Sfarsitul de an aduce bilanturi si concluzii. 2008 a confirmat instabilitatea legislativa care caracterizeaza Romania, si careia, cetatenii trebuie sa-i faca fata. Redactia Avocatnet.ro a intocmit un top al celor mai importante, si, in acelasi timp, controversate si dezbatute modificari legislative ale anului care se va incheia in curand.
Mentionam ca pe baza actelor normative emise puteam face chiar si un top 100, insa, am decis sa elaboram un clasament cu doar cinci pozitii.
In dreptul fiecarui loc din acest top vom prezenta si date statistice: "
articole asociate" (numarul de articole publicate pe marginea subiectului) si "
citiri cumulate" (suma vizualizarilor/citirilor pentru articolele asociate).
Locul 5 - CAS pentru Martisoare
(
5 articole asociate/
38.000 de citiri cumulate)
Desi nu a a apucat sa-si produca efectele, am decis sa includem in acest top si
Ordinul Ministerului Muncii nr. 92/2008, din luna februarie, care a inclus in baza de calcul pentru contributiile de asigurari sociale si "cadourile in bani oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sau cu orice alta ocazie".
Ordinul a mai inclus in baza de calcul a CAS, printre altele, si utilizarea in scop personal a telefonului si a autoturismelor angajatorului.
La numai doua saptamani, Ministerul Muncii
a revenit asupra deciziei si, prin Ordinul nr. 128/2008, a abrogat Ordinul 92/2008.
Locul 4 - Certificarea Declaratiilor fiscale
(
8 articole asociate/
45.000 de citiri cumulate)
Povestea certificarii declaratiilor fiscale, de catre un consultant fiscal, a inceput in 2007, cand a fost adoptata
OG nr. 47/2007. Ordonanta a modificat, printre altele, si Codul de procedura fiscala, stabilind ca "declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.”
Aceasta prevedere a vizat Declaratia privind impozitul pe profit - formularul 101 - care trebuie depusa si completata anual la organele fiscale.
Legea de aprobare a OG nr. 47/2007 a urmat un drum sinuos, in Parlament. Dupa ce, in februarie 2008, la comisiile Camerei deputatilor a fost luata decizia de a se elimina obligativitatea certificarii declaratiei 101, votul in plen nu a indeplinit majoritatea calicata pentru adoptare, astfel ca dezbaterile au fost amanate pentru a doua sesiune parlamentara.
In luna octombrie, Camera deputatilor a adoptat legea de aprobare, pastrand obligativitatea certificarii declaratiilor fiscale, numai ca Presedintele Traian Basescu a trimis-o la
reexaminare, in Parlament.
Cu toate acestea, prin
OUG nr. 19/2008, Guvernul a suspendat certificarea declaratiilor fiscale, pana la
1 ianuarie 2010.
Locul 3 - Indemnizatie pentru mame de 85% din venituri
(
9 articole asociate/
68.000 de citiri cumulate)
Legea nr. 257/2008 pentru modificarea
OUG nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, din luna noiembrie, a adus un motiv de bucurie pentru mamele care au venituri peste medie. Potrivit legii, de la 1 ianuarie 2009, indemnizatia pentru cresterea copilului va fi de 600 de lei, sau optional, in cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni.
Prin
normele de aplicare a acestor prevederi, adoptate de Guvern recent, insa
nepublicate in Monitorul Oficial, s-a stabilit ca indemnizatia va reprezenta echivalentul sumei de 85% din
media veniturilor nete lunare obtinute in ultimele 12 luni anterioare nasterii copilului. La stabilirea indemnizatiei vor fi luate in considerare toate veniturile realizate de persoana indreptatita, respectiv acele sume supuse impozitarii si cele prevazute in Codul fiscal.
In schimb, daca 85% din veniturile realizate reprezinta mai putin de 600 de lei, statul va acorda 600 de lei.
Locul 2 - Taxa auto
(
32 de articole asociate/
120.000 de citiri cumulate)
Amenintat de Comisia Europeana cu procedura de infringement (incalcarea dreptului comunitar) si cu chemarea in fata Curtii Europene de Justitie, pe motiv ca taxa de prima inmatriculare pentru autovehicule este discriminatorie, Guvernul a modificat formula de calcul.
Prin
OUG nr. 50/2008, aplicabila de la 1 iulie, taxa de prima inmatriculare, introdusa la 1 ianuarie 2007, in Codul fiscal, a fost transformata in taxa de poluare pentru autovhicule. Principiul "poluatorul plateste", aplicat de Guvern, a facut ca, in unele cazuri, proprietarii de masini noi sa plateasca mai mult decat cei care detineau masini mai vechi.
Pe fondul crizei economice si cu scopul declarat de a proteja locurile de munca in industria automobilelor, Guvernul a decis, in decembrie, sa
tripleze taxa de poluare. Mai mult, Executivul a luat si masura supendarii taxei, in cazul masinilor noi, euro 4, de pana la 2000 de centimetri cubi si in cazul utilitarelor.
Modul in care Guvernul a triplat taxa de poluare a lasat de dorit. Desi premierul Tariceanu a anuntat ca modificarile vor fi operate incepand cu 15 decembrie, Executivul a adoptat
OUG nr. 208/2008, care a fost publicata pe 8 decembrie (n.r. seara), in Monitorul Oficial. Intr-adevar, ordonanta de urgenta prevedea suspendarea taxei, de la 15 decembrie, aplicabila masinilor noi, insa nu stabilea data de la care intra in vigoare triplarea taxei.
Avand in vedere ca ordonantele de urgenta intra in vigoare la data publicarii lor in Monitorul Oficial, cei care isi depusesera la organele fiscale documentatia pentru calcularea taxei de poluare, pe baza prevederilor vechi, au constatat, pe 9 decembrie, ca vor plati o taxa de trei ori mai mare.
A fost nevoie de un nou act normativ,
OUG nr. 218/2008, care
a abrogat OUG nr. 208/2008 si a stabilit ca data pentru modificarea regimului aplicat taxei, ziua de 15 decembrie.
Locul 1 - Actualizarea codurilor CAEN
(
14 articole asociate/
360.000 de citiri cumulate)
1 ianuarie 2008 a adus un o
noua Clasificare a Activitatilor din Economia Nationala. Astfel, societatile comerciale ale caror activitati economice nu mai corespundeau editiei revizuite a CAEN, au trebuit sa se conformeze noii recodificari.
Acest fapt a generat nemultumirea comerciantilor, care s-au vazut pusi in situatia de a depune o noua documentatie la Oficiile Registrului Comertului, pe cheltuiala proprie. Mai mult, noul CAEN a generat un adevarat haos, avand in vedere ca nici macar Oficiul National al Registrului Comertului nu putea oferi un raspuns legat de termenul pana la care trebuiau operate modificarile, in actele constitutive ale firmelor.
Abia in martie, Guvernul a gasit o solutie rezonabila, prin adoptarea
HG nr. 322/2008, care viza acordarea de facilitati pentru actualizarea obiectului de activitate.
HG nr. 322/2008 a stabilit ca societatile comerciale isi vor putea actualiza obiectul de activitate, conform noului cod CAEN, fara sa plateasca taxele aferente inregistrarii mentiunii in registrul comertului, pana la 1 martie 2009.
Comentarii articol (0)