Un proiect de lege depus la Camera Deputatilor reglementeaza infiintarea mai multor tipuri de servicii de ingrijire si educare a copiilor cu varste cuprinse intre 3 luni si 3 ani ai caror parinti muncesc. Totodata, proiectul introduce un cadru legal privind bonele si activitatea de baby-sitting.
Proiectul de lege a fost initiat ca urmare a faptului ca disponibilitatea serviciilor de ingrijire a copiilor pe timpul zilei ai caror parinti muncesc sau isi cauta de lucru este insuficienta, sau, in unele situatii, aproape inexistenta. Astfel, in prezent, principalele facilitati de ingrijire a copiilor pe timpul zilei sunt cresele si gradinitele.Insa, dupa anul 1989, numarul creselor a scazut dramatic. Daca in 1990 erau 840 de crese, in 2007 mai existau 272 cu un numar de 13135 de paturi, in conditiile in care numarul total al copiilor cu varste intre 3 luni si 3 ani era de 855339, la 1 iulie 2007.
Conform proiectului privind serviciile de ingrijire si educare a copiilor pe timpul zilei, obligatia infiintarii si sustinerii serviciilor de zi pentru ingrijirea copiilor revine autoritatilor administratiei publice locale, care infiinteaza si finanteaza asemenea centre. In acest sens, autoritatile locale vor identifica nevoile existente la nivelul comunitatii si se vor asigura de indeplinirea conditiilor prevazute de lege pentru functionarea serviciilor de ingrijire pe timpul zilei.
De asemenea, printre
obligatiile autoritatilor locale se numara si:
- stabilirea si aprobare aunor criterii de eligibilitate si prioritate la admiterea copiilor in aceste centre de ingrijire;
- evaluarea, monitorizarea si asigurarea functionarii serviciilor de ingrijire;
- comunicarea semestriala directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului date si informatii referitoare la activitatea serviciilor de zi.
Parintii vor plati o contributie, in functie de veniturile familiei
In ce priveste finantarea serviciilor de ingrijire a copiilor pe timpul zilei, pe langa banii din bugetul de stat, ai administratiei locale, sponsorizari sau fonduri nerambursabile,
reprezentantii legali ai copiilor vor plati o contributie stabilita de Consiliul local, in functie de:
- numarul de copii din familie;
- venitul mediu net lunar pe membru de familie calculat pe perioada de sase luni anterioara inscrierii copilului
- costul lunar de inscriere a copilului fata a depasi 30% din acesta.
Potrivit proiectului,
plata se va putea face si cu tichetele de cresa.
Pe de alta parte, proiectul de lege prevede
scutirea de la plata acestei contributii a persoanelor aflate in dificultate.
Totodata, proiectul prevede ca
personalul de specialitate din centrele de ingrijire a copiilor pe timpul zilei sa fie format din absolventi de:
- invatamant preuniversitar cu profil pedagogic, sanitar, invatamant postliceal sanitar, invatamant universitar cu specializarea pedagogie, psihologie, psihopedagogie, sociologie, asistenta sociala, medicina;
- alte specializarea, dar care au urmat cursuri de ingrijire si educarea copilului ale furnizorilor de formare profesionala autoritati de Consiliul National de Formare Profesioanala a Adultilor sau au fost atestati ca asistenti maternali.
Serviciile furnizate de crese si centrele de zi
Initiativa legislativa prevede ca,
in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a legii, cresele si centrele de zi sa fie acreditate in vederea functionarii.
Copiii vor fi
inscrisi la crese, pe baza unui contract de furnizare de servicii, pe intreg parcursul anului, in functie de numar de locuri. Cresele functioneaza pe intreg parcursul anului, de luni pana vineri, in intervalul 06:00-19:00, existand posibilitatea de a-si intrerupe activitatea pe o perioada de cel mult 30 de zile, pe timpul verii si in zilele de sarbatoare legala.
Timpul petrecut de copii la cresa si la centrele de zi nu poate depasi 12 ore, insa in cazul unor situatii dosebite, in baza unui contract de furnizare de servicii, pot fi furnizate si servicii pe timpul noptii.
