Discutia a fost generata ca urmare a intrarii in vigoare a Ordinului ANAF nr.2568/2010 privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta de catre contribuabilii mari si mijlocii.
Prin urmare, prevederile Ordinului 2568/2010 se aplica pentru declaratiile cu termen de depunere 25 noiembrie, declaratia 390 a lunii octombrie (ce are termen de depunere 15 noiembrie) putand fi depusa si pe suport de hartie in aceasta luna.
In momentul de fata sunt autorizati 5 furnizori pentru certificate digitale, dintre care numai 3 sunt activi si anume: Certsign,
Digisign, Trans Sped.
ANAF negociaza cu furnizorii ca valabilitatea certificatelor digitale sa fie de 3 ani (cu toate ca in alte state aceste certificate au o valabilitate de 1 an).
A fost pusa in discutie procedura greoaie de autorizare la ANAF a societatilor privind depunerea online, respectiv dosarul care se depune impreuna cu Declaratia 150, precum si posibilitatea prelungirii acestei autorizari printr-o simpla declaratie pe proprie raspundere, cum ca nu sunt modificari fata de autorizarea initiala.
In momentul de fata ar trebui ca aproximativ 20.470 contribuabili mari si mijloci sa apeleze la serviciul de depunere a declaratiilor on-line, dar nu sunt autorizati decat 3000.
ANAF primeste aproximativ 150 de solicitari zilnic privind autorizarea in vederea depunerii declaratiilor on-line.
Vesti bune din partea ANAF:
1. Se intentioneaza depunerea unei singure declaratii lunare, care sa cuprinda toate contributiile privind impozitele si taxele salariale aferente bugetului de stat si bugetului asigurarilor sociale, incepand cu luna ianuarie a anului 2011.
2. In acelasi timp cu depunerea declaratiei unice se vor rezolva o parte din problemele generate de functionarea contului unic.
3. Contribuabilii care vor folosi certificatul digital vor putea sa isi verifice si sa isi modifice vectorul fiscal.
4. Contribuabilii vor putea vizualiza un rezumat al fisei de platitor tot cu ajutorul certificatului digital.
5. ANAF se pregateste pentru depunerea on-line a bilanturilor contabile.
6. Se discuta depunerea declaratiilor aferente punctelor de lucru la sediul social (impozitele pe salarii aferente punctelor de lucru cu peste 5 salariati sunt considerate venituri la bugetele locale)
Problemele puse in discutie de catre APEC au fost urmatoarele:
1. Probleme tehnice privind blocarea site-ului la depunere (ore bune in care nu functioneaza); ar fi util sa fie publica starea de nefunctionare si sa nu se primeasca amenzi pentru depunerea dupa perioada respectiva.
2. Dificultati in reinnoirea certificatului digital calificat, datorate de numarul mare de solicitari cu care se confrunta cei 3 furnizori.
3. Costurile ridicate pentru un certificat digital calificat, comparativ cu alte state (exemplu: 8.76 euro in Slovenia)
4. Depunerea TUTUROR declaratiilor on-line (declaratia 394, fisele fiscale, declaratia 205, declaratia 010)
5. Posibilitatea verifcarii vectorului fiscal on-line
6. Procedura de logare directa prin introducerea CUI-ului, fara completarea altor date ale firmei.
7. Prelungirea valabilitatii declaratiei 150 sa se faca rapid, printr-o singura cerere.
8. Mesajul de pe www.e-guvernare.ro cu "This Connection is Untrusted” reprezinta o bila neagra pentru siguranta site-ului si a procedurii.
9. Posibilitatea uploadarii fisierelor aferente declaratiilor fiscale, fara a mai fi nevoie de reintroducerea datelor in formularele ANAF.
10. Depunerea bilanturilor contabile on-line.
ANAF recomanda incurajarea contribuabililor privind depunerea on-line a declaratiilor, in asa fel incat sa se evite consumul de hartie si aglomerearea ghiseelor in perioadele 20-25 ale lunii.
Valentina Sgarbura este membru al Asociatiei Profesionale a Economistilor si Contabililor din Romania
Comentarii articol (16)