Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJCE) a solutionat marti, 27 ianuarie, cauza C-318/07 Hein Persche/Finanzamt Lüdenscheid. CJCE stabilit ca deducerea fiscala a donatiilor efectuate in favoarea unor organizatii de interes general nu trebuie rezervata numai organizatiilor stabilite pe teritoriul national. Statul membru al donatorului trebuie sa verifice respectarea conditiilor impuse organizatiilor de interes general nationale.
Dreptul german prevede deducerea fiscala a donatiilor efectuate in favoarea unor organizatii de interes general cu sediul in Germania, care indeplinesc anumite conditii, excluzand in acelasi timp acest avantaj fiscal pentru donatiile efectuate in favoarea organizatiilor stabilite si recunoscute ca fiind de interes general intr-un alt stat membru.
In declaratia de venituri pentru anul 2003, Hein Persche, cetatean german, a solicitat totusi deducerea fiscala a unei donatii in natura in valoare de aproximativ 18.180 euro, pe care a efectuat-o in favoarea Centro Popular de Lagoa, cu sediul in Portugalia (un camin de batrani pe langa care functioneaza un centru de plasament pentru copii).
Finanzamt (biroul de impozite) a refuzat deducerea solicitata pe motiv ca beneficiarul donatiei nu era stabilit in Germania si ca Hein Persche nu prezentase o chitanta a acestei donatii intocmita cu respectarea conditiilor de forma.
Bundesfinanzof (instanta germana suprema in materia litigiilor privind impozitele), care urmeaza sa se pronunte in ultima instanta in cauza, a solicitat CJCE sa stabileasca daca un stat membru poate supune deductibilitatea fiscala conditiei ca beneficiarul sa fie stabilit pe teritoriul national.
CJCE: Deductibilitatea fiscala a donatiilor intra sub incidenta liberei circulatii a capitalurilor
In hotararea pronuntata marti, Curtea de Justitie a examinat daca deductibilitatea fiscala a donatiilor transfrontaliere intra sub incidenta liberei circulatii a capitalurilor garantata de dreptul comunitar.
In acest sens, Curtea a aratat ca, atunci cand un contribuabil solicita intr-un stat membru deducerea fiscala a donatiilor efectuate in favoarea unor organizatii stabilite si recunoscute ca fiind de interes general intr-un alt stat membru, astfel de donatii intra in domeniul de aplicare al dispozitiilor din tratat privind libera circulatie a capitalurilor, chiar daca acestea sunt efectuate in natura sub forma de bunuri de uz curent.
In conditiile in care posibilitatea obtinerii unei deduceri fiscale poate influenta in mod semnificativ atitudinea donatorului, imposibilitatea deducerii in Germania a donatiilor efectuate in favoarea unor organizatii recunoscute ca fiind de interes general atunci cand acestea sunt stabilite in alte state membre este de natura sa afecteze disponibilitatea contribuabililor germani de a efectua donatii in favoarea acestora.
In consecinta, Curtea considera ca o astfel de reglementare constituie o restrictie privind libera circulatie a capitalurilor care este, in principiu, interzisa.
Potrivit Curtii, aceasta restrictie nu este justificata. Curtea a aratat ca un stat membru este indreptatit sa aplice, in cadrul legislatiei sale referitoare la deductibilitatea fiscala a donatiilor, o diferenta de tratament intre organizatiile nationale recunoscute ca fiind de interes general si cele stabilite in alte state membre, atunci cand acestea din urma urmaresc alte obiective decat cele prevazute prin propria sa legislatie.
Curtea considera ca, intr-adevar, dreptul comunitar nu impune statelor membre sa actioneze in asa fel incat organizatiile straine recunoscute ca fiind de interes general in statul membru de origine sa beneficiaze in mod automat de aceeasi recunoastere pe teritoriul lor.
Cu toate acestea, CJCE arata ca nu este mai putin adevarat ca, atunci cand o organizatie recunoscuta ca fiind de interes general intr-un stat membru indeplineste conditiile impuse in acest scop de legislatia unui alt stat membru si are ca obiectiv promovarea unor interese identice ale colectivitatii, astfel incat ar putea fi recunoscuta ca fiind de interes general in acest din urma stat membru, autoritatile acestui stat membru nu pot refuza organizatiei respective dreptul la egalitatea de tratament pentru simplul motiv ca acesta nu este stabilit pe teritoriul lor.
Curtea mai arata ca legislatia contestata nu este justificata nici de necesitatea de a asigura eficacitatea controalelor fiscale.
"Intr-adevar, nimic nu impiedica autoritatile fiscale respective sa solicite contribuabilului dovezile pe care le considera necesare pentru a aprecia daca sunt indeplinite conditiile de deducere a cheltuielilor prevazute de legislatia in cauza si, in consecinta, daca se impune sau nu se impune acordarea deducerii solicitate", a precizat CJCE.
Curtea a apreciat ca nu este contrar principiului proportionalitatii ca statul membru al donatorului sa fie constrans sa verifice sau sa asigure verificarea, de indata ce un contribuabil solicita beneficiul deducerii donatiilor pe care le-a efectuat in favoarea unor organizatii stabilite intr-un alt stat membru, a respectarii conditiilor impuse organizatiilor nationale de interes general.
In consecinta, Curtea a declarat ca libera circulatie a capitalurilor se opune unei reglementari a unui stat membru in temeiul careia, in ceea ce priveste donatiile facute unor organizatii recunoscute ca fiind de interes general, beneficiul deducerii fiscale nu este acordat decat pentru donatiile efectuate in favoarea unor organizatii situate pe teritoriul national, fara nicio posibilitate pentru contribuabil de a demonstra ca o donatie efectuata in favoarea unei organizatii stabilite intr-un alt stat membru indeplineste conditiile impuse de respectiva reglementare pentru acordarea unui astfel de beneficiu.
___________
Hotararea CJCE poate fi consultata integral aici.
Comentarii articol (0)