Consultanta, indiferent de aria ei de expertiza, este vedeta profesiilor occidentale care au castigat teren in Romania. Statutul de vedeta nu inseamna insa automat si imunitate la criza: serviciile de consultanta se vor afla, cel putin in prima parte a anului, la o rascruce de drumuri.
Autor: Andrei Nastase
Doua scenarii se profileaza pentru piata de consultanta in acest an. Unul ar presupune trunchieri de bugete si o franare brusca a afacerilor, mai ales acolo unde ele au incetinit deja serios, cum se intampla in zona imobiliara. Celalalt ar putea conduce la o continuare a cresterii afacerilor gratie nevoii stringente de consultanta, in aceasta perioada, a managerilor din varii sectoare, pusi in fata unor decizii importante.
Cel mai probabil va continua linia de crestere din anii precedenti in ciuda crizei, apreciaza Nicolae Iordache Iordache, managing partner al propriei firme de consultanta, ce-i poarta numele, si fost country manager al Richter Gedeon, subsidiara locala a producatorului ungar de medicamente Gedeon Richter. Iordache admite totusi ca reactia managerilor va fi foarte lenta si pe alocuri paradoxala, pentru ca nu avem in memoria noastra recenta experienta unei astfel de crize: “Ma astept ca destui manageri sa vada consultanta ca pe o cheltuiala de lux si sa o trateze ca atare”.
Prin urmare, pariul este daca managerii romani vor mai apela la consultanta si in situatii dificile, asa cum au facut-o cat timp economia “a duduit”. Teoretic, daca in vremuri de crestere a economiei, consultanta “a fost si va fi o arma taioasa”, la vreme de criza ar trebui sa fie “bandajul managerilor”, spune Mihai Ghyka, fost manager general al InBev, cel care a cochetat cu ideea unui start-up in coaching alaturi de fostul sau coleg Liviu Irimia (demisionat din pozitia de director de marketing al InBev dupa trei luni de la plecarea lui Ghyka). “De regula, conducatorii multinationalelor beneficiaza oricum de corporate, in schimb managerii societatilor autohtone se regasesc singuri in mijlocul furtunii, cu decizii greu de luat, deci apelul la consultanti vine intr-un mod firesc, ca o necesitate de validare a propriilor idei”, spune Ghyka, care crede ca serviciile de consultanta, indiferent de aria de expertiza, vor avea cautare si in acest an.
Proiectul de start-up al lui Ghyka si Irimia nu s-a concretizat si se afla momentan in asteptare, iar de curand Liviu Irimia a acceptat fotoliul de director general al producatorului de ape minerale Lipomin. “Faptul ca piata de consultanta ar fi prea aglomerata nu a reprezentat decat un motiv minor pentru amanarea proiectului. Ea nu va creste si nici nu cred ca va scadea in 2009, dar in perioada asta e intelept sa lasam sa mai treaca un timp; nu am renuntat de tot la idee”, spune Irimia.
Un proiect care, in schimb, s-a concretizat a fost lansarea, la finele lui 2008, a NNDKP Consultanta Fiscala, companie afiliata NNDKP, liderul pietei de avocatura (dupa cifra de afaceri). “Eu si Alina (Alina Timofti, fosta colega din Ernst & Young, actualmente partener in noua companie - n.red.) suntem in acest business de peste zece ani si am vazut si vremuri bune, in ultimii ani, si mai putin bune, in 2000-2002. Din pacate, acum sesizam semnale ce ne amintesc de inceputurile anilor 2000”, spune Marius Ionescu, partener al NNDKP Consultanta Fiscala. “Anul 2009 va oferi insa posibilitatea cimentarii relatiei consultant-client. Diferenta o va face consultantul care cunoaste foarte bine businessul clientului si va reusi sa fie langa client, oferindu-i ajutor in vremuri mai putin bune.”
Dupa Alina Timofti, daca e sa vorbim de o schimbare in consultanta in 2009, aceasta il va viza pe consultantul insusi, care nu trebuie sa mai astepte sa fie intrebat, ci va trebui sa vina chiar el cu solutii catre clienti. “Aici va sta succesul unei firme de consultanta, iar aceasta inseamna oameni valorosi, pentru ca vorbim despre un business ce nu poate creste fara atragerea unor resurse umane de calitate.” Urmand logica ei, putem anticipa ca anul acesta va fi unul al investitiilor in specialisti. “In mod normal, acum ar trebui investit foarte mult in resurse umane”, confirma Nicolae Iordache Iordache.
De unde au venit, respectiv vor veni acesti specialisti? In ultimii ani, o serie de middle si top manageri locali au preferat sa-si parasesca pozitiile din marile corporatii, fie pentru fotolii in companii mai mici, mai dinamice, fie de cele mai multe ori pentru a deveni consultanti - financiari, fiscali sau de business. I-au atras deopotriva o mai mare independenta, mai mult dinamism in luarea deciziilor si, fireste, trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor. Puse cap la cap, argumentele acestea s-au tradus in cifre: sute de firme de consultanta (numita aici generic, in toate ariile sale de expertiza) au invadat piata, dintre care foarte multe au sau au avut pana anul trecut afaceri infloritoare. Asa a procedat si Cosmin Alexandru, fost director al GfK Romania, actualmente managing partner al Brandivia si partener in proiectul educational Erudio, care crede ca managerii intrati in consultanta in 2008 sunt cei pentru care munca intr-o corporatie a generat acumulari profesionale care, la un moment dat, au fost plafonate de posibilitatile de cariera in mediul corporatist.
