Conform acestui ordin, admiterea în învatamântul superior public si privat se organizeaza pe domenii de studiu de licenta, pe baza metodologiilor stabilite de fiecare universitate. Constituirea formatiunilor de studiu pe specializari se face dupa exprimarea optiunilor de catre candidatii admisi, cu luarea în considerare a planului strategic al universitatii.
Institutiile de învatamânt superior au obligatia de a asigura candidatilor admisi dreptul de a alege liber una dintre specializarile oferite în cadrul fiecarui domeniu de studiu de licenta. Optiunile liber exprimate ale candidatilor admisi se pot exercita în perioadele stabilite si comunicate acestora de catre fiecare universitate, fie imediat dupa admitere, fie la un moment ulterior.
Admiterea se organizeaza numai în institutiile de învatamânt superior care au în structura domeniilor de studiu prevazute de H.G. Nr. 88/ 2005 specializari acreditate si specializari care au obtinut autorizatia de functionare provizorie. Organizarea admiterii este de competenta fiecarei institutii de învatamânt superior, în concordanta cu legislatia în vigoare si cu reglementarile prezentului Ordin. Pentru toate formele de învatamânt ale ciclului universitar de licenta, admiterea se poate organiza într-una sau doua sesiuni, în perioada iulie-septembrie 2005.
Programarea sesiunilor trebuie facuta astfel, încât procesul de admitere sa fie finalizat pâna la începerea anului universitar. Admiterea se organizeaza pe baza de criterii de selectie, stabilite de senatele universitare (examene la anumite discipline, medii obtinute la examenul de bacalaureat si/sau în anii de liceu etc.). În cazul în care admiterea presupune probe la anumite discipline, institutiile de învatamânt superior vor crea conditii, în conformitate cu legislatia în vigoare, pentru sustinerea acestora în limba româna sau în limbile minoritatilor nationale în care acestea au fost studiate în liceu. Formele de învatamânt seral, cu frecventa redusa sau învatamânt la distanta pot fi organizate numai de catre universitatile care organizeaza cursuri de zi, în domeniile respective.
Pot candida la admiterea în învatamântul superior, în ciclul de studii universitare de licenta, absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat sau diploma echivalenta cu aceasta. Un candidat declarat admis poate beneficia de finantare de la buget pentru un singur domeniu de studiu, în cadrul unei universitati, pe durata normala de studii. Un alt domeniu de studiu poate fi urmat doar în regim cu taxa. Potrivit H.G. nr.1004/2002 studentii care au obtinut în perioada studiilor liceale distinctii la olimpiadele scolare internationale pot urma, la cerere, fara taxe de scolarizare cursurile a doua facultati în institutii de învatamânt superior de stat.
Universitatile vor prevedea în metodologiile proprii conditii specifice de admitere pentru câstigatorii olimpiadelor si concursurilor scolare internationale si nationale. Studentii din institutiile de învatamânt superior de stat si particular acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu admisi la o alta universitate pot beneficia, pe baza sistemului de credite transferabile, de recunoasterea perioadelor de studii efectuate.
Universitatile vor stabili prin metodologiile proprii si vor aduce la cunostinta candidatilor documentele necesare pentru înscriere. Institutiile de învatamânt superior pot percepe de la candidati, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, taxe de înscriere pentru organizarea si desfasurarea admiterii, în cuantumurile stabilite si comunicate acestora. Prin metodologiile proprii de admitere, senatele universitare pot prevedea scutire de la plata acestor taxe, pentru anumite categorii de candidati. Media minima de admitere pentru locurile finantate de la buget si pentru cele cu taxa nu poate fi mai mica decât 5 (cinci) sau decât un numar de puncte echivalent cu aceasta. Mediile generale/punctajele generale obtinute de candidati la admitere sunt valabile pentru stabilirea ordinii de clasificare numai la institutia si facultatea la care acestia au candidat, în conformitate cu procedurile proprii de admitere.
Comentarii articol (0)