Ministerul Finantelor a modificat recent, prin Ordinul nr. 20/2009, procedura privind modalitatea de stingere a creantelor datorate statului prin dare in plata, aducand o serie de modificari in ceaa ce priveste regimul TVA datorat in astfel de cazuri.
Creantele reprezentand impozite, taxe si alte venituri cuvenite bugetului de stat si/sau creantele reprezentand contributii sociale administrate de Ministerul Economiei si Finantelor, denumite in continuare creante fiscale,
se pot stinge prin dare in plata.
Procedura de dare in plata consta in cedarea de catre debitorul persoana juridica, in schimbul obligatiilor sale restante fata de creditorul fiscal, a unui bun imobil, care trece din proprietatea sa in proprietatea publica a statului ca urmare a unei solicitari de preluare in administrare.
Procedura se aplica si in situatia in care executarea silita este suspendata, potrivit legii.
Conform procedurii, debitorul persoana juridica, proprietar al unor bunuri imobile, poate cere organului fiscal competent la care acesta este inregistrat fiscal stingerea unor creante fiscale prin darea in plata a acestor bunuri.
Potrivit noilor reglementari aduse procedurii, la analizarea cererii, organul fiscal va analiza si eficienta stingerii creantelor fiscale prin trecerea bunurilor imobile in proprietatea publica a statului, fata de alte modalitati de stingere prevazute de lege.
Totodata, organul fiscal va avea in vedere si eficienta aplicarii acestei modalitati de stingere a creantelor fiscale, rezultata din compararea creantelor fiscale stinse prin aceasta modalitate, la care se adauga eventualele cheltuieli de amenajare-refunctionalizare,cu cheltuielile necesare unei noi constructii sau achizitii.
In privinta
valorii la care se va face stingerea creantelor, potrivit noilor prevederi, aceasta se va face la v
aloarea cea mai mica dintre valoarea stabilita prin evaluare si valoarea de inventar evidentiata in contabilitatea persoanei juridice debitoare, stabilita pe fiecare bun imobil in parte
In cazul in care operatiunea de transfer al proprietatii bunului imobil prin dare in plata este taxabila conform art. 141 alin. (2) lit. f) sau alin. (3) din Legea nr. 571/2003, se datoreaza TVA corespunzatoare cotei de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 140 din Legea nr. 571/2003 , aplicata la valoarea stabilita potrivit prevederii mai sus mentionate.
Conform art. 155 alin. (1) din Legea nr. 571/2003, debitorul emite facture catre organul fiscal competent, inclusiv directia regionala vamala pentru accize si operatiuni vamale, in cadrul termenului prevazut la acest articol fata de data incheierii procesului-verbal de trecere in proprietatea publica a statului a bunului imobil.
Informatiile din factura se trec in jurnalul pentru vanzari intocmit conform art. 156 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 si se preiau in decontul de taxa pe valoarea adaugata dupa caz, la randul «Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite fara drept de deducere», daca operatiunea este scutita conform art. 141 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, la randul «Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota de 19%» sau la randul «Livrari de bunuri taxabile cu cota de 5%», daca operatiunea este taxabila prin efectul legii sau prin optiune.
In cazul livrarii prin dare in plata a unei constructii si a unui teren pe care este edificata constructia ce formeaza un singur corp funciar, identificat printr-un singur numar cadastral, se procedeaza conform pct. 37 alin. (1) si (6) de la titlul VI din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
De asemenea, noile prevederi stabilesc ca, daca livrarea prin dare in plata a unei constructii si a unui teren pe care este edificata constructia ce formeaza un singur corp funciar, identificat printr-un singur numar cadastral, se incadreaza la situatia prevazuta la pct. 37 alin. (1) lit. a) de la titlul VI din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
nu este necesara obtinerea certificatului de urbanism.
In cazul in care livrarea bunului imobil prin dare in plata este taxabila, TVA se colecteaza prin aplicarea cotei de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 140 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, la pretul stabilit potrivit art. 115 din Legea nr. 85/2006.
In cazul
unui debitor pentru care s-a deschis procedura insolventei, pentru operatiunile taxabile prin efectul legii sau prin optiune sunt aplicabile prevederile art. 160 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 571/2003, referitoare la masurile de simplificare prevazute pentru livrarile de bunuri efectuate de aceste persoane, daca organul fiscal care incheie procesul-verbal pentru trecerea in proprietatea publica a statului a bunurilor imobile este inregistrat in scopuri de TVA.
Debitorul va emite factura fara taxa inscriind pe aceasta
mentiunea «taxare inversa», va evidentia numai baza de impozitare in decontul prevazut la art. 156
2 din Legea nr. 571/2003, la randul «Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, cu exceptia celor de la rd.1—3 si operatiuni supuse masurilor de simplificare» si, deoarece a emis factura fara taxa pe valoarea adaugata, nu va trece cu semnul minus la randul «Regularizari taxa colectata» din decont, taxa aferenta operatiunii care trebuie mentionata in procesul-verbal de trecere in proprietatea publica a statului a bunului imobil.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunii de dare in plata supusa masurilor de simplificare de taxa se include in pretul bunului imobil acceptat de debitor de la lit. e) din procesulverbal de trecere in proprietatea publica a statului a bunului imobil.
Organul fiscal competent va calcula taxa in factura primita de la debitor, va evidentia operatiunea in jurnalul pentru cumparari si in decontul prevazut de art. 156
2 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, si nu va trece taxa la randul «Taxa dedusa conform art. 145 sau 147» din decont, deoarece nu este aferenta achizitiilor destinate realizarii de operatiuni pentru care organul fiscal competent are drept de deducere conform art. 145 alin. (2) din Legea nr. 571/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, fiind bunuri imobile trecute in proprietatea publica a statului care se dau in administrare institutiei solicitante si pentru care nu se colecteaza taxa pe valoarea adaugata.
Comentarii articol (0)