Membrii Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii considera ca propunerilor initiate de Ministerul Finantelor Publice (MFP) pentru modificarea Codului de Procedura Fiscala vor duce la blocaj si practici abuzive in domeniul declararii contribuabililor inactivi, la eliminarea ideii de prezumtie de nevinovatie a administratorilor firmelor si la imixtiunea fiscului in sistemul bancar si in datele cu caracter bancar ale cetatenilor.
Proiectul de OUG pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala elaborat de Ministerul Finantelor Publice propune si o serie de modificari privind atributiile organelor fiscale, modificari privind procedura controalelor fiscale, cresterea raspunderii administratorilor, instituirea obligatiei institutiilor de credit de a furniza informatii despre toti contribuabilii, noi obligatii privind inregistrarea fiscala, precum si regimul contribuabililor declarati inactivi si reguli speciale privind executarea silita a creantelor bugetare datorate bugetelor locale.
Referitor la actul normativ, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii si-a exprimat dezaprobarea fata de modificarile propuse, declarand ca acestea incalca principii elementare de drept.
Instituirea raspunderii administratorilor de fapt creeaza o prezumtie absoluta de vinovatie pentru toti asociatii
Prin proiectul de act normativ pentru modificarea si completarea O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, initiat de Ministerul Finantelor Publice se propune modificarea art. 27 din Cod, in scopul reglementarii in mod disjunctiv („ori”) a raspunderii administratorilor de fapt, care sunt definiti ca fiind persoane fizice ce detin si exercita, in mod real, controlul decizional al societatii, fara a avea calitatea de administrator imputernicit in mod legal.
Modificarea art. 27 din Codul de procedura fiscala vizeaza instituirea raspunderii solidare cu debitorul a urmatoarelor persoane:
„c) administratorii de drept ori de fapt pentru obligatiile fiscale nedeclarate aferente perioadei in care au detinut calitatea respectiva ori au exercitat controlul, stabilite prin decizie de impunere emisa in conditiile art. 109;
d) administratorii de drept ori de fapt, pentru obligatiile fiscale cu retinere la sursa declarate in perioada in care au detinut calitatea respectiva ori au exercitat controlul si neachitate;
e) administratorii de drept ori de fapt daca, in perioada in care au detinut calitatea respectiva ori au exercitat controlul, din cauza nerespectarii cu intentie a obligatiilor ce le revin sau din grava neglijenta, obligatiile fiscale nu sunt platite ori s-au facut rambursari sau restituiri de impozite in mod nelegal.
Pentru obligatiile de plata restante ale debitorului declarat insolvabil in conditiile prezentului cod raspund solidar cu acesta urmatoarele persoane:
a) persoanele fizice sau juridice care, dobandesc active de la debitor prin vanzari fictive ori la un pret neserios fata de valoarea de piata, in limita valoriii reale a respectivelor active;
b) administratorii de drept ori de fapt care, in perioada exercitarii mandatului ori a controlului efectiv, nu si-au indeplinit obligatia legala de a cere instantei competente deschiderea procedurii insolventei, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 85/2006, pentru obligatiile fiscale aferente perioadei respective si ramase neachitate la data declararii starii de insolvabilitate”.
„Instituirea raspunderii administratorilor de fapt contravine aquis-ului comunitar, Legii nr. 31/1990, legii cadru de organizare si functionare a societatilor comerciale si principiilor de drept, reprezentand o prezumtie absoluta de vinovatie pentru toti asociatii/actionarii, exonerand de raspundere administratorii de drept si deschizand calea arbitrariului in interpretarea organelor fiscale, inclusiv a presiunilor politice asupra asociatilor si actionarilor din societatile comerciale”, au subliniat membrii CNIPMMR.
In plus, afirma presedintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu, aceasta masura va afecta profund mediul de afaceri din Romania, cu precadere in aria investitiilor straine.
Instituirea obligatiei institutiilor de credit de a furniza saptamanal informatii despre toate conturile duce la birocratie nejustificata
Prin proiectul de act normativ pentru modificarea si completarea O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, initiat de Ministerul Finantelor Publice se propune modificarea art. 54 din Cod si instituirea obligatiei „institutiilor de credit de a comunica organelor fiscale lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica, ce deschid ori inchid conturi, forma juridica pe care acestia o au si domiciliul sau sediul acestora. Comunicarea se va face saptamanal, cu referire la conturile deschise sau inchise in perioada anterioara acesteia si va fi adresata Agentiei Nationale de Administrare Fiscala din cadrul Ministerului Finantelor Publice”.
Se prevede de asemenea, ca “Institutiile de credit au obligatia ca, la solicitarea scrisa a organelor fiscale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sa comunice toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea. Solicitarea scrisa se face pentru fiecare titular in parte”.
Despre aceasta propunere, membrii CNIPMMR declara raspicat faptul ca reprezinta o imixtiune a fiscului in sistemul bancar si in datele cu caracter bancar ale cetatenilor, deschide calea arbitrariului si presiunilor organelor fiscale asupra contribuabililor care au deschise conturi bancare.
Presedintele CNIPMMR a declarat ca, in afara faptului ca masura instituie o birocratie excesiva, care va genera cheltuieli suplimentare pentru banci si deci pentru titularii conturilor, aceasta nu are nici o justificare in cazul contribuabililor care nu au inregistrate creante bugetare.
