Companiile care au depus proiecte pentru a obtine finantare europeana pentru training vor primi raspunsurile in aceste zile. Urmeaza primirea banilor si, in cel mai scurt timp, inceperea proiectelor. Se anunta un sfarsit de an relativ aglomerat pentru firmele de training care au reusit sa se califice.
Autor:
Ana Raduta
La inceputul anului, pentru firmele de pe piata de training se ivea o noua atractie: peste patru miliarde de euro, majoritatea fonduri europene, asteptau sa fie absorbite de companii private si institutii publice, in cadrul asa-numitului Program Operational pentru Dezvoltarea Resurselor Umane. Cea mai mare parte ar fi urmat sa fie alocata pentru proiecte de training, iar principalii candidati pe care ii intuiau la acea perioada trainerii erau institutiile publice, pe de o parte pentru ca era bine cunoscut deficitul de imagine pe care functionarii publici il aveau la capitolul atitudine, pe de alta parte pentru ca era cea mai putin costisitoare metoda de a rezolva o problema care a devenit tot mai stringenta odata cu integrarea in Uniunea Europeana: calitatea serviciilor din institutiile de stat.
“E o oportunitate foarte mare atat pentru noi, cat si pentru institutiile publice, care intampina aceasta problema, a proastei relationari a functionarilor cu publicul”, spunea la acea vreme Costea Dumitrescu, partener in cadrul firmei de training Ascendis, care avea in plan implicarea in mai multe asemenea proiecte cu bani europeni. Procedura era destul de complicata, nu doar in ceea ce priveste redactarea proiectului de finantare, ci si in privinta conditiilor pe care trebuia sa le indeplineasca firma solicitanta, cu tot cu termenii in care trebuia sa se desfasoare proiectul.
Fondul European pentru Dezvoltare Regionala oferea o cofinantare de pana la 85% din valoarea totala a proiectului, restul de 15% fiind suportat de bugetul de stat si din bugetele interne ale solicitantilor. “Compania solicitanta trebuia sa dovedeasca faptul ca este eligibila sa candideze pentru aceste proiecte din punct de vedere juridic, financiar, fiscal si sa ofere 10-20% din suma pe care o solicita”, spune Petre Nicolae, general manager al CBC Romania. Odata primiti banii, conditia pe care trebuie sa o indeplineasca este aceea de a realiza proiectul in cel mai scurt timp – mai exact, daca beneficiarul nu dovedeste in trei luni de la aprobarea proiectului ca il pune in practica in conformitate cu planul initial, contractul este reziliat, iar banii sunt pierduti.
Programul Operational pentru Dezvoltarea Resurselor Umane “e o sansa si o sursa extraordinara de castig, atat pentru firmele de training, cat si pentru institutiile care au nevoie de training”, sustine Viorel Panaite, partener in cadrul firmei de training si consultanta in dezvoltare organizationala Human Invest. Cu atat mai mult cu cat vorbim despre sume mari: cererile de finantare pentru proiectele strategice trebuie sa se incadreze intre 50.000 si cinci milioane de euro. “Si noi suntem implicati, in calitate de parteneri, intr-un asemenea proiect, a carui valoare se ridica la aproape 200.000 de euro”, adauga Panaite.
Furnizorii de training care s-au aratat interesati de aceste programe au fost incurajati de experienta similara a unor state ca Polonia, Cehia sau Ungaria, unde trainingurile de soft skills (comunicare, atitudine, relationare cu publicul) au avut rezultate pozitive. “Pana in prezent, CBC Romania a depus sase proiecte pentru companii mari care activeaza in domeniul farmaceutic, electrocasnice, bunuri de consum, distributie de materiale de constructii. Pentru institutii publice avem doar doua proiecte depuse, pentru doua agentii judetene pentru ocuparea fortei de munca”, precizeaza directorul general al CBC Romania. Cu toate acestea, numarul celor care au ales sa profite de aceasta ocazie a fost mult mai mic decat se estima la inceputul anului.
Motivele, spun trainerii, stau fie in faptul ca procedura era suficient de complicata incat sa-i descurajeze din start pe potentialii solicitanti, fie in faptul ca lipsa unei expertize in astfel de proiecte ii determina sa ramana fideli metodelor clasice de achizitie a serviciilor de training. “Noi avem o medie mult mai ridicata decat alte tari din Europa in ceea ce priveste trainingurile facute din bugete private, ceea ce nu este deloc un avantaj”, considera Viorel Panaite.
In plus, firmele de training au mai avut o surpriza, anume rata scazuta de solicitari din partea institutiilor publice. Acestea ar fi fost cu atat mai incurajate sa participe la acest program, cu cat era clar stipulat ca 30% din fondurile UE pentru dezvoltarea resurselor umane trebuie atrase de institutii ale statului, adica primarii, politie, posta, vama, companii de transport in comun si asa mai departe.
Potrivit Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane, pana acum au fost alocate fonduri europene in valoare de 294 de milioane de euro, insa exista si alte cereri care asteapta aprobarea. Cele 4,25 miliarde de euro care au fost alocate Programului Operational pentru Dezvoltarea Resurselor Umane pot fi absorbite pana in 2013. Cele mai multe proiecte depuse pana in prezent au venit de la solicitanti din regiunea Bucuresti-Ilfov.
Producatorul de lacuri si vopseluri Fabryo Corporation este una din firmele care inca de anul trecut a depus un proiect de cofinantare, care viza training pentru cele doua linii de management ale companiei – top management si middle management. “S-a depus prima cerere in aprilie 2007, raspunsul l-am primit in luna decembrie, iar implementarea proiectului a inceput in luna februarie a acestui an. Este vorba despre un proiect de finantare a unor cursuri de pregatire pentru management, in valoare totala de 67.000 de euro, valoare din care noi am suportat 20%. La inceputul lunii octombrie proiectul va fi finalizat; este vorba de peste 200 de ore de training pentru dezvoltarea abilitatilor manageriale”, spune Alisz Kosza, director general executiv al Fabryo Corporation, adaugand ca nu va fi ultimul proiect de acest gen.
Comentarii articol (0)