Sumele acordate necuvenit functionarilor publici se pot stabili si in urma controlului efectuat de catre Curtea de Conturi prin camerele de conturi judetene si a municipiului Bucuresti potrivit Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi2.
Prin Hotararea plenului Curtii de Conturi nr. 1/20093 s-a aprobat Regulamentul privind organizarea si desfasurarea activitatilor specifice Curtii de Conturi, precum si valorificarea actelor rezultate din aceste activitati.
Potrivit pct. 86 din acest regulament, pentru valorificarea constatarilor inscrise in rapoartele de control si, respectiv, in procesele-verbale de constatare - anexe ale acestora, Curtea de Conturi poate stabili:
a) potrivit prevederilor art. 94 din lege:
a.1 ) suspendarea aplicarii masurilor care contravin reglementarilor legale din domeniul financiar, contabil si fiscal;
a.2 ) blocarea fondurilor bugetare sau speciale, atunci cand se constata utilizarea nelegala sau ineficienta a acestora;
a.3 ) inlaturarea neregulilor constatate in activitatea financiar-contabila sau fiscala controlata;
b) potrivit prevederilor art. 31 alin. (3) si (4) din lege:
b.1 ) in situatia in care se constata existenta unor abateri de la legalitate si regularitate care au determinat producerea unor prejudicii, Curtea de Conturi comunica conducerii entitatii controlate aceasta stare de fapt. Stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia devin obligatie a conducerii entitatii verificate;
b.2 ) in situatia in care se constata, in urma controlului Curtii de Conturi, existenta unor fapte pentru care exista indicii ca au fost savarsite cu incalcarea legii penale, consemnate intr-un proces-verbal de constatare distinct, conducatorul structurii (seful departamentului/directorul camerei de conturi) sesizeaza, dupa obtinerea avizului Departamentului juridic, organele in drept pentru asigurarea valorificarii constatarii si informeaza entitatea verificata;
c) potrivit prevederilor art. 96 din lege, Curtea de Conturi poate cere celor in drept suspendarea din functie, in conditiile legii, a persoanelor acuzate de savarsirea de fapte cauzatoare de prejudicii importante sau a unor abateri grave cu caracter financiar, constatate in urma controalelor efectuate, pana la solutionarea definitiva a cauzelor in care sunt implicate.
Pentru aplicarea masurilor de valorificare prevazute la pct. 86 lit. a), b.1) si c) din regulament, se emite o decizie al carei model este prevazut in anexa nr. 7 la regulament. In aceasta se inscriu concret masurile pe care entitatea verificata sau alte entitati implicate trebuie sa le aduca la indeplinire in vederea inlaturarii abaterilor constatate, precum si pentru stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia4.
Impotriva masurilor dispuse prin decizie, in termen de 15 zile lucratoare de la data primirii acesteia, partea interesata poate depune contestatie la structura Curtii de Conturi care a emis decizia5.
Nedepunerea contestatiei in termen atrage decaderea, cu exceptia cazului in care entitatea verificata dovedeste ca a fost impiedicata printr-o imprejurare mai presus de vointa ei. In acest caz, contestatia se va depune in termen de 15 zile lucratoare de la incetarea “impiedicarii”, cu prezentarea motivelor care au determinat aceasta situatie6.
Contestatia nu suspenda obligatia executarii deciziei7.
Contestatiile formulate impotriva deciziilor emise de structurile Curtii de Conturi sunt examinate de comisii de solutionare a contestatiilor8.
Este vorba de o jurisdictie adminstrativa speciala care se finalizeaza printr-o incheiere.
Aceasta se comunica entitatii careia i-au fost dispuse masuri prin decizie si structurilor de control care au emis decizia. Un exemplar al incheierii, impreuna cu decizia si contestatia la aceasta, se remite Departamentului juridic, in vederea reprezentarii Curtii de Conturi in eventualele litigii9.
Impotriva hotararilor inscrise in incheiere, entitatea verificata, in termen de 15 zile lucratoare de la primirea comunicarii, poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/200410.
Art. 6 din Legea nr. 554/2004 stipuleaza ca jurisdictiile administrative speciale sunt facultative si gratuite. Actele administrative susceptibile, potrivit legii organice – in speta Legea nr. 94/1992 - sa faca obiectul unei jurisdictii speciale administrative pot fi atacate la instanta de contencios administrativ, cu respectarea procedurii prealabile11, daca partea intelege sa nu exercite procedura administrativ-jurisdictionala. Daca partea care a optat pentru jurisdictia administrativa speciala intelege sa renunte la aceasta in timpul solutionarii litigiului, este obligata sa notifice decizia de renuntare organului administrativ-jurisdictional in cauza. Partea sesizeaza instanta de contencios administrativ in termen de 15 zile de la notificare. In aceasta situatie, procedura administrativa prealabila nu se mai efectueaza.
Avantajul renuntarii la contestatia formulata impotriva deciziilor emise de structurile Curtii de Conturi reiese din art. 14 din Legea nr. 554/2004: “In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond. In cazul in care persoana vatamata nu introduce actiunea in anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea inceteaza de drept si fara nicio formalitate.”
Deci, daca contestatia formulata impotriva deciziilor emise de structurile Curtii de Conturi nu suspenda obligatia executarii deciziei, sesizarea directa a instantei poate conduce la aceasta masura.
NOTE:
__
2Republicata in M. Of. nr. 282 din 29 aprilie 2009.
3Publicata in M. Of. nr. 78 din 10 februarie 2009.
4Pct. 87 si 89 din Regulament.
5Pct. 92 din Regulament.
6Pct. 96 din Regulament.
7Pct. 98 din Regulament.
8Pct. 101 din Regulament.
9Pct. 105 din Regulament.
10Publicata in M. Of. nr. 1154 din 7 decembrie 2004, modificata si completata ulterior.
11Art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 stipuleaza ca “inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act administrativ individual trebuie sa solicite autoritatii publice emitente sau autoritatii ierarhic superioare, daca aceasta exista, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea, in tot sau in parte, a acestuia”.
Comentarii articol (0)