In urmatorii 15 ani vor aparea 189 de companii multinationale cu capital majoritar romanesc, arata un studiu recent al PricewaterhouseCoopers LLP (PwC). Romania se va situa, astfel, la aproximativ acelasi nivel cu alte state din regiune: Ucraina (192 de companii multinationale noi in acelasi interval) si Ungaria (221). In schimb, cele mai multe companii multinationale noi in regiunea Europei Centrale si de Est vor proveni din Rusia (930) si din Polonia (287).
Potrivit raportului PwC, peisajul economiei globale este pe cale sa se schimbe in urmatorii 15 ani, pe masura ce din ce in ce mai multe companii multinationale chineze si indiene vor cauta sa se extinda pe pietele externe. In plus, vor exista din ce in ce mai multe companii multinationale provenind din state precum Singapore, Malaysia si Coreea de Sud.
„Globalizarea inseamna in principal o competitie crescuta intre companii din zone geografice diferite. Ca urmare, ne putem astepta ca multe companii din zone emergente dinamice (India, China, Rusia, Asia de Sud-Est) sa investeasca in Romania, pentru a obtine acces "low-cost" la piata Uniunii Europene. Firmele romanesti vor fi astfel supuse unei concurente sporite, intrucat multinationalele din tarile emergente reprezinta competitori mult mai agresivi decat cei traditionali din Europa de vest. Pentru a supravietui, multinationalele romanesti vor trebui sa atinga rapid o masa critica care sa le permita sa reziste acestor noi competitori. Aceasta presupune ca, in afara de ocuparea unei pozitii puternice pe piata romaneasca, firmele romanesti vor trebui sa aiba in vedere si extinderea pe piete externe profitabile, oriunde ar fi acestea”, a declarat
Alexandru Lupea, Partener, Servicii de Audit, Liderul Grupului pentru Industria Energetica, Miniera si Utilitati din cadrul PricewaterhouseCoopers Romania.
Potrivit PWC, numarul companiilor provenind din statele emergente care s-au extins pe plan international a crescut in ultimii cinci ani, in parte datorita accelerarii procesului de globalizare, dar si a impactului revolutiei tehnologiei comunicatiilor si informatiei. Este de asteptat ca aceasta tendinta sa continue in urmatorii 15 ani, pe masura ce noile companii multinationale din economiile emergente devin tot mai proeminente la nivel global.
Unele dintre aceste multinationale vor deveni lideri ai domeniilor lor de activitate si vor necesita servicii la nivel global, asa cum ar fi, spre exemplu, serviciile de intretinere si suport al retelelor IT si telecom, se arata in raportul Emerging multinationals: The rise of new multinational companies from emerging economies.
„Multe dintre noile companii multinationale se orienteaza direct catre pietele dezvoltate, spre deosebire de practica de pana acum de a-si deschide filiale in tarile vecine. Aceste noi companii multinationale sunt axate tot mai mult pe sectorul serviciilor pentru afaceri sau pe cel industrial cu valoare adaugata mai mare, spre deosebire de domeniile traditionale ale tarilor emergente – extractia de resurse naturale,” a adaugat Alexandru Lupea.
PwC a folosit tehnici econometrice pentru a estima numarul de companii multinationale noi care vor aparea in urmatorii 15 ani, luand in considerare 15 tari emergente. Tarile analizate au fost: Argentina, Brazilia, Chile, China, Ungaria, India, Malaysia, Mexic, Polonia, Romania, Rusia, Singapore, Coreea de Sud, Ucraina si Vietnam.
Conform raportului PwC, se asteapta ca din India sa provina cele mai multe companii multinationale noi, depasind astfel numarul companiilor chineze. Peste 2200 de companii indiene se asteapta sa deschida operatiuni in afara tarii in urmatorii 15 ani. Tarile latino-americane analizate (Argentina, Brazilia, Chile si Mexic) se asteapta sa genereze mai putine companii multinationale, in vreme ce economiile sud-est asiatice orientate catre export (Malaysia si Singapore), impreuna cu Rusia, al carei principal atu il reprezinta bogatia resurselor naturale, precum si recent industrializata economie sud-coreeana se asteapta sa genereze in continuare un mare numar de companii multinationale.
Comentarii articol (0)