Guvernul a modificat condiþiile în care proprietarii de autoturisme uzate, care doresc sã le schimbe, pot beneficia de prevederile Programului de stimulare a înnoirii Parcului naþional auto. Durata de derulare a Programului a fost prelungitã, pânã la 30 noiembrie 2005, astfel încât un numãr cât mai mare de persoane fizice sã beneficieze de prevederile acestuia.
În categoria producãtorilor validaþi vor fi incluºi, de la intrarea în vigoare a actului normativ, oricare producãtor, importator sau furnizor de autoturisme, persoanã juridicã, care doreºte înscrierea în Program ºi depune la Administraþia Fondului de Mediu o documentaþie care va fi asimilatã proiectelor de mediu, în sensul Legii nr. 73/2000. Definiþia anterioarã avea în vedere doar producãtorii de autoturisme, excluzându-se importatorii.
Guvernul a considerat necesarã aceastã mãsurã din motive ecologice ºi economice. Scoaterea din uz a maºinilor vechi va reduce poluarea, iar taxele plãtite pentru achiziþia de autoturisme noi vor fi o sursã suplimentarã de venituri la bugetul de stat.
Noile prevederi stabilesc cã proprietarul unui autoturism uzat beneficiazã o sumã de 30 milioane lei, acordatã în cadrul Programului, dacã îndeplineºte o serie de condiþii cumulative:
- Se înscrie la un producãtor validat pentru achiziþionarea unui autoturism nou
- Predã autoturismul uzat spre casare unui agent economic autorizat , conform prevederile legale, obþinând un certificat în acest sens
- Radiazã autoturismul uzat
- Achiziþioneazã un autoturism nou de la un producãtor autorizat.
Suma de 30 milioane lei va fi acordatã o singurã datã. Prima se scade din preþul de achiziþie al autoturismului nou.
Au fost modificate, în vederea clarificãrii, definiþiile unor termeni utilizaþi în actul normativ. Astfel, este considerat autoturism uzat „orice autoturism înmatriculat în România, având o vechime mai mare sau egalã de 12 ani, care conþine cumulativ urmãtoarele componente esenþiale: grupul motorpropulsor, trenul de rulare, caroseria, ºasiul, catalizatorul sau echipamentele electronice de gestionare a funcþiilor vehiculului.”
Administraþia Fondului pentru Mediu va face publicã lista producãtorilor validaþi.
Sunt interzise omologarea pentru circulaþie ºi reînmatricularea ulterioarã a unui autoturism predat spre casare sau reutilizarea caroseriei, sasiului sau motorului acestuia. În cazul agenþilor economici autorizaþi, aceste fapte constituie contravenþii ºi se sancþioneazã cu amendã de la 100 -200 milioane lei. Sancþiunea contravenþionalã se aplicã persoanelor juridice.
Cuantumul sumei totale alocate programului este de 450 miliarde lei. Cheltuielile vor fi suportate din Fondul penru Mediu, în limita sumei menþionate, prin bugetul de venituri ºi cheltuieli al Administraþiei Fondului pentru Mediu.
Instrucþiunile privind modalitãþi de aplicare a OUG se aprobã prin ordin al ministrului mediului ºi gospodãririi apelor, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanþei.
Ministerul Mediului ºi Gospodãririi Apelor a decis reanalizarea ºi modificarea OUG nr. 99/2004, pornind de la sesizarea Asociaþiei Producãtorilor ºi Importatorilor de Automobile, care a semnalat o serie de posibile disfunþionalitãþi în aplicarea acesteia. La iniþiativa Ministerului a fost constituit un grup de lucru din care au fãcut parte reprezentanþi ai Ministerului Mediului ºi Gospodãririi Apelor, Ministerului Finanþelor Publice, Asociaþiei Producãtorilor ºi Importatorilor de Automobile (APIA), Asociaþiei nonprofit a societãþilor de dezmembrãri auto ºi reciclare (ANSDAR), Organizaþiei Patronale ºi Profesionale REMAT, Comisiei Naþionale pentru reciclarea materialelor din cadrul Ministerului Economiei ºi Comerþului, Registrului Auto Român, Inspectoratului General al Poliþiei, Administraþiei Fondului pentru Mediu.
Comentarii articol (0)