In acelasi timp, centrele de zi de tipul „Scoala dupa scoala” se pot organiza si functiona si la nivelul unitatilor scolare din invatamantul preuniversitar.
Atat cresele, cat si centrele de zi se vor ingriji de:
- supravegherea si ingrijirea copiilor, asigurarea hranei si supravegherea sanatatii lor;
- identificarea nevoilor speciale ale copiilor;
- acordarea de sprijin si suport educativ adecvat varstei, nevoilor, potentialului de dezvoltare necesare pentru insusirea particularitatilor psiho-sociale, fizice si cognitive, in vederea dezvoltarii intelectuale, emotionale si fizice;
- dezvoltarea programelor de educatie parentala.
Reglementarea bonei si baby-sitter-ului
Proiectul de lege prevede ca
poate fi bona sau baby-sitter persoana care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- a implinit varsta de 18 ani si are capacitate deplina de exercitiu;
- a absolvit invatamantul obligatoriu;
- are o stare de sanatate buna, atestata de medicul de familie si care se certifica obligatoriu cel putin o data pe an;
- sotia sau sotul si-au exprimat acordul in scris cu privire la desfasurarea activitatilor de bona (nu se aplica bonei sau baby-sitter-ului care desfasoara activitatea la domiciliul copilului);
- are copii cu varste de peste 10 ani si are acelasi domiciliu cu solicitantul si care si-au exprimat acordul cu privre la primirea in familie a unor copii. Opinia exprimata de acestia se consemneaza, in scris, o data la un an (nu se aplica bonei sau baby-sitter-ului care desfasoara activitatea la domiciliul copilului);
- are drept de folosinta asupra unei locuinte care acopera in mod corespunzator necesitatile de preparare a hranei, de igiena, educare, odihna si spatiu ale utilizatorilor sai (nu se aplica bonei sau baby-sitter-ului care desfasoara activitatea la domiciliul copilului);
- a urmat cursuri de formare organizare de furnizori publici sau privati autorizati de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, cu exceptia cazului in care a fost atestata ca asistent maternal;
- detine un Registru actualizat al activitatii desfasurate care cuprinde perioada lucrata, locul desfasurarii activitatii, contactele incheiate si activitatile prevazute in fiecare contract.
Bona va fi persoana fizica autorizata
De asemenea, in proiect sunt prevazute si situatiile in care
nu pot fi bone sau baby-sitteri persoanele care:
- a depasit limita varstei de standard de pensionare, in sistemul public de pensii;
- a suferit o condamnare prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva;
- ai carei membri de familie cu varsta de peste 14 ani sau alte persoane care locuiesc impreuna cu aceasta, au suferit o condamnarea prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva (nu se aplica bonei sau baby-sitter-ului care desfasoara activitatea la domiciliul copilului);
- decazuta din drepturile parintesti prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva sau careia i-au fost interzise drepturile parintesti ca pedeapsa complementara;
- care sufera de boli cronice transmisibile sau ai caror membri de familie sufera de alte boli cronice transmisibile, in cazul in care activitatea este desfasurata la domiciliul angajatului;
- al carei copil se gaseste in una din urmatoarele situatii: beneficiaza de o masura de protectie speciala, a savarsit fapte cu caracter penal sau este cunoscuta ca avand un comportament antisocial;
- persoana care sufera de boli psihice, este dependenta de alcool, droguri sau alte substante psihotrope;
- i s-a retras atestatul de asistent maternal.
De asemenea, proiectul prevede ca o bona sa aiba in grija cel mult patru copii cu varsta cuprinsa intre 3 luni si varsta de scolarizare. Pentru copiii cu varsta de peste 6 ani, bona poate oferi servicii pentru cel mult sase copii.
Bona va fi platita pe baza unui tarif orar, ca persoana fizica autorizata, avandu-se in vedere si varsta si numarul copiilor aflati in ingrijire, nevoile acestora si atributiile sale stabilite in prealabil cu reprezentantii legali ai copiilor. Bona care isi desfasoara activitatea in serviciul public va benefia de salariul de baza pentru functia de educator, in functie de vechime.
Va prezentam in fisier atasat proiectul de lege.
Comentarii articol (29)