Ordinul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii nr. 1172/2009 pentru modificarea si completarea Normelor privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.892/2006, a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 799, din 24 noiembrie 2009.
In temeiul prevederilor art. I pct. 29 din Legea nr. 218/2009 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, ale art. 62 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 102/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul transporturilor si infrastructurii emite urmatorul ordin:
Art. I. — Normele privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.892/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 919 si 919 bis din 13 noiembrie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 6 alineatul (1), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera c1), cu urmatorul cuprins:
„c
1 ) actele persoanei desemnate sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier in cazul cetatenilor straini din statele membre ale Uniunii Europene, respectiv:
(i) decizia de numire, din care sa rezulte ca este managerul activitatii de transport rutier si ca este investita sa exercite atributiile corespunzatoare functiei de conducere a acestei activitati;
(ii) certificatul de competenta profesionala, valabil, eliberat de autoritatea competenta dintr-un stat membru al Uniunii Europene;
(iii) cazierul judiciar eliberat de catre o autoritate judiciara competenta din tara de origine sau din tara din care aceasta vine, din care sa rezulte ca nu a fost condamnata pentru infractiuni grave, inclusiv infractiuni savarsite in domeniul comercial;
(iv) certificat eliberat de autoritatea competenta din tara de origine sau din tara din care aceasta vine, din care sa rezulte ca nu a indeplinit functia de persoana desemnata pentru un operator de transport sau o intreprindere care a fost sanctionat/sanctionata pentru incalcari grave ale legislatiei cu privire la:
— conditiile de plata si de angajare;
— conditiile de desfasurare a operatiunilor de transport rutier, in special in ceea ce priveste regulile referitoare la perioadele de conducere si de odihna ale conducatorilor auto, incarcarea vehiculelor, utilizarea in conditii de siguranta a vehiculelor rutiere, siguranta rutiera si protectia mediului;
(v) in cazul in care in tara de origine sau in tara din care vine resortisantul strain nu se elibereaza documentele mentionate la pct. (iii) si (iv), acestea pot fi inlocuite cu o declaratie sub juramant sau o declaratie solemna facuta de persoana in cauza in fata unei autoritati judiciare ori administrative competente sau, dupa caz, a unui notar din tara de origine ori din tara din care aceasta vine;
(vi) documentele prevazute la pct. (iii), (iv) si (v) nu sunt acceptate in cazul in care sunt depuse dupa mai mult de 90 de zile de la data emiterii;”.
2. La articolul 8, alineatul (2) se abroga.
3. La articolul 9, alineatul (2) se abroga.
4. La articolul 11 alineatul (2), dupa litera f) se introduc trei noi litere, literele g)—i), cu urmatorul cuprins:
„g) utilizarea autovehiculului avand verificarea periodica a aparatului de inregistrare (tahograf) si a limitatorului de viteza expirata;
h) efectuarea transportului rutier public cu un vehicul rutier care depaseste masa totala maxima autorizata/admisa, masa maxima autorizata/admisa pe axa sau dimensiunile maxime de gabarit prevazute in certificatul de inmatriculare a acestuia;
i) abaterile pentru care se suspenda dreptul de utilizare a autovehiculului, in cazul in care s-a dispus suspendarea acestui drept si daca pentru autovehiculul respectiv s-a eliberat copie conforma a licentei de transport.”
5. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 12. — (1) Pentru abaterile prevazute la art. 11 alin. (2) lit. a)—h), suspendarea copiei conforme a licentei de transport se face pentru o perioada de 30 de zile.”
6. La articolul 12, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(1
1 ) Pentru abaterile prevazute la art. 11 alin. (2) lit. i), suspendarea copiei conforme a licentei de transport se face pentru o perioada de 6 luni de la data procesului-verbal prevazut la art. 188
1.”
7. La articolul 22 alineatul (1) litera b), punctul (iv) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(iv) actul de infiintare, certificatul de inregistrare fiscala si statutul/actul constitutiv/regulamentul de organizare si functionare, pentru institutiile/autoritatile, altele decat cele mentionate mai sus, precum si pentru societatile comerciale, companiile nationale, regiile autonome din subordinea/coordonarea/autoritatea autoritatilor centrale si locale;”.
