Administarea fiecaruia dintre impozite sau contributii sociale presupune un aparat birocratic. De aceea, propun ca toate impozitele administrate in prezent de ANAF sa fie cuprinse intr-unul singur: taxa pe valoarea adaugata. Aceasta se va aplica asupra tuturor veniturilor realizate de contribuabilii din Romania.
In functie de tipul de venit aceasta poate fi diferita. (De exemplu: in cazul castigurilor din jocuri de noroc poate fi 70% – 80% iar in cazul asistentei medicale poate fi 10% - 15%.) Insa, pentru usurinta administrarii, atat de contribuabil, cat si de stat, cotele
nu vor fi mai mult de 4, maxim 5.
Cota pe care o propun sa se aplice majoritar este in jur de 50%. Acest procent poate speria, dar, contrar aparentelor, astazi platim mai mult de atat. Diferenta majora consta in faptul ca se face o raportare corecta si reala a impozitarii si anume la venitul net al contribuabilului. (De exemplu, raportat la venitul net al unui salariat cu contract individual de munca impozitele adiacente incasate acum de stat se ridica la aproximativ 80%. Adica, dupa cum propun eu, TVA este de 80%.)
Modul de calcul va fi similar ca in cazul taxei pe valoarea adaugata actuale. Singura modificare ar putea fi legata de momentul in care se datoreaza aceasta taxa: in momentul identificarii venitului sau in momentul incasarii acestuia?
Toate celelalte impozite si contributii sociale vor fi eliminate, statul urmand sa stabileasca prin lege cotele ce vor fi alocate pe diverse destinatii.
Cu ajutorul unei institutii (cred ca pe infrastructura actualei ANAF, dar poate mult diminuata ca numar al personalului) se va administra TVA prin intocmirea unei singure declaratii prin care se vor evidentia toate sumele de plata (in genul decontului de TVA actual) precum si persoanele asigurate. Toate celelalte institutii cum ar fi: Casa de Pensii, Agentia de Ocupare a Fortei de Munca si Casa de Sanatate vor obtine din aceasta baza de date toate informatiile necesare privind asiguratii si contributiile
acestora.
Persoanele juridice (aici includ societatile comerciale, precum si alte tipuri de organizare cum ar fi: persoanele fizice autorizate,
intreprinderile individuale, intreprinderile familiale, cabinetele: medicale, notariale, de avocatura, contabile, etc. sau alte forme de
organizare a actelor de comert) vor administra noua taxa pe valoarea adaugata ca si pana acum. Lunar sau trimestrial, dupa cum va fi stabilit prin lege, acestea vor depune declaratia-decont de TVA si vor plati suma datorata, similar cu situatia actuala.
In cazul persoanelor fizice (aici includ veniturile obtinute ca urmare a incheierii unui contract individual de munca, unei conventii civile de prestari servicii, unui contract de agent, etc., precum si dividendele, castiguri din jocuri de noroc, castiguri la bursa, dobanzi, etc.) care nu sunt organizate intr-una din formele persoanelor juridice prezentate mai sus situatia se schimba. Statele intocmite vor fi mult mai simple; vor contine venitul net pe care-l incaseaza persoana fizica la care se adauga TVA care este deductibila pentru angajator. Din TVA platit de persoanele fizice se va aloca o parte pentru asigurare si protectie sociala: pensie,
somaj, sanatate, etc. In functie de contributie sau pe alte criterii stabilite de lege asiguratul va beneficia de anumite drepturi, similar cu situatia actuala.
Statul va colecta anticipat prin angajator o parte din TVA corespunzatoare cel putin cotelor ce vor fi alocate contributiilor sociale. Contribuabilul, persoana fizica, va depune anual o declaratie-decont de TVA cu toate veniturile obtinute incluzandu-se si documentele justificative pentru alte cheltuieli deductibile stabilite prin lege si care n-au fost incluse pe parcursul anului. In urma regularizariilor va rezulta o suma de plata sau de incasat, similar cu situatia actuala.
AVANTAJE
La nivelul contribuabililor situatia ar fi mult simplificata deoarece nu mai trebuie sa calculeze si sa vireze o multime de impozite si contributii cu cate o declaratie aferenta fiecaruia ci numai un impozit, taxa pe valoarea adaugata, si o singura declaratie care le-ar cuprinde pe cele care se depun acum.
La nivelul statului avantajul imediat va fi reducerea aparatului birocratic necesar administrarii impozitelor putandu-se face reduceri semnificative de de personal atat la Administratiile Finantelor Publice, cat si la Casele de Pensii, Casele de Sanatate, Agentiile de Ocupare a Fortei de Munca, Inspectoratele Teritoriale de Munca, etc. datele fiind centralizate intr-un singur loc.
Al doilea avantaj pentru stat este ca urmarirea contribuabililor si determinarea persoanelor asigurate va fi, de asemenea, mult mai usor de facut.
Si la urma, dar cel mai important, avantajul cel mai mare este marirea bazei de impozitare prin includerea tuturor veniturilor obtinute de persoanele fizice pentru a contribui la fondurile asigurarilor sociale.
CONCLUZIE
Articolul de fata nu poate fi decat un preambul si, ca urmare, solutiile propuse pot si trebuie sa suporte imbunatatiri. De aceea, orice critica este bine venita. Insa, modificarile produse de criza economica in viata fiecaruia dintre noi ma fac sa cred ca s-a atins masa critica necesara schimbarii atitudinii fata de cat dam fiecare dintre noi statului si, mai ales, ce face statul cu acesti bani.
Deci, principiul de la care porneste articolul e transparenta. Eu incasez o suma si proportional cu aceasta statului ii intra o alta suma la buget. Cat de mare este aceasta? Dupa felul cum este organizata impozitarea astazi e greu sa determini aceasta suma. In sistemul propus de mine proportiile sunt foarte clar definite.
Comentarii articol (38)