Legea 246/2010 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 854, din 21 decembrie 2010.
Printre modificarile aduse Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, intr-un raport suplimentar, se prevede solutionarea in termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete a cererilor privind acordarea licentelor de organizare a jocurilor de noroc sau a autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc.
Legea prevede ca exploatarea jocurilor de noroc sa se poata realiza, in comun, de catre doi sau mai multi organizatori de jocuri de noroc, daca intre acestia exista un contract de asociere in participatiune. In acest caz, raspunderea administrativa va reveni tuturor partenerilor.
Atat in OUG 77/2009, cat si in legea adoptata se prevede ca Ministerul Finantelor Publice (MFP) sa monitorizeze activitatile din domeniul jocurilor de noroc, insa Comisia de buget a Camerei Deputatilor propune ca pentru anumite tipuri de jocuri de noroc, MFP sa incredinteze responsabilitatea monitorizarii atat altor institutii si autoritati de stat abilitate, car si unor operatori economici autorizati in acest sens. De asemenea, aceasta comisie de supraveghere va avea posibilitatea de a solicita date si informatii referitoare la activitatea de organizare, exploatare si monitorizare a jocurilor de noroc oricarei autoritati de stat, autoritati de supraveghere sau operatori economici, care detin competente directe sau indirecte referitoare la aceasta activitate, indiferent de nivelul si forma de implicare.
O alta prevedere se refera la instrumente de plata care concura la exploatarea jocurilor de noroc. Astfel, nu vor fi permise instrumentele de plata utilizate in sistemul financiar-bancar (ordine de plata, cambii, bilete la ordin, viramente, foi de varsamant, etc.) sau alte hartii de valoare/cu valoare declarata, cu exceptia mijloacelor de joc prevazute, a mijoacelor banesti, inclusiv a cardurilor bancare de credit si/sau debit.
Totodata, pe langa cele sase jocuri de noroc clasificate de OUG 77/2009, mai sunt introduse alte doua, autorizatia de exploatare a jocurilor de noroc fiind valabila un an de la data acordarii:
- jocurile bingo organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila;
- pariurile on - line reprezentand activitatea de pariuri in cota fixa organizata prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila;
- jocurile de noroc on-line reprezentand totalitatea jocurilor de noroc care sunt desfasurate altfel decat in prezenta fizica a jucatorilor, organizate si transmise prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila si pentru care un organizator de jocuri de noroc a obtinute autorizatie sau licenta.
Legea prevede ca pentru jocurile organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila, jocuri de noroc on-line, taxa anuala se datoreaza si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare.
Conditiile de autorizare a acestora urmeaza a fi stabilite, insa, prin normele metodologice de aplicare. Totusi, se prevede ca pentru acoperirea riscului de neplata a obligatiilor fata de bugetul general consolidat, organizatorii de jocuri de noroc sau operatorii economici autorizati sa exercite controlul tehnic, monitorizarea si supravegherea pentru jocurile de noroc de tip pariuri on-line organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila, jocurile bingo organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila, jocuri de noroc on-line organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila sunt obligati sa constituie un fond de garantie, pentru fiecare masina electronica cu castiguri, masa de joc din cazinou sau pentru fiecare locatie, dupa caz, pana la data depunerii documentatiei in vederea acordarii licentei de organizare a jocurilor de noroc, in favoarea organului fiscal teritorial la care sunt inregistrati
In acelasi timp, legea prevede ca taxele percepute din astfel de activitati sa constituie venit la bugetul de stat. Insa, un procent de 5% din aceste taxe se va aloca anual in urmatorul mod:
- 1,5% Fondului cinematografic;
- 3,5% Programului national de restaurare a monumentelor istorice.
Pentru obtinerea licentei de organizare a jocurilor de noroc trebuie ca mijloacele de joc utilizate la jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor retelelor de televiziune, indiferent de modul constructiv sau operational al acestora, sa fie vizate de Biroul Roman de Metrologie Legala.
In acelasi timp, se prevede ca totalul taxelor de participare colectate si totalul premiilor acordate sa fie centralizate intr-un sistem electronic central amplasat pe teritoriul Romaniei. Acesta, prin grija si pe seama organizatorului, va fi conectat cu un terminal situat la Ministerul Finantelor Publice, pus la dispozitie gratuit de organizatori, si va contine sau va permite accesul la informatii privind totalul taxelor de participare colectate in orice zi si totalul premiilor acordate.
Proiectul modificat de Comisia de buget a Camerei Deputatilor prevede, totodata, ca pentru obtinerea licentei, trebuie detinute toate echipamentele tehnice care asigura suportul pentru organizarea si transmiterea acestor tipuri de jocuri de noroc in mod obligatoriu pe teritoriul Romaniei pentru jocurile de noroc de tip pariuri on-line, jocurile bingo organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila, jocurile de noroc on-line, exceptie de la aceasta prevedere facand operatorii economici autorizati in acest domeniu intr-un stat membru al Uniunii Europene si care detin echipamentele tehnice necesare functionarii intr-un stat membru al UE.