8. La articolul 24, alineatul (2) se abroga.
9. La articolul 25, alineatul (2) se abroga.
10. La articolul 27 alineatul (2), dupa litera e) se introduc trei noi litere, literele f)—h), cu urmatorul cuprins:
„f) utilizarea autovehiculului avand verificarea periodica a aparatului de inregistrare (tahograf) si a limitatorului de viteza expirata;
g) efectuarea transportului rutier in cont propriu cu un vehicul rutier care depaseste masa totala maxima autorizata/admisa, masa maxima autorizata/admisa pe axa sau dimensiunile maxime de gabarit prevazute in certificatul de inmatriculare a acestuia;
h) abaterile pentru care se suspenda dreptul de utilizare a autovehiculului, in cazul in care s-a dispus suspendarea acestui drept si daca pentru autovehiculul respectiv s-a eliberat copie conforma a certificatului de transport in cont propriu.”
11. La articolul 28, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 28. — (1) Pentru abaterile prevazute la art. 27 alin. (2) lit. a)—g), suspendarea copiei conforme a certificatului de transport in cont propriu se face pentru o perioada de 30 de zile.”
12. La articolul 28, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(1
1 ) Pentru abaterile prevazute la art. 27 alin. (2) lit. h), suspendarea copiei conforme a certificatului de transport in cont propriu se face pentru o perioada de 6 luni de la data procesului-verbal prevazut la art. 188
1.”
13. La articolul 38, dupa litera s) se introduc trei noi litere, literele t)—u), cu urmatorul cuprins:
„t) sa asigure parcarea vehiculelor detinute numai la sediul social, la sediul punctelor de lucru, sucursalelor sau filialelor sau in locuri special amenajate autorizate in acest sens de catre administratia publica locala;
t) sa utilizeze in partea frontala a autovehiculului, pe timpul efectuarii transporturilor de produse de panificatie sau de bauturi alcoolice, placa de identificare a transportului. Modelul placii de identificare a transportului este prevazut in anexele nr. 31a) si
31b) la prezentele norme;
u) sa asigure existenta la bordul vehiculelor cu care efectueaza operatiuni de transport rutier a legitimatiei de serviciu valabile a conducatorului auto, din care sa reiasa ca este angajat al operatorului de transport rutier/intreprinderii. Modelul legitimatiei de serviciu este prevazut in anexa nr. 32 la prezentele norme.”
14. La articolul 50, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) In perioada de valabilitate, programul de transport interjudetean poate fi modificat cel mult o data pe an, astfel:
a) prin introducerea de noi trasee de catre Autoritatea Rutiera Romana — ARR. In cazul in care cea mai lunga portiune comuna cu un traseu existent in programul de transport interjudetean se suprapune pe mai mult de 50% din lungimea traseului nou-propus, acesta nu va fi introdus in programul de transport;
b) prin modificarea capacitatii de transport, in cazurile in care se constata modificarea semnificativa a fluxului de calatori de catre Autoritatea Rutiera Romana — ARR;
c) prin modificarea graficelor de circulatie, astfel:
(i) introducere de opriri in tranzit, care pot fi statii sau autogari. Daca prin oprirea in tranzit solicitata se genereaza segmente comune de traseu care se regasesc in graficele de circulatie aferente altor curse interjudetene pe care detin licente de traseu alti operatori de transport rutier, trebuie sa se poata asigura un decalaj de 30 de minute intre plecarile din statiile/autogarile comune;
(ii) modificarea orelor, in situatia in care dupa monitorizarea cursei de catre personalul desemnat al Autoritatii Rutiere Romane — ARR se constata modificarea semnificativa a fluxului de calatori sau imbunatatirea/deteriorarea infrastructurii rutiere. In situatia in care modificarea orei presupune micsorarea intervalului dintre plecarile din statiile/ autogarile comune care se regasesc pe acelasi segment de traseu, se va asigura un decalaj de 30 de minute intre respectivele plecari;
(iii) modificarea zilelor de circulatie, la solicitarea operatorului de transport rutier detinator de licenta de traseu;
(iv) inlocuirea autogarilor capete de traseu mentionate in graficele de circulatie, cu asigurarea unui decalaj de 30 de minute intre plecarile din autogarile/statiile comune care se regasesc pe acelasi segment de traseu. In cazul in care plecarile se efectueaza din autogari diferite, nu este necesara asigurarea decalajului decat in statiile comune care se regasesc pe acelasi segment de traseu.
