveghere in sarcina careia a fost impusa o astfel de obligatie, solicitand ca, in conditiile in care se constata nerespectarea obligatiei, sa fie anuntat in scris serviciul de probatiune competent."
27. La
articolul 34, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Atunci cand consilierul de probatiune constata prezenta persoanei supravegheate in locul sau in locurile a caror frecventare i-a fost interzisa, ii inmaneaza un avertisment scris, procedand la explicarea verbala a continutului acestuia."
28. La
articolul 34, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Dispozitiile art. 33 alin. (21) se aplica in mod corespunzator."
29. La
articolul 35, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Dispozitiile art. 33 alin. (21) se aplica in mod corespunzator."
30. La
articolul 36, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Dispozitiile art. 33 alin. (21) se aplica in mod corespunzator."
31.
Articolul 37 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37. - (1) In cazul in care persoana condamnata este obligata sa se supuna unor masuri de control, tratament sau ingrijire, in special in scopul dezintoxicarii, serviciul de probatiune identifica pe plan local, in termen de 10 zile lucratoare de la data primei intrevederi, unitatile sanitare, precum si organizatiile, institutiile sau specialistii care desfasoara programe de recuperare a toxicomanilor sau alcoolicilor, in vederea includerii persoanei supravegheate in aceste programe.
(2) Consilierul de probatiune, cu ocazia intrevederilor cu persoana supravegheata, precum si prin legatura permanenta cu persoanele implicate in tratarea acesteia, verifica daca persoana respecta programul de tratament sau de ingrijire.
(3) In vederea ducerii la indeplinire a dispozitiilor alin. (1) si (2), serviciile de probatiune incheie protocoale cu unitati sanitare, institutii, organizatii si specialisti, prin care sa se reglementeze proceduri concrete de colaborare.
(4) Obligatia prevazuta la art. 86
3 alin. 3 lit. f) din Codul penal este considerata neindeplinita in situatiile in care persoana supravegheata:
a) refuza in mod nejustificat includerea in programe de tratament derulate in scopul dezintoxicarii;
b) intrerupe in mod nejustificat tratamentul de dezintoxicare;
c) refuza efectuarea testelor de verificare a consumului de substante."
32.
Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38. - (1) In cazul in care consilierul de probatiune constata neindeplinirea masurilor si/sau obligatiilor impuse persoanei condamnate de catre instanta, prevazute la art. 863 alin. 1 si 3 din Codul penal, intocmeste un raport care cuprinde un rezumat al procesului de supraveghere si face mentiuni cu privire la dovezile prin care se constata incalcarea obligatiei.
(2) Raportul intocmit potrivit alin. (1) impreuna cu dovezile in copie vor fi inaintate spre informare sefului serviciului de probatiune care, atunci cand considera necesar, va sesiza judecatorul delegat la compartimentul de executari penale, care va proceda potrivit legii.
(3) In cazul in care seful serviciului de probatiune apreciaza ca nu sunt indeplinite conditiile pentru sesizarea instantei in vederea revocarii suspendarii, respinge in scris si motivat, in termen de 30 de zile, propunerea consilierului de probatiune.
(4) Daca pe perioada supravegherii persoana supravegheata savarseste o alta infractiune, instanta de judecata poate solicita serviciului de probatiune care a exercitat supravegherea referatele de evaluare prevazute la art. 13 alin. (1)."
33. La
articolul 40, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) Dispozitiile art. 33 alin. (2
1) se aplica in mod corespunzator."
34.
La articolul 40, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Atunci cand consilierul de probatiune constata prezenta minorului in locul sau in locurile a caror frecventare i-a fost interzisa, ii inmaneaza un avertisment scris, procedand la explicarea verbala a continutului acestuia."
#PAGEBREAK#
35. La
articolul 41, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(1
1) Dispozitiile art. 33 alin. (2
1) se aplica in mod corespunzator."
36.
Articolul 42 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42. - In cazul in care minorul este obligat sa presteze o activitate neremunerata intr-o institutie de interes public stabilita de instanta, serviciul de probatiune supravegheaza indeplinirea acestei obligatii in conditiile stabilite prin ordin al ministrului justitiei."
37. Articolele 43 si 44 se abroga.
38. La articolul 46 alineatul (2), partea introductiva si litera b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Dosarul de reintegrare sociala si supraveghere contine documentele aferente dosarului de supraveghere, prevazute la art. 18 alin. (2), si documentele specifice activitatii de asistenta si consiliere, dupa cum urmeaza:
...............................................................................................................................
b) planul de asistare;".
39. La articolul 46 alineatul (2), literele c) si d) se abroga.
40. La articolul 46, dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (21), (22) si (23), cu urmatorul cuprins:
"(21) Planul de asistare este intocmit cu implicarea persoanei solicitante in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la momentul solicitarii asistarii si consilierii.
(22) Planul de asistare cuprinde urmatoarele capitole:
a) introducere: numele, prenumele, data si locul nasterii persoanei supravegheate, infractiunea savarsita si numarul hotararii instantei de judecata, sanctiunea aplicata, perioada de supraveghere, mentionandu-se data inceperii si incetarii acesteia, numele si prenumele consilierului de probatiune responsabil de caz;
b) nevoile sau problemele identificate;
c) obiectivele activitatii de asistare;
d) planificarea activitatilor in atingerea obiectivelor;
e) resurse implicate in desfasurarea activitatilor;
f) programul intalnirilor dintre consilierul responsabil de caz si persoana asistata;
g) timpul estimat in vederea realizarii.
(23) Planul de asistare va fi revizuit ori de cate ori este cazul, in cadrul unor anexe ale planului de asistare."
41.
La articolul 47, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47. - (1) In termen de 20 de zile lucratoare de la primirea cererii scrise din partea persoanei supravegheate prin care aceasta solicita asistenta si consiliere, serviciul de probatiune poate lua masurile necesare in vederea includerii acesteia intr-un program de interventie specializata, adaptat nevoilor identificate ale persoanei respective, atunci cand este posibil."
42.
La articolul 48, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 48. - (1) Activitatea de asistenta si consiliere se poate desfasura si in unitatile penitenciare, includerea in astfel de programe a persoanelor condamnate fiind posibila numai cu acordul acestora si numai cu 6 luni inainte ca situatia persoanei sa fie eligibila pentru analizare in comisia de liberare conditionata.
...............................................................................................................................
(3) Activitatea de asistenta si consiliere acordata persoanelor prevazute la alin. (1) presupune:
a) identificarea nevoilor cu care persoana anticipeaza ca se va confrunta la momentul liberarii;
b) identificarea resurselor interne ale persoanei condamnate, cum ar fi motivatia, aptitudinile si abilitatile acesteia;
c) identificarea resurselor existente in comunitatea in care persoana condamnata urmeaza sa se libereze si informarea cu privire la aceste resurse;
d) indicarea modalitatilor prin care persoana condamnata poate accesa serviciile oferite de institutiile aflate in comunitatea in care urmeaza sa se libereze."
43. Anexa nr. 2 la regulament se modifica si se inlocuieste cu anexa la prezenta hotarare.
44. Anexa nr. 3 la regulament se abroga.
Art. II. - Hotararea Guvernului nr. 1.239/2000 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare sociala a infractorilor si de supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de libertate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 651 din 13 decembrie 2000, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, se va republica, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
p. Ministrul justitiei,
Theodor Catalin Nicolescu,
secretar de stat
Bucuresti, 9 iulie 2008.
Nr. 747.
___________________________
Nota Avocatnet.ro:
- Anexa Hotararii Guvernului v-o prezentam ca fisier atasat.
Comentarii articol (0)