In aceste conditii, CNIPMMR propune modificarea art. 54 din proiectul de act normativ initiat de Ministerul Finantelor Publice in sensul reglementarii dreptului Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de a solicita institutiilor de credit informatii numai cu privire la situatia conturilor contribuabililor care au inregistrate creante bugetare, cu pastrarea confidentialitatii acestor date de catre functionarii fiscali si utilizarea lor exclusiv in scopul indeplinirii atributiilor specifice.
Blocaj si practici abuzive in domeniul declararii contribuabililor inactivi
Prin proiectul de act normativ pentru modificarea si completarea O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, initiat de Ministerul Finantelor Publice se propune si introducea unui nou articol (art. 781), privind regimul contribuabililor inactivi sau reactivati.
„Contribuabilii, persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica sunt declarati inactivi si le sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (11) si (12) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.
Prin exceptie de la prevederile lit. b) si c), nu vor fi declarati inactivi contribuabilii aflati in stare de insolventa sau contribuabilii pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare.
Declararea contribuabililor inactivi, precum si reactivarea acestora, se face de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, inclusiv Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor prin decizie emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Contribuabilii declarati inactivi vor fi reactivati daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) isi indeplinesc toate obligatiile declarative prevazute de lege;
b) isi indeplinesc toate obligatiile de plata ;
c)organele fiscale au constatat ca functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat”.
Referitor la modificarile propuse prin introducerea art. 781, privind regimul contribuabililor inactivi/reactivati, CNIPMMR semnaleaza urmatoarele probleme de aplicare:
-Datele statistice evidentiaza multe erori in declararea contribuabililor inactivi: ANAF a reactivat 14.449 de contribuabili (16,68%) din cei 86.588 declarati inactivi in mai 2009, in doua etape: 5.357 pe 9 iulie 2009 si 9.082 pe data de 5 februarie 2010. Pe 31 martie 2010, ANAF a publicat o noua lista cu 6.212 de contribuabili declarati inactivi, ramanand de vazut in cate cazuri s-au produs erori materiale in aplicarea inactivitatii.
- Lipsa coroborarii regimului juridic al contribuabililor inactivi si a posibilitatii indeplinirii conditiilor de reactivare: odata declarat inactiv, inainte de reactivarea sa, contribuabilul este in imposibilitatea completarii, semnarii valabile din punct de vedere juridic a declaratiilor si ordinelor de plata privind obligatiile sale bugetare si a functionarii la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat, astfel cum sunt stabilite cele trei conditii cumulative pentru reactivare. (Constatarea de catre ANAF a inactivitatii unui contribuabil are drept consecinta anularea din oficiu a inregistrarii ca platitor de TVA. Activitatea acestuia este blocata, deoarece nu mai are dreptul de a utiliza facturi fiscale si alte documente sau formulare tipizate cu regim special. Toate procedurile de avizare, autorizare, licentiere si alte asemenea operatiuni se suspenda de drept pe durata inactivitatii, la fel ca actele in baza carora contribuabilii sunt autorizati sa functioneze.)
- Situatiile de declarare a inactivitatii contribuabilului lasa loc arbitrariului organelor fiscale, in conditiile in care efectele inactivitatii sunt extrem de grave pentru contribuabil si pentru salariatii acestuia.
In aceste conditii CNIPMMR propune imbunatatirea cadrului legal privind declararea ca inactiv a unui contribuabil si instituirea controlului judecatoresc a constatarii inactivitatii, care sa inlocuiasca procedura administrativa propusa a emiterii deciziei de inactivare de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, inclusiv Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor.
Modificari privind procedura controalelor fiscale pentru asigurarea cadrului reluarii controalelor si pentru prelungirea nejustificata a termenului de prescriptie
Prin proiectul de act normativ pentru modificarea si completarea O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, initiat de Ministerul Finantelor Publice se propun masuri care asigura sporirea drepturilor organelor fiscale si aprecierea libera de catre acestea a situatiilor de fapt, pe care CNIPMMR nu le sustine, solicitand reglementarea unor limite legale in exercitarea acestora:
- estimarea bazei de impunere de organul fiscal (art. 67);
- redeschiderea verificarii in cazul corectarii declaratiilor fiscale de contribuabil (art. 90 alin. 3)
- suspendarea termenelor de prescriptie pe perioadele inspectiilor fiscale si inactivitatii (art.92);
- refacerea inspectiei fiscale ca urmare a deciziei de solutionare a contestatiei (art. 102 lit. e);
- asigurarea unui spatiu adecvat desfasurarii inspectiei fiscale (art. 103).
CNIPMMR considera ca aceste situatii au ca efect prelungirea nejustificata a termenului de prescriptie in materie fiscala, care este mai mare cu 2 ani decat termenul de drept comun de 3 ani, si care trebuie sa permita in mod real contribuabililor invocarea prescriptiei in cazul in care 5 ani organele statului nu au actionat conform procedurilor legale pentru stabilirea sau recuperarea datoriei fiscale.
Executarea silita a creantelor bugetare - regim discriminatoriu raportat la combaterea platilor intarziate a autoritatilor publice si organelor fiscale
Prin proiectul de act normativ pentru modificarea si completarea O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, initiat de Ministerul Finantelor Publice se propune o procedura de executare silita a creantelor bugetare simplificata, automata si imediata, fara controlul instantelor judecatoresti, pe pozitii de forta in relatia cu contribuabilii, in conditiile in care acestia nu au posibilitatea aplicarii acelorasi proceduri pentru combaterea platilor intarziate din contractele de achizitie publica si din raporturile fiscale, fiind necesara echilibrarea procedurilor.
Comentarii articol (1)