Potrivit unui comunicat CAFR, avand in vedere reglementarile in vigoare, persoanele fizice, pentru a obtine calitatea de auditori financiari si membri ai Camerei Auditorilor Financiar din Romania, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii, cumulativ:
-Sa fie licentiate ale unei facultati cu profil economic si sa aiba vechime in activitatea financiar-contabila de minimum 4 ani sau sa aiba calitatea de expert contabil, respectiv de contabil autorizat cu studii superioare economice
- Sa promoveze testul de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu
- Sa efectueze un stagiu practic de 3 ani in activitatea de audit financiar
- Sa satisfaca pe parcursul stagiului cerintele Codului privind conduita etica si profesionala in domeniul auditului financiar
- Sa promoveze examenul de aptitudini profesionale, organizat la sfarsitul perioadei de stagiu.
CAFR subliniaza ca aceste conditii privind accesul la profesia de auditor statutar sunt prevazute in Directiva 43/2006 a Comisiei Europene, privind supravegherea activitatii de audit si preluate in legislatia noastra, respectiv in Ordonanta de urgenta nr. 75/1999 a Guvernului Romaniei privind activitatea de audit financiar, republicata si OUG nr. 90/2008, Ordonanta de urgenta privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate.
Hotararea CECCAR prevede scutirea expertilor contabili de examen
Punctul de vedere sustinut de CAFR vine pe fondul hotararii Consiliului Superior al Corpului Expertilor Contabili nr. 115/ 2008 , care a stabilit, recent, modul de aplicare a prevederilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati.
Potrivit articolului 7 al ordonantei Guvernului , "persoanele fizice si juridice care au calitatea de expert contabil pot efectua activitatile de audit financiar si consultanta fiscala, cu respectarea reglementarilor specifice acestor activitati."
In acest sens, expertilor contabili, membri activi ai Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania , le revin urmatoarele obligatii, potrivit Hotararii nr. 115/2008 :
a) sa se inregistreze in evidentele Camerei Auditorilor Financiari si cele ale Camerei Consultantilor Fiscali, cu respectarea conditiilor stabilite prin reglementarile specifice de inregistrare, mai putin cele legate de obtinerea competentelor profesionale (examene si stagii practice);
b) in efectuarea activitatilor de audit statutar si, respectiv, de consultanta fiscala, sa respecte reglementarile specifice referitoare la aplicarea standardelor si normelor profesionale, etice, de calitate, dezvoltarea profesionala continua etc., emise de Camera Auditorilor Financiari, Consiliul pentru Supraveghere Publica a Activitatii de Audit Statutar si, respectiv, de Camera Consultantilor Fiscali.
Calitatea de consultant fiscal, dobandita doar prin examen
Pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal, persoanele fizice trebuie sa promoveze un examen care se organizeaza de Camera Consultantilor Fiscali in baza unui regulament aprobat de Consiliul Superior si publicat in Monitorul Oficial, Partea I.
In vederea inscrierii la examen candidatii sunt obligati sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie licentiati ai unei facultati cu profil economic;
b) sa aiba o experienta de minimum 5 ani dupa obtinerea licentei in una dintre urmatoarele activitati:
- elaborarea,avizarea,aprobarea sau aplicarea legislatiei fiscale,
- servicii de administrare a legislatiei fiscale,
- elaborarea si aplicarea reglementarilor contabile
- activitatea financiar-contabila;
c) sa nu aiba antecedente penale;
d) sa aiba capacitate deplina de exercitiu.
________________
Nota Avocatnet.ro:
- Hotararea Consiliului Superior al Corpului Expertilor Contabili nr. 115/2008 pentru aplicarea prevederilor art. 7 din OG nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizat poate fi consultata integral aici.
Comentarii articol (6)