Potrivit legii adoptate, pentru jocurile tip slot-machine este modificat numarul de mijloace de joc pentru spatiile in care, pe langa celelalte activitati care se desfasoara in cadrul incintei respective, altele decat exploatarea de jocuri de noroc, se exploateaza numai aceasta categorie de mijloace de joc, de la 20 la 15. De asemenea, se impun cel mult de 5 mijloace de joc, pentru locatiile autorizate pentru activitatea de pariu sau loto. Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor retelelor de televiziune, numarul minim de agentii prin care se realizeaza distributia biletelor de catre acelasi operator se modifica de la 150 la 48, cate o agentie urmand a fi amplasata in fiecare resedinta de judet, respectiv in fiecare sector din Bucuresti.
O alta prevedere se refera la organizarea turneelor de poker. Astfel, operatorii economici care detin licenta de organizare a jocurilor de noroc si exploateaza, pe baza de autorizatie de exploatare a jocurilor de noroc, jocuri de noroc caracteristice activitatii cazinourilor pot organiza turnee de poker in baza unui regulament aprobat de comisie si cu conditia platii taxei de organizare.
Licenta de organizare a jocurilor de noroc sau a autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc ca putea fi anulata si daca:
- se constata nereguli in ceea ce priveste evidentierea castigurilor acordate, retinerea la sursa a sumelor aferente si neplata acestora sau plata cu o intarziere mai mare de 30 de zile, precum si in ceea ce priveste nerespectarea oricaror conditii de licentiere;
- se constata in activitatea de jocuri de noroc a nerespectarii prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare.
In acelasi timp, va constitui infractiune, urmand a se pedepsi cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda, fapta oricarei persoane care:
- comunica autoritatilor competente informatii false cu privire la activitatea de jocuri de noroc pe care o desfasoara, organizeaza sau o exploateaza, refuza sa furnizeze informatiile solicitate sau obstructioneaza controlul efectuat de organele cu atributii de supraveghere si control in acest domeniu;
- comunica autoritatilor competente informatii incomplete, in scopul de a disimula anumite situatii reale referitoare la activitatea de jocuri de noroc;
- participa, in calitate de participant la un joc de noroc on-line prin intermediul unor echipamente si mijloace tehnice sau a oricaror mijloace asimilate, in scopul de a-si disimula identitatea sau identitatea beneficiarului real al operatiunilor financiare aferente;
- participa, in calitate de participant la un joc de noroc on-line desi face parte din personalul sau conducerea persoanei juridice care este parte contractuala privind orice activitate conexa sau legata de jocul de noroc, in relatie cu organizatorul;
- influenteaza sau altereaza rezultatele unui joc de noroc on-line, indiferent daca are calitatea de organizator, participant sau daca detine controlul direct sau indirect asupra activitatii de jocuri de noroc in cauza;
- participa pe teritoriul Romaniei, la activitati de joc de noroc care nu sunt autorizate pe teritoriul Romaniei, organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila sau a oricaror mijloace asimilate.
De asemenea, se va pedepsi cu amenda de la 50 de mii la 100 de mii de lei desfasurarea activitatilor de marketing, reclama, publicitate sau orice alte activitati cu caracter promotional privind jocurile de noroc on-line sau activitatile si serviciile conexe acestora, care nu sunt autorizate pe teritoriul Romaniei.
Nivelul garantiilor pentru acoperirea riscului de neplata va fi, conform amendamentelor propuse:
- 400.000 lei pentru jocurile de noroc de tip pariuri on-line organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila;
- 600.000 lei pentru jocurile bingo organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila
- 1.000.000 lei pentru jocurile de noroc on-line altele decat cele definiteon-line organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila;
- 10.000.000 lei pentru operatorii economici autorizati sa exercite controlul tehnic, monitorizarea si supravegherea pentru jocurile de noroc de tip pariuri on-line organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila, jocurile bingo organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila, jocuri de noroc on-line organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila.
Totodata, in lege sunt prevazute si noi nivele ale taxelor anuale percepute pentru activitatile din domeniul jocurilor de noroc:
- 100.000 lei pentru jocurile de noroc de tip pariuri on- line;
- 100.000 lei pentru jocurile bingo organizate prin intermediul sistemelor de comunicatii de tip internet, sisteme de telefonie fixa sau mobila;
- 200.000 lei pentru pariurile mutuale on-line;
- 400.000 lei pentru jocurile de noroc on-line;
- 500.000 lei pentru jocurile loto on-line.
Comentarii articol (10)