“Sunt oameni care simt ca au de oferit mai mult”, spune el: “Aceasta tendinta a fost incurajata si de faptul ca in 2007 si prima parte a lui 2008 au venit si s-au dezvoltat in Romania foarte multe companii, in varii domenii, care aveau nevoie de o expertiza pe care nu o puteau acoperi doar cu propriii angajati, data fiind penuria de forta de munca bine calificata si cu experienta relevanta.”
Echipa de taxe de la NNDKP Consultanta Fiscala s-a format tot din oameni plecati de la o multinationala: din zece membri ai echipei, cinci au venit de la Ernst & Young: un executive director, un senior manager, doi manageri si un senior consultant. Activitatea este condusa de un consiliu al celor trei parteneri: Marius Ionescu, Alina Timofti si Ana-Maria Miron, cea care conducea si inainte practica de taxe a NNDKP. De ce ar pleca insa cineva de la o companie de talia Ernst & Young? Un motiv pentru care munca in Big Four nu mai este atat de atractiva este ca in urma reglementarilor din ultimii ani, companiile de audit nu mai pot presta si alte tipuri de servicii pentru clientii lor. Un altul e pur si simplu cel al veniturilor: spre exemplu, echipa transferata de la E&Y, fiind experimentata, superviza venituri cu mult mai mari decat cele luate in discutie acum de noua companie, insa toti membrii ei castiga mai bine aici.
#PAGEBREAK#
“Viata noastra personala s-a schimbat in mod semnificativ. Este diferenta dintre a fi angajatul unei multinationale, chiar daca faci parte din middle sau top management, si a fi antreprenor”, spune Marius Ionescu. “Chiar daca in cei 10 ani de multinationala am fost implicati in multe dintre aspectele dezvoltarii si conducerii unui business, revelatia pe care am avut-o fiind confruntati cu realitatile antreprenoriatului a fost uriasa. Este fara dubiu interesant si frumos, dar nu mai usor. E insa o experienta necesara.”
Dragos Dinu, fostul director executiv al A&D Pharma, cel mai mare grup de retail si distributie de farmaceutice din tara, confirma ca tentatia pentru consultanta functioneaza si pentru cei ce au evoluat de la antreprenoriat la corporatie, cum a fost cazul lui in ultimii 13 ani. “Este evident ca ai o senzatie de déjà-vu cand vine vorba de proiecte de tot felul si ca putine intrebari nu-si mai gasesc raspunsuri. Starea aceasta te plaseaza cu usurinta pe o pozitie de consultant; de fapt, atunci cand esti managerul general al unei companii de anvergura, nu esti altceva decat un consultant pentru managementul executiv pe care il coordonezi.”
Dragos Dinu este acum partener in cadrul Link Resource, firma de consultanta in servicii medicale lansata in vara anului trecut. Dinu a intrat cu o participatie de 30% in companie, restul pachetului este impartit de Ion Nestor, managing partner al NNDKP, si Nicolae Voiculescu, fost director general al Novartis Romania, cu participatii estimate la cate 30%, si Alexandra Petrila, cu 10%. “Prin comparatie cu proiecte similare lansate in ultimii ani, Link Resource se bazeaza pe parteneriatul cu NNDKP, putand astfel integra o oferta de servicii unica in acest moment in industrie”, spune Dinu.
Investitia initiala in Link Resources a fost de 200.000 de euro, iar despre rezultatele de pana acum stim doar ca se inscriu in linia asteptarilor lui Ion Nestor. Acesta spune ca un astfel de business se pune pe picioare intr-un an, iar masura valorii sale se vede in unu-trei ani. “Este momentul cel mai bun pentru lansare. Faptul ca urmeaza o perioada mai dificila in economie nu consideram ca va fi un impediment, ci credem ca se vor crea noi oportunitati”, apreciaza Dinu.
In mod normal, spune el, nevoia de consultanta apare atunci cand strategiile nu sunt evidente, cand oportunitatile nu pot fi exploatate cu resurse interne, cand modelele de business dintr-o industrie se schimba, cand apar proiecte de fuziuni si achizitii sau cand reglementarile nu mai concorda cu realitatile economice.
Dar situatiile enumerate mai sus, continua Dragos Dinu, nu tin de vremuri bune sau vremuri grele, de recesiune sau crestere economica, doar ponderea unora din ele fiind in legatura cu astfel de perioade; “daca ne referim strict la domeniul sanatatii, aici sunt multe lucruri de facut, multe segmente inca neacoperite si altele aflate abia la inceput, deci oportunitatile Link Resource sunt maxime”.
O parere diferita are Cosmin Alexandru, care crede ca momentul oportunitatilor maxime a fost depasit. Astazi, chiar daca admite ca serviciile de consultanta sunt folositoare cand aduc o competenta in plus sau o perspectiva diferita de aceea din interiorul unei companii, Alexandru asteapta o scadere semnificativa a pietei de consultanta, cu precadere a celei de training: “In ultimii ani, rolul multor programe de training a fost denaturat, acestea jucand mai degraba un rol de recompensa si de fidelizare decat de acumulare de abilitati si competente. Un astfel de rol nu mai e necesar acum, asadar, programele de training se vor redefini si restrange”.
Reprezentantul Brandivia considera ca si segmentul de consultanta in branding va scadea, pentru ca mult mai putine firme vor avea capacitatea de a investi in constructia, lansarea si comunicarea unor branduri noi. In opinia lui, segmentul cel mai ferit de criza va fi cel al coachingului si al programelor de leadership, pentru ca “aici avem de-a face cu o valoare adaugata mare, la un nivel foarte important pentru orice companie care vrea sa treaca cu bine de perioada foarte grea a urmatorilor doi ani”.
Comentarii articol (0)