Se ia un minister si un proiect de act normativ, aflat in dezbatere publica pana la data y. Se adauga o sedinta de Guvern la data x in cadrul careia se adopta proiectul. Ceva iesit din comun? Da, y este intotdeauna dupa x, daca ar fi sa ne luam dupa alfabet...
Daca ar fi sa ne luam dupa legi (cele scrise), pentru fiecare dintre noi, exista drepturi si obligatii, astfel incat haosul din lumea in care traim sa fie, cat de cat, redus.
Si cum in lumea noastra exista administratie publica, desigur ca haosul respectiv include si acest segment. In acelasi timp, exista legi care incearca sa construiasca un sens, astfel incat tu, ca persoana cu capacitatea deplina de exercitiu, sa iti poti urmari interesul in cazul in care vor fi luate anumite masuri care te au ca subiect.
In acest scop a fost adoptata
Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica. Conform art. 2
principiile care stau la baza acestei legi sunt urmatoarele:
a) informarea in prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de interes public care urmeaza sa fie dezbatute de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si asupra proiectelor de acte normative;
b) consultarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite, la initiativa autoritatilor publice, in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative;
c) participarea activa a cetatenilor la luarea deciziilor administrative si in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative, cu respectarea urmatoarelor reguli:
1. sedintele autoritatilor si institutiilor publice care fac obiectul prezentei legi sunt publice, in conditiile legii;
2. dezbaterile vor fi consemnate si facute publice;
3. minutele acestor sedinte vor fi inregistrate, arhivate si facute publice, in conditiile legii.
Insa, cel mai adesea, relatia dintre drepturile noastre si indatoririle pe care institutiile publice le au fata de noi, nu este tocmai echitabila, lucru care poate fi lesne demonstrat matematic.
Lucrurile stau in felul urmator: pe 30 octombrie, Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse a publicat
pe site-ul sau, la sectiunea proiecte aflate in dezbatere, proiectul de modificare a
Hotararii de Guvern nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de munca a datelor referitoare la stagiul de cotizare realizat in sistemul de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001.
Astfel,
pana pe 10 noiembrie 2008, sunt asteptate propunerile si sugestiile vis a vis de acest subiect.
O zi mai tarziu, pe 31 octombrie, acelasi minister, la aceeasi sectiune, a publicat
un alt proiect de modificare, de data asta referitor la Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, opiniile putand fi primite
pana la data de 11 noiembrie.
Nimic neobisnuit pentru activitatea unui minister. Lucrurile se desfasoara asa cum ar trebui sa se desfasoare intr-un stat de drept. Cei interesati gasesc detaliile importante privind schimbarile pe care le-ar aduce respectivele acte normativ in Notele de fundamentare si pot contribui cu o opinie personala via email, la adresa dezbateri[@]mmuncii[.]ro.
Prin urmare,
transparenta decizionala in administratie publica=1.
Ulterior, in sedinta de marti,
4 noiembrie,
Executivul a adoptat atat proiectul de modificare a
Hotararii de Guvern nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de munca a datelor referitoare la stagiul de cotizare realizat in sistemul de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, cat si
proiectul de modificare referitor la Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, urmand ca acestea sa fie publicate in Monitorul Oficial. Dar,
la mai mult de 72 de ore de la data la care a avut loc sedinta de Guvern, cele doua proiecte figureaza ca fiind, inca, supuse dezbaterii publice.
Asadar, avem doua variante:
1.Guvernul se grabeste sa adopte proiectul de OUG si pe cel de HG, chiar daca ambele sunt inca la nivelul de discutii dintre MMFES si cetateni. Prin urmare, dreptul lor de a se exprima liber in legatura cu acest subiect este incalcat abuziv.
Transparenta decizionala in administratie =-1
2.MMFES nu actualizeaza informatiile de pe site, incalcand, dreptul nostru de a fi informati.
Transparenta decizionala in administratie =-1
In plus, desi am trecut de prima saptamana a lunii noiembrie, informatiile oferite
pe pagina de internet a MMFES in legatura cu nivelul pensiei medii, al ajutorului de somaj, sau al celor care beneficiaza de ajutoare sociale, etc. sunt inca cele din luna septembrie.
Nici macar salariul minim brut pe tara nu figureaza a fi la nivelul real, de 540 de lei, ci este trecut ca fiind in continuare de 500 de lei.
Prin urmare, pentru dezinformarea pe care Ministerul Muncii cetatenilor prin statistici care nu mai sunt valabile in 10 aspecte,
transparenta decizionala in administratie = -10
Punctajul total obtinut: -11. Deloc echitabil.
In conditiile acestea, devine imposibil sa nu te intrebi, cu cat mai mare ar fi haosul din administratia publica daca s-ar tine cont de legile nescrise?
____
UPDATE 10 noiembrie 2008
In cursul zilei de astazi, Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse a scos de pe site-ul sau, cele doua proiecte care figurau a fi inca in dezbatere, desi Guvernul le adoptase de saptamana trecuta.
Comentarii articol (2)