Curtea Constitutionala (CC) a stabilit, prin decizia nr. 859/2009, din 16 iunie, ca prevederile art. 5-8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 149/2007 privind aprobarea unor masuri in domeniul finantelor publice sunt neconstitutionale.
Textele de lege criticate
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata direct de Avocatul Poporului, iar obiectul acesteia il constituie prevederile art. 5-8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.149/2007 privind aprobarea unor masuri in domeniul finantelor publice, cu urmatorul text de lege :
-Art.5 : “Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si institutiile publice din subordinea acestora, indiferent de sistemul de finantare, vor lua masurile necesare pentru plata drepturilor salariale ale personalului prin intermediul cardurilor.”;
- Art.6 : “(1) Trecerea la plata drepturilor salariale prin intermediul cardurilor pentru institutiile publice cu sediile in municipii si orase, prevazute la art. 5, se va face pana la data de 31 martie 2008.
(2) Salariatii institutiilor publice cu sediile in mediul rural, prevazute la art. 5, beneficiaza, la cerere, de plata drepturilor salariale prin intermediul cardurilor. ”;
-Art. 7 : “(1) Institutiile de credit prin care se efectueaza platile prevazute la art. 5 sunt selectate de ordonatorii de credite, in conditiile legii. (2) Salariatii pot opta pentru plata pe card a salariilor prin intermediul altor institutii de credit decat cele selectate in conditiile alin. (1). ”;
-Art.8 : “Institutiile publice sau, dupa caz, categoriile de persoane pentru care institutiile publice sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonante de urgenta sunt stabilite prin ordin al ministrului economiei si finantelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite. ”
Textele constitutionale invocate ca fiind incalcate sunt cele ale art. 44 alin.(1) privind dreptul de proprietate privata si art.135 alin.(2) lit.b), potrivit caruia statul trebuie sa asigure protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara. Este invocata si incalcarea art.1 par.1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Analizand sesizarea,
Curtea Constitutionala a admis, prin Decizia nr. 859/2009, exceptia de neconstitutionalitate formulata de Avocatul Poporului si a constatat ca prevederile art.5-8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.149/2007
sunt neconstitutionale,
in masura in care din acestea se intelege ca plata drepturilor salariale prin card este obligatorie.
Argumentele Curtii Constitutionale:
Potrivit CC, "prevederile art.5-8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.149/2007 contravin dispozitiilor art.44 alin.(1) din Constitutie, potrivit carora „Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite prin lege”, si prevederilor art.1 paragraful 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora „Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de prevederile generale ale dreptului international”.
Chiar daca drepturile salariale nu sunt drepturi reale, cum este dreptul de proprietate, ci drepturi de creanta, in privinta apararii lor, in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului acestea sunt asimilate cu bunuri, statuandu-se ca notiunile de „bun” si „proprietate” au un sens care „nu este limitat la dreptul de proprietate asupra bunurilor corporale, ci cuprinde si alte drepturi si interese patrimoniale” (cauza Beyler impotriva Italiei, 2000).
Obligarea personalului din institutiile publice de a primi drepturile salariale prin intermediul cardului conditioneaza folosinta acestor „bunuri” de existenta bancomatelor si automat de vointa unor persoane juridice private (banci), care percep pentru eliberarea banilor anumite comisioane. In aceste conditii, se ajunge la micsorarea drepturilor salariale ale persoanelor din institutiile publice, fara a se tine cont de consimtamantul acestora. Mai mult, titularii cardurilor nu pot folosi si dispune de drepturile lor salariale in orice situatie, fiind tinuti de limitarea zilnica a retragerilor sumelor de bani al caror plafon este stabilit de banca. Or, nici chiar legiuitorul nu poate limita un drept, decat doar pentru un interes de utilitate publica, si nicidecum pentru un interes privat.
Nimeni nu poate impiedica, insa, ca persoana sa poata solicita eliberarea unui card pentru a putea primi drepturile sale salariale sau alte drepturi de creanta in aceasta modalitate financiara.
De altfel, Curtea retine ca art. 6 alin.(2) si art.8 din ordonanta criticata permit exceptarea de la regula platii drepturilor salariale prin intermediul cardului, dar o asemenea masura este lasata la aprecierea ministrului finantelor publice."
______
Pentru mai multe informatii, va prezentam ca fisier atasat decizia CC.
Comentarii articol (18)