Aceste masuri sunt cu atat mai salutare in contextul crizei economice, in care contractele din domeniul privat se obtin din ce in ce mai greu. Cifrele vorbesc de la sine: valoarea totala a achizitiilor publice din Uniunea Europeana - achizitiile de bunuri, servicii si lucrari publice - este estimata la aproximativ 17% din PIB-ul Uniunii sau, mai precis, la 1900 de miliarde de euro, in anul 2006.
In timp ce la nivel national se manifesta o preocupare asidua si necesara pentru perfectionarea mecanismelor prevazute de legislatia achizitiilor publice, la nivel european s-a pus accentul pe furnizarea unor documente menite sa faciliteze accesul la contractele de achizitii publice al operatorilor economici, in general, si al intreprinderilor mici si mijlocii, in special.
Instrumentele furnizate la nivel comunitar sunt:
- pentru operatorii economici: listele autoritatilor contractante;
- pentru autoritatile contractante: codul european de bune practici pentru facilitarea accesului IMM-urilor la contractele de achizitii publice.
Listele autoritatilor contractante
Normele UE din domeniul achizitiilor publice se aplica unei vaste palete de autoritati publice: de la ministere la consilii locale, de la scoli la universitati, dar si la spitale, aeroporturi, operatori de cale ferata, muzee, entitati postale, de transport urban, de utilitati si loterii nationale.
La data de 15 decembrie 2008, Comisia Europeana a publicat listele actualizate ale autoritatilor contractante din fiecare stat membru al Uniunii Europene, inclusiv din Romania.
Potrivit comunicatului de presa publicat de Comisia Europeana, aceste liste actualizate vor oferi cetatenilor si intreprinderilor posibilitatea de a identifica autoritatile publice din Uniunea Europeana care sunt obligate sa respecte regulile de publicitate ale contractelor de achizitii publice la nivelul Uniunii Europene. De asemenea, aceste liste actualizate ar trebui sa creasca gradul de responsabilitate si transparenta in acest domeniu, oferind mai multe oportunitati de afaceri prin intermediul contractelor de achizitii publice.
Comisarul european pentru piata interna si servicii, Charlie McCreevy, a aratat: "Aceste liste sunt un salt inainte pentru mai multa transparenta si responsabilitate in sectorul achizitiilor publice. Contribuabilii si intreprinderile au dreptul de a sti cine este obligat sa publice anunturi de participare. Transparenta rasplateste economia: normele UE din domeniul achizitiilor publice au asigurat in anul 2006 publicarea de catre aproape 32.000 de autoritati contractante a anunturilor referitoare la contracte de achizitii publice in valoare de aproximativ 380 de miliarde EUR. Prin intermediul achizitiilor publice, bugetele nationale ale statelor membre pot economisi 20 de miliarde EUR pe an – fapt care este in beneficiul contribuabililor din intreaga Uniune Europeana".
Codul european de bune practici pentru facilitarea accesului IMM-urilor
la contractele de achizitii publice
Constatand mai degraba necesitatea schimbarii modului de abordare a achizitiilor publice de catre autoritatile contractante, decat nevoia modificarilor legislative comunitare, la data de 25 iunie 2008, Comisia Europeana a publicat, in cadrul Legii privind intreprinderile mici pentru Europa (Small Business Act), un set de exemple practice si linii directoare, menit sa sprijine statele membre si autoritatile publice in procesul de implementare a normelor si practicilor din domeniul achizitiilor publice intr-un mod prietenos vis-à-vis de intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri).
Astfel, Codul de bune practici are un dublu scop:
- furnizarea unor instructiuni generale cu privire la modul in care se poate aplica cadrul legal european in domeniu astfel incat sa sporeasca participarea IMM-urilor la procedurile de atribuire a contractelor;
- evidentierea unui set de norme si practici nationale care faciliteaza accesul IMM-urilor la contractele de achizitii publice.
Merita sa mentionam faptul ca legislatia romana este mentionata ca exemplu pozitiv in ceea ce priveste aplicarea principiului proportionalitatii in cazul atribuirii contractelor de achizitie publica pe loturi sau in cazul atribuirii acordurilor-cadru.
Codul de bune practici identifica solutii cu privire la urmatoarele dificultati intampinate si raportate de catre IMM-uri:
- Dimensiunea contractelor;
- Asigurarea accesului la informatiile relevante;
- Imbunatatirea calitatii si claritatii informatiilor furnizate;
- Stabilirea unor criterii si cerinte financiare proportionale;
- Eradicarea poverii administrative;
- Punerea accentului pe valoare pentru bani, mai degraba decat pe pret;
- Acordarea unui timp suficient pentru intocmirea ofertelor;
- Efectuarea la timp a platilor.
Modificarea legislatiei nationale a achizitiilor publice
Daca la nivel comunitar s-a pus accentul pe implementarea cadrului legal existent, prin furnizarea celor doua instrumente mentionate, la nivel national facilitarea accesului operatorilor economici la contractele de achizitii publice s-a concentrat asupra perfectionarii cadrului legal, cu scopul declarat de a “flexibiliza sistemul achizitiilor publice”.
Actuala legislatie in domeniul achizitiilor publice a intrat in vigoare in luna iunie 2006, transpunand in legislatia interna Directivele UE in materie, si fiind ulterior modificata si completata in numeroase randuri. Faptul ca legislatia achizitiilor publice necesita inca modificari consistente nu reprezinta o noutate pentru nimeni. Procedurile greoaie, birocratia din sistem, pragurile valorice mult mai mici fata de cele prevazute de legislatia comunitara, restrictionarile artificiale ale competitiei, amanarea la infinit a atribuirii contractelor prin formularea contestatiilor reprezinta doar cateva dintre problemele pentru care trebuie sa se gaseasca solutii rapide. De aceste solutii depind multe proiecte de investitii importante, dar si absorbtia fondurilor comunitare.
In acest demers, la data de 8 octombrie 2008 Autoritatea Nationala pentru Reglementarea Achizitiilor Publice a supus dezbaterii publice proiectul legislativ al noilor norme de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din OUG 34/2006. In ciuda faptului ca dezbaterea publica a fost inchisa la data de 25 octombrie 2008, Hotararea mentionata nu a fost inca adoptata de Guvern.
In schimb, la data de 2 decembrie 2008 a fost publicata OUG nr. 143/2008 pentru modificarea si completarea OUG 34/2006. Completarile si modificarile vizeaza in principal aspecte precum contractele finantate/subventionate in proportie mai mare de 50% de catre autoritati contractante, procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica sau formularea si solutionarea contestatiilor.
Procesul de perfectionare a legislatiei achizitiilor publice la nivel national va fi continuat asadar prin adoptarea si publicarea noilor norme de aplicare a OUG nr. 34/2006, cu luarea in considerare a rezultatelor dezbaterii publice si, nu in ultimul rand, a modificarilor si completarilor operate deja in OUG 34/2006. Consideram insa necesar ca toate aceste modificari si completari sa fie reflectate corect intr-un nou Ghid pentru atribuirea contractelor de achizitie publica.
Avantajele facilitarii accesului operatorilor economici la contractele de achizitii publice, prin masurile luate la nivel national si comunitar, nu sunt dificil de intrezarit:
- pentru operatorii economici: contracte si proiecte derulate in orice stat membru UE, intr-un context economic dificil;
- pentru autoritatile contractante: mai putina birocratie, mai multa competitie, mai multe proiecte realizate cu mai putini bani, economii la bugetele locale sau nationale.
Comentarii articol (0)