(4) Pe perioada de valabilitate a programelor de transport, operatorii de transport rutier pot efectua oricare cursa si traseu castigat cu oricare dintre autovehiculele inscrise la atribuire si declarate castigatoare, indiferent de capacitatea acestora sau de punctajul obtinut la atribuire, ori cu autovehiculele cu care acestea au fost inlocuite in conditiile prevazute la alin. (5).”
15. La articolul 50, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
„(7) In perioada de valabilitate a programului de transport interjudetean, in cazul in care se infiinteaza o autogara intr-o localitate in care nu a existat autogara la data eliberarii licentei de traseu, se vor respecta prevederile art. 45 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 102/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si se vor modifica in mod corespunzator graficele de circulatie anexa la licenta de traseu.”
16. La articolul 55, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Licentele de traseu se elibereaza operatorilor de transport rutier in numarul solicitat de acestia numai in cazul in care autovehiculele detin copie conforma a licentei de transport.”
17. La articolul 55, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmatorul cuprins:
„(6) In cazul in care pana la eliberarea licentei de traseu se constata ca au fost furnizate informatii eronate, aceasta nu se va elibera.”
18. La articolul 59 alineatul (1), dupa litera g) se introduce o noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins:
„h) sa incheie contracte de acces in autogara, in conformitate cu graficele de circulatie anexa la licenta de traseu.”
19. Articolul 122 se abroga.
20. La articolul 125, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„c) sa repartizeze cursele pe peroane astfel incat sa se asigure un interval de cel putin 15 minute intre doua plecari consecutive de la acelasi peron;”.
21. La articolul 136, litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„e) in functie de forma juridica de organizare:
(i) copie legalizata a ultimului bilant contabil inregistrat la administratia financiara, din care sa reiasa ca societatea comerciala are un capital propriu in valoare de minimum 50.000 euro pentru acoperirea eventualelor daune provocate clientilor, rezultate din efectuarea activitatii; in situatia in care societatile comerciale sunt nou-infiintate, capitalul propriu va fi inlocuit cu capitalul subscris si varsat; in situatia in care capitalul propriu, respectiv capitalul subscris si varsat nu acopera aceasta valoare, se va completa cu scrisoare de garantie bancara;
(ii) scrisoare de garantie bancara in valoare de minimum 50.000 euro pentru persoane fizice autorizate sau intreprinderi individuale/familiale;
(iii) copie legalizata a ultimului bilant contabil inregistrat la administratia financiara, din care sa reiasa ca asociatia sau fundatia nonprofit are un patrimoniu in valoare de minimum 50.000 euro pentru acoperirea eventualelor daune provocate clientilor, rezultate din efectuarea activitatii; in situatia in care patrimoniul nu acopera aceasta valoare, se va completa cu scrisoare de garantie bancara;
(iv) copie a bilantului contabil din care sa reiasa ca institutiile/autoritatile publice au o valoare neta a imobilizarilor corporale de minimum 50.000 euro pentru acoperirea eventualelor daune provocate clientilor, rezultate din efectuarea activitatii; in situatia in care valoarea neta a imobilizarilor corporale nu acopera aceasta valoare, se va completa cu scrisoare de garantie bancara.”
22. La articolul 154, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
„(2) Vehiculele rutiere stationate pe drumurile publice fara conducator auto la bord si care prezinta suspiciunea ca au fost stationate in vederea sustragerii de la controlul desfasurat in zona respectiva de catre inspectorii Autoritatii Rutiere Romane — ARR vor fi verificate in evidentele Autoritatii Rutiere Romane — ARR, urmand sa fie verificata activitatea detinatorilor acestora.”
23. Dupa articolul 157 se introduce un nou articol, articolul 15 1, cu urmatorul cuprins:
„Art. 157
1. — (1) Verificarea activitatii de transport rutier a operatorilor de transport/intreprinderilor, precum si verificarea conditiilor care au stat la baza eliberarii licentei de transport/certificatului de transport in cont propriu se face la sediul acestora cel putin o data la 3 ani, precum si la eliberarea unei noi licente de transport/certificat de transport in cont propriu.
(2) Verificarea activitatii de transport rutier a operatorilor de transport/intreprinderilor la sediul acestora se face si in cazul in care se constata de catre organele de control abilitate abateri grave sau repetate in activitatea operatorilor de transport/ intreprinderilor.”
24. Articolul 161 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 161. — Inspectorul de trafic are dreptul sa opreasca vehiculele care circula pe drumurile publice si executa activitati de transport rutier, asupra carora are competente de control, precum si vehiculele cu care se face instruirea practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere auto.”
25. La capitolul V, dupa articolul 188 se introduce un nou subcapitol, subcapitolul V. 7
1, cu urmatorul cuprins:
„V.7
1. Procedura de suspendare a dreptului de utilizare a unui vehicul, precum si de retinere a certificatului de inmatriculare si a placutelor de inmatriculare
Art. 188
1. — (1) Masura suspendarii dreptului de utilizare a unui vehicul prin retinerea certificatului si a placutelor de inmatriculare se va efectua in conditii de siguranta si securitate a transportului, intr-un spatiu special destinat parcarii si se aplica de catre inspectorii de trafic ai Autoritatii Rutiere Romane — ARR in cazul utilizarii la transport a unui vehicul fara a se putea face dovada ca se detin urmatoarele documente valabile, dupa caz: licenta de transport, copia conforma a acesteia, certificat de transport in cont propriu, copia conforma a acestuia, licenta de traseu, autorizatia speciala de transport, autorizatia de transport international sau documentul de transport persoane prin servicii ocazionale.
(2) Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului se face de catre inspectorii de trafic ai Autoritatii Rutiere Romane — ARR prin retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor de inmatriculare si se consemneaza intr-un proces-verbal al carui model este prevazut in anexa nr. 33 la prezentele norme, aplicandu-se totodata si sanctiunea contraventionala corespunzatoare conform art. 57
4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 102/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Daca fapta pentru care se aplica masura suspendarii dreptului de utilizare a vehiculului s-a constatat intr-un loc care nu respecta prevederile alin. (1), in vederea aplicarii acestei masuri contravenientul are obligatia de a deplasa vehiculul in cel mai apropiat loc care sa indeplineasca conditiile prevazute la alin. (1) indicat de inspectorii de trafic ai Autoritatii Rutiere Romane — ARR.
(4) Locurile prevazute la alin. (3) pot fi private sau publice, iar costurile legate de utilizarea acestora se suporta integral de catre contravenient.
(5) Ca urmare a aplicarii masurilor mentionate la alin. (2), atat vehiculul, cat si marfa sau persoanele transportate se afla sub raspunderea juridica a utilizatorului vehiculului, conform legii.
(6) In cazul aplicarii masurii suspendarii dreptului de utilizare a vehiculului, utilizatorul acestuia este responsabil pentru eventualele pierderi cauzate tertilor, inclusiv persoanelor transportate.
(7) Vehiculelor care sunt exceptate in conditiile legii de la masura imobilizarii nu li se poate aplica masura suspendarii dreptului de utilizare in momentul constatarii faptei.
(8) In cazul vehiculelor prevazute la alin. (7) masura suspendarii dreptului de utilizare a vehiculului prin retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor de inmatriculare se aplica ulterior constatarii faptei, la locul de descarcare al marfii sau la sediul contravenientului, dupa caz, de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane — ARR in raza careia se afla locul de descarcare sau sediul/domiciliul.
(9) Dupa aplicarea masurii suspendarii dreptului de utilizare a vehiculului, placutele de inmatriculare impreuna cu certificatul de inmatriculare, o copie a procesului-verbal de constatare a contraventiei si o copie a procesului-verbal de retinere a placutelor de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare se predau la inspectoratul judetean de politie unde isi are sediul/domiciliul contravenientul.”
26. Articolul 215 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 215. — Anexele nr. 1—33 fac parte integranta din prezentele norme.”
27. Dupa anexa nr. 30 se introduc trei noi anexe, anexele nr. 31—33, care vor avea cuprinsul prevazut in anexele nr. 1—3.
Art. II. — Anexele nr. 1—3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. III. — Directia transport rutier si Autoritatea Rutiera Romana — ARR vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. IV. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. V. — Pana la data de 31 martie 2010, detinatorii de licenta pentru activitati conexe transportului rutier — activitati de intermediere a operatiunilor de transport rutier public, care au obtinut licenta in baza asigurarii pentru raspundere civila pentru activitati conexe, vor depune la agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane — ARR emitenta documentele prevazute la art. 136 lit. e) din Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.892/2006, in caz contrar licenta pentru activitati conexe transportului rutier — activitati de intermediere a operatiunilor de transport rutier public detinuta va fi retrasa.
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Bucuresti, 12 noiembrie 2009.
Nr. 1.172.
Comentarii